Cyklopruhy a další řešení v provozu

Cyklopruhy pomáhají na řadě míst projíždět dříve prakticky nepoužitelnými ulicemi. Na druhou stranu jsou často přerušované a chybí zejména tam, kde by komfrort a pocit bezpečí cyklistů zvýšily nejvíc, tedy před křižovatkami a v nich. Jak tedy jezdit po ulicích vybavených cyklopruhy, piktokoridory a dalšími úpravami bezpečně a pohodlně?

Cyklopruh vám často umožní projet vcelku volně tam, kde auta stojí...


Jízda v provozu s asistencí

Všechna vyjmenovaná zařízení pomáhají cyklistům k tomu, aby se jim lépe jelo v provozu. Čas od času pouze získáte vlastní pruh nebo vyhrazený prostor. Platí zde stále obecné zásady jízdy v provozu:

  • Držíte si odpovídající odstup od krajnice nebo parkujících aut
  • Přednosti máte stejné jako ostatní souběžně jedoucí vozidla
  • Při odbočování se řadíte do odpovídajících pruhů
  • v místech, kde žádná opatření nejsou, jedete dál společně s auty.

Cyklopruhy jsou před křižovatkou zpravidla přerušené. Pak pokračujete normálně s auty.


Cyklopruhy

Cyklopruh se je prostě vyhrazený jízdní pruh, určený pro bicykly. Platí pro něj pravidla pro jízdu ve vyhrazených pruzích. Použití cyklopruhu je povinné. Jiná vozidla smějí cyklopruh křížit pouze příčně nebo při odbočování, parkování, apod. Je zakázáno v cyklopruhu stát a zastavit. Cyklopruh může (trochu nečekaně) použít i bruslař. Zásady pro jízdu v cyklopruhu jsou následující:

  • V cyklopruhu podél parkujících jedete v jeho levé části, piktogramy cyklisty by měly být posunuté vlevo a naznačit vám tak správnou polohu.
  • Cyklopruhy jsou zpravidla určeny pro cyklisty, kteří se již umí pohybovat v provozu. S dětmi pojedete spíš vedlejšími ulicemi a po cyklostezkách, děti do deseti let mohou jet po chodníku. Ale všechno záleží na zkušenostech a věku. Kdo své děti na provoz učí, ten s nimi cyklopruhy za čas bez potíží zvládne.
  • Když cyklopruh skončí, pokračujete s auty. Řidič nesmí ohrozit cyklistu vyjíždějícího z končícího cyklopruhu.
  • Při odbočování vlevo se nejprve zařaďte do správného pruhu, „nestřihejte“ to z cyklopruhu doleva těsně před křižovatkou.
  • Stojí-li v cyklopruhu auto, zařaďte se opatrně do hlavního proudu vozidel a překážející auto objeďte. Není-li dost místa, zaberte pruh, že někdo parkuje v pruhu vyhrazeném pro cyklisty, není vaše vina.

Cyklopruh podél aut je vpravo rozšířený o bezpečnostní odstup. Správná poloha jízdy je v levé části.

Bližší jezdec je velmi blízko u parkujících aut, měl by si udělat odstup. Vzdálenější cyklista používá cyklopruh v protisměru, což také rozhodně není správně.


Piktokoridory

Piktokoridor pouze naznačuje doporučený průjezd cyklistů v pruhu. Z přítomnosti piktokoridoru neplynou žádná práva nebo povinnosti. Piktokoridory se v Praze zpravidla kreslí tak, aby vás v pruhu mohlo osobní auto předjet bez problémů. Nákladnímu autu nebo autobusu ale budete muset uhnout; jedete-li podél parkujících aut, nezapomeňte zpomalit tak, abyste dokázali zareagovat na otvírající se dveře nebo chodce vyskakující do vozovky zpozua aut.

Piktokoridor nicméně psychologicky funguje: drží osobní auta více vlevo a jejihc řidiči jsou předem upozorňováni na možnou přítomnost cyklisty.

Piktokoridor v křižovatce, šikmo přes pruh nebo v tramvajových kolejích naznačují doporučený a možný průjezd cyklistů. Pozor: piktogramy vám nedají žádnou přednost! Vedou-li tedy piktogramy do středu pruhu, znamená to jen, že je vhodné zařadit mezi auta, ale pozici v koloně už si musíte vyjednat sami.

Piktikoridor vám zde zajistí přiměřený odstup aut.


Cyklo+bus+taxi pruhy

Vyhrazené pruhy pro autobusy, taxíky a jízdní kola nejsou napohled příliš atraktivním řešením a jsou vhodné jen pro zkušené cyklisty. Bez nich byste ale museli jet vlevo od buspruhu, což by bylo ještě mnohem horší.

V pruzích pro autobusy na ně berte ohled, sledujte provoz za sebou a autobusům pokud možno uhýbejte. Je také vhodné nepředjíždět autobus v zastávce, raději počkejte za ním. Více o jízdě mezi autobusy a náklaďáky najdete ve ve speciálním návodu.

Pruh pro autobusy a cyklisty vám někdy umožní jet mimo kontakt s poskakující kolonou.


Jízda rovně v odbočení vpravo

V řadících pruzích před křižovatkou cyklopruhy zpravidla končí. Někdy mají auta pravý pruh pro odbočení vpravo a cyklisté jej mohou použít i pro jízdu přímo. Zde musíte předejít nebezpečné situaci, kdy by vás auto odbočující vpravo při odbočování „uzamklo“ a případně srazilo. Jednodušší to máte ve vzácnějším případě, kdy se v tento pruh mění plynule váš cyklopruh — potom stačí držet se stále v jeho levé části. Komplikovanější je řazení ze zaniklého cyklopruhu. Zde musíte nově vzniklý řadící pruh zabrat, přitom berte ohled na vozidla za vámi. Ta vás sice nesmí ohrozit, se zabráním pruhu ale nemusejí počítat.

Na konci cyklopruhu před řazením rovně kontrolujte vozidla za vámi, případně ukažte (1). Následně se řaďte do středu pruhu, aby vám auto nemohlo dát pravý hák (2).


Předsunuté stopčáry

Jedním z nejrozšířenějších prvků v pražské infrastruktuře v provozu je předsunutá stopčára. Využívá se po předjetí kolony k postavení v křižovatce na první místo. Je to současně výhodné, příjemné i bezpečné: nedýcháte exhalace z auta před vámi a projedete bezpečně bez zákrytu jiným vozidlem.

Jen na málo místech v Praze vás až k předsunuté stopčáře dovede cyklopruh...


V předsunuté stopčáře se řadíte zhruba před řidiče vozidla za vámi: jednak vás tak nepřehlédne, jednak necháváte místo případným dalším cyklistům. Když stojí na vašem „chlívku“ osobní auto, nezůstávejte vpravo, ale postavte se ještě před něj. Počítejte s tím, že takový řidič bude méně ohleduplný a nehcte jej předjet hned v křižovatce.

Cyklopruh ani piktokoridor zpravidla nevedou až ke stopčáře. Nemusíte se tedy vždy snažit dojet až k ní. Závisí hlavně na prostoru, který vám řidiči nechají. Pokud o stopčáře předem víte, může vás to povzbudit, dbejte ale maximální opatrnosti. Zvlášť nepříjemná je situace, když se kolona, kterou zprava předjíždíte, náhle rozjede. Potom se musíte co nejdříve zařadit do proudu.

Když vede ke stopčáře cyklopruh a auta v souběžném pruhu pomalu jedou, nesnažte se je předjíždět. Řidiči vás neuvidí (nejsme v Nizozemsku) a mohou odbočit vpravo přímo do vás. Těsně před křižovatkou jeďte stejně rychle nebo pomaleji než auta v souběžném pruhu.

Na předsunuté stání se raději vůbec necpěte, když:

  • je první auto náklaďák
  • první auta odbočují vpravo
  • auta nechala vpravo tak málo místa, že byste měli potíže se vejít

Když se ale nesnažíte stojící kolonu předjet, zařaďte se do ní.

Po naskočení zelené vyjeďte ze stopčáry co nejrychleji, abyste nezdržovali vozidla za sebou. Výjimkou je situace, kdy máte sebou jen pár aut. Ty můžete nechat předjet ještě v křižovatce, kde bývá zpravidla víc místa.

Řazení v křižovatce s předsunutými stopčárami. Pro odbočení vlevo (1) se řadíme do levého pruhu včas, než cyklopruh skončí. Kontrolujeme situaci za sebou a opatrně se řadíme na předsunutou stopčáru. Pro jízdu přímo (2) opatrně míjíme čekající vozidla, pokud je tedy místo.


Nepřímá odbočení

Nepřímé levé odbočení se hodí na vícepruhových komunikacích: namísto řazení do levého pruhu zastavíte u pravého okraje a komunikaci překonáte příčně. Na některých místech jsou pro to připravené zvláštní prostory pro nepřímé levé odbočení.

Nepřímo odbočovat ale můžete i tam, kde takové „chlívky“ nejsou. Na křižovatce bez světel se postavíte do výhledu. Na signalizované křižovatce je žádoucí vidět na semafory, což zpravidla znamená překřížit přechod pro pěší a postavit se před čekající vozidla. Pokud je na míste předsunutá stopčára, můžete využít tu.

Nepřímé odbočení - vjezd a orientaci kola při čekání naznačují piktogramy.


Se zimní úrdžbou nepočítejte

Zvláštní kapitolou využívání cyklopruhů je údržba. Většina komunikací se v Praze čistí jen dvakrát ročně, počítejte proto s různými nečistotami, zvlášť v pravé části cyklopruhů, které nesousedí s parkujícími auty. Zimní údrža je pak zcela nepokrytě nulová.

Závěr

Jízdou po ulicích s cyklopruhy se postupně naučíte větší jistotě a dovednostem jízdy v provozu. Zvládnete-li ulice typu Vršovické, nevude vám časem dělat problém prakticky žádná městská komunikace. Stanete se pokročilými jezdci.

Fotografie k článku: Tomáš Cach, Vratislav Filler, Václav Kříž.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Řidiči často představený prostor před křižovatkou nerespektují a najíždějí až ke stopčáře. Pokud se mi tam podařilo dostat, ale stál jsem předním kolem na stopčáře tak se mi stalo, že za křižovatkou mne nákladní auto nahnalo na obrubník.

FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Sedlo: jak zabránit krádeži?

01. 12. - Návody
chain_lock_seatSedlo. Jedna z částí kola, které hrozí odcizení. V Praze jsme zvěsti o jejich masovém mizení sice nezaznamenali, přesto existuje pár doporučení, kterých se můžete..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru