Šaty dělaj člověka

V Kodani

Speciální cyklistické oblečení má jistě své opodstatnění, pokud jedete sportovat. Jestli ale jedete do města, je to stejně nesmyslné a nepraktické, jako kdyby si řidič automobilu oblékal před ranní cestou azbestový overal nebo cestující MHD si šněroval goretexové boty a pečlivě upínal mačky. Poradíme vám několik tipů, jak na kole jezdit v normálním oblečení, odstranit tak problémy s převlékáním, a vypadat přitom skvěle.

Uvědomte si, že když budete na kole jezdit ve svém normálním oblečení do města, tak jako to dělají všichni obyvatelé Kodaně, Amsterodamu i mnoha jiných světových metropolí, získáte tím mnohem větší svobodu a kolo vám bude ještě užitečnějším dopravním prostředkem. Nemusíte se převlékat, můžete prostě zastavit před obchodem a jít nakupovat, jet do kina nebo na pracovní schůzku, můžete zajít s přáteli do kavárny, když je potkáte na ulici, stejně tak můžete na kole jet na oběd nebo ho kdykoliv někde nechat a pokračovat veřejnou dopravou. Vaše cesty na kole pak přestanou mít charakter samostatných vyjížděk a přemění se v součást vašeho dne a způsob, jak se pohodlně pohybovat po městě. Jen dojíždíte-li vážně daleko, přes několik kopců, a obyčejně spěcháte, možná pro vás bude praktičtější oblékat se na kolo jinak a v cíli se převléct.

Všední den v Kodani

Běžný všední den v Kodani (foto CCC)

Jak se neumazat

Cyklistka v Hamiltonu, Kanada

Cyklistka v Hamiltonu, Kanada (foto CCC)

Pro jízdě v běžném oblečení je podstatné mít kolo vybavené do města. Blatníky, kryt řetězu, kryt zadního kola, aby se vám do něj nezamotala sukně nebo kabát, doplňky, které jsou vyjmenované v kapitole Kolo do města. Nemáte-li kryt na řetěz, pomůže pravou nohavici trošku vyhrnout nebo zapnout si přes ní reflexní pásku na suchý zip.


Magda:
Lodičky vozím vzadu na nosiči, zvlášť ty s podpatky tam dobře drží. Existují také pěkné dámské cyklobrašny s přihrádkami na lodičky. Dlouhé sukně: mám jednu téměř průsvitnou pod kterou nosím zimní cyklokalhoty – vypadá to docela sexy. Musím být ale samozřejmě opatrnější, když se chci postavit do pedálů v křižovatce, abych nezachytila za sedlo. Také jsem si pořídila několik nemačkavých přiléhavých sukní, po dojezdu si je natáhnu přes cyklokalhoty a nikoho ani nenapadne, co je vespod. Zavinovačky a velké rozparky rozhodně nedoporučuji (i když řidičům kolem se to obvykle dost líbí :-)

Jak se nezpotit

Nezávoďte. Jízda na sportovním kole po rušných pražských ulicích k tomu svádí. Jestli ale sedíte na městském kole, pěkně vzpřímeně, jste dobře oblečeni a jedete si tak městem, zjistíte, že není kam se hnát. Výhoda a rychlost vašeho kola spočívá v tom, že je pro vás prostupné a otevřené, nikoliv ve vaší maximální rychlosti. Existuje spousta fotek třeba z Kodaně, na kterých lidé pijí za jízdy na kole kávu, telefonují, češou se — nejraději všechno najednou.

Magda:
Saka: Pokud jsou dobře ušitá a z kvalitní látky, cestování na kole jim nijak nevadí. Pod saka obvykle nosím trička nebo easy-iron blůzy. Do nejprudších kopců tlačím, na ty pozvolnější si tělo zvyklo během týdne a už pocením nereaguje.

Cyklista v USA

Cyklista v USA

Prudké kopce nemusíte vyjíždět přímo, můžete je vyjet ulicemi vedoucími po boku svahu nadvakrát nebo natřikrát, nebo to můžete vzít napřímo pěšky. I v kopcovitých městech jako je americký Portland, skotský Edinburgh či italské Cagliary jezdí mnoho lidí v normálním oblečení.

Neoblékejte si pro jízdu na kole mnoho věcí. Svetr či bundu můžete dát na nosič nebo do košíku. Používejte hřeben, deodoranty. Uvědomte si také, že třeba v jižních zemích je v letních měsících mnoho dní, kdy se potí všichni bez rozdílu a při všem, byť jdou třeba jen pěšky po ulici do samoobsluhy — není to vagabundské, městem se nešíří zápach. Dejte si před důležitou schůzkou trošku rezervu, ať můžete poslední část dojít pěšky nebo volným tempem.

Být vidět

Pražská módní přehlídka reflexní formace pro zářivou budoucnost Kolouch

Při oblékání samozřejmě vystupuje i faktor bezpečnosti. Černé sako je na kolo perfektní oděv, bohužel není za šera a tmy moc dobře vidět. To neznamená, že v něm nemůžete jezdit. Zkombinujte jej s nějakou elegantní reflexní vestou nebo si pořiďte reflexní doplňky na kolo (třeba brašny), zmíněnou pásku kolem nohavice. Módní přehlídka reflexní formace pro zářivou budoucnost Kolouchův sen z jara 2008 měla za cíl právě ukázat, že kombinace oblečení s reflexními prvky zdaleka neznamená, že budete vypadat jako popelář.

Uvědomte si také, že v pražských ulicích je na bicyklu pán v saku nebo dáma v červených šatech zdaleka tou nejviditelnější postavou na křižovatce. Když se neoblékáte jako závodní eso a na kole sedíte vzpřímeně, automobily vás také více respektují, míjejí vás pro jistotu širším obloukem.


Helma

Markéta:
Beru si to, co mám první po ruce, to znamená že jezdím ve svém normálním oblečení a žádné sportovní nemám. Pod minišaty si beru krátké elasťáčky – ale takové, aby nebyly moc vidět :-) . U sukně pod kolena to neřeším. Obouvám tenisky nebo nízký podpatek, v létě jsou ideální sandálky. Jediná specialitka, kterou mám, jsou rukavice – abych mohla spadnout na ruce. A přilbu, protože jezdím agresivně a vím to :-)

Kolem cyklistických přileb probíhá už dlouho vášnivá debata. V cyklisticky vyspělých zemích je nosí málokdo, patrně proto, že tam je riziko nehody řádově nižší. Její význam sice bývá zásadně přeceňován, avšak v našich podmínkách cyklistického středověku je spíš každá ochrana dobrá.

Existují různé typy přileb, včetně různých přileb do města, které rozhodně vašemu vzhledu nijak neuškodí. A nakonec, když vjedete na chráněnou cyklostezku, můžete ji vždy odložit do košíku.


Nutcase helmy (www.nutcasehelmets.com) jsou k dostání i v čeckých cykloobchodech

Například tzv. nutcase helmy (www.nutcasehelmets.com) jsou k dostání i v čeckých cykloobchodech


V saku, v šatech, na vysokých podpatcích

Není důvod, proč by to nešlo, je to je všední realita mnoha evropských měst. Každoročně se na toto téma dokonce pořádá několik módních přehlídek a existují celé blogy tomu věnované. Ilustrační fotky k tomuto článku i video níže nechť jsou dostatečným důkazem. Proč by to nemělo jít? Někteří k tomu poťouchle dodávají, že v botách s vysokými podpatky je často jednodušší jezdit na kole než chodit.



Fijalka:
Přijde mi logické jezdit v běžnejch oblečkách, užívám si to hlavně při kratších místních vyjížďkách (a bez helmy), ale do práce to mám kolem 10km a přes údolí, takže jezdím v dlouhejch cykloelasťákách, na kterejch mimo jiný oceňuju nošení navostro — nemusím mít tolik vrstev. Jsem praktická žena. Obecně je to tak, že podle toho, kam jdu po práci, si vezmu na sebe ,,normálnější” hadry. Ale na cyklobotky nedám dopustit a chodím v nich i na polední pochůzky (v sukni).

Lisa Foster ze San Franciska radí: Moje řešení pro sukně, které se ve větru převrací, je následující. Najděte si nějaký elastický pásek, který se dá zapnout kolem stehna (já používám čelenku, ale můžete použít i podvazek, pokud se cítíte jako skutečná primadona), dejte si na něj zavírací špendlík a navlékněte si jej kus nad koleno. Po nasednutí na kolo si špendlíkem zajistěte sukni a můžete jet.

V zahraničí existuje tradice různých bike-in akcí a party. Před nějakým časem jsme psali o bicyklové svatbě v americkém Portlandu. A umíte si představit, jak se v zimě lidé sjíždějí na tradiční ples cyklistů ve finském Oulu? V Praze byla snad první akcí tohoto druhu Cyklojízda muzejní nocí v květnu 2008 a ta jednoznačně ukázala, že i v našem krásném městě se dá jet večer na výstavu na kole — v šatech a v obleku.

Podpořte nás

Komentáře

  1. 1

    Sorry, ale ty rady ohledně oblečení se mi zdají trochu ujeté. Jezdit v normálním oblečení se dá tak v Nizozemsku kde je: rovina, lidé jsou zvyklí na pomalé tempo, vynikající cyklostezky. U nás bohužel přichází v úvahu sportovnější typ jízdy a k tomu odpovídající oblečení. Takže moje rady jsou:
    -jezdit v speciálních cyklistických hadrech s vložkou a v práci se převléci.
    -možná lepší varianta, pořídit si univerzální trekingové kalhoty (ze syntetiky) které však vypadají dostatečně “civilně” a dají se nosit jak na kole, tak v práci, ve městě apod. Protože funkční prádlo není výmysl, a opravdu “funguje”. Samozřejmě tričko ze syntetiky, a dají se sehnat i civilně vyhlížející (např. mikina vnitřní strana fleece a vnější bavlna). V prvé řadě ale funkční spodní prádlo, dnes bez toho na kolo nevycházím a vzhledem k tomu, že se mi již dva roky přes časté ježdění na kole v každém počasí vyhýbá nachlazení apod. komplikace, tak to je dost díky tomu.
    Jak funkční oblečení, tak někdy i třeba trenýrky se dá často sehnat i second-handech, pokud by někdo měl strach o finance. (Konkrétně jako spodní prádlo používám Jitex comfort z polypropylenu)
    Při použití normálních kalhot (necyklo) je třeba řešit problém zachytávání nohavic do řetězu- klasické konec kalhoty do ponožky funguje spíš jako nouzovka, osvědčili se mi žluté ovinovací pásky na ruku a nohu – ovšem na některých kalhotách je to nepříjemné- mírně škrtí a víte o tom- nicméně na jiných o tom ani nevíte- polyamidové kalhoty to snáší docela dobře.
    -pláštěnka na kolo se opravdu nehodí. Sice je to kompromis, ale ideálně mít v sáčku superlehkou větrovku a pertexové kalhoty- ale to je nouzovka na dojetí
    mnohem lepší a do městského prostředí skoro ideální -softshellová bunda a kalhoty, ochrání i před déletrvajícím deštěm, ale vhodné s vyšíím sloupcem a prodyšností

  2. 2

    Ono je to fakt problém, zkuste koupit sako, ve kterém se dá hýbat. Šije na panáky a manekýny, s pohybem se moc nepočítá. Tomu pak odpovídá i prodyšnost oblečení, která je při jízdě na kole opravdu nutná (hlavně záda). Souhlasím se spodním oblečením jak píše Cyklista.

    Hodně řeší i styl jízdy a volba trasy (vyhýbat se terénu, kopcům a stání na semaforech). Pomůže volnější dojezd. Důležité je i umístění zavazadel, tj. nevozit batoh nebo tašku přes rameno a nezhoršovat tak odvod tepla z těla. Pokud se tyto věci co nejvíce dodržují, dá se v běžném oblečení na kole jezdit, pokud nemusíte spěchat nebo jet daleko. Pokud se to rozumně dodržet nedá, je lepší použít oblečení určené pro jízdu na kole nebo běh.

    Ještě k těm nohavicím – nejlépe se mi osvědčily kovové klipsy na dokumenty, které dobře drží i na džínách. Žluté pásky jsou na džíny někdy slabé.

  3. 3

    Pokud jde o džíny, tak jsem velmi rád že už v tom nejezdím. Mnohem lepší jsou obyčejné tepláky od vietnamců, ale ty kvalitnější- cca za 200 Kč. Takové mám dvoje, a jsou prakticky nezničitelné. Nicméně jsem získal (možná chybný) dojem, že u kalhot je důležité zejm. aby byli dostatečné větruvzdorné (windproof), což ani mnoho cyklistických hadrů nesplňuje. Mám dojem, že větrem trpí hlavně kolena- aspoň mě to pomohlo eliminovat problém s citlivým kolenem…
    A zase není nutné hned vydávat tisíce za značkové, mnoho výborných věcí se dá koupit v second-handech nebo armyshopu…
    Nechci dělat reklamu, ale třeba tyto vojenské z armyshopu
    http://www.army-shop.cz/produkty/kalhoty—bermudy—kombinezy/jednobarevne-kalhoty/kalhoty-cz-model-85—nove/844.html
    se zdají ideální skoro na všechno (vč. jízdy na kole)- udávají větruvzdornost a dokonce vodoodpudivost. Za cenu pouhých 120 Kč
    (pokud již autor(autoři)) chtějí z lidí dělat nutně mega-socky.
    Trekingové kalhoty z nylonu vypadají dost civilně, materiál je příjemný a často je prodávají třeba v Lidlu (za ceny 200-400 Kč), nebo třeba aktuálně mají v Tescu výprodej jejich trekingových kalhot z nylonu za cca 260 Kč. Tyto všechny mají rychleschnoucí úpravu- materiál na vnější straně je zdrsněný nebo “vroubkovaný”.

  4. 4

    Dobré tipy, prověřím. Pokud jde o džíny, nejsou ideální, ale když jedu po Praze k někomu, koho moc neznám, a nechci jet v cyklistickém, je to rozumný kompromis. Černé džíny s černým tričkem snad nikoho neurazí. Bohužel jsme zatím máloměšťáci a společnost na to není připravena. Praha nejsou Poděbrady nebo Pardubice.

  5. 5

    :-D:-D cyklista: promin, ale v teplakach muze casto byt celkem zbytecny do prahy a po praze vubec jezdit! A to je prece skoda, šetřit kolo!!??

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Jste-li tu poprvé, věnujte pozornost pravidlům diskuse. Vyžadované informace jsou označeny *

*



Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nejnovější články

Ježdění v mimosezóně

23. 10. - Návody
DIGITAL CAMERABabí léto, zdá se, definitivně skončilo. Cyklostezky jsou neviditelné pod zapadaným listím, řidiči po přezutí na zimní gumy přestávají předpokládat přítomnost cyklistů v provozu a..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru