První šlápnutí v provozu

Po zvládnutí pár zásad budete moct jezdit po klidnějších ulicích, stejně jako kdejaký Dán. V zemích, kde to s podporou cyklodopravy myslí vážně, byste žádné další lekce ani nepotřebovali…

Do zvládnutelného provozu

Základní pravidlo, které bezpochyby sami dodržíte, je: jezdím jen po takových silnicích a v takovém provozu, na jaký si troufnu. Podrobný návod, jak poznat snadnou komunikaci, máme ve starším článku. Pro začátek naprosto stačí vyhnout se:

  • komunikacím s více pruhy v jednom směru
  • řazení do druhého pruhu
  • předjíždění kolon zprava.

Dokud se auta nepohybují příliš rychle, máte před nimi na kole v provozu řadu výhod. Dokážete daleko lépe manévrovat a skoro všude se protáhnete. Auta v zácpě jsou (až na riziko náhlého otevření dveří) zcela neškodná.

Pro bezpečnou jízdu v slabším městském provozu proto stačí zvládnout pár jednoduchých úkonů.

Buďte viditelní a jeďte předvídatelně

Ostatní lidé v provozu ocení, když jste vidět a chováte se předvídatelně.Pokud se budete chovat spíše jako další auto, než abyste se bázlivě schovávali u kraje vozovky, vaše chování je pro většinu řidičů čitelnější a tudíž oboustranně bezpečnější.

Nelepte se na kraj

Jakkoliv platí, že máme na kole jezdit vpravo, rozhodně to neznamená, že se máme lepit na obrubník nebo na parkující auta. Základem je nechat si rezervu alespoň tři čtvrtě metru od kraje, ať už kvůli kanálům a nepořádku u kraje vozovky, kvůli možnému nenadálému otevření dveří zaparkovaného auta, či k vyhnutí se autu, které vás objíždí moc těsně. Zpoza zaparkovaných aut může rovněž někdo vyjít.

Je prokázané, že čím dále jedete od okraje, tím větší je vzdálenost, ve které jste předjížděni ostatními.

Zbytečně u kraje. Parkující auta jsou teď nebezpečnější než předjíždějící.


Ukazujte váš směr

Když všichni ví, že budete odbočovat, dají vám na to víc času a prostoru. Cyklista má sice povinnost ukazovat jen před křižovatkou, praxe však praví, že „čím víc, tím líp“. Pokud jste v komplikované situaci, je přesto důležitější pevně držet řidítka a bezpečně ovládat své kolo.

Ohlížejte se při odbočování vlevo

Bez ohlédnutí se při odbočování vlevo prostě neobejdete. Překvapivě se snáze ohlíží při vyšší rychlosti. Zvládnete-li se ohlédnout jen na okamžik, naučte se to dělat dvakrát za sebou.Pokud se vám ohlížet nechce, vše vyřeší zpětné zrcátko.

Zabrání pruhu

Ačkoliv se má na kole jezdit při pravém okraji vozovky, ne vždy to tak je bezpečné. V úzké jednosměrce obložené z obou stran parkujícími auty, při jízdě podél ostrůvku tramvajové zastávky či tramvajové trati oddělené prahy, na kruhovém objezdu, zkrátka všude, kde by vás řidiči předjížděli s minimálním odstupem, se vyplatí posunout se více vlevo a zabrat na tu chvíli celý pruh.

Technicky je to snadné: ohlédnete se, ukážete vlevo (velmi důležité pro čitelnost vašeho záměru!) a posunete se od kraje tak, aby vás auto nemohlo předjet. (Je-li pruh tak široký, že vás pak auta chtějí předjíždět zprava, zeptejte se sami sebe, co jste to proboha provedli, a vraťte se zpátky.)

V živějším provozu vyžaduje zabrání pruhu vyčkat na větší mezeru mezi vozidly. Ohlížejte se, ukazujte, místo v koloně si tím nakonec vyjednáte.

Zabrání pruhu rozhodně nezkoušejte tam, kde auta jezdí rychleji než padesátkou a dvakrát si jej rozmyslete, když ulice stoupá a vy se plazíte sotva desetikilometrovou rychlostí. Zabrání pruhu cyklistou, který jede třikrát pomaleji než auta, nebývá dobrý nápad. Alternativou zde může být v nejhorším i ten chodník.

Paní by rozhodně měla jet uprostřed. Auto stejně nemá dost místa na předjetí.


Přímé odbočení vlevo

Přímé odbočení vlevo v provozu můžete považovat za jakousi závěrečnou zkoušku prvního stupně cyklistických dovedností. Postup je následující:

1. Ohlédnete se,
2. ukážete,
3. zaberete pruh (stále ukazujete),
4. Dáte přednost protijedoucím vozidlům (můžete i zastavit při levém okraji svého pruhu),
5. odbočíte.

Na křižovatkách s více pruhy se nerozpakujte odbočovací pruh zabrat. Vždycky se ale držte zásady, že je-li na vás křižovatka moc velká, bude lepší odbočit nepřímo.

Nepřímé odbočení vlevo

Tento poslední trik vám umožní projet i místa, kde byste se báli snad i v tanku, zejména velké světelné křižovatky a podobné lahůdky, jejichž projektanti i uživatelé chápou bicykl jako něco, co se na daném místě nikdy neobjeví.

Princip nepřímého odbočení je jednoduchý a zřejmě ho už podvědomě používáte: V místě, kde potřebujete odbočit vlevo, na vhodném místě zastavíte a pak překřížíte oba směry ve chvíli, kdy nic nejede, nebo kdy má volno právě kolmý směr. Jediné, na co je potřeba dát pozor, je vhodné místo pro zastavení. Nemůžete překážet projíždějícím autům. Někdy se vyplatí sesednout na chodníku a použít rovnou přechod pro chodce. Na následující fotce je místo, kde lze bezpečně vyčkat na příležitost k nepřímému odbočení, na křižovatce na Nábřeží Kapitána Jaroše.

Podpořte nás

Nejnovější články

Mimo provoz: z Jižního Města po trase A22

25. 05. - Návody
A22-01Pražské cyklostezky, to není jen cesta podél Vltavy, bydlíte-li na Jižním Městě, potom se do centra Prahy dostanete po výjimečně pohodlné cyklostezce i vy. Trasa..více

Poslední komentáře

  • Jiří Motýl: Bude Husitská střelou do oka?

    Brahma: v zásadě tak nějak vývoj přirozeně plyne a třeba když štěstí dá, tak bude ve stoupání širší pruh a…

  • Brahma: Bude Husitská střelou do oka?

    Pokud je neprůchodné udělat dva normální cyklopruhy po levé straně parkujících aut směrem do vozovky na obou stranách vozovky a…

  • Zacyklení: Bude Husitská střelou do oka?

    Napadá mě něco na způsob tohohle s obousměrným provozem kol podél jižního chodníku za zaparkovanými auty. Jistě, tohle řešení činí…

webdesign by 2046
↑ nahoru