Manuál k hledání trasy

Prahou na kole vám od konce roku 2012 nabízí vyhledání trasy.

Naším cílem bylo především vyvinout vyhledávač, který nabídne v drtivé většině dobře použitelné trasy. Nemůžete od něj očekávat, že nalezne trasu do detailu totožnou s tou, kterou jste si vyladili deseti lety ježdění do práce. Na druhou stranu, pro cestu do neznámé části města nebo jako nalezení trasy pro začátečníka by měl být dobře nápomocen.

Vyhledávač nabídne tři varianty trasy (s důrazem na rychlost, komfort a „něco mezi“). Umí vzít v potaz kromě značených a doporučených tras také provoz, kopce a zejména jedno pražské specifikum: dlažbu.

Vyhledávač byl spuštěn 31.12.2012 v ověřovacím provozu. S laděním počítáme do začátku sezóny 2013.

Postup vyhledání

  1. V levém panelu klikněte na položku v menu najít trasu. Tím přejdete do vyhledávacího režimu mapy.
  2. Vyberte počátek (A) a cíl trasy (B). Buď napíšete do okýnek ulici či adresu, nebo kliknete na mapu.
    Našeptávač názvů ulic funguje až, když zadáte celé slovo odpovídající části názvu ulice – pak můžete kliknutím vybrat, kterou ulici jste měli na mysli.
  3. Trasa se začne vyhledávat automaticky.

Vyhledávač vám nabídne tři různé trasy, mezi kterými se můžete přepínat:

  • Nejrychlejší (červená), nebere ohled na provoz (pouze se vyhýbá komunikacím pro motorová vozidla)
  • optimální (žlutá), vyhýbá se pokud možno nejfrekventovanějším komunikacím)
  • klidná (zelená), za daných okolností asi nejklidnější možná praktická trasa.

Mezi trasami se můžete přepínat pomocí popisku trasy uvádějícím vzdálenost a orientační čas jízdy. Pod přepínačem se objeví itinerář, uvádějící ulice, směry odbočení a vyznačující úseky, kde je třeba vést kolo.

Nejste-li spokojeni s počátkem nebo cílem, můžete trasu kdykoliv změnit. Potom je třeba stisknout velkou šipku startující nové hledání.

„Umíme“ cyklostezky, kopce i kočičí hlavy

Vyhledávač bere v potaz prakticky všechny prvky cyklistické infrastruktury a k tomu i některá pražská specifika. Značené cyklotrasy a praktické trasy jsou pro vyhledávání mírně zvýhodněny. Kromě dojezdového času je hodnocena také tzv. „sjízdnost“ trasy, kde dostává penalizace jak jízda v silném provozu, tak třeba po nezpevněné, bahnité cestě. Klidná trasa se snaží najít trasu více s ohledem na sjízdnost než na dojezdový čas, u rychlé trasy je tomu právě naopak.

Vyhledávač bere v potaz většinu parametrů, které najdete v mapové kresbě. Provoz odvozuje z třídy komunikace, vyhýbá se cestám, kde je uveden zákaz vstupu či vedení kola. Za odrazující považuje i trasy s nezpevněným povrchem (přece jen se jedná o vyhledávač pro městské cyklisty). Jednosměrky v protisměru řeší vedením kola rychlejší chůzí, stejně jako chodníky.

Vyhledávač rozeznává dva stupně nekvalitního povrchu, kterému se pak snaží ve vyhledaných trasách vyhnout. Do mírnější skupiny patří terén označený jako nerovný a běžné dlažební kostky. Důsledněji se vyhledávač snaží vyhnout velkým dlažebním kostkám a kočičím hlavám. Informace o dlažbě je velmi kvalitní v centru, v okrajoých částech Prahy ale nemusejí být všechny ulice s dlažbou vyznačené. Proto, pokud víte o ulici, která nemá v mapě nakreslenou dlažbu, prosím, informujte nás redakčním mailem.

Kopce chápe jako zdržení, počítejte se zpomalením o 10 minut na 100 metrů stoupání; je to nastavení pro výkonnější jezdce. Za odrazující považuje vyhledávač i tramvajové koleje.

Řiďte se itinerářem i vlasním rozumem

Vyhledanou trasu nelze v žádném případě považovat za nějakou „zjevenou pravdu,“ podle které se můžete slepě řídit bez ohledu na reálnou situaci v terénu. Zprávy o řidičích, které GPSka dovedla až na zcela nesjízdné místo lze považovat za legrační jen, ovšem navigace a vyhledávače tras prostě občas chybují. Slepé spoléhání na itinerář proto rozhodně nedoporučujeme

V potaz musíte brát dva zdroje chyb: mapový podklad prostě může obsahovat nepřesnosti (i když tam jsme se hodně snažili, abychom je našli během ladění) a vyhledávač pak navrhne průjezd, který v reálu neexistuje. Druhým zdrojem chyb je způsob, jakým si vyhledávač mapovou kresbu „přechroustá“ do svých doporučení. Vyhledávací algoritmus některé věci zatím neumí (např. zakázaná odbočení), v okolí křižovatek může být mapová kresba tak složitá a možností kombinace tolik, že se v tom počítač prostě nemá šanci vyznat a volí pak na pohled nesmyslná řešení.

Pokud jde tedy o jízdu podle itineráře, dívejte se daleko víc kolem sebe. Řiďte se pravidly provozu a svým úsudkem, a to zejména v křižovatkách.

Vždyť to hledá jinak!

Začnete-li s vyhledávačem tím, že si necháte vyhledat svou cestu do práce, a vyhledávač vám ukáže něco zcela jiného, nelekejte se. Odlišnosti jsou reálně možné. Nelze předjímat veškeré nuance trasování do největšího detailu, ani vyladění trasy osobními preferencemi, které jsou navíc u každého jezdce mírně odlišné.

Máte-li přesto dojem, že je vyhledaná trasa skutečně nesmyslná, napište nám to.

Zejména problémy způsobené chybami v mapě jsme schopni odstranit poměrně snadno, ohlášené nelogičnosti na dobře zmapovaném místě nám pomohou upřesnit požadavky na další vývoj. Protože pro vyhledávání využíváme engine, který musí fungovat stejně dobře i v zahraničí, jsme odkázáni na nastavení, které nejde příliš snadno změnit. Po dohodě jsme pro ČR dosáhli některých úprav, o dalších ještě jednáme a proto se nám hodí každá informace o nelogicky vyhledané trase.

Najde-li vám vyhledávač problematickou trasu, napište nám na adresu redakce@prahounakole.cz (uveďte prosím ID trasy, najdete jej v adresním řádku prohlížeče).

Přejeme vám, ať vám náš nový vyhledávač přinese co nejvíce užitku!

Credits

Hledání tras využívá vyhledávacího engine CycleStreets. Ten pracuje s mapovám podkladem OpenStreetMap. Aplikaci pro Prahou na kole a opravy mapového podkladu OpenStreetMap realizovali zejména Václav Řehák, Vratislav Filler a Petr Dlouhý. Design 2046.

Děkujeme také všem, kdo se podíleli na testování vyhledávače.

 

Vývoj vyhledávače trasy byl v letech 2011-12 realizován za finančního přispění hlavního města Prahy.

 

 

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Rád bych si upravil kritéria hledání – víc mi vadí schody, méně kostky, víc provoz, méně nezpevněná cesta, míň vzdálenost. Dalo by se to nějak?

  2. Kritéria trasy se dají do jisté míry upravit volbou varianty kliknutím na popisek s časem a kilometry: vlevo klidnější (zelená), uprostřed základní (žlutá), vpravo rychlá, bez ohledu na provoz (červená). Algoritmus trasy předpočítává v těchto třech variantách.

  3. Děkuji za odpověď, o této možnosti samořejmě vím, ale přednastavené varianty nemusí vyhovovat každému. Klidnější varianta zahrnuje více schodů a míst, kde je nutno vést kolo (nekupoval jsem si kolo, abych ho vedl, a existují lidé s poškozením chodidel nebo prstů na nohou, kteří obtížně chodí, ale mohou jezdit na kole), rychlá varianta mě zas žene po ulicích jako je Radlická, Spojovací, kde je opravdu značný a zvláště při jízdě do kopce nebezpečný provoz. Zas by třeba nemuselo vadilo sem tam něco objet po polní cestě nebo přidat pár kilometrů navíc.
    Představoval bych si to tak, že bych měl možnost zadávat určité koeficienty, jak moc mi který prvek vadí, výsledná trasa by měla určité skore a trasa s nejlepším skore by se použila. Jsem přesvědčen, že algoritmus s takovými koeficienty interně stejně pracuje.
    Prosím zvažte tuto úpravu, jistě Vám přinese mnoho nových návštěvníků.

  4. Chápu, proč to požadujete, ale příspěvky 24 a 29 pod článkem http://prahounakole.cz/2012/12/vyhledavac-trasy-je-na-svete/ vysvětlují, proč to při stávajícím technickém řešení není možné.

    Pokud by se nám podařilo získat financování na rozjezd vlastního vyhledávacího serveru (momentálně využíváme CycleStreets s určitými úpravami), mohli bychom více experimentovat a možná i nabídnout více variant. Uživatelsky nastavitelné koeficienty ale při stávající architektuře možné nebudou.

  5. Rád bych viděl možnost naplánovat si tras více body.
    Chtělo by to nastavit nějaký mezicíl. Například vím, že chci jet např. z Michle, projet přes Krčský les, a dále pokračovat třeba na Háje a cestou zpět jet zase jinudy se zastávkou třeba na Spořilově.
    Prostě více bodů (A, B, C, D atd)

    díky

  6. Karel: Hledání přes mezilehlé body rozhodně chceme zavést, je to priorita ve chvíli, kdy se budeme moct opět intenzivnějšímu vývoji.

  7. Dobrý den,
    abychom mohli naplánovat trasy na neznámé území i mimo cyklotrasy, bylo by užitečné mít v mapě vrstvu všech komunikací, kam je vjezd cyklistů zakázán. Tedy větších silnic, uzavírek, zákazů vjezdu pro vozidla i cyklisty, a zároveň odlišit částečná omezení jako je jednosměrný provoz. Bylo by možné toto přidat?
    Děkuji.

  8. Děkuji za tip. V mapovém podkladu najdete ulice se zákazem vjezdu cyklistů přeškrtané červenou cikcak čarou (žlutá cikcak čára je „průjezd zakázán“, což je míněno zpravidla pro auta). Jednosměrky jsou v podkladu také (malé modré šipky). V důležitých lokalitách (tam, kde vede praktická trasa protisměrem nebo tam, kde už je cykloobousměrka) máme (v Praze) klikací značky, kde se dozvíte další podrobnosti. Uzavírky se snažíme sledovat a kde o nich víme, vkládáme je.

    Komentujete-li mimopražské mapy, tak tam je vkládání značek na místních, někde se ale u mapy nevytvořila aktivní komunita, která by je do mapy doplňovala.

    Víte-li ale o ulicích, kde v mapě není vyznačeno, že na ní není povolena jízda cyklistů, nebo jiné omezení, tak nám napište na mail redakce@prahounakole.cz, my to do mapy zakreslíme.

  9. Nechci byt prilisny puntickar, ale nejde pretahnout mysi body A a B (vychozi bod a koncovy bod). To je skoda a znesnadnuje to hledani.

  10. Honza: Teď už by to mělo fungovat správně.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Nejnovější články

Aktualizace mapy z heatmapy DPNK 2017

07. 08. - Analýzy
Stejně jako v loňském roce, i letos jsme kromě začleňování nové infrastruktury přistoupili k úpravám mapy na základě toho, kudy po Praze reálně jezdí účastníci..více

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru