Jako každý rok, i letos se vám pokusíme zprostředkovat pár rad k zamykání bicyklů. Náš tradiční stále platný návod naleznete zde. V tomto článku se podíváme trochu konkrétněji na různé typy stojanů, zámků či kol a rovněž na to, jak kola správně zamykat na ulicích a v jiných veřejných prostorech.
Abychom to ale trochu uvedli: jakýkoliv zámek je v zásadě překonatelný. Vyplatí se proto parkovat na rušném místě, kde nemá zloděj klid na práci. (Na to, že to ale až tak neplatí, přijdete ve chvíli, kdy zlomíte klíč v zámku a budete ho na nějakém rušném místě pilovat.)
Užitečné je mít lepší zámek než většina kol kolem, aby si zloděj nevybral zrovna to vaše. Dokud budou převládat lankové zámky, tak nebude nikdo nosit nářadí na pořádné řetězy a podkovy, ledaže by vaše kolo bylo skutečně exkluzivní kořistí. To také znamená, že levná kola mají výhodu a méně se kradou. Pro parkování na ulici jsou ideální.
Následující manuál bude tak trochu přípravou na nejhorší. Nenechte se ale odradit, realita bývá většinou přívětivější.
Zámky
Už to začíná být nuda, neboť to stále opakujeme: lankové zámky jsou levná, ale špatná varianta. Možná trochu velké zobecnění, podle nás ale k nezaplacení. Většinou doporučujeme zámky typu podkova, ale rovněž klasické řetězy nebo skládací zámky mohou dosahovat podobné odolnosti. I v těchto kategoriích naleznete různě kvalitní kousky, na to je potřeba nezapomínat. Výrobci uvádějí u zámků stupeň deklarované ochrany, podle čehož se lze trochu orientovat a výrobky srovnávat. Hezké recenze zámků na kolo lze najít například na webu Bikeradar. Samozřejmě ale nakupujte přiměřeně k ceně kola: slavný Kryptonite New York Lock asi většina z nás v Praze úplně nepotřebuje.
Skládací zámky jsou výhodné svou hmotností a skladností, ale zase bývají dražší. Podkovy a obzvláště řetězy již něco váží – narazíte na levnější i dražší varianty, zhruba od 600 Kč výše. Doporučujeme nákup podkovy, ale přiznáváme, že jsou neforemné a kolo s nimi nezamknete úplně všude. Z tohoto hlediska se řetěz nebo skládací zámek mohou jevit jako varianty lepší.
Stojany
Kolo připevňujte k pevně ukotveným předmětům, nejlépe oficiálním stojanům. Ideální jsou městské stojany, umožňující zamknutí kola o rám, takzvaná „obrácená U“. Ty se hodí k uzamknutí velké většiny kol a zároveň u nich nehrozí poškození kola nebo výpletu.
Podobnou funkci jako městské stojany plní i klasická červenobílá trubková zábradlí nebo masivnější značky. Kola ale zamykejte tak, aby nepřekážela. U klasických značek dávejte pozor, některé lze poměrně lehko vytáhnout ze země, či v případě volnějšího zámku může kolo ze značky vyvléci vrchem zloděj.
Nejrozšířenějšími stojany jsou klasické drátolamy a jejich obdoby. a to z toho důvodu, že jsou nejlevnější a zároveň byly donedávna jediným dostupným zbožím. Jde o stojany, do jejichž úzké štěrbiny vsouváte jedno z kol bicyklu. Naleznete je u kaváren, restaurací, ale i úřadů.
Pokud vlastníte klasické horské kolo, tak vás tyto stojany pravděpodobně nevyvedou z míry. Pokud ale jezdíte na něčem trochu nestandardním, můžete každodenně narážet na různé problémy: buď se vám kolo ve stojanu nepodaří pořádně udržet ve svislé poloze, nebo třeba nepůjde zamknout. A nejsmutnější jsou drátolamy, které jejich správce ani nepřišrouboval k zemi.
Zamykání
Vždy je třeba zkontrolovat nejen místo, ke kterému kolo zamykáte, ale také samotný zámek a kolo. Cílem je, aby vše bylo pevně spojeno mezi sebou a zároveň ukotveno k něčemu pevnému, třeba k zemi. Je to takový malý několikasekundový hlavolam, který si však časem naprosto zautomatizujete.
Nezapomínejte, že byste měli kolo zamykat k něčemu, co nelze přemístit, zároveň ale také zámek vždy provléknout pevnou částí kola, tak aby i samotné kolo nešlo odnést. Banalita, přesto se bohužel pořád opakuje.
Klasickou chybou parkování u drátolamů je uzamknutí kola jen skrze výplet předního kola. Samotná kola se dají velmi jednoduše odmontovat (obzvláště pokud máte rychloupínáky) a zbytek bicyklu odnést.
Dále se můžeme setkat s bicykly uzamčenými jen kolem sedla, které lze během sekundy vyvléknout. Zámek proto vždy provlékněte skrze pevný rám, nejlépe i skrze jedno z kol.
Občas se lze potkat i s krádeží samotných kol, světel nebo sedel. Zvláště žádaná bývají přední světla, díky svému bílému vyzařování. S tím toho ale příliš nenaděláte. Lze pouze doporučit výběr odnímatelného světla, které si můžete vždy vzít s sebou, nebo namontování světla bez baterie (dynamo, reelight).
Pokud chcete vše dovést k nizozemské dokonalosti, pak se doporučuje mít zámky dva, tak abyste dokázali zamknout obě kola k rámu a zároveň celou soustavu ke stojanu nebo zábradlí. V Amsterodamu mívají většinou na zadním kole pevný čelisťový zámek a přední kolo s rámem zamykají řetězem nebo podkovou ke stojanům. Já třeba rád kombinuji kvalitní podkovu s levným lankem, kterým jistím dodatečně zadní kolo a zároveň zamykám ke kolu i helmu.Užitečné doplňky
Tato dvojitá opatření jsou již míněna pro dlouhodobá a pravidelná stání na ulici. Všeobecně se pak pro delší parkování venku doporučuje nahrazení rychloupínáků klasickými matkami: krádeže kol a sedel se tak zkomplikují.
Výhodné je mít u kola stojánek, který někdy dokáže bicykl dobře zajistit a zvláště u drátolamů se může hodit. Pro krátkodobé stání ho pak lze použít například před obchody, které žádný stojan nemají. Pro takové krátkodobé stání je výhodný čelisťový zámek, který lze ale snadno nahradit i jakýmkoliv jiným. Cílem je, aby vám s kolem nikdo neodjel během krátkého nákupu. Za člověkem odnášejícím vaše kolo pak od bankomatu nebo ze samoobsluhy snadno vyběhnete.
Závěrem
Parkování na ulici není až taková věda, jak se může po přečtení zdát. Pokud si pořídíte levnější kolo a začnete dodržovat alespoň základní doporučení, můžete jakékoliv starosti hodit za hlavu.
Dle zkušenosti Rekol se pravděpodobnost útoku zvyšuje, pokud začnete na určitém místě parkovat dlouhodobě. V tom případě zabezpečení nepodceňujte.
Já parkuji na ulici celoročně již zhruba tři roky a kolo zatím nezmizelo. Excesy v podobě ztrát částí kola jsem zažíval především prvním rokem, kdy jsem se principy článku teprve učil aplikovat.
Na krádež sedla a kola jsem zareagoval odstraněním rychloupínáků a pořízením záložního lankového zámku pro případy, kdy někde zastavím na déle než den. Od té doby se větší potíže neopakovaly.
Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.” |