Zamknout kolo a jít

Retez na kole (zdroj: Wikipedia)
Fotografie 15: Když zamknout, tak zamknout! (foto Wikipedia)

Budeme-li respektovat několik hlavních zásad bezpečnosti, není žádný problém kolo kdekoliv ve městě i na delší dobu odstavit. Na kole můžete jet do kavárny, do kina i do samoobsluhy. Je k tomu potřeba dobrý zámek typu ,,podkova” a kolo jím zamknout přes rám k něčemu pevnému na nějakém pokud možno rušnějším místě.

Jaký zámek a jak jej použít

Dva typy zámků
Fotografie 16: Lankový a podkovový zámek

Nejlépe osvědčený je zámek ,,typu U” neboli taky ,,podkova”. Skládá se z ohnuté tyče, kterou nasunete přes rám a předmět, ke kterému kolo zamykáte, nasadíte příčný nástavec a otočíte klíčkem. Takový zámek je docela robustní a nelze jednoduše přeštípnout. Ačkoliv téměř všechny tyto zámky vypadají podobně, významně se liší jak bytelností, tak cenou. Lepší zámky z tvrdšího materiálu s dobře vyřešenými západkami a zamykacím mechanismem nutně budou stát víc a především pro zamykání dražších kol na nich nedoporučujeme příliš šetřit. Používejte tento zámek tak, aby uvnitř nezůstalo příliš volného místa, které zloděj potřebuje pro zasunutí různých nástrojů, ideální je zamykat rám spolu se zadním nebo předním kolem.

Naproti tomu jako primární způsob zabezpečení velmi nevhodné jsou zámky lankové (svinovací) ve většině svých variant. Většinu těchto atrap lze většími či menšími kleštěmi přešmyknout v jediném okamžiku. Jsou účinné proti náhodnému kolemjdoucímu, možná proti bezdomovci, ale pro skutečné zloděje představují jen minimální překážku. Různé statistiky opakovaně ukazují, že zdaleka nejvíce ukradených kol bylo ,,zabezpečeno” právě jen těmito nedostatečnými lankovými zámky.

Technika zamykani pres zadni kolo
Fotografie 17: Technika zamykání přes zadní kolo.

Úplně nejlepší je vozit zámky dva a použít je následovně. Primárním bytelným zámkem, kterému věříme, zabezpečit rám kola oproti jakékoliv pevné konstrukci tak, aby se nedal nijak vyvléknout. K tomu kolem něj stejně ještě protáhnout svinovací lankový zámek a chytit si do něj helmu přes jeden z větracích otvorů. Pro parkování za tmy nebo na odlehlejších místech vezmeme do U zámku i zadní kolo bicyklu a lankový zas provlečeme předním kolem. Krom možnosti zabezpečit i obě kola a zamknout si helmu to má velkou výhodu v tom, že případný zloděj by musel překonávat překážku na dvakrát a potřeboval by k tomu různé typy nástrojů.

Parkovací sedmero Michala Křivohlávka

Motto: Spolehlivost parkování kola na ulici je vždy rovnicí mezi jeho prodejní cenou na jedné straně a obtížností na ukradení na druhé straně. V praxi to znamená, chcete-li mít větší jistotu, snižte prodejnost kola a zvyšte obtížnost krádeže. Zde je 7 bodů jak:

1) Jezdíte-li na dobrém kole, ať je co nejvíc výjimečné, odlišující se od stejných ostatních (samolepky, vlastní zbarvení či úpravy).

2) Parkujte na nejlidnatějších, nejviditelnějších místech nebo místech s intenzivním celodenním provozem (na křižovatkách, náměstích, stanicích veřejné dopravy, před policejními služebnami apod.)

3) Používejte těžce překonatelný zámek (typ “U”) od kvalitního výrobce (cena cca 600 – 2000Kč). Kvalitní “U” zámek nejde překonat pilou na železo ani většinou pákových kleští. Zprávy o zlodějích, kteří rozklepávají zámky zmražené tekutým dusíkem se v Čechách dosud nepotvrdily.

4) Přivazujte k pevným překážkám (např. klasické červenobílé zábradlí). Pozor na dopravní značky, jsou vysunovatelné (i když pro krátkodobé parkování při troše štěstí dostačující).

5) Přivazujte prostrčením podkovy přes vidlici zadního kola: i kdyby se zloději podařilo překonat překážku, ke které jste upoutali, na kole neodjede. (Druhý důvod: neukradou vám zadní kolo).

6) Zvažte, zda na kole nechávat věci, které jdou snadno odmontovat. Pořiďte si klasický šroub na sedlovku a klidně i osy kol. Rychloupínáky fungují i pro zloděje. Vždy sundávejte blikačky.

7) Necháváte-li kolo stát přes noc, parkujte na místech s celonočním provozem a kamerovým systémem (většina velkých křižovatek v Praze). Kolo
umístěte od překážky (ideálně zábradlí) směrem do vozovky. Vandalové vám ho nebudou z chodníku demolovat.

Hodně štěstí! Pamatujte že, ke svobodě na jízdním kole patří i svoboda se kola v potřebný okamžik zbavit :-)

Uvědomte si, že pokud vaše kolo není zvlášť extra luxusní, je velmi nepravděpodobné, třeba i v noci, že by si zloděj vybral právě tohle nadvakrát zamčené pečlivě vybranými zámky, oproti všem těm ostatním, které se ve městě válejí přišněrované směšnými kablíky.

Existují i další varianty. Prodávají se lankové zámky s alarmem, messengeři rádi vozí kolem krku řetěz s visacím zámkem napůl jako vyjádření osobního stylu. Zabezpečovací ,,zařízení” lze také stupňovat až po takřka nerozebratelné (ale odpovídajícím způsobem těžké) zámky motorkářské.

Kde kolo nechat

Když řekneme ,,nechávejte kolo tam, kde je hodně lidí” nemyslíme tím ,,nechte ho v centru a pak jděte tři kilometry pěšky.” Myslíme tím, nechte ho přímo na ulici raději než v průjezdu, lépe ve středu náměstí než na jeho okraji. Cyklistické stojany jsou v Praze často nainstalovány na podivných před zraky lidí uklizených místech kdesi v rohu — nepoužívejte je tedy. Vůbec nepřemýšlejte o tom, pakovat kolo tak, ,,aby si jej zloději nevšimli.” Naopak, nechte kolo stát na takovém místě, kde si každý všimne především zloděje s pilou a bude jej velmi zaujatě pozorovat.

Nekažte si ale radost z ježdění dlouhým hledáním parkovacího místa, jako to musí dělat lidé v automobilech. Zamkněte kolo tam, kam dojedete. Vhodných objektů je všude ve městě dost a nemusíte proto chodit nikam daleko.

Dávejte jen pozor, aby vaše kolo ostatním lidem nepřekáželo. Nezamykejte ho před vjezdy, nezamykejte ho ke značce ,,přechod pro chodce”, nenechávejte jej stát napříč chodníkem a zapomeňte na těsné okolí brány místní polikliniky. Pro kola nejsou zákazy stání ani parkovací zóny, je proto slušné i nutné se nad tím vždy alespoň trošku zamyslet.

Neparkujte raději kolo venku přes celou noc (i rušná místa se nad ránem vyprázdní) a uvědomte si, že nejen zloději, ale i vandalové jsou vašimi nepřáteli.

K čemu zamykat

Ze stojanů používejte jen ty dobré, pevně ukotvené (o stojanech např. články z Nakole Hitparáda stojanů na kola, Jaký stojan a Optimální cyklistický stojan ). Docela dobrá jsou i všemožná zábradlí. Jsou pevná a bytelná, nedají se vyndat, vaše kolo nikomu nepřekáží, dobře se k nim zamyká. Nejčastěji ale asi budete zamykat bicykl k dopravní značce. Je to pohodlné a praktické — značky jsou všude. Jen dejte pozor na to, aby značka alespoň na pohled dobře v zemi držela. Jestli se kývá, případný zloděj ji snadno vytáhne ze země a zámek je vám rázem k ničemu. V případě nouze se k zamknutí kola hodí i dveřní mříže, hromosvody, sloupky — cokoliv, s čím nejde snadno hnout a z čeho nejde váš zámek vytáhnout.

Schema zamykani kola
Obrázek 20: Schéma zamknutí rámu i obou kol.

Brašny, světla a ostatní

Obecně platí, že málo hodnotné věci můžete klidně na kole nechat a nikdo je brát nebude. Někteří lidé běžně nechávají i půl dne někde stát kolo a přitom na něm nechají brašny, v nich svetr, nářadíčko, lékárničku, knížku nebo svačinu. Není třeba být paranoidní.

Nejelegantnější variantou zavazadla je připínací kabela na nosič, kterou můžete po zastavení pohodlně odepnout a jít. Můžete ale mít i obyčejné brašny a v nich batoh se svými věcmi nebo třeba tašku v košíku.

Světla si raději berte s sebou, jejich vycvaknutí je otázkou vteřin. Nejlepší jsou samozřejmě přišroubovaná světla městských kol napájená dynamem. Zda měnit rychloupínáky za klasické šrouby je ze všeho nejvíc vaší volbou mezi praktičností a bezpečností. Rozhodně to není nutné, ale měli byste počítat s tím, že pokud máte rychloupínáky, jednou za pár let vám i to sedlo možná někdo odnese.

Pro zloděje neatraktivní?

Je zřejmé, že významný faktor, kterým snížíte pravděpodobnost krádeže svého kola, je jeho vzhled. Levné a ošuntělé kolo neláká zručnější zloděje zdaleka tak, jako bicykl zářící novotou. Rozmyslete se proto, jak chcete kolo využívat. Někdo si koupí krásné elegantní městské kolo a potom se o něj při parkování více stará, jiný si zas pořídí do města starší kolo a nestará se o něj vůbec — má svobodu kdykoliv a kdekoliv ho zamknout a vrátit se pro něj třeba až za několik dní. Můžete si také pořídit kolo růžové. Můžete si kolo různě zdobit a personifikovat.

Druhá cesta je pořídit si kolo natolik atypické, že by případný zloděj měl značné potíže s jeho udáním. Lehokola, cruisery, choppery a podobné lahůdky (jejichž majitelé se navíc skoro všichni znají) také nejsou zrovna v popředí zlodějského zájmu.

Zkrátka, čím individuálněji bude vaše kolo vypadat, tím méně důkladně ho budete muset zamykat.

Kolo zamcene dvema U zamky
Fotografie 18: Na pohled drahé kolo je třeba zamknout pečlivě, třeba dvěma ,,U” zámky.

Registrace kola

Městská policie vede v Praze registr jízdních kol. Každý zájemce může bezplatně své kolo do tohoto registru přihlásit na vybraných služebnách MP na základě dokladu o koupi. Příslušný policista na počkání bicykl vyfotí, opíše si výrobní číslo nalézající se obyčejně na rámu pod pedály a poznamená si jeho důležité charakteristiky. Vy pak dostanete kopii protokolu a několik samolepek s logem městské policie a textem, že kolo je evidováno v registru.

Bohužel registr je pouze regionální (pražský) a tak smysl celé té věci je asi spíš preventivní. A proto až budete dostávat ty samolepky, požádejte si, zda můžete dostat více, protože ty jsou na tom celém asi to nejdůležitější. Pokud jí zloděj na vašem kole hned na viditelném místě spatří, proč by riskoval, když o ulici vedle stojí další tři kola, o kterých policie neví ani ťuk?

Více informací na stránkách městské policie.

Uvnitř

Na stálých místech jako třeba v práci, ve škole nebo při sportovních zařízeních se možná dá parkovat i někde uvnitř. V boudě na zahradě, ve vedlejší budově nebo u stojanů v chodbě. Ptejte se. Různé instituce jako například vysoké školy často i pro cyklisty něco dělají, ale lidé se bojí zeptat a dobrá řešení tak často leží ladem.

Ptejte se i v knihovně, v kavárně, na úřadě, na poště, v kině. ,,Dobrý den, přijel jsem na kole, ale nemám si ho tu kam odložit. Neporadili byste mi něco prosím?”. Neděláte to jen pro sebe — soustavný zájem o parkování kol může vést instituci k tomu, že podmínky pro návštěvníky na kolech časem vylepší.

Podpořte nás

Komentáře

  1. 1

    Super článek. Jenom jsem si ho měl přečíst dřív, než mi ukradli kolo zamčené lankovými zámky…

  2. 2

    Netušíte náhodou někdo, kde by měl být ten stojan u metra Dejvická, co je značen v mapě?
    Dneska jsem ho hledal kolem těch vchodů na Evropské u toho parku a nikde nenašel, tak jsem nakonec využil zábradlí, ale příště bych třeba mohl být poučenější…

  3. 3

    Měl by být u toho vchodu, co je výtah pro vozíčkáře (za nástupní zastávkou 119). Ale zpaměti si nejsem jistý, zda je vůbec k použití.

  4. 4

    Tam, no schválně se tam podívám, ale nikdy jsem si tam žádného nevšiml. Nicméně to je zrovna ta lokalita, kde jsem o své kolo přišel a podezřívám právě ta individua, které ten zastávkový prostor okupují.

  5. 5

    No uplne jsem tam nezasel za kazdy ker, ale nic jsem tam take nenasel. Mozna uz nekdo ukradl i ten stojan. Moje kolo tam kazdopadne vydrzelo i v noci, ale take kdo by ho kradl, kdyz ten zamek je drazsi, nez to kolo.

  6. 6

    Nejbližší vyloženě stojan je potom podle mě u vchodu do toho modrého baráku ČVUT v Technické 2 (cca 300 m daleko).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Jste-li tu poprvé, věnujte pozornost pravidlům diskuse. Vyžadované informace jsou označeny *

*



Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nejnovější články

Jaký tah centrem?

18. 12. - Dění v Praze
vk_hrboly_klarovMnoho lidí se mě při hledání trasy na redakce@prahounakole.cz ptalo, kudy se dostat přes centrum. Komfortní průjezd na Smetanově nábřeží jednou bude muset být řešen. Ať..více

Poslední komentáře

  • Brahma u Jaký tah centrem?

    Ale ano, umíme to nějak aplikovat, ale právně je to jasně ve vzduchoprázdnu. Na kolo jedoucí jednosměrkou v protisměru se ...

  • Vratislav Filler u Jaký tah centrem?

    Brahma: To, že to není napsané v zákoně, neznamená, že to "nikdo neví". Nás v autoškole učili, že na křižovatce ...

  • Brahma u Jaký tah centrem?

    Problém je v tom, že když pouze povolíš jednosměrnou ulicí jízdu cyklistů v protisměru, tak jsou ti cyklisté právně naprosto ...

webdesign by 2046
↑ nahoru