Skončeme s parkováním v cyklopruzích

Publikováno: 06. května. 2015, 1 min. čtení
Publikováno: 06. května. 2015, 1 min. čtení

Dnešní příspěvek začne shrnutím několika příběhů vztahujících se k parkování v cyklopruhu na Francouzské. A skončí jistým doporučením.

Francouzskou jezdím příležitostně. Stoupání je nyní příjemné, ale auta parkující v cyklopruhu kazí komfort až do té míry, že jsem se pro běžné dojíždění vrátil do Chorvatské. I tak vás ale mohu seznámit s několika historkami, které jsem na Francouzské zažil. (Kromě toho jezdím dolů Moskevskou a Sportovní, což je, vlivem úzkého cyklopruhu v zatáčce pod Zámečkem námět na poněkud jiný žánr než je konverzační komedie – dnes se mu ale věnovat nechci.)

Běžný macho na Moskevské.


Příběh první – policie na cestě

Toto se stalo nedlouho po realizaci pruhu. Bylo to podruhé, co jsem po Francouzské nahoru jel. Napoprvé jsem tam několik aut nafotil, a už tehdy jsem z toho neměl dobrý pocit. Teď to ale bylo horší. Už dole na Moskevské se rozmohly zapomenuté popelnice a do cyklopruhu vycapené dodávky, parkující kolmo přes chodník. Potom, co jsem jednu popelnici uklidil, jsem pak kousek nad Krymskou narazil ne na jedno, ale hned na tři auta stojící v pruhu pěkně těsně za sebou, a zakládající tak spolehlivou druhou brázdu. To už bylo moc, zastavil jsem a ještě pěkně rozehřátý volal 156.

Upřímně řečeno, bylo to poprvé, co jsem měšťáky na parkující auta volal. Dispečerka MP mě tedy donutila říct nejdřív adresu, a po slibu „pošlu tam hlídku,“ hovor ukončila. Nestačil jsem tak realizovat svůj plán, spočívající v nahlášení SPZky všech tří aut do zaznamenávaného hovoru. A ani jsem nestihl sdělit městské policii zásadní pobídku pro včasný příjezd hlídky: tedy že na místě hodlám vyčkat až do jejího příjezdu.

Postavil jsem kolo mezi auta, vytáhl zápisník a tužku (foťák jsem zrovna neměl) a jak si opisovat poznávací značky oněch tří aut. V reflexní žluté větrovce jsem byl ovšem nápadný asi jako mravenec na talíři a tak neuplynulo ani pět minut a z firmy sídlící na druhé straně ulice vyšel chlapík a jal se odjíždět s prvním z trojice aut. Teprve teď jsem si všiml, že i druhé auto ze tří patří k oné firmě a bude tudíž během pár minut taky pryč. Uznal jsem, že se věci nedějí tak, jak jsem předpokládal, a vydal se do vrátnice.

Ve dveřích jsem se srazil s paní, spěchající přesunout druhé auto. Zaujal jsem defenzivní postoj a velmi zdvořile se omluvil, že jsem na ně poslal měšťáky, aniž bych je předem požádal o přeparkování. Následná konverzace byla krátká: dozvěděl jsem se, že tady se ve druhé řadě parkovalo vždycky, já na to řekl, že pro kolo je to nebezpečné, a s tím jsme se rozloučili. Mezitím se vrátil ten první pán, zapálil si a čekal, co se bude dít. Nastala patová situace a já uznal, že příjezd hlídky je už v tuto chvíli zbytečný. Vysvětlil jsem tedy pánovi, proč je to tak o hubu, když tam ta auta takhle parkují, zavolal znovu 156 a omluvil se, že auta, která jsem jim na tom cyklopruhu hlásil, už tam nejsou.

Den, dva jsem si pak myslel, že morální vítězství je na mé straně, protože se mi povedlo zbavit se dvou ze tří aut parkujících na cyklopruhu ve Francouzské. Jak se ale ukázalo z videa, které natočil Vlákno, už v poledne, tedy o pouhé tři hodiny později, tam těch aut stálo devět. A některá z nich mi byla velmi povědomá…

Příběh druhý – bez policie

O několik týdnů později jsem se vydal do Francouzské proto, že nad Slávií stála dlouhá kolona. Tentokrát jsem narazil na skupinu aut jiné firmy o pár domů níže. A jelikož jsem tentokrát neměl dost času, vydal jsem se rovnou do vrátnice. Tam jsem narazil na klasický firemní ranní „rozjezd“ (tedy situace, kdy se rozdávají úkoly na tento den), bylo tam tak osm lidí. Opět velmi slušně jsem vysvětlil, že parkování v cyklopruhu je nebezpečné. Šéf mi na to řekl, že za pár minut budou pryč. Pokrčil jsem tedy rameny a také odjel.

Příběh třetí – policie po akci?

Když jsem jel Francouzskou potřetí, potkal jsem cestou o kus níž dva měšťáky jdoucí směrem od Francouzské – a nahoře neparkovalo v cyklopruhu ani jedno auto.

Každému, kdo pochybuje, že vozidlo parkující v cyklopruhu ve Francouzské tvoří překážku silničního provozu, bych nechal objíždět toto auto právě v okamžiku, kdy jej takto předjíždí tramvaj.


Příběh čtvrtý – rezignované jaro

Naposledy jsem Francouzskou projížděl v pátek 20. března. V Moskevské bylo průjezdno, počet aut parkujících ve druhé řadě Francouzské se stabilizoval na čtyři, další řidiči si našli stín před vídeňskou zastávkou, zužující vjezd na ni na polovinu. Na aktivitu jsem tentokrát rezignoval, jen jsem si parkéry zdokumentoval. A trochu litoval, že nemám samolepky Macho parking (ne k lepení, ale určitě k zastrčení za stěrač).

Přiznám se, že mne tyto zkušenosti dost znechutily a do Francouzské se budu z Chorvatské vracet jen, když budu mít náladu zkontrolovat, zda se situace přece jen nezměnila k lepšímu. A předpokládám, že ti, kterým jízda v provozu vadí více než mně, budou znechuceni víc.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

20. 3. 2015, 8:40. Dolní část Francouzské na pohled „čistá.“ Tohle vypadá dobře…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

…až na „past“ před zastávkou. Možná by ale nebylo špatné tu ta první dvě místa legalizovat, poslední fyzicky znemožnit (nahradit stojenam na kola?) a posunout trochu vjezd na zastávku tak, aby se to tolik nezužovalo.

francouzska_kolaz_20-3-2015

Nahoře je to horší. Celkem čtyři delikventi zabírající pruh komplet. Normálka?


Poučení

Poučení z těchto historek je tedy několikanásobné:

  1. Mor parkování v cyklopruzích se tedy už na Francouzskou úspěšně rozšířil.
  2. Ráno na místě nejspíš narazíte na firemní auta, u kterých je slušná šance, že odjedou, Odpoledne se oblast mění v zónu nepostihovaného střednědobého parkování ve druhé řadě.
  3. Městská nebude spěchat k nahlášené překážce v provozu, chcete-li ale zajistit, aby auta z daného místa skutečně odjela, je sdělení informace, že už jste měšťáky zavolali, zásadní game changer.

Jinak asi víte, že řidiči stáním v cyklopruhu porušují konkrétně paragraf § 27 zákona 361/2000, odstavec 1, písmeno j:

Řidič nesmí zastavit a stát ve vyhrazeném jízdním pruhu.

Jejich vozidla tvoří překážku v provozu:

překážka provozu na pozemních komunikacích je vše, co by mohlo ohrozit bezpečnost nebo plynulost (!!) provozu na pozemních komunikacích, například náklad, materiál nebo jiné předměty, vozidlo ponechané na pozemní komunikaci nebo závady ve sjízdnosti pozemní komunikace.

Vozidlo v cyklopruhu na plynulost provozu jednoznačně ohrožuje, protože nutí cyklistu zabrat sousední pruh. Ve Francouzské tak křížit cestu tramvajím.

Co dál?

V zimě, dokud bylo lidí na kolech málo, tohle nemělo smysl řešit. Francouzská je ulice, kde cyklopruh výrazně pomáhá, ale frekvence kol zde není nejvyšší. Předpokládám, že tedy máte jiné úseky, kde vás bude bota tlačit víc. Zvlášť teď, na jaře. A nejen v cyklopruzích, třeba takový Karlín je lidi na kole ohrožujícím parkováním proslulý. Nahlaste místo, kde vám zaparkovaná auta činí problémy na Cyklisté sobě.

Vypadá to, že bude nezbytné pustit se do tažení a ty ulice si pro bezpečnou jízdu vyčistit. Budeme muset začít si stát za svým.

A jelikož není pro každého na hlášení policii ani debaty řidiči, kteří si osobní připomenutí jejich provinění mohou vzít příliš… osobně, dodáváme vám univerzální sadu lístečků „prvního varování“ za stěrač. Lístečky pokrývají většinu situací, ve kterých je připomenutí špatného parkování žádoucí.

letak_spatne_parkovani

(PDF ke stažení pro tisk– edit: na přání bylo doplněno o lísteček řešící auta ohrožující svým parkováním jiná auta.)

Lístky jsou připravené tak, že si je můžete vytisknout doma, nastříhat a soustavně umisťovat v úseku, který vás trápí. Nabídl jsem mix, který umí pokrýt drtivou většinu situací – můžete si ale přednostně vytisknout ty, které budete spíš používat (edit: v nové verzi má každý lísteček ještě vlastní stránku pro přidělání). Lepší než plýtvat jimi plošně, bude soustředit se na jeden, dva bloky a lístečky umisťovat soustavně jen tam.

A ano, v dalším kole (třeba po čtrnácti dnech) můžete situaci vyhodnotit a případně zkusit tu slibovanou policii.

Každopádně, jarní vyčištění cyklopruhů bude jednou z hlavních akcí, které bude pro zesjízdnění cyklistické infrastruktury v Praze nezbytné udělat.

Setkáváte se na své obvyklé trase při jízdě na kole s parkováním aut v cyklopruzích?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 6. 5. 2015, 09:56

Pěkný postřeh a návod. Ovšem je to skutečně podle mě práce pro mravence (čili mravenčí) ! ;-) Chce to asi dennodenní kontrolu a zpětnou vazbu, kterou myslím nejlíp zvládá městská policie, když má zadání (a to by asi měla radnice Prahy 2 nějak řešit..?). Na Praze 4 MP myslím v poslední době docela asi zadání měla a třeba v Nuslích se parkování u žlutých čar docela evidovalo a postihovalo. Slušnost jednotlivých řidičů určitě existuje, ale bohužel nepostihováním pirátů vzniká velmi silná negativní motivace. Pirát má výhodu rychlého parkování, zdarma a v dosahu – a to samozřejmě indukuje pirátské chování u ostatních.. :-( Podle mého jeden dva odtahy z daného místa denně a problém by přestal existovat..
Tak třeba pravda a láska (k pravdě druhých) někdy zvitězí!! :-)

Lei 6. 5. 2015, 12:23

Výtečně - díky za hezkou předlohu!

Akorát bych potřeboval lístek pro ty plechy, co parkují v křižovatce a ohrožují tím nechodce, he.

Jan Novák 6. 5. 2015, 14:42

A podobně se dá psát o cyklistech na chodnících..a stálé pořád dokola..naučme se sdílet dopravní prostor vzájemně... poukazujete na přestupky řidičů a za rohem se dopouštíte přestupků vůči chodcům...

pavel 6. 5. 2015, 14:58

Co byste doporucovali za postup, kdyz kolona poskakujicich aut stoji v cyklopruhu? Napr. na Vrsovicky u Slavie smere do centra nebo za novym Trojskym mostem smerem do Holesovic?

vlákno 6. 5. 2015, 15:06

Ty nálepky jsou dobrý nápad, aspoň to není vulgární jako ty od machoparkingu.
Ale v té prostřední vlevo je chyba - přejezd pro chodce, má být přejezd pro cyklisty.
Ta druhá řada je sporná, jednou jsem potkal MP ve Vězeňské, kde se stojí ve druhé řadě běžně, a tvrdili mi, že je to legální. Nevím jestli to vyhodnotili jako že tam ti řidiči jen zastavili nebo jestli je tam nějaká další podmínka... obecně mám z MP na Praze 1 pocit, že jdou spíš po někom, kdo stojí na ZPS bez karty než po autech co stojí před přechodem, na chodníku nebo zákazu stání a mají kartu...

Jan Matošík 6. 5. 2015, 15:06

Francouzskou sice nejezdím, ale zato si parkování v cyklopruhu užívám v ul. Zborovská. Denně kolem 5 aut. Sice to není nebezpečná ulice, ale otravuje to. Zvlášť když celá Zborovská stojí...
Nicméně na Zborovské si člověk užije s auty i jinak. Auta si docela zvykla parkovat na chodníku jako by nic. Prostě další místo ne? :)
Foto1
Foto2
Foto3

vlákno 6. 5. 2015, 15:10

Jinak mi nějak uniká smysl toho stínu před zastávkou - když dělali kompletní rekonstrukci, to tam nemohli rozšířit chodník?

Lei 6. 5. 2015, 15:54

No to je něco, ta Zborovská; machoparking a policajty na ně! Popřípadě dvacku...

Jinak postupy - babo raď. Když de facto nefunguje policie, která jediná to má a může řešit opravdu a legálně i legitimně, zůstávají leda různé formy svépomoci a partyzánských bojů. A ty asi podle nátury - ovšem málokdy v souladu se sluníčkovým bodem seznamu Neprasím...

Radim 6. 5. 2015, 17:27

Bohuzel musim potvrdit, ze macha ve Francouzske potazmo Moskevske v cyklopruzich parkuji vesele dal. Vzhledem k tomu, ze jsem si Francouzskou vybral jako novou soucast trasy pri stoupani na Vinohrady, zvazim listecky.

Naposledy, 4.5.2015, jsem ve Francouzske zazil jak 3 auta parkujici v cyklopruhu v rade za sebou, tak dodavku "nakrivo".

David 6. 5. 2015, 20:21

Potvrzuji, že Zborovská skutečně není nic moc. Je to tam o to smutnější, že lidé zde můžou parkovat v druhé řadě na levé straně silnice, kde stojí prakticky ve stejném místě, ale porušují o jeden paragraf méně. Chápe jich to jen cca. 50 %. Parkování na chodníku je tam nepříjemné jak před vyústěním jednosměrek kde zhoršují rozhledové podmínky (ale řidiči tu i tak běžně "najíždí" do cyklopruhu aby lépe viděli hned), a pak zejména před koncem Zborovské, kde pak zbývá velmi málo místa, aby se kolo protáhlo (chodník je relativně úzký a auto stojí prakticky až do vozovky). Vzhledem k tomu že přímo ve Zborovské je policejní služebna, nedomnívám se, že by se zapojením Policie mohlo něco zlepšit.
Pravidelně se v cyklopruhu parkuje také ve Velvarské, kde je cykloobousměrka u jejího vyústění do ul. Gymnasijní. Řidiči zde protisměrný cyklopruh vítají zejména pro parkování při vysazování a vyzvedávání dětí z místní školky/školy. Bohužel, když zde zaparkují auta (a ve "školkové špičce" jich je nemálo), tak je na bezpečný průjezd jednosměrkou v protisměru tristně málo místa. Občas se vzmůžu na to, že jim sklopím zrcátka, ale myslím že jim je to k smíchu...

Vratislav Filler 6. 5. 2015, 20:49

V PDFku jsem opravil chybu ("přejezd pro chodce") a na přání Leie doplnil lísteček " PARKUJETE NEBEZPEČNĚ - OHROŽUJETE OSTATNÍ". PDFko má také kromě mixu teď další stránky s každým lístečkem zvlášť pro ty, kdo chtějí od některého typu více.

Sch 7. 5. 2015, 12:28

Tím že namalujeme jiné značení ještě nezměníme dlouho zažité chování řidičů. Ve Francouzské se parkování ve druhé řadě hodně dlouho a pokud tam jsou nyní nad Krymskou 4 auta je to zlepšení dříve jich tam bylo i víc než 10.
Ale je to podle mě důvod, proč měl být pruh až za řadou parkujicich aut. Asi se tam úplně nevešel. Ve Zborovská by se vešel kdyby se chtělo.

újezďák 9. 5. 2015, 19:17

Přemýšlím jestli tohle spíš není na oficiální akci po ose Automat-Městská policie příslušné oblasti nebo celopražská.
Případně po ose Automat-Magistrát-městská policie ?
Určitě lepší než nějaké řidičce nalepit, že je macho :)
Navíc si myslím, že by to mohla být pro měšťáky docela zábava spojená s výdělečnou činností ?

Vratislav Filler 10. 5. 2015, 11:42

Újezďák: s magistrátem by to bylo nejlepší. Zatím jsou ale tam ale zcela vytíženi roztlačováním molocha, který se s tím pískem sypaným do převodů v posledních letech skoro zastavil.

honza 11. 5. 2015, 07:20

Myslím, že to lze očekávat dopředu, že pokud navrhnu cyklopruh v části města, kde je neuspokojená poptávka po parkování, budou v něm stát auta. A navíc za situace, kdy policie dlouhodobě funguje tak, jak funguje. Ale ani se jim nedivim, že tam nechtějí jezdit každodenně. Je to podle mě do značné míry chyba projektanta a lidí, co považovali takovýto cyklopruh jako jediné univerzální řešení a nezvážili všechna pro a proti a jiné možnosti. Možná to je i na širší diskuzi, kde cyklopruhy, a kde něco jiného.

josuk 11. 5. 2015, 10:50

Honza: poptávka po parkování ve městech vždycky musí být neuspokojená, protože jinak do těch center měst přijedou autem úplně všichni. Cyklopruhy a cykloopatření spoustu dopravních problémů města jednoduše a efektivně řeší, jenom, pravda, zatím to ví jen menší část veřejnosti a její reprezentace. Takže je to o diskuzi, ovšem ne jen o cyklopruhu.

honza 11. 5. 2015, 13:43

josuk: To je každopádně obecná pravda. Myslel jsem to tak, že dokud nebude parkování zpoplatněno tak, aby se poptávka vyrovnala nabídce, a zároveň nebude tolerováno černé parkování, budou auta stát všude tam, kde k tomu dostanou prostor. Současné výchozí podmínky jsou následující: převis poptávky není regulován a nelegální parkování je víceméně tolerováno. Takže za mě bych o ten cyklopruh rozšířil chodník a na něm naznačil povolený průjezd cyklistů směrem do kopce. Nebo bych na chodník nalepil onu stezku pro kola širokou 1,75m a mezi chodníkem a stezkou (tedy v pozici obruby) vyznačil bezp. odstup. Zároveň vznáším otázku do pléna: kolik asi příláká nových a obecně méně otrlých cyklistů a cyklistek cyklopruh do kopce mezi zaparkovanými auty a tramvajovým a automobilovým provozem (navíc na cyklopruhu se zaparkovanými auty) oproti stezce ochráněné zaparkovanými auty vedené podél chodníku? Chápu, že takovéto řešení znevažuje počet křížení s vedlejšími komunikacemi, ale na Francouzské v tom stoupání není jediné.

Curry 14. 5. 2015, 20:44

Na Praze 5 mám obecně špatnou zkušenost s PČR, s prací úřadu, i s prací soudu. Obdobné zkušenosti mají i mí známí. Pětka je prohnilá. A ryba smrdí od hlavy.

mroz 17. 5. 2015, 17:54

S parkováním v cyklopruhu se setkávám denně, např. již zmíněná Zborovská, dodávky na náplavce (i když tam to není úplně cyklopruh) a jinde.

Když řidiče, většinou machoparkera v autě za 1M+, slušně požádám o parkování jinde, nedostanu slušnou odpověď, natož abych dosáhl uvolnění pruhu pro příštího jezdce.

Ale cyklista také není bezmocný, např. tu 156ku se nerozpakuji volat, vždyť od toho tady (mimo jiné) jsou. Samolepky machoparkingu jsou vulgární, ale ostentativní vědomé parkování v cyklopruhu také.

Jsem zvědav, jak bude řešena případná nehoda typu natlačení cyklisty na blokující auto autem projíždějícím, ať už před zahájením objetí (bude to "zanďour"?) nebo při objíždění.

josuk 18. 5. 2015, 07:55

19. Jak bude řešena nehoda? ;-) no znám cyklistu, co mu vyjelo auto z vedlejší a on byl podezřelý z porušení ustanovení XY zákona o provozu…, že nepřizpůsobil schopnostem, kolu, nepředvídal.. atd. atd. NEPŘIMĚŘENĚ použil přední brzdy!! (přelítl řídítka, zranil se..) Tak možná i tak! ;-)

Jan Fiala (Kalimero) 18. 5. 2015, 16:24

§14 odst 2. "Přejíždí-li řidič vozidla, pro které je vyhrazen jízdní pruh, z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucí v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Řidič vozidla ve vyhrazeném jízdním pruhu je povinen dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče ostatních vozidel."
Takže při vyjíždění cyklisty z cyklopruhu má řidič ve vedlejším pruhu popřípadě i zastavit, přitom může poděkovat řidiči parkujícímu na cyklopruhu za zdržení.

vlákno 3. 11. 2015, 20:31

Alternativní lístečky :) https://i.nyx.cz/files/00/00/14/54/1454322_879cced1e3e9b22c55c8.jpg?name=image.jpeg

alter 25. 4. 2016, 22:07

Dnes jsem jel podruhé tuto sezónu na kole Francouzskou. Poprvé zde stály 4 auta na vyhrazeném pruhu, mávl jsem rukou, přeřadil se mezi koleje a jel dál.Dnes ráno zde parkovalo šest aut, přičemž jedno zaparkovalo přímo předemnou. S řidičem jsem měl krátkou rozpravu, v níž mi bylo řečeno, že já přece nemám žádný problém to objet, ale on nemá kde parkovat. Zavolal jsem 156. Do 20 minut mělo všech 6 aut rozdané pokuty a odnesla to i dvě auta parkující ve druhé řadě směru od centra.

Dle mých zkušeností městská policie funguje.

Vytisknu si lístečky a uvidím, jak to bude vypadat zítra ráno, pokud mě nikdo nevytočí zůstanu jen u nich.

vlákno 25. 4. 2016, 23:29

Thumbs up :). MP asi funguje jak kde, má zkušenost je, že na Praze 1 skoro vůbec. Zákazy stání nebo chodníky se tu v podstatě neřeší (MP to sami porušují), je akorát zajímají karty.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat