Hlavní nádraží: dlouhý příběh cyklostojanů

Publikováno: 08. února. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: Jiří Motýl
Publikováno: 08. února. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: Jiří Motýl

Pražské hlavní nádraží, brána do Prahy, bylo dosud slabým místem v síti kvalitního parkování pro kola (ostatně jako mnohá místa na Praze 1). Cestující přestupující z vlaku nebo na vlak na hlavním nádraží měli sice několik možností, kde si kolo odložit, každá z nich ale byla v něčem neuspokojivá a problematická. Situace se nyní rapidně zlepšuje, neboť do areálu nádraží byly nainstalovány nové stojany. K ideálu má však stále daleko.

Jaké možnosti existovaly doposud?

Od rekonstrukce haly fungovalo opatření, které se stalo klasikou – „drátolamy“ před pokladnami Českých drah v přízemí. Zprvu zcela volně položené, později přivázané řetězem k ochranné trubce skleněné stěny. Mám v živé paměti doby, kdy jsem na místě vídal dva zámky – jedním bylo zamčené kolo do stojanu a druhým byl připojený stojan k trubce.

Stojan před pokladnami krátce po své instalaci. (foto Vašek Kříž)

Podle mého pozorování začal počet kol odkládaných sem stále prudčeji narůstat, to ale zřejmě přestalo být pro nádraží pohodlné. Zhruba v létě jsem poprvé osobně zažil rozmluvu s ochrankou, od které jsem se dozvěděl, že by se tu kolo mělo nechávat jen krátkodobě, po čas nákupu jízdenky.

WP_20150923_10_33_06_Pro

Oficiální možnost dlouhodobého uložení kola nabízela úschovna zavazadel v jižním podchodu k nástupištím. Vzhledem k osobnímu dohledu obsluhy je její cena patrně přiměřená, ale 100 Kč nebo 4 € na den se vyplatí pouze majitelům dražších bicyklů.

WP_20150705_21_12_42_Pro

Minulý rok se kola začala objevovat všude.

Na nádraží bylo v posledních měsících vidět, že úschovna nebude pro mnohé z cestujících postačujícím řešením. Když byla kola vykázána ze stojanů před pokladnami, začala se objevovat všude možně. Oblíbenými se stala různá zábradlí, v naší mapě např. dlouhodobě doporučujeme kvalitní zábradlí na prvním nástupišti. To je ale poměrně stranou, takže si tam našel cestu málokdo a s koly jsme se mohli setkat spíše dole v hale – třeba zábradlí u výstupů z metra jsou zjevně populární.

Zábradlí doporučované v mapě PNK. Daleko, ale kola tu nepřekáží. (foto Vašek Kříž)

WP_20150705_21_16_07_Pro

Oblíbené jsou bližší možnosti.

Další možností je stojan ve vozovce Opletalovy ulice přímo před nádražím u stanoviště taxíků, mimochodem jedno z mála míst, kde bylo parkování pro kola upřednostněno před tím pro auta. S oblibou ho po vykázání od pokladen využívám. Ve Vrchlického sadech se jako alternativa stojanů nabízí i mnohé lampy. Zvláště Rekola s řetězovými zámky byla k vidění u sloupů osvětlení blíže hlavnímu vchodu.

„Stojany“ v Opletalově.

Novinkou loňské sezóny (trochu lepší než zrušení dlouhodobého stání kol u pokladen) bylo přidání stojanu na Rekola před pokladnu LEO Expressu. Stojan je oficiálně určen pro zákazníky LEO Expressu a pro bikesharing Rekola.

WP_20150923_10_33_26_Pro

Spolupráce Rekol a LEO Expressu.

Snahy o zlepšení

Snaha o řešení problémů s parkováním kol na hlavním nádraží je dlouhodobá. E-mailů dorazilo Českým drahám, SŽDC, magistrátu, Praze 1 či Grandi Stazioni patrně více a od mnoha lidí. Stojany na Praze 1 včetně hlavního nádraží se řešily i na cyklokomisi a radnici. Byl to horký brambor, který dlouho neuměl nikdo vyřešit.

Instalace stojanů uvnitř budovy nádraží vázla tradičně na sporu, zda se o stojany mají zasadit ČD nebo Grandi Stazioni. Venku před nádražím by byla pro změnu zapotřebí aktivita městské části, ta však byla z různých důvodů k této otázce značně apatická. Od městské části bylo možné dostat e-maily s vysvětlením tak neuvěřitelným, jako že by se kola ze stojanů patrně kradla, takže není vhodné je zřizovat.

Uzamčení kola bez dodatečné ochrany venku před budovou by pochopitelně nebylo řešením pro každého, ale variantou by být mělo. Uvažovat by se dalo o kamerovém dohledu, nebo při větší poptávce i o bikeboxech. Zůstaňme ale v úvahách trochu při zemi: zatím tam nejsou ani obyčejné městské podkovy bez čehokoli dalšího. Praha 1 zvažuje začlenění stojanů mezi požadavky na rekonstrukci Vrchlického sadů, ta se ale stále odkládá. Jakkoli je pozitivní, že se tento požadavek dostal vůbec na scénu, nemohu se ubránit dojmu, že dnes už by měl být samozřejmostí.

Napadá mě, jak se má asi dařit budování náročnější infrastruktury, když se v tomto městě několik let řeší, zda u největší železniční stanice udělat banální stojany na kola?

Posun vpřed = nové stojany

Minulý rok se jedním z dalších e-mailů povedlo našemu čtenáři podpořit proces, který konečně vedl k přidání nových stojanů do haly nádraží. Jsme za to rádi, e-mail evidentně uspěl a stojan je již na místě. Měl by sloužit i k dlouhodobějšímu stání kol, nejen po dobu nákupu lístků. Jedná se o tento typ stojanů, který umožňuje i zamčení o rám. Za jejich umístění patří velký dík lidem z Grandi Stazioni. Nainstalovány byly minulý týden.

Trochu problematické se může jevit jejich umístění, jehož volbu údajně komplikovalo mnoho provozních a požárně-bezpečnostních důvodů. Nakonec padla na jižní podchod k nástupištím, v blízkosti toalet a úschovny.

Místo je to odlehlejší a od vchodu docela daleko – lidé se cestou k němu budou muset zbytečně proplétat zaplněnou halou, po eskalátorech nebo jezdicích chodnících. Vhodnější by bylo místo někde v přízemí poblíž vchodů nebo pokladen, kde by stojany byly také na první pohled viditelné a lehko k nalezení.

Přesto se ale jedná o velký krok vpřed, který se ještě nedávno jevil neuskutečnitelný. Nezbývá než doufat, že brzy vzniknou i kvalitní stojany na vyhovujícím místě před nádražím, neboť u stanice takového významu by měly být standardem. Uspokojily by především ty, kdo potřebují kolo rychle, bez dlouhého hledání odložit u vchodu a pak na něm zase rychle odjet. Stojany před nádražím budou navíc stále více potřeba, jak cyklistická doprava v Praze poroste, je jen škoda, že nebyly zahrnuty už do projektu na rekonstrukci nádraží.

Než dojde ke zřízení parkování pro kola před nádražím, doporučujeme rozhodně nové stojany v jižním podchodu na nástupiště, dobré je také nezapomínat na stojany na křižovatce Opletalovy s Jeruzalémskou.

Kde budete parkovat na Hlavním nádraží?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Omlouváme se za sníženou kvalitu fotografií v tomto článku.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Neo Moucha 8. 2. 2016, 13:11

Nojo, když tuhle "někdo" srovnával Prahu spíše s Curychem, než s jinými městy, měl by se podívat alespoň na Street View Googlu, a to nejen kolem Hauptbahnhof, ale třeba i Bahnhof Stadelhofen (tam to mám ještě radši). Až budeme s nabídkou stojanů (anebo prostě aspoň prostoru) pro kola na té úrovni, to bude bájo. A možná pak i těch kol bude víc... :)
https://goo.gl/maps/GWhFjMuFNPP2
https://goo.gl/maps/WXFRqTtAziP2

David 8. 2. 2016, 14:22

Hmmm - slušné Street View. Měli bychom do Curychu poslat info o parkovacím domu pro kola. Ne že by se před hlavák v Praze nehodil, spíše naopak, ale v Curychu je po něm jednoznačně i poptávka (jen se tam možná tolik nekrade...).

Vratislav Filler 2. 3. 2016, 23:48

O novém stojanu viz zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154027382270559&set=a.10150107132895559.297269.696960558&type=3&theater

Dan Mourek si servítky nebere. Já k tomu dodávám: dalších pět let a obrátí ho, aby byl ke zdi otočený tou správnou stranou.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5