Tipy pro komfortní jízdu

Pro pohodlnou jízdu po městě stojí za to znát několik tipů, jak se po městě pohybovat elegantněji a s menší námahou. A samozřejmě také varovat: je pár věcí, které by vás v provozu neměly ani napadnout.

S auty jeďte svižně, mezi chodci pomalu

Když pojedete rychlostí blízké té, kterou jedou motorová vozidla, dost věcí vám půjde snáz. Řidiči vás před předjetím uvidí déle, předjede vás míň aut, lehce zabarete pruh. Naopak, čím větší rozdíl rychlostí, tím víc problémů. Proto jsou ulice, kde se jezdí víc než padesát, pro cyklisty tak nepříjemné.

Rychlost je ale jak dobrý sluha, tak špatný pán. Na cyklostezkách nebo cestách pro pěší se přizpůsobte rychlosti spíš těm, v jejichž společnosti se právě pohybujete.

Volte ulice, kde se jezdí

Zkušenost říká, že čím víc jezdí na ulici cyklistů, tím je to pro ně bezpečnější, protože s nimi ostatní více počítají (existuje na to i empirické pravidlo, tzv. Smeed’s law). To můžete využít ve svůj prospěch, když se budete držet cyklisty hojně frekventovaných ulic. Mimo značené cyklotrasy potkáte víc lidí na kolech nejspíš v ulicích, které máme v mapě vyznačené jako doporučené.

Stoupání co nejklidnější trasou

Stoupání společně s auty je prostě nepříjemné, a pro větší rozdíl rychlostí také méně bezpečné. Máte-li na cestě pořádné převýšení, najděte si pro jeho překonání co nejklidnější trasu: vedlejšími ulicemi, parkovou cestou. Cyklista stoupající v parku šestikilometrovou rychlostí není pro ostatní ani nejmenším ohrožením. Naopak, při jízdě z kopce se můžete zapojit do provozu i na hlavní silnici.

Dávkujte tempo a dojíždějte v klidu

S jízdou proměnlivým prostředím souvisí i tato rada: Rozhodně nemusíte jet porád naplno! Jízda na plný výkon má smysl v živém provozu, ale projíždíte-li klidnou ulicí nebo parkem, proč nezvolnit? Zvlášť posledních pět minut se vyplatí vypustit a doplout k cíli cesty na půl plynu. Nebudete mít po příjezdu jazyk na vestě a trochu vychladnete.

Využijte náplavku ke zvolnění, pokud je tam hodně lidí.

Dívejte se a buďte zdvořilí

I když je to těžké, vyplácí se navazovat oční kontakt s ostatními účastníky provozu. Potvrdíte si, že se vidíte, respektujete se. A můžete být zdvořilí: pustit řidiče odbočujícího před vás, nebo chodce na přechodu, ukázat paží řidiči, ať vás předjede tam, kde s tím nemáte problém. Pouštění chodců na přechodech ale nemá smysl, máte-li v zádech auto: řidičů, kteří okamižtě pochopí, co děláte, je zatím minimum.

Nesouvisle parkující auta

Tam, kde auta parkují nesouvisle, se na krajnici schovávejte jen, jedete-li opravdu hodně pomalu. Tím, že se schováte mezi příležitostně parkující auta, si při jejich objíždění sami zbytečně komplikujete život.

Tramvajové koleje

V ulicích, kde jezdí tramvaje těsně podél parkujících aut (například Bělehradská, Jindřišská, Myslíkova), se řaďte mezi kolejnice, i když se vám poloha vpravo od kolejí zdá celkem v pohodě. Kdokoliv vám před kolo skočí nebo otevře dveře, nasměruje vás rovnou přes pravou kolej, což značně zvyšuje riziko pádu.

Jeďte skutečně středem. Je to bezpečnější.

Pragmaticky

Neúplná řešení pro cyklisty v provozu znamenají, že leckde neprojedete v souladu s předpisy. Jste-li svatí, kapitolku přeskočte, pokud potřebujete detailně ulehčit břemenu potenciálních hříchů, přečtěte si tento návod pro pokročilé.

Nedělejte si těžkou hlavu z toho, že se vždy nechováte v souladu s pravidly. Ta pravidla netvořili pro vás. Můžete je dočasně změnit, pokud k tomu v danou chvíli přesvědčíte i své okolí. Nezapomínejte jen, že v tu chvíli na sebe berete zodpovědnost za veškeré následky. Jste-li pragmatičtí, buďte při tom dvakrát opatrní.

Pragmatické chování, které je v Praze běžné, zahrnuje ohleduplnou jízdu v úsecích s vedením kola a málo zalidněných chodnících, opatrné projíždění protisměrek a ignorování těch zákazů vjezdu, které jsou cílené na motorová vozidla. Jízda na červenou ála New York se v Praze mimo alleycaty prakticky nerealizuje.

Stoupáním parkem na Smíchově nikoho neohrozíte bez ohledu na značku.

Tohle ne!

I v rámci maximálně pragmatické jízdy je pár věcí, které by vás neměly ani napadnout:

Vjíždět rychle na přechod zpoza zaparkovaných aut. Když už jedete po chodníku (či chodníkové cyklostezce), musíte na každém přechodu zpomalit tak, abyste dali přednost čemukoliv, co pojede po přechodu. Dokonce i když je ten přechod světelný a máte zelenou, buďte velmi opatrní! Odbočující auta počítají s chodci, ne s rychleji pohybujícím se bicyklem. Riziko srážky na přechodu od odbočujícího auta je mnohem vyšší než když jedete v provozu! (3x když jedete souběžně s vozidly, 11x, když jedete proti).

Zastavovat před křižovatkou vpravo od většího auta. Jak už bylo řečeno výše: Jste-li stranou od většího auta, můžete být v jeho slepém úhlu a pak vám při jeho odbočení vpravo nepomůže ani svěcená voda. Jediné bezpečné místo v okolí náklaďáku je ZA ním (a nebo nejméně tři metry před ním).

Skákat do vozovky mezi kolonu, která se pohybuje. Oblíbili-li jste si příjezd po chodníku s vřazením do kolony někde u jejího začátku, nedělejte to, když už auta jedou. Pamatujte si: Neškodné je jen to auto, které stojí.

Hrubosti k chodcům. Kdekoliv, a zejména tam, kde pěší převažují, se zdržte jakékoliv agresivity vůči chodcům, včetně rychlé jízdy v davu, drsného vyzvánění z cesty, těsného míjení nebo dokonce najíždění. Jedinou výjimkou v tomto pravidle jsou osluchátkovaní bruslaři zabírající celou šířku cyklostezky.

Hlavně trpělivost. Nejlepší způsob, jak řešit přeplněné stezky, je postavit další.

Podpořte nás

Nejnovější články

Mimo provoz: z Jižního Města po trase A22

25. 05. - Návody
A22-01Pražské cyklostezky, to není jen cesta podél Vltavy, bydlíte-li na Jižním Městě, potom se do centra Prahy dostanete po výjimečně pohodlné cyklostezce i vy. Trasa..více

Poslední komentáře

  • vlákno: Bude Husitská střelou do oka?

    Chráněný cyklopruh (oddělený od provozu parkujícími auty nebo jinak) má dost podstatnou výhodu, a sice že na něm auta nemůžou…

  • Jiří Motýl: Bude Husitská střelou do oka?

    Brahma: v zásadě tak nějak vývoj přirozeně plyne a třeba když štěstí dá, tak bude ve stoupání širší pruh a…

  • Brahma: Bude Husitská střelou do oka?

    Pokud je neprůchodné udělat dva normální cyklopruhy po levé straně parkujících aut směrem do vozovky na obou stranách vozovky a…

webdesign by 2046
↑ nahoru