Kolo a MHD

Praha nabízí celkem slušné možnosti přepravy jízdního kola ve veřejné dopravě: Volná je přeprava v metru, vlacích, přívozech a lanovce na Petřín, omezené možnosti nabízejí tramvaje. Přeprava kola je po Praze v dopravních prostředcích PID zdarma (s jízdenkou PID).

Stránka byla aktualizována 16.11.2016.

Pro kombinaci jízdy na kole a veřejné dopravy můžete využít parkování u stanic veřejné dopravy nebo hlídaná parkoviště B+R. V blízkosti některých stanic metra se nacházejí stojany různé kvality.

Příležitostná nebo rekreační doprava nabízí několik dalších, placených možností:

cestujeme-s-kolem_brozura_mapa_pid


Metro

Kola se přepravují zdarma na všech linkách metra, bez časového omezení. Kolo se smí přepravovat po dvou kusech na poslední a první plošině každého vagonu (s výjimkou plošiny za řidičem metra, tedy první plošina ve směru jízdy). Dveře vedoucí k plošině s povolenou přepravou kol jsou označeny zeleným piktogramem kola.

metro_samolepka-kolo-ano-ne_dpp_pid

Buďte při přepravě kola ohleduplní vůči ostatním cestujícím, zvlášť pokud je metro právě plnější. Necpěte se do plné soupravy, počkejte na další spoj. Během jízdy je kolo třeba držet tak, aby se nehoupalo, nepopojíždělo a ani v případě prudkého zabrzdění nespadlo. Buď jej opřete kolmo ke směru jízdy o zadní stěnu posledního vozu nebo jej umístěte do výklenku dveří, které se neotevírají ve stanicích.

Fotografie 19

Nejlepší místo pro kolo v metru je poslední plošina vlaku. Na první není přeprava kola povolena. Museli byste nechat průchozí dveře do kabiny strojvedoucího. (foto hh)

Jak jsou na tom jednotlivé stanice s přístupností (rampa, schody, eskalátor, výtah…) vám poradí přehled cyklistické přístupnosti stanic.

Náš tip:
Pokud je to možné, vmáčkněte se s kolem k protějším dveřím, než které se otevírají ve stanicích – tak zaberete nejméně místa hlavně na plošinách, které nejsou na konci vlaku. Dejte si ale pozor na trase C, kde musíte uvolnit průchod ve stanicích Hlavní nádraží a Vyšehrad (na okrajových stanicích Střížkov, Rajská Zahrada a Černý Most to není takový problém). Na plošinách v posledním voze vlaku je pravděpodobně nejlépe kolo umístit k zadní stěně vozu s předním kolem zaklesnutým za neotvírající se dveře, když přistoupí další cyklista, můžete kola opřít o sebe a ušetřit tak spoustu prostoru. Prakticky se tak na zadní plošinu dá naskládat mnohem více kol, než je povolený počet.

Do výtahů se s kolem obecně nesmí. Většina výtahů je ale pro přepravu kola dostatečně velká a rozhodně v nich nehrozí, že byste je přepravou kola jakkoliv poškodili. Je žádoucí, aby se cyklisté při používání výtahů chovali ohleduplně k jejich zařízení.
Od 1.2.2013 dovoluje DPP použít s kolem některé výtahy. Aktuálně stanice Anděl, Bořislavka, Černý Most, Háje, Chodov, Ládví, Letňany, Národní třída, Nemocnice Motol, Pankrác, Prosek, Roztyly, Skalka, Střížkov). Výtahy jsou označeny modrým piktogramem jízdního kola.

metro_vytah-kola-ano_ne

Eskalátor vypadá na první pohled jako nepřekonatelná překážka, ale ve skutečnosti je jízda po něm s kolem celkem snadná. Stačí na jezdící schody normálně najet držíce ho oběma rukama za řidítka, ihned po nastoupení stisknout obě brzdy a po dobu jízdy je držet. Když jedete dolů, stoupněte si blíž k řidítkům, a naopak cestou nahoru zase dál, kolo se nakloní patřičným směrem. Zabrzděné kolo neujíždí. Jen dávejte pozor, aby se vám nepřevrátilo do strany (nebo nepřeklopilo, máte-li těžké brašny či atypické kolo). Nedoporučujeme bicykl před nástupem stavět na zadní kolo a podobně. Pokud jde o zdvižné plošiny na schodištích, tak o jejich použití se raději nepokoušejte, jsou pomalé a nepraktické.


Tramvaje

Přeprava kol v tramvajích funguje jako cyklovýtah: Jezdíte ráno do práce z kopce, ale večer, když už je třeba i tma, vás nebaví šlapat v dlouhém stoupání po rušné silnici? Chodíte si o víkendu zajezdit na cyklostezku třeba podél vody, ale nechcete se tahat do kopce? Právě pro takové situace je přeprava kol v tramvajích určena především.

Kolo lze přepravovat zdarma v tramvajích ve všední den do 14 hodin a od 19 hodin, o víkendech a státních svátcích po celý den, a to pouze ve vyjmenovaných úsecích a směrem do kopce:

  • Anděl – Kotlářka – Sídliště Řepy
  • Dejvická – Červený Vrch – Divoká Šárka
  • Hradčanská / Brusnice – Malovanka – Vypich – Bílá Hora
  • Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba
  • Hradčanská – Vítězné náměstí – Dejvická (– Divoká Šárka)
  • Hradčanská – Vozovna Střešovice – Petřiny
  • Nádraží Braník – Nádraží Modřany (– Sídliště Modřany)
  • Nádraží Holešovice – Trojská – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
  • Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany – Sídliště Modřany
  • Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác
  • Náměstí Bratří Synků – Spořilov
  • Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
  • Palmovka – Nádraží Libeň – Lehovec
  • Palmovka – Nádraží Vysočany – Lehovec
  • Palmovka – Ohrada – Spojovací (pouze přímým spojem přes zastávku Krejcárek)
  • Smíchovské nádraží – Hlubočepy – Sídliště Barrandov
  • Želivského – Strašnická – Na Hroudě – Nádraží Hostivař
  • Želivského – Vozovna Strašnice – Ústřední dílny DP

Nástupní zastávky jsou označeny zvláštním piktogramem:

Dle předpisů byste měli využívat plošiny pro kočárky a invalidní vozíky, na nichž je ve všech typech tramvají dostatek místa a jsou snadněji přístupné.

tram_bicycles-1

Při příjezdu tramvaje na řidiče zamávejte a podívejte se jak reaguje. Když vás ve vzácných případech odmítne, nezlobte se. Ještě než vejdete do dveří, si vyhlédněte vůz a místo, kde budete nejméně překážet ostatním cestujícím a kde s kolem pohodlně nastoupíte. V každém případě buďte připraveni uvolnit místo kočárku, nebo invalidnímu vozíku a neotálejte s tím (místo je určitě i jinde, tudíž vy si ho najdete). Vystupujete-li jinde než na konečné, dejte řidiči znamení.

Můžete se vyvézt třeba z Palmovky přes Krejcárek na Ohradu.


Vlak

Z okrajových částí Prahy (Radotín, Kolovraty, Klánovice) nebo z jejího okolí je to do centra nejjednodušší vlakem. Přeprava kola je zdarma ve všech vlacích na území Prahy (pásmo P, 0, B), kam si kolo berete do vlaku jako spoluzavazadlo (jedná se o vlaky osobní, spěšné a rychlíky). Musíte ale jet na jízdenku Pražské integrované dopravy (tramvajenku nebo papírové jízdenky; SMS jízdenky ve vlaku neplatí).

Úschova během přepravy je za 30,-, kolo tedy musíte brát jako spoluzavazadlo. Vlaky berou kolo jako spoluzavazadlo ve dvou režimech:

a) S rozšířenou přepravou spoluzavazadel (v jízdním řádu označenými symbolem kola). Jedná se zejména o City Elefanty, klasické „pantografy“ a také motorové jednotky Regionova. Zde můžete vzít kolo do prostoru k tomu vyhrazenému, symbolem kola jsou obvykle označené vybrané plošiny.

b) V ostatních vlacích pouze na prvním nebo posledním představku soupravy v prostoru nástupních dveří. Lze přepravovat jen dvě kola a v Praze se jedná prakticky o nouzové řešení.

Stejně jako ve všech ostatních prostředcích se s jízdním kolem chovejte k ostatním cestujícím co nejvíce ohleduplně.


Přívoz

V Praze na Vltavě fungují v současnosti v rámci městské hromadné dopravy šest přívozů a všechny přepravují bezplatně i jízdní kola. Přívozy v okrajových částech Prahy můžou výrazně zkrátit vaší trasu mezi oběma břehy tam, kde není most. Přívozy v centru jsou zase zajímavým zpestřením každé trasy.

Přívozem naproti Vyšehradu. S lítačkou klidně s kolem.

Přívozy obsluhují tyto trasy (plánky přívozů a další informace zde):

  • P1 Sedlec — Zámky
  • P2 V Podbabě — Podhoří
  • P3 Lihovar — Veslařský ostrov
  • P5 Císařská louka — Výtoň
  • P6 Lahovičky – Nádraží Modřany
  • P7 Pražská tržnice – Štvanice – Karlín-Rohanský ostrov

Linky P1 a P2 fungují celoročně (P3, P5, P6 a P7 od dubna do října.). Platí na nich tarif PID, tedy je můžete využívat na běžnou ,,tramvajenku” nebo obyčejný přestupní lístek. Více o pražských přívozech, včetně jízdních řádů se dozvíte na této adrese.


Lanovka

V lanovce na Petřín můžete přepravovat dvě kola na vyhrazené plošině, a to pouze se souhlasem obsluhy, která v případě velkého zájmu nemusí přepravu kola povolit.


Autobusy

Přeprava kol v autobusech není až na výjimky možná. Z tradičních autobusových linek je možné kolo přepravovat jen ve vybraných spojích linky 147 jezdící z Dejvické do Suchdola. Jedná se o zkušební provoz zahájený v květnu 2016. Kolo se přepravuje ve speciálním nástavci připevněném na zádi autobusu, jeden autobus pojme max. 6 jízdních kol.

Kolo je povoleno nakládat v zastávkách Dejvická (přestup na metro) a V Podbabě (cyklotrasa A1, přívoz k cyklotrase A2). Vykládka je možná v Suchdole na zastávkách Internacionální a Výhledy. Přeprava je povolena jen ve směru nahoru do Suchdola, v opačném směru možná není. Kolo byste si do stojanu měli být schopni nandat samostatně, následně řidič kolo zamkne a přidělí vám identifikační žeton, po jehož předložení vám kolo opět vydá. Přeprava kol je stejně jako v ostatních prostředcích MHD zdarma.

bus_147_JR


Airport Express (AE)

Jedinou další autobusovou linkou umožňující přepravu kola je speciální autobusová linka Airport Express propojující Letiště Václava Havla s Hlavním nádražím. Na lince platí speciální tarif, jízdné se platí při nástupu do autobusu. Jízdní kolo zabalené pro leteckou přepravu lze přepravovat zdarma.


Skládačky, dětská kola a odrážedla

Od září 2013 je možné převážet ve všech prostředcích PID (tj. včetně autobusů) skládačky, skládací koloběžky, dětská kola a odrážedla, i když překračují jeden rozměr pro maximální přepravované zavazadlo, tedy 50 x 60 x 80 cm. Tím je legalizována přeprava skládaček s velikostí kol do 24″ (včetně). Přeprava zavazadel přesahující rozměry 25 x 45 x 70 cm je sice zpoplatněna (16 Kč), ale držitel předplatní jízdenky může jedno takové zavazadlo přepravovat zdarma.


B+R a parkování u stanic MHD

Někdy je nejlepší kolo nevozit s sebou, ale použít jej k dopravě na vhodnou zastávku veřejné dopravy (typicky na metro nebo vlak), a tam jej nechat. U řady stanic metra a vlaku se nachází cyklostojany – pro konkrétní stanici se podívejte na naši mapu. Dlouhodobé parkování u stojanu ve stanici metra ale vyžaduje neatraktivní kolo.

Poblíž některých stanic jsou kvalitní městské stojany. Skalka.

Bezpečnou možností v návaznosti na veřejnou dopravu jsou parkoviště P+R, která provozují i hlídaná parkoviště kol (tzv. B+R). Ta najdete na následujících parkovištích P+R: Běchovice (nádraží), Černý Most, Rajská Zahrada, Nové Butovice, Zličín, Letňany, Ládví, Nádraží Holešovice, Opatov, Depo Hostivař, Skalka, Radotín (nádraží), Klánovice (nádraží).

Na Hlavním a Masarykově nádraží najdete komerční úschovny zavazadel, které přijímají i kola. Cena je ale pro pravidelné parkování velmi vysoká.

jm_klanovice_bikeandride

Na podzim 2016 vzniklo B+R parkoviště na nádraží v Klánovicích kombinující kryté stojany a uzamykatelné cykloboxy.


Cyklobusy a cyklovlak

Rekreační linka cyklobusu PID je v provozu v nepracovní dny od dubna do začátku října, v trase Dobřichovice, nádraží — Mníšek pod Brdy — Kytín. Dobřichovicích navazují spoje na vlaky linky S7.

Cyklovlak je v provozu od konce března do konce října v nepracovní dny v trase Praha Masarykovo nádraží – Praha-Dejvice – Hostivice – Středokluky – Podlešín – Slaný – Zlonice.


Další odkazy

Ropid: Cyklisté v PID
Praha cyklistická
DPP: S jízdním kolem

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Ad. cyklovýtahy: Překvapuje mě omezení jen na spoje, které pokračují na Spojovací. Netušil jsme to a vždycky jsme použil první tramvaj nahoru, co přijela a nikdy s tím řidič neměl problém (na revizora jsem nenarazil).

    Ad. přívozy: Doporučuji, přívozníci jsou povětšinou ochotní a vyznačují se až indickou vynalézavostí při nakládání, kol, kočárků a dětí.

  2. Tomáš Vokatý: To mělo ten důvod, aby se s koly nepoužívala už před metrolinkizací přecpaná zastávka Biskupcova. Dnes ještě více aktuální.

  3. Pro přepravu kol v tramvajích platí zásada, že se používají koncové úseky tras, aby se nemusely řešit „přejezdy“ za povolený úsek do míst s vyšší poptávkou (zde např. linkou 10 z Palmovky na Pavlák). Proto z Palmovky na Ohradu jen linka 1, která končí na Spojovací.
    Důvod s Biskupcovou jsem nikdy nezaznamenal. To máš Vráťo odkud?

  4. prt: Já jsem si vždycky myslel, že je to právě proto, aby se lidi s koly necpali do tramvají, které jezdí přes Biskupcovu — co si pamatuju, tak třeba devatnáctka tam zase tak nabitá nejezdila. No a spojil jsem si to se současným přeplňováním zastávky, ono se tam docela přestupovalo už dřív… Takže moje konstrukce ;-)

  5. Vcera jsem jela z dceru z chaty koupili jsme kolo pro dceru.Kolem 20hod.jsme dojeli na Holesovice cekama na 12bydlime na male strane 12prijela a kdyz jsme nastoupili tak jsme museli 12s kolem opustit a jit pesky. Ptala jsem se ridice a to mam jit z ditetem takovej kus pesky pry ano ze ho to nezajima a na mou otazku ze tam opilce co obtezuji lidi nebo lidi bez domova co se nekoupou a smrdi ty pusti odpoved ridice ano ty nemaj kolo to me dostalo

  6. Řidič se ve věci přepravy kola zachoval podle platných pravidel (pokud je dceři méně než 6 let, tak od 1.9. by už problém být neměl):
    http://prahounakole.cz/zpravicky/uprava-prepravnich-podminek-pid-umozni-od-1-9-2013-vozit-sbalene-24-skladacky-detska-odrazedla-a-kola/

    Legálně s kolem z Holešovic na Malou Stranu lze dojet metrem. Je to sice delší, ale možné:
    https://ropid.cz/wp-content/uploads/mapy/schemata-trvala/a5_cyklo_doprava.pdf

    A skutečně tam měl opilce (kteří navíc obtěžovali lidi) a jiné popisované pasažéry? Pokud ne, tak chápu, že jeho ochota diskutovat se snižovala… Pokud ano, tak měl řešit i individua – ale vás stejně s kolem nevzít.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu

21. 07. - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru