Nebojte se sjet z chodníku

Většina cyklistů začíná v pražském provozu na chodníku. Zkušení městští cyklisté ale vědí, že to není ani tak bezpečné ani praktické, jak by se zdálo. Nebojte se jet po silnici. Poradíme, jak na to.

Výhody jízdy po vozovce

Jet po silnici často není vůbec složité. Tam, kde je slabý provoz, jízdou v silnici jen získáte. Protože:

  • Na silnici máte přednost. Pokud jedete po chodníku a boční ulice křížíte na přechodech, tak zapomeňte na to, že chodci zde požívají jisté ochrany. Jako cyklista na přechodu chráněn nejste, žádnou přednost nemáte, ledaže byste sestoupili z kola a stali se chodcem.
  • Křižovatky projedete najednou. Namísto dvou až tří čekání na chodeckou zelenou můžete mnohé křižovatky s auty projet mnohem rychleji a pohodlněji.
  • Jste ohleduplní vůči chodcům. Po chodníku, který je využívaný, můžete jet buď pomalu nebo bezohledně, jiná možnost není.
  • Ukážete autům, že ulice jsou pro všechny. Je dobře známo, že bezpečnost cyklistů v té které zemi téměř nezávisí na tom, zda tam nosí helmu, ale velmi silně souvisí s tím, kolik lidí tam po ulicích jezdí.

Na chodeckou zelenou čekáte déle.


Jak se zbavit strachu

Autům se v Praze nevyhnete. I kdyby v Praze vzniklo tisíc kilometrů oddělených cyklostezek, na ulicích, kde je slabý nebo středně silný provoz, se vždycky budete o společný prostor dělit. Tak tomu je i v cyklisticky vyspělých zemích. Jen v Nizozemsku, kde pro komfort lidí na kole udělali všechno, to
dotáhli tak daleko, že se to týká doopravdy jen ulic s velmi malým provozem. Ale nezoufejte: čím víc cyklistů bude v ulicích, tím více na ně budou řidiči brát ohled.

odbocovani_vlevo_ukazani Jakmile se naučíte odbočovat vlevo, stanete se pánem silnice.

Pokud se mezi auta bojíte, může vám pomoct troška přípravy. Když se naučíte ukazovat, ohlížet a odbočovat, máte v zásadě vyhráno: můžete bez obav do všech vedlejších ulic a zvládnete i překřížení ulice hlavní. Zákon vlastně předpokládá, že by to měly zvládnout i děti od deseti let.

V další fázi můžete začít pošilhávat po ulicích, kde auta nejsou vzácností. Tam už potřebujete znát zásady bezpečné jízdy v provozu. Naštěstí těch základních není nakonec tak mnoho:

 

  • Ukazujte při změně směru.
  • Dodržujte dopravní značení.
  • Jeďte více od kraje, budete vidět a vyhnete se většině možných problémů.
  • Naučte se ohlížet, abyste mohli odbočovat vlevo.
  • Na kruhových objezdech, v úzkých místech a tam, kde vás auta nemohou bezpečně předjíždět, jeďte středem jízdního pruhu.

 

Zkuste si svou trasu projet v sobotu dopoledne za slabého provozu.

Jak poznáte, že byste měli jet po ulici?

Ulice, po které se můžete pustit bez větších obav, se obvykle pozná podle následujících znaků:

ulice_ok_pro_jizdu
Pokud na takovéhle ulici nejede zrovna jedno auto za druhým, je použití chodníku zcela zbytečné. Že tu ani nikdo neparkuje, stačí se držet metr od kraje a máte vystaráno.
  • V zóně, kde je rychlost omezená na 30 km/h
  • Slabý provoz. Pokud po ulici jezdí tak málo aut, že každý, kdo vás předjede, bude mít místo v protisměru, není vůbec čeho se bát. Každý řidič si najede do protisměru a objede vás širokým obloukem.
  • Tam, kde nejezdí autobusy a nákladní auta.
  • Tam, kde neparkuje mnoho aut. Ulice zavalené parkujícími vozy jsou náročnější na orientaci. Musíte se držet alespoň metr od parkujících aut kvůli znenadání otevřeným dveřím nebo nepozorným řidičům na křižovatkách.
  • Tam, kde jsou chodníky úzké nebo přelidněné. Na mnoha místech v širším centru, u stanic metra, obchodních centrer a podobně můžete zjistit, že na ulici je větší klid, než na přilehlém chodníku!
  • Když nemusíte odbočovat vlevo. I na rušnější silnici nemusíte mít problém, pokud jedete třeba jen jeden blok a pak odbočujete vpravo, nebo pro odbočení doleva využijete přechodu.

 

A kdy naopak zůstat na chodníku?

Na chodníku má smysl zůstávat:

  • Když je provoz příliš silný nebo rychlý. Jakmile vás předjíždějící auta musejí těsně míjet, nebo jezdí sedmdesát, jste na špatném místě.
  • Když je chodník široký, pustý a není v kontaktu se zástavbou. Chodníky mimo zástavbu, vedené podél hlavních silnic jsou obvykle chodci využívány tak málo, že se po nich můžete pouštět bez větších obav. Jakmile ale vjedete mezi domy, zbystřete: Tady chodí lidé, velmi opatrně objíždějte vchody, vjezdy do dvorů, parkující auta, zahrádky, sloupy, boční ulice… Nevyplatí se nakonec vzít to ve vozovce?
prechod_2_prevest_auta
Pustý chodník, silný provoz… je zbytečné pouštět se mezi auta.
  • Když vás jízda s auty nutí k manévrům, které jsou pro vás příliš obtížné. Řazení do druhých či třetích pruhů, situace, kdy i pro jízdu rovně musíte do levého pruhu, apod. nejsou v Praze bohužel vůbec vzácné, ačkoliv jsou z hlediska kvality podmínek pro jízdu na kole zcela nežádoucí.
  • Když byste jízdou po silnici porušovali předpisy. Především nejezděte rušné jednosměrky v protisměru, obzvlášť tam, kde vám souvisle parkující auta znemožňují udělat při míjení místo.
  • Když jedete s menšími dětmi. Děti smějí jezdit po chodníku až do deseti let (co mají dělat potom, zákon neupravuje). Pro malé děti nejsou vhodné ani cyklopruhy. Přesto, jestli chcete, aby vaše děti uměly jezdit na kole ve městě, musíte je pomalu učit.
  • Když se setmí a vy nemáte světlo. Ovšem příští vaše cesta musí vést někam, kde si světlo pořídíte.

A konečně jedna rada na závěr: Je-li chodník zalidněný a vy se nechcete pouštět do provozu, nestyďte se z kola slézt a vést ho.

 

Závěr

V klidných ulicích se jízdy po vozovce nemusíte bát. Prokážete tak laskavost chodcům, bude to pro vás rychlejší a praktičtější a předvedete těm pár řidičům, že na ulici nejsou sami. A sami se stanete zkušenějšími, zdatnějšími a sebevědomějšími.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Nejnovější články

Budoucnost Malostranského náměstí

Na první pohled se může zdát, že se tento komentář věnuje cyklodopravě jen okrajově, ale ve skutečnosti má s cyklodopravou hodně společného. Hlavní téma tohoto článku..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru