Obrázky Bergenu

Publikováno: 24. září. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 07. března. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 24. září. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 07. března. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl

Po mé návštěvě Bergenu, která neměla mít s cyklodopravou cokoliv společného, se přeci jen v mobilu našlo poměrně dost ilustračních fotografií bídné kvality, které stojí za krátký komentář.

Bergen – město kopců a věčného deště – jak se zde jezdí? Osobně jsem to tentokrát nevyzkoušel. Nic jsem od Bergenu neočekával. Dopředu si na internetu našel, že jízdenka na MHD je levná a dle online komentářů cykloinfrastruktura nevalná a krádeže kol časté. Tudíž jsem se po příjezdu podle toho i zařídil, a jezdil MHD.

Jak jsem se ale po celý týden z hlediska pozorovatele přesvědčoval, záleží s čím srovnáváme. Doprava není většinou příliš hektická a dopravní zvyklosti budou také asi o něco přátelštější. Alespoň z mého pohledu, kterým dosti otřáslo, když jsem viděl policejní auto se zapnutými majáky pouštět chodce na přechodu.

Intenzity cyklodopravy také nejsou natolik velké, aby bylo v takovém prostředí nutné budovat nějaká zvláštní opatření. Zároveň jsem ale objevoval různé detaily, které i tak na cyklodopravu myslí. Tudíž ulice se zdá být bez jakékoliv stezky, ale pak v tom podstatném místě člověk snížený obrubník nalezne. A lidí na kolech se po městě pohybovalo dost.

Město má navíc v několika hlavních směrech postavené poměrně luxusní stezky nebo legalizovanou cyklodopravu po chodníku, což cyklistům umožní nepoužít hlavní tahy dálničního charakteru.

O Bergenu se rozhodně nedá tvrdit, že to je rovinaté město.

Tomu odpovídá i typ kol, kde jsou městská a sportovnější kola zastoupena zhruba vyrovnaně.

Mimochodem: ten hrubší střed je prý kvůli zimě, aby se do kopců šlo pohodlněji při námraze.

Skoro ke konci pobytu jsem dokonce odhalil, že na některých místech je vydlážděn pruh z hladší dlažby příjemnější k chůzi a jízdě na kole. A to z dlažby veskrze stejné jako dlažba původní – pouze je horní plocha hladce seříznuta. Týden jsem danou ulicí chodil, než jsem onen fakt vůbec zaznamenal.

Uprostřed fotky ve středu chodníku rovnější dlažba.

Osobně mi to přijde mnohem estetičtější než dánské příklady prezentované na webu Copenhagenize. V Bergenu se mi pohodlně šlo, aniž bych musel vědomě zaznamenat důvod. Kvalitní design.

Při odlesku slunce člověk teprve rozpozná, že tu jsou dva rozdílné povrchy kostek.

Zde dlažba již všude stejná a jezdí se tu.

Jeden z hlavních tahů

Prý se tu kola hodně kradou a ničí.

Je podobná starost města o zaparkované cyklovraky známkou již rozvinutější cyklodopravy?

Studentské koleje Fantoft

Jak je z fotografií patrné, měl jsem extrémní štěstí na počasí a v podstatě zde nezažil déšť. Bylo by docela hezké sledovat, jak tamní podzimní a zimní počasí ovlivní nebo neovlivní dopravu na kole.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

vlákno 24. 9. 2014, 10:27

Ten hladký povrch kostek na krajích by chtělo ukázat pražskému komunálu, aby donutil TSK to na nějakém zkušebním úseku objednat. Vypadá to fakt dobře.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat