Mapa cyklistických tužeb

V Praze existuje obrovský počet míst, která by bylo žádoucí upravit. Informace, které jsme o problémových místech sebrali, najdete na mapě Prahou na kole ve vrstvě možných zlepšení, cykloopatření. Zahrnuje místa, o jejichž úpravu se někdy pokoušela cyklokomise, Auto*Mat, vy, čtenáři Prahou na kole, nebo místa, kde to prostě vzal někdo do ruky a pomohl si sám.

Jak vidno, v posledních sedmi letech zde byla snaha o zlepšení obrovského počtu lokalit. Až na výjimky se to nezdařilo z řady důvodů: Některé návrhy byly rozpracovány a zamítnuty sofistikou městských částí či dotčených orgánů státní správy. Některé návrhy byly pouze ledabyle nadhozeny a patřičným úřadem snadno odpálkovány. A některé se k zodpovědným úředníkům ani nedostaly, zůstaly prostě v kategorii přání. Některé zastaraly, byly vyřešeny jinak.

Snížený obrubník už v Karlíně je ...

... ale navazující cykloobousměrka na druhé straně Vítkova zatím ne.


Tento seznam vám nabízím jako podporu a inspiraci pro vaše vlastní žádosti. To, že daná místa někdy v minulosti někdo řešil, neznamená, že se nemůžete ozvat znovu. Naopak, máte v rukách silný argument, že zde zájem už v minulosti byl.

Značky nevyřešených míst jsou následující:

Návrh Auto*Matu a Do práce na kole
Návrhy vzešlé z iniciativy Auto*Mat a soutěže Do práce na kole 2012.
Zahrnují:

  • Návrhy na zlepšení podmínek pro cyklisty, které byly různým způsobem předány ze strany iniciativy Auto*Mat před rokem 2010.
  • Návrh na zlepšení podmínek pro cyklisty, které sdružení Auto*Mat představilo politikům, zejména na městských částech, v letech 2012-13 (nezahrnuje již existující zadávací karty TSK, návrhy soutěže cykloopatření a návrhy, které byly prezentovány již dříve, nedošlo-li od té doby k částečné úpravě místa)
  • Soutěžní a mimosoutěžní návrhy v soutěži o cykloopatření pro Prahu 2012

Návrh Cyklisté sobě
Návrhy na zlepšení podmínek pro cyklisty vzešlé z iniciativ Cyklisté sobě (2013+)

Navrh čtenářů Prahou na kole
Návrh čtenářů Prahou na kole, který byly v minulosti zaslán redakci. Tuto značku má tehdy, pokud návrh prosazoval čtenář Prahou na kole a redakce jej sledovala či pomáhala prosadit, případně návrhy, které podávala redakce Prahou na kole sama o sobě. Návrhy, které byly převzaty a dále prosazovány jiným způsobem (zadávací karta, cykloopatření, apod.), mají odpovídající jinou značku.

Návrh na cykloobousměrku
Návrhy na cykloobousměrku ze seznamu vypracovaného Komisí pro cyklistickou dopravu v letech 2006-10. Neobsahuje návrhy, které žádala veřejnost, nebo jsou předmětem zadávacích karet (pokud jsou tyto ZK rozsahem menší).

Návrh na stojan
Návrh na cyklistický stojan.

Návrh na zlepšení povrchu
Návrh na zkvalitnění povrchu: náhradu obtížně sjízdné dlažby jemnější nebo asfaltem, oprava komunikace. Pokud by úprava byla součástí většího návrhu (cykloobousměrka, stavba), použije se odpovídající značka.

Zadávací karta TSK
Návrh, který byl předán formou zadávací karty Technické zprávě komunikací. V mapě zobrazujeme pouze zatím uspokojivě nevyřešené zadávací karty.

Vyřešený návrh nebo podnět
Návrh nebo podnět, který byl vyřešen. U částečně vyřešených podnětů touto značkou označujeme vyřešenou část (například úsek).

Jak s jednotlivými návrhy pracovat

nevyřešené zadávací karty KCD

To je vůbec nejsilnější karta. Zde už vzniklo úřední zadání Technické správě komunikací, aby konkrétní místy pro cyklisty řešilo. Převážně jsou z let 2007-2010, tudíž by se na nich mělo už 2-5 let pracovat, buďte si ale jisti, že se s nimi příliš mnoho neděje. Proč? Ptejte se náměstka pro dopravu Noska. Jak to, že se na nich usilovně nepracuje? Není to v rozporu s plánem rozvoje cyklodopravy? Proč nejsou na realizaci těchto cykloopatření připravené dostatečné peníze? A ptejte se předsedkyně cyklokomise, co udělala pro to, aby se s těmi zadávacími kartami něco dělo.

Návrhy v soutěži o cykloopatření a jiných čtenářů Prahou na kole

Vezměte je znovu do ruky! Pište na městskou část nebo panu náměstku Noskovi, že dané místo trápí i vás! Žádejte vysvětlení, proč zmíněná úprava nejde. Požádejte o její realizaci.

Snížený obrubník by umožnil nájezd od Petrského náměstí na stezku na nábřeží.

Navazovala by cykloobousměrka v Barvířské ulici.


Návrhy Auto*Matu

Zjistěte, co bylo překážkou jejich realizaci a zkuste je navrhnout znova, nezávisle na Auto*Matu. Některé návrhy narazily na hradbu mlčení v roce 2008 nebo 2009 a je na čase je ctěným zástupcům města či městských částí připomenout.

Cykloobousměrky TSK

Ptejte se na městské části! V XLS tabulce na magistrátních stránkách najdete navržený nový režim parkování a pokud se oproti původnímu nemění, znamená to, že cykloobousměrka v daném místě neznamená úbytek parkovacích míst! Realizaci cykloobousměrek je zpravidla bráněno proto, že městská část cyklisty v ulicích prostě nechce. Technické důvody jsou zástupné a dají se překonat. Zažeňte je do kouta dobrou argumentací (viz např. zde).

Gerily

V mapě cykloopatření uvádíme gerily čistě proto, abychom ukázali, že v si lidi v řadě případů pomohli sami, když už to jinak nešlo. Někdy realizace gerily vede k urychlení „oficiální“ úpravy. V tuto chvíli můžete gerilu použít jako podpůrný argument na několika málo místech, kde vznikla, nebo na gerilové řešení poukázat tam, kde by reálná úprava byla podobně snadná.

Rampa na stezku Rokytka - kdo trumfne tento zatím největší gerilový počin?


Jak na to?

Nejdřív si otevřete mapu cyklistických tužeb.

Náš návod, jak napsat kvalitní dopis, který se obtížně odmítá pod banální záminkou, najdete na stránce Napište svým politikům. Další tipy a inspiraci vám zajistí články Připravte se na tažení a Několik tipů, co dělat, pokud vás rozhořčil poslední vývoj kolem cyklokomise.

Na rozdíl od obvyklého požadavku je zde cílem dát o problému vědět. Pište na co nejvíce adres. Bombardujte svým požadavkem současně magistrát (radního Noska), Technickou zprávu komunikací, cyklokoordinátora, předsedkyni cyklokomise, městskou část a také jednotlivé zastupitele, které jste volili, nebo vám byli k vaší smůle přiděleni. Zastání na magistrátě už se vám nedostane, musíte se zastat sami. Pište do nezávislých místních médií (máte-li je). Pište i na redakci vašeho radničního plátku; i když bývá zpravidla mohutně cenzurován, není od věci, když i tam budou o problému vědět při psaní obvyklého jarního článku o cykloturistických krásách vaší městské části. A nepodceňujte sociální sítě. Facebook je také účinné médium.

Zvláštní oddůvodnění

Zvláštní situace si také žádá zvláštní vysvětlení. Pište, že chcete vyjádřit podporu cyklodopravě v situaci, kdy ji ze strany města přestáváte vnímat. Pište, že je vám jedno, kdo tomu bude šéfovat, hlavně když budou výsledky. Pište, komu chcete; jestli se vám zdá, že Krobová nic nezmůže a Noskovi je to jedno, tak pište těm radním, kterým důvěřujete více, a vysvětlete jim, že zodpovědné politiky považujete v téhle věci za neschopné (dejte je ale do kopie). Pište, že jste ty své lidi volili s nadějí, že cyklodopravu během svého volebního období nezaříznou a nenechají vykrvácet — což se právě teď děje.

Nespěchejte. Teď, když jsou hory zapadané sněhem a Praha přiklopená smogem, je nejvhodnější čas na přípravu. Najděte si nejlepší dostupné argumenty. Připravte si podpůrný materiál. Konzultujte s námi. Není třeba nikam spěchat. Prahou na kole vám pomůže (viz dále).

PS: Zákon 106 je silný nástroj, ale až pro druhé kolo komunikace. Cílem této akce není poštvat všechny pro ti cyklistům.

Asistence Prahou na kole

Prahou na kole vám v této kampani bude v mezích svých možností maximálně pomáhat. Určitě dokážeme:

  • Doplnit podklady, nebo odkázat na vhodné doplňující podklady (i mapa cykloopatření by vám v tomto měla práci výrazně ušetřit)
  • U lokalit navržených veřejností vás zkontaktovat s původními navrhovateli.
  • Dopis ke konkrétnímu místu nebo návrh změny předem konzultovat.
  • Doporučit vhodné kontakty či terče pro oslovení ke konkrétnímu typu úpravy
  • Doporučit další vhodný postup v případě následné korespondence.

Své dopisy pak prosím posílejte v kopiích na mail redakce@prahounakole.cz. Nebo pište zvlášť, že jste o kvůli danému místu ozvali.

Podle zaslaných návrhů budeme doplňovat mapu cykloopatření tak, abyste věděli, že se ozýváte. Bude to takové malé manuální chodci sobě.

A co očekávat?

Stejně jako kdykoliv předtím nemůžeme očekávat, že se dva měsíce po zaslání dotazu na cykloobousměrku ona v ulici zhmotní. Cílem je především připomenout politikům, že se tu na kole i ve zdejších příšerných podmínkách vykonají 2% cest, a to už skutečně nelze zamést pod koberec. Některá cykloopatření jsou připravena a čekají na pár desítek tisíc, která by umožnila jejich realizaci. Úspěšnost 1:10 bude ze začátku výtečná — ale právě proto je potřeba poukázat na to, že rekonstrukcí křižovatky Kapitána Jaroše se problémy pražské cyklistické dopravy v žádném případě nevyřešily.

Edit 30.10.2013:

Vrstva cykloopatření v mapě stále existuje, ale již do ní podněty nepřidáváme. Spustili jsme nový web cyklistesobe.cz. V něm můžete podněty přidávat sami. Umožňuje sledovat a diskutovat problémová místa, vytvářet skupiny, sdílet dokumenty, sledovat vývoj na zadané trase, a ještě mnohem více. Odpadne mnoho mailů a zapadlých souborů. Dejte si cyklistesobe.cz a vpravo nahoře registrovat.

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


Nejnovější články

Dostupnost metra a železnice na kole – nové hodnocení

29. 08. - Návody
vk_metro_rajska_zahrada_1Hodnocení přístupnosti stanic metra pro cyklisty pomocí jedné až pěti hvězdiček máme na naší mapě už pěknou řadu let. Vzniklo v době, kdy mělo kolo..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru