V protisměru

Expert na cyklistickou infrastrukturu, doktor Meschik z Vídeňské univerzity BOKU má na jednosměrky jasný názor: „Když se v málo frekventované jednosměrce dá předjet cyklista, může se tam udělat cykloobousměrka.“ V Praze je ale jen deset kilometrů jednosměrných ulic, kde je možný pohyb cyklistů v protisměru — ve Vídni je to dvacetkrát více. Než se plošná prostupnost města zlepší, jsou ti, kdo se chtějí vyhnout jízdě po hlavních ulicích, k občasnému překonání jednosměrné ulice v protisměru víceméně odsouzeni. Jak se s takovou situací vyrovnat?

Cykloobousměrky značené a faktické

Je-li průjezd cyklistů v protisměru povolen, máte celkem spolehlivě zaručeno, že se s protijedoucími auty vyhnete, a značení na výjezdu řidiče na vaši možnou přítomnost upozorňuje. Přesto je na místě jistá opatrnost, zachování velkého odstupu od obou řad parkujících aut a nespoléhání na přednost zprava při výjezdu z cykloobousměrky.

První pravidlo pro nedovolenou jízdu v protisměru je samozřejmě to, že pokud to jde rozumně objet, je to vždycky lepší. Naše cyklomapa nyní nabízí vyhledávač tras, který vám i v komplikované spleti jednosměrných ulic zpravidla najde použitelnou trasu.

Druhé pravidlo je pak to, že nejste-li si svou bezpečností v protisměru jisti, veďte kolo po chodníku.

Třetí pravidlo je, že musíte být schopni rozpoznat, zda je jednosměrka pro jízdu dostatečně bezpečná. Pro jízdu v protisměru jsou naprosto nevhodné takovéto ulice:

  • Hlavní silnice, ulice s dvěma pruhy
  • I místní uličky, kde jezdí víc než pár desítek aut za hodinu. Když zde auta jezdí „v balících“ po několika, nebude na vás moci druhý řidič reagovat a mohl by vás ohrozit.
  • Velmi úzké nepřehledné silničky, zpravidla v rodinné zástavbě nebo mimo zástavbu vůbec, kde byla jednosměrnost zavedena celkem oprávněně proto, že je ulice skutečně úzká k nevyhnutí málem i s chodcem.

Příklady ulic v centru Prahy zcela nevhodných pro jízdu na kole v protisměru:

  • Štěpánská (provoz),
  • Senovážná, Lublaňská (mezi Wenzigovou a Koubkovou)
  • Perlová (malá šířka + provoz)
  • Rumunská (provoz, více pruhů(
  • Slezská (provoz)

Naproti tomu jsou v Praze desítky ulic, kde lze v budoucnu očekávat zobousměrnění pro cyklisty bez změny režimu parkování. Jízda na kole v protisměru na vlastní riziko zde už nyní nepřináší větší problémy.

Jednosměrkou v Šeříkové projede za den dvakrát víc cyklistů v protisměru než aut po směru. Její zobousměrnění pro cyklisty bylo navrženo už v devíti variantách, Praha 1 ale zatím odolává.


V Praze ze uvažuje nejméně o 80 cykloobousměrkách, řada z nich by ale potřebovala upravit parkování nebo omezit rychlost na 30 km/h (jejich mapka zde). Trápí-li vás některá, můžete s tím něco dělat zde.

Klidné jednosměrky v zástavbě

Následující tipy se týkají klidných vedlejších ulic, které byly zjednosměrněny víceméně jen proto, aby se vytvořila parkovací místa.

  • Základem je zvýšená opatrnost i ohleduplnost.
  • Jízdou v rozporu s předpisy dočasně měníte řád provozu. Vaše jízda proto musí být nejen zcela zřetelná a předvídatelná, ale také přijatelná pro všechny okolo (více o tomto principu zde).
  • Rozdíl mezi legálním a nelegálním průjezdem jednosměrkou, je zejména ten, že v té nelegální vás řidiči nepředpokládají vůbec, zatímco v té legální na to, že by s vámi počítali, „jenom“ nemůžete spoléhat.
  • Vhodná pozice v rovné jednosměrce je právě uprostřed. Jste vidět nejzřetelněji. Nejméně ohrožujete ty, kdo vstoupí do vozovky, aniž by se podívali vaším směrem, naopak jste nejméně ohroženi auty vjíždějícími z dvorů nebo šikmých či kolmých stání.
  • V oblouku se posuňte k vnější straně, abyste viděli dál a byli viděni dřív.
  • Buďte připraveni kdykoliv zastavit u pravého kraje.
  • Chováním při jízdě v protisměru simulujete stav, „jako by to bylo povoleno“ – tudíž se vyhýbáte vpravo.
  • Při míjení zajeďte ke kraji a zpomalte, a je-li ulice úzká, zatlačte se vpravo mezi parkující auta a zastavte.
  • I v povolené cykloobousměrce (například v Karlíně) si dejte větší odstup od parkujících aut, než kdybyste jeli s auty po směru — předjetí vám nehrozí a ostatní nejsou na kola v protisměru stále ještě dostatečně zvyklí.
  • V jednosměrce pomůže rozsvícená přední blikačka. Máte-li světlo na dynamo, zapínejte ho i ve dne.

Křižovatky

Zásady pro výjezd z cykloobousměrky nebo jednosměrky jsou skoro stejné. Ani cykloobousměrky zatím nejsou v Praze natolik zažité na to, abyste mohli předem počítat například s předností zprava.

Při přibližování ke křižovatce, kde vás nečekají, zpomalte téměř do kroku, a posuňte se k pravému kraji. Zvlášť opatrní buďte, jedná-li se o frekventovanou ulici. Řidiči odbočující vpravo do jednosměrky z hlavní ulice mívají ve zvyku brzdit až při odbočování, s vámi nepočítají a za roh přes zaparkovaná auta často ani nevidí. Legální cykloobousměrky mají často na výjezdu malý kousek cyklopruhu nebo sloupek, aby byli cyklisté před těmito auty chráněni. Není-li taková ochrana k dispozici, musíte být dvakrát opatrní.

Vyjíždíte-li ze značené cykloobousměrky a máte přednost zprava (například v Karlíně při odbočování vlevo do Pernerovy), stejně s ní příliš nepočítejte a raději vyčkejte, zda se zleva nevalí někdo, kdo zapomněl na plošnou třicítku. I s pomaleji jedoucím řidičem blížícího se vozidla raději navažte oční kontakt v zásadě se na tom, kdo pojede první, dohodněte. I tam, kde je to legální, si všichni musí na nový režim zvykat. Faktická pravidla užívání se teprve postupně zažívají.

Pro výjezd z protisměru neoznačené ulice platí tohle pravidlo dvakrát. V případě blížícího se auta je optimální zastavit ve výhledu a klidně i dát obě nohy na zem, čímž naprosto jasně naznačujete, že do křižovatky nemíníte vjet.

Konečně, ústí-li jednosměrka do rozsáhlejší, nebo dokonce světelné křížovatky, necpěte se tam už vůbec — do kýženého směru se raději dostaňte v módu chodce.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit
FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Mapujeme bílá místa pražské cyklistické historie

29. 05. - Inspirace
Prahou na kole se cyklistickou dopravou v Praze zabývá nějakých deset let. Historie cyklistické dopravy je ale mnohem delší. Od odhalení existence „kodaňských cyklopásů“ na..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru