Odstraňme nepotřebné značky

Publikováno: 27. března. 2015, 1 min. čtení
Publikováno: 27. března. 2015, 1 min. čtení

V mnoha městech se můžeme potkat s cílenými aktivitami na odstranění přebytečného dopravního značení. V uplynulých měsících šlo v médiích zaznamenat zprávy o podobném počínání z polského Gdańsku.

Proč odstraňovat?

Odstraňování značek je zdůvodňováno několika argumenty: jako první lze zmínit argument estetický. Zbytečné množství dopravního značení ulice zahlcuje a nejsou příliš pohledné. Člověk pak při procházce vidí spíše aleje značení než město a domy kolem. V pražském prostředí by se k tomuto bodu dalo přiřadit i rozdělování sloupů pro trakční vedení a osvětlení, které snad již přestává být standardem. Na Moskevské se při rekonstrukci podařilo zrealizovat duální využití sloupu trakčního vedení i pro nasazení veřejného osvětlení, les sloupů se tak o něco zmenšil.

Dalším vysvětlením odstraňování značek může být jednoduše jejich nepotřebnost. Na místě zákazu zastavení mezitím vyrostly sloupky, které beztak zastavení znemožňují. Případně jsou naprosto totožné značky od sebe vzdálené jen pár metrů, jednu tak lze odstranit.

Zároveň se argumentuje i vnímanou přesyceností lidí jedoucích po silnici, kdy takové množství značení ani nemusí být schopni komplexně vnímat. Mohou mít tendenci registrovat jen ty pro ně nejdůležitější značky nebo je přemíra značek může rozptylovat a znesnadňovat jim jízdu.

Co se odstraňuje

Zbytečné zákazy zastavení v místech, kde již stejně zastavit nelze, jsem již zmínil. V Gdańsku se navíc demontovaly značky upozorňující na světelné křižovatky, zbytečné značení předností v křižovatkách podobně významných ulic, apod.

Častým případem v pražských poměrech by mohla být dualita značení, respektive jistá nánosovost. A to se týká i cyklistického značení. Poměrně často lze najít místa, kde se nově upraví dopravní režim, ale už se zapomene odstranit redundantní značení původní, které stojí o pár metrů dál.

A co vy? Potkáváte naprosto nadbytečné dopravní značení? Ukažte kde, v mapě na Cyklisté sobě.

jm_vypich_11

Poměrně solidní oříšek, jehož vyřešením by mohlo být zrušení zákazu vjezdu a případné posunutí značky v pozadí o něco blíže.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tomáš 27. 3. 2015, 10:55

Když to je těžké, když třeba tohle: http://www.chodcisobe.cz/praha/podnety/1243/prehrsel-znacek-u-zastavky-vodickova?ref=AhFa "je podle předpisů".

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat