Pořádný cyklista

Publikováno: 13. května. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 13. května. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Požadavky na dobrého městského cyklistu jsou v Praze poněkud vysoké. Z vlastní zkušenosti i řady dlouhých debat vycházejí požadavky na řádného a současně efektivního cyklistu zhruba následovně:

  • Ví přesně, co se děje za ním, i když se tam nestíhá podívat,
  • Umí porušovat pravidla silničního provozu tak, že to nikomu nevadí
  • Dokáže svou jízdou v provozu zvýšit kapacitu komunikace
  • Dovede současně dát přednost a nezpomalit
  • Vejde se tam, kam by policejní projektant nepustil ani myš
  • Ví, že smrdí jen ten, kdo se nemeje
  • Ví, že může kdykoliv udělat jezdeckou chybu se závažnými následky

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (1)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (2)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (3)

vaclav-kriz-podjezd-cuprova-realita-duben2015-v-nedeli (4)

Na druhou stranu, cyklista ve městě, které má infrastrukturu pro cyklisty řešenou dobře, platí pro jezdce na kole následující:

  • Nemusí situaci za sebou vůbec řešit,
  • běžným způsobem jízdy předpisy neporušuje
  • zvýšil kapacitu komunikace už tím, že je jeden z mnoha
  • nepotřebuje dávat přednost tam, kde je to zbytečné
  • má dost místa i tam, kde se ještě před pár lety nevešel
  • se při poklidné jízdě nezpotí
  • nebude za následky jezdecké chyby pykat, protože to zpravidla nepovede ke škodě.

vaclav-kriz-delft-zari2014

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Zacyklení 13. 5. 2015, 09:39

A taky:
- Nosí v hlavě detailní mapu vhodných tras, jednosměrek, nebezpečných míst, kterým je radno se vyhnout, a použitelných zkratek
- Umí připoutat kolo ke kdejaké lampě, značce, zábradlí, stromu či hromosvodu

vs.

- Libovolná trasa ho dovede do cíle bez výrazných změn parametrů
- O parkování nepřemýšlí, neb je to při dostatečném množství stojanů hračka

David 13. 5. 2015, 22:38

A taky
- pamatuje si vedení trasy dle mapy i tam, kde není v reálu značeno
- umí na značených trasách bez mrknutí oka přeskočit všechny obrubníky a kanály s mříží, do které hravě zapadne jeho kolo (zejména s přední dětskou sedačkou luxusní disciplína)
- automaticky vyhledává objížďky, pokud ne trasa bez varování uzavřena
- miluje jízdu po hrubé dlažbě a kličkování ve spárách tramvajových tratí, jelikož i do města vyjíždí pouze s kvalitním MTB
- vyžívá se ve společné jízdě s auty po frekventovaných komunikací v nezanedbatelném stoupání. Miluje výfukové plyny a s rozkoší je zhluboka inhaluje (Chotkova, výpadovka do Střešovic, Evropská, Prašný most, Milady Horákové, stoupáky na Pankrác, ...)
- rád sdílí cyklistickou infrastrukturu s ostatními (není vhodnější místo k parkování v druhé řadě, než vyhrazený cyklopruh)

Jonáš 14. 5. 2015, 00:52

A taky:
– schopnost řešit kolize výhradně bez policie, protože by na ně musel tři čtvrtě hodiny čekat a pak by to stejně svedli na něj

Milan 14. 5. 2015, 12:27

Možná taky:
- pozná, kdy musí pravidla porušit, i když to někomu může vadit.

Například v sobotu jsem se proletěl přes řidítka poté, co jsem si na relativně novém asfaltu na Spořilově dovolil ukázat směr jízdy upažením ruky. Bohužel autobus má i levé kolo a vytlačeného asfaltu 10 cm nad okolní vozovku jsem si, bohužel, nevšiml. Šlo o odbočení doleva. Při odbočení doprava jsou výtlaky hojné, tak držím řidítka pevně oběma rukama a nic neukazuju. Tankodrom uprostřed vozovky jsem podcenil.

pekas 15. 5. 2015, 12:49

No a taky:
- nepolevuje ani na chvíli v ostražitosti, protože by se mu to mohlo vymstít, ať už ze strany jedoucích aut, stojících aut, chodců nebo rozbitých ulic

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5