Pro bezpečí svého bicyklu

Parkování kola ve městě není žádná věda. Skládá se vlastně ze tří věcí: Správné volby zámku, kvalitní rutiny zamykání a uznání skutečnosti, že kolo ve městě prostě odkládáte. A ani jedna z těchto tří věcí není obtížná.

Orientace v zámcích

Nabídka zámků v Českých zemích nás zpravidla zavaluje hromadami laciné bižuterie, na kterou můžeme pro město předem zapomenout. Dlouhodobé zkušenosti doporučují jako základní zámek do města solidní „podkovu“ (zámek ve tvaru „U“), s cenou začínající na 300 Kč. Podobnou službu udělají flexibilnější zámky typu „skládací metr“, případně opravdu kvalitní lanka, obalená trubičkami proti proříznutí. Lanka jsou ovšem zranitelnější, hodí se spíš jako druhý, záložní zámek. Při výběru dejte přednost ověřeným značkám (Abus, Trelock). Dražší kola zamykejte kvalitnějším zámkem, který umí odolat i některým sofistikovanějším útokům.

Žádný zámek není nepřekonatelný (viz testy BikeRadar a německé video), jde o spíš to, aby výše překážek, které zájemci o vaše kolo vložíte do cesty, byla tak vysoká, že se krádeže vzdá. Ještě víc než správný zámek tak vaše šance uchovat kolo dlouhý čas celé, zajistí správná volba místa a způsobu zamykání.

Podkova na předním. Řetěz na zadním. Případnému zloději komplikuje práci.

Boj se stojany, aneb technika

Kolo zamknete jednoduše za rám a přední nebo zadní kolo k pevnému předmětu: stojanu, tyči, zábradlí. Hlídejte si dopravní značky, někdy jdou až příliš snadno vytáhnout. Zábradlí nebo značka ale někdy bývá lepší než ubohý stojánek na přední kolo.

Když chcete extra bezpečí, použijte dva různé zámky. Pak se vyplatí nechat si těžší „železo“ prostě zamčené k tomu stojanu nebo značce, abyste ho nemuseli pořád tahat s sebou.

Výběr místa, kde kolo zamknete, má podobný význam jako volba zámku či způsobu přivázání. Preferujte místa uzamčená, pod dohledem kamery či strážce. Když to nejde, tak naopak živá veřejná prostranství, kde se nenechavcům hůř pracuje.

Pevným řetězem k lampě. Ideálně na lidmi frekventovaném místě.

Kolo odolné městu

Pokud jste typ, který dvěře od bytu raději zabezpečuje druhým zámkem anebo kdo raději auto zamkne a ještě zablokuje volant, můžete jít ještě o krok dál. Rychloupínáky se dají nahradit pevnými šrouby, zvlášť u sedlovky.

Atraktivitu pro nenechavce snižuje také vybavení kola identifikační sadou (registrací u městské policie či systémy Krimstop a podobnými). Pro snížení pravděpodobnosti krádeže je nejpodstatnější štítek o zajištění, umístěný na dobře viditelném místě.

Poslední radou se již dostáváme k onomu psychickému rozpojení jezdce a bicyklu. Totální atyp či vyladěný tuning odradí nenechavce stejně dobře jako úmyslně zaneřáděný vzhled, maskující úspěšně solidní osazení.

Takové kolo klidně necháte celý den u metra a nemusíte se bát.

Přivažte – a odvažte se

Jezdíme na kole rádi a stejně rádi máme své bicykly. Někdy je to ale pro městskou praxi kontraproduktivní. K čemu gramařit, když pak musíte kolo všude přivazovat pětikilovým zámkem?

I proto je u jezdců hobíků dobrou volbou pro město buďto druhé domácí kolo (starší, hůře osazené, „zimák“), nebo rovnou koupě jiného, přiměřeně kvalitního, nicméně nepříliš drahého kola, ať už nového nebo z bazaru, v ceně, která vás nepoloží.

Takové kolo vám umožní si představit, že o něj jednou za deset let přijdete a nic tak strašného se nestane. A díky tomu, že ho budete zamykat dobře, se daleko dřív rozpadne, než aby ho někdo ukradl.

Čtyři úrovně zamykání

Ochrana, kterou svému kolu při zamykání nabídnete, se totiž liší podle toho, kde, a na jak dlouho ho zamykáte. Každá situace má odpovídající postup a je to právě kvalita zámků a umění zamykat, které vám zajistí minimalizaci rizika krádeže při dostatečném komfortu.

Při nekolikaminutovém parkování se zpravidla ani nemusíte obtěžovat hledáním kandelábru. Kolo stačí znehybnit. Mezi více koly hrozí riziko nejslabšímu zámku a tak se i pro krátkodobé stání vyplatí mít něco už na pohled solidnějšího.

Na jednu dvě hodiny (například při jednání, větším nákupu či návštěvě kulturní události) už musíte přivazovat za rám k pevnému předmětu. Volbu místa k zaparkování zde můžete zpravidla dost ovlivnit a je proto velmi důležitá.

Pro pravidelné zamykání (v práci či doma) se vyplatí najít uzavřený či hlídaný prostor. I ve sklepě zamykejte k pevnému předmětu (není-li, přivrtejte si do zdi oko). V zaměstnání jsou nejlepší místa pod dohledem kamerového systému či vrátného. Dbejte na zajištění snadno odnímatelných částí (hlavně kol a sedla). Na veřejném prostranství budete muset ještě přitvrdit.

Zvláštní zajištění vyžaduje, necháváte-li své kolo na veřejném prostranství přes noc, několik dnů nebo pravidelně. Takové parkování už nesnesou na pohled atraktivní bicykly. Demontovatelné díly musejí být zajištěné. Pro opakované dlouhodobé parkování na veřejném prostranství se vyplatí dva vysoce kvalitní zámky různého charakteru (vyžadují odlišné nástroje), kdy každým z nich zajistíte jedno z kol bicyklu. Před koupí prozkoumejte pozorně i to, zda jsou zvolené zámky odolné vůči méně obvyklým způsobům překonání.

Tady neparkujete na dlouho. Vyberete značku či zábradlí na zalidněném místě.
Ve škole či zaměstnání je vhodné zřídit místo v uzamykatelném prostoru pro dlouhodobé parkování.

 

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Nejnovější články

Moje cesta Lipskem a Prahou

takova_normalni_nedele_lipskoTakové normální ráno v Lipsku. Probudíš se, oblečeš se, dáš si kafe, sbalíš sváču do práce. Na chodbě domu v polospánku zakopneš o tři kola..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru