Jezdíme zřetelně a předvídavě

Bezpečná jízda v městském provozu spočívá na třech hlavních zásadách: zřetelnosti, předvídavosti a přizpůsobení stylu jízdy vlastním možnostem.

Pro jejich dodržení je nesmírně důležitý dobrý odhad na odstup od kraje vozovky. Pravidla zřetelné a předvídavé jízdy pro začínající městské cyklisty proto rozebereme velmi podrobně.

Zřetelně = viditelně + předvídatelně

Jezděte tak, abyste byli pro ostatní co nejzřetelnější. Dostatečná viditelnost vás i kola je k tomu první podmínkou. Mějte všechny odrazky, ale nespoléhejte se jen na ně. Za snížené viditelnosti je nesmírně důležitá přední blikačka. Zezadu do vás auta svítí, takže v nejhorším zapracují odrazky. Před vámi se ale vyskytují auta z boku, které vás bez blikačky neuvidí. Když máte přednost, musíte být vidět. Čím viditelnější budete, tím dřív vás ostatní zaznamenají.

Druhým krokem ke zřetelnosti je předvídatelný jízdní styl. Řidiči sice chápou, že na kole můžete udělat cokoliv, ale když nevědí, co přesně zrovna chcete udělat, mohou vám, i v dobré vůli, pěkně zatopit. Ukazujte, kde můžete, a jak dlouho můžete. Ukazujte dlouho předem. Když to zvládáte, ukazujte i během odbočování. Držte se zásady „čím rychleji, tím dál od kraje“. Nevyhýbejte se překážkám na poslední chvíli. Neměňte prudce polohu v pruhu, neodbočujte nečekaně, necpěte se tam, kde vás řidiči nečekají, neskákejte z chodníku před rozjíždějící se kolonu. Manévry založené na tom, že na vás řidiči nestihnou zareagovat, si nechte na dobu, kdy už na ně budete mít dostatek zkušeností.

Myslete za ostatní

Sledujte provoz kolem sebe a uvažujte, co udělají v nejbližší době ostatní. Tím, že budete myslet i za ostatní, dokážete předem zabránit nejčastějším nehodám, ke kterým může dojít. Obvyklé hrozby můžete do značné míry eliminovat předem:

Auto, které vám zprava vjede před nos nejsnáze vyřešíte tím, že budete vidět hodně brzo. Přední blikačka za šera nestačí, když na vás řidič nevidí přes zaparkovanou dodávku. Posuňte se proto tak daleko od kraje, jak si troufnete, nemáte-li za sebou auto, klidně zaberte i širší pruh. Auto za vámi vás může dostat do nepříjemné pasti, proto je někdy dobré ukázat v předstihu doleva a udělat si místo.

Auto z protisměru odbočující vlevo vás může přehlédnout stejně dobře, zvlášť, jedete-li „ve stínu“ vozidla před vámi. Toto je jedna ze situací, kdy odrazky skutečně nestačí, přední blikačka je za šera nutná. Jste-li v proudu vozidel, posuňte se vlevo, aby vás protijedoucí viděli a mezeru mezi dvěma auty, v níž zrovna jste, nechápali jako místo ponechané jim k odbočení.

Auto, co vás předjede zprava a vzápětí odbočí těsně před vás nebo do vás, se předvídá poněkud hůř, ale i toto riziko se dá snížit. Řidiči nepředpokládají, že jedete-li u kraje, budete rychlí. Při rychlejší jízdě si nechte opět ten metr od kraje. Za tmy nezapomeňte na zadní blikačku. Jedete-li stejným způsobem po chodníku nebo oddělené cyklostezce, zvyšujete tím riziko srážky trojnásobně: dávejte si proto v takovýchto situacích trojnásobný pozor.

Podobný manévr bývá častý na kruhových objezdech, kde mu zabráníte prostě tím, že se už před křižovatkou zařadíte do středu pruhu a celý kruháč projedete s auty. U menších kruhových objezdů nebudete nijak bránit provozu, budete rychlejší než automobily. Toto pravidlo neplatí jen u velkých kruhových objezdů, které mají spíš charakter rychlostní komunikace.

Rána autem zezadu při vyhýbání se překážce patří mezi další rizika, která můžete slušně řešit. Pokud jde o kanály, díry v asfaltu či náhle vběhnuvšího chodce, pak prostě stačí držet zlaté pravidlo metrového odstupu od kraje. Horší je to s auty krátkodobě parkujícími ve druhé řadě, cyklopruhu a podobně. Abyste se nenechali zamknout od předjíždějících aut, musíte prostě zabrat pruh a to předem, třeba už padesát metrů před překážkou. Řidiči si zde nemají na co stěžovat, příčinou vašeho manévru je nesprávně parkující auto, můžete si tedy dovolit více asertivity. Když to nestihnete a je dost místa, můžete se proplazit těsně podél parkujícího auta, ale v tom případě musíte být velmi opatrní a čekat ránu dveřmi nebo řidiče, který vám zpoza dodávky vstoupí přímo před kolo.

 

Špatně: zezadu může jet auto, které vám nedá dost místa na objetí zaparkovaného.

Pozice v pruhu

Jak už bylo stokrát zopakováno, správná pozice v pruhu je pro bezpečnou jízdu klíčová. Základní poloha, necelý metr od obruby a asi metr od parkujících aut, je ověřená mnoha zkušenostmi. Vyhnete se střepům a kanálům u kraje, snížíte riziko, že vás řidiči přehlédnou, a nejste tak vlevo, aby vás při každém předjíždění ofoukli zrcátkem. V cyklopruhu se jezdí středem červených piktogramů nebo šipek piktokoridoru, podél parkujících ještě dva decimetry víc vlevo.

Blíže k parkujícím autům vás mohou dostat následující situace:

  • stoupání, které sníží vaši rychlost,
  • auto parkující ve vašem profilu,
  • příliš rychlý provoz, kdy auta při vašem předjíždění nevybočují vlevo,
  • když vás začne předjíždět velké vozidlo (náklaďák, autobus),
  • když předjíždíte kolonu stojících vozidel.

Těsně podél aut jeďte pomalu a buďte připraveni zastavit na místě. V příliš silném provozu to ale někdy může být jediná možnost (kromě chodníku).

Víc než metr od kraje se vysouváte nejen, když zabíráte pruh. Oprávněné situace jsou:

  • Zabrání pruhu (jeden úzký pruh, jízda podél zastávkových ostrůvků, jízda v koloně, na kruhových objezdech, odbočování vlevo, apod),
  • když auta na pravém kraji parkují šikmo nebo kolmo,
  • když auta na pravém kraji parkují nepravidelně, s mezerami,

Při jízdě dál od kraje si stále kontrolujte, zda někomu nebráníte v předjíždění. Blíží-li se zezadu auto a vy nemáte důvod pro to nenechat se předjet, pusťte ho.

Ještě jednou z vlastních chyb

Jakkoliv můžete po zvládnutí těchto zásad získat dojem, že vás ve slabším provozu nic nepřekvapí, nepřeceňujte se. Rutinou se tato pravidla stanou až po stovkách hodin v provozu. Laďte své dovednosti na pravidelné trase, než se pustíte do míst, která dokonale neznáte.

Ve velmi silném provozu, na tramvajových kolejích nebo na ledě budete muset dělat některé věci trochu jinak. Konečně, ani dokonalé dodržování všech pravidel vás neochrání za všech okolností. Pro odvrácení nehody v posledním okamžiku existují únikové manévry, které si z příručky nenačtete, ale musíte si je natrénovat (pojednáme o nich v některém z příštích dílů).

Nejvíc se naučíte ze situací, které nebudou zrovna příjemné. Když je ale s chladnou hlavou rozeberete, vyzískáte z nich pro sebe maximum a vaše dovednosti jízdy v provozu se budou postupně zlepšovat.

Shrnutí

Zřetelná, předvítatelná jízda, předvídání rizik a správná volba polohy v jízdním pruhu jsou zásadami, které učiní vaši jízdu ve slabém a středně silném provozu výrazně bezpečnější. Mistrovství ale dosáhnete až praxí a zvládnutím únikových manévrů — což je ale práce pro pokročilé.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Nejnovější články

Jak by mohl vypadat pražský bikesharing?

27. 06. - Dění v Praze
bikesharing_stanice_praha_02Koncem března byl započat tendr, který by měl vést k výběru dodavatele a provozovatele pražského bikesharingu. Celá soutěž byla svěřena DPP. Zájemci se mohou hlásit až..více

Poslední komentáře

  • Vratislav Filler: Moje cesta Lipskem a Prahou

    Rád bych řekl, že je to "jenom" skill ( http://prahounakole.cz/jak-do-mesta/jezdime-v-provozu/ ). Ovšem faktické nároky na jízdu na kole v provozu…

  • Marta: Moje cesta Lipskem a Prahou

    Moc hezky napsáno. Ale upřímně? Spíš demotivující co se Prahy týče. Já se momentálně nacházím ve fázi svého cyklistického obrození,…

  • Rostislav Adam: Autobusem 147 do Suchdola

    Myslím, že ten horní hák je pevný. Sice ne tak, jak je to nyní v Bratislavě(viděl jsem pouze fotky), ale…

webdesign by 2046
↑ nahoru