„Prší, prší, jen se leje,“ aneb jak jezdit na kole v dešti

Publikováno: 02. června. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 18. prosince. 2020
Publikováno: 02. června. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 18. prosince. 2020

Daštivý květen ukázal, co umí. Když už chceme někam včas dojet, nebo se naopak vrátit domů, holt nasedneme na kolo, i když zrovna začalo pršet. Déšť letos provšěřil i účastníky květnéhé soutěže Do práce na kole. Nabízíme vám několik základních rad, jak si s deštěm na kole poradit:

Copak se v tomhle dá jezdit?


Výbava kola

Základním společníkem při jízdě v dešti, ale i po dešti jsou určitě blatníky. Někomu se možná sice nelíbí, ale cákající vodě a bahnu se člověk lépe nevyhne. Obecně platí čím delší blatník, tím lépe vás před vodou ochrání. Na předním kole ideální mít širokou zástěrku, pak vám voda nezacáká boty. Existují gumové za cca 100,- Kč, obtížně se shání, ale i v Praze se dají objednat přes obchody s městskými koly. Kdo je šikovnější, dokáže ji vyrobit z PET láhve.

Existují!


Také platí, že čím širší plášť, tím více vody schytají vaše nohavice. Úzké pláště silničních kol opravdu při pomalé jízdě téměř necákají. Na minimalistickou silničku či festku pak stačí formalitka přidělaná na sedlovku.

Když už zmoknete vy, asi nebudete chtít, aby zmokly vaše věci, které máte s sebou. Většina lidí vozí věci v batohu, tak je dobré nezapomenout klasickou pláštěnku na batoh. Pokud si chcete pořídit brašny na denní ježdění, pak jedině nepromokavé. Kvalitnější brašny zaměřené na vysokou odolnost vůči silnému dešti, bývají dražší. Pokud už máte brašny starší, které promoknou, opět se vám určitě osvědčí pláštěnka na brašny,  nebo jen klasická pláštěnka na batoh, či obyčejný igelit.

Nesmírně nápomocným doplňkem je nepromokavý kryt sedla, když kolo za deště parkujete na ulici. Minimálně postačí menší igelitka, kterou vozíte zastrčenou do sedla, nebo igeliťák se zatahovací šňůrkou.

Předpověď počasí pomůže

V deštivém období se zpravidla o jízde na kole rozhodujete nejprve den předem (zda pojedete a jak se na to vybavit), a potom před jízdou (bude pršet a kolik? Nemám chvíli počkat?)

Na první rozhodování jsou výborné předpovědi počasí založené na digitálních modelech. Velmi oblíbená je hodinová předpověď Norského meteorologického institutu, asi spíš pro větší přehlednost než u českého Aladina. Na vlastním modelu postavený Medard online je produktem Ústavu informatiky Akademie věd. Kdo nepotřebuje obrázky, vystačí si pohodlně s regionální předpovědí ČHMÚ pro Prahu.

Oblíbení Norové

Jestli bude pršet, najdete v Aladinovi na třetím grafu, kde by se ukázaly modré sloupečky (dnes nebude).


Pro nalezení „suchého okna“ v jinak deštivý den je neocenitelný bouřkový radar ČHMÚ. Když se jej naučíte číst, dokážete z něj velmi dobře odhadnout, zda na vaší trase v následující hodině bude pršet nebo ne. Cestu z práce můžete leckdy o nějaký čas odložit a počkat, než se déšť přežene.

Oblečení do deště

Když nejsou ohlášeny silné deště, většinou stačí s sebou vozit lehkou cyklistickou bundu, která zachytí většinu kapek a nabízí dobrý poměr toho, že člověk příliš nepromokne a také se moc nezpotí. Taková bunda se lehce sbalí a nepřekáží ani když ještě neprší. Když vyrážíte na kole i za silnějších dešťů, je dobré mít již nepromokavou bundu a kalhoty, které navléknete na to, v čem zrovna jinak jedete, a nijak vám to jízdu nekazí.

Existují také speciální cyklistické pláštěnky- ponča, která sice nejsou pro jízdu nepraktičtější, ale i tak mají i mnoho zastánců. Pokud jedete v ponču, radši zpomalte, přeci jen budete trochu nemotornější.

Na boty se dají sehnat speciální návleky z různých materiálů, které zachytí střední déšť, ale stejně vám při silném lijáku bota může promoknout ze shora, když vám voda bude stékat přes ponožku, nebudete-li mít i nepromokavé kalhoty. Na velmi silný déšť v chladnějším počasí fungují dobře vysoké zimní návleky. Samozřejmě záleží na tom, jak moc chcete své boty chránit. Letním řešením mohou být i sandály: co do nich nateče, z nich zase vyteče.

Jízdní styl

Za deště a na mokré vozovce musíte trochu uzpůsobit styl své jízdy. Máte-li ráfkové brzdy, počítejte s tím, že nebudou zrovna zabírat. Brzdy se dají držet „v pohotovosti“ občasným jemným „pumpováním“, kterým je osušíte. Když ale potřebujete prudce zabrzdit, výsledek stejně nebude stoprocentní.

Obecně není dobré projíždět louže. Mohou být hlubší, než čekáte, a před pocákáním nohou pak neochrání ani blatník se zástěrkou. Na jejich dně se také shromažďuje více sajrajtu, který se až příliš snadno přenese na spodek vašeho kola. V neposlední řadě mohou louže, zvlášť ve vedlejších ulicích, ukrývat překvapení typu střepů či vypadlé kostky. Stav pražských komunikací vás tak za mokra posune na bezpečný metr od kraje jaksi samovolně.

Zvláštní pozor si dejte na tramvajové koleje. Za mokra si na nich dovolte jen desetinu toho, co za sucha. Tramvajové koleje proto přejíždějte zásadně bez zatáčení, i za cenu zpomalení nebo nadjetí si do levé části pruhu. Za mokra bývá podobně zrádné také napadané listí a hladké dřevo.

Změňte trasu

Mokré počasí může ovlivnit i vaší trasu: Za deště (a to i když hojně pršelo třeba před několika hodinami) se nevyplatí používat cesty s nezpevněným povrchem: jindy pevné a příjemné cesty se mohou proměnit v bezedné bažiny. V mnoha případech se dá kritický úsek objet za cenu zajížďky. Pokud je takových úseků povícero a silně vás obtěžují, najděte si pro případ mokra alternativní trasu po asfaltu. Přece jen — mokré oblečení uschne; bláto samo od sebe nezmizí ani z oblečení ani z kola.

A po období dešťů…

se trochu podívejte na svoje kolo. Jestli jste jezdili po rozbahněných cestách, tak stojí za to kolo zespoda umýt. Kápněte do řetězu olej, který se nejspíš vymyl, a zkontrolujte, zda jste ještě spokojení s chováním brzd (když už to neděláte jindy).

I silná přeprška jednou přestane.


A co vy? Máte vlastní triky na zvládnutí deštivého počasí?

wanted 2. 6. 2014, 10:09

Na pončo mi nesahat! Volne vlajici pomaha proti tesnym predjizdenim. Funguje i za sucha.

honza 2. 6. 2014, 13:44

Já jsem srab, takže sbalím skládačku a honem do autobusu :-)

Solver 2. 6. 2014, 14:52

A2 na rohanském ostrově vyasfaltovat! Nejen cyklisti, ale i běžci a pejskaři to přivítají. Na Pobřežní ulici v tom cyklopruhu je to sice objízdně bez větší zajížďky, ale aut nechutně :-)

Předchozí týden bylo trochu peklo, teď to zase bude na opalovací krém, co? :-)

Jiří Boháč 2. 6. 2014, 21:08

ad zástěrky: po experimetech s gumou (moc plandá) a pet lahví (kroutí se) jsem jako zatím nejlepší materiál vyhodnotil plast z víka od kýble s Primalexem.
Navíc se dělají i parádně růžová, takže krásně ladí k růžovému kolu. K dostání u vašeho žlutého kontejneru.

Lei 2. 6. 2014, 22:36

Všechno dobré tipy. Zvlášť oceňuji meteorologickou osvětu - bez Aládina a srážkového meteoru si již stěží ježdění v deštivém počasí umím představit. Akorát že někdy je to k prdu, člověk prostě zjistí, že musí do lijáku chca nechca :o)

Obzvlášť vypečené to bylo pátek před týdnem a něco: nejprv velice tenký pruh bouřek posunující se nad Prahu - jasná věc, přežene se to, za chvíi je zas slunce. - A jakmile došel nad Prahu, začal se roztahovat do šíře, červenit bouřkovými jádry, která se honila dokola, až nakonec pršelo až do večera, protože se ten pás roztáhnul přes půl republiky.

O tom, co se stalo na pochodu Praha-Prčice ani nemluvím :o)

Luděk 3. 6. 2014, 09:40

[5] Lei: a co se tak strašného stalo na pochodu Praha - Prčice? Co já pamatuju, tak pršelo jen na úseku Neveklov-Praha, takže většina cesty tam a kousek zpět bez deště, to docela ujde ;)

Lei 3. 6. 2014, 09:46

[6] Vcelku nic, ale vezmeme-li, že vydatně a bez přestání pršelo od tak tří hodin až do konce (pro mne tedy do osmi) a i dál, vychází mi, že propršela skoro třetina pochodu, a to nemluvím o bahenních lázních na závěrečném proslule nekonečném "poli". Ale já si nestěžuju, mělo to své svébytné kouzlo, a konec konců je zajímavé se zúčastnit památného ročníku s nejhorším počasím za poslední dlouhá leta, aspoň co se tedy pamětníci nechali slyšet.

Blátu zdar! :o)

Radim 3. 6. 2014, 18:08

Osobně mě nedávných pár jízd v prudkém dešti dost poučilo a posílilo. Dřív jsem se deště bál jako čert kříže, ale dnes už mi nevadí. Blatník doporučuji zejména na přední kolo, jelikož voda cáká zespod přímo do obličeje a to příjemné není.

Existuje něco, co by zabránilo pršení do obličeje? :)) To mi vadí asi nejvíc.

Vratislav Filler 4. 6. 2014, 11:23

Radim: Proti vodě v obličeji se mi osvědčila kšiltovka s pořádným štítkem - hlavně kvůli brýlím. Nejezdím sice s přilbou, ale určitě by se dala nosit i pod ní. Kombinuji s nákrčníkem, který se dá vyhrnout až pod uši.

Caidel 4. 6. 2014, 12:07

8: Helma se štítkem funguje :) Kšiltovka by počítám fungovala taky.

Milan 8. 6. 2014, 20:14

Kvalitní blatníky, velká přední zástěrka a střídmý dezén pneumatik zachrání hodně. Do velkého deště ale není nad poncho. Nepromokne a přitom větrá. Samozřejmě chce to jet pomaleji. Vadí mi kapuce na hlavě, protože hůř slyším auta. Proto jsem při lijácích změnil trasu ze silnice na místní komunikace a městský park (les). Dělám to tak i při sněhu, zvláště čerstvém. Nemusím se bát, že mne někdo sestřelí.

Na tašku nepoužívám žádný potah, ale obyčejnou igelitku ze supermarketu. Opravdový delší liják nemusí potah ustát.

No a osvědčila se mi skládačka, protože je kratší než běžné kolo. Poncho se mi díky tomu za jízdy nerozepíná a má větší přesah přes řidítka. Lépe mne tak chrání. Boty a kalhoty neřeším, pokud není vichr, poncho, blatníky a přední zástěrka mne ochrání.

Milan 8. 6. 2014, 20:18

Pokud jde o brýle, helma se štítkem pomáhá, ale k dokonalosti to má daleko. Některé kšiltovky mají velmi dlouhé a masívní kšilty, tam by to mohlo být velmi dobré. Nezkoušel jsem to ale, protože jsem zvyklý na helmu a znáte to - pořád jezdím s helmou a jednou si ji nevezmu a pak si to budu vyčítat. No ale kšiltovka pod helmu je dobrý nápad.

hh 2. 5. 2015, 00:01

Řešíte nějak parkování v dešti? Mám se o kolo bát kvůli vlhku? Díky

Milan 2. 5. 2015, 16:45

Kolo v dešti trpí. Obecně vyžaduje větší údržbu (hlavně mazání). Při stání venku na dešti demontuji elektroniku (tachometr, světla kromě dynama a jeho světel). Do imbusů, jejichž hlavy ční nahoru a stála by v nich voda, stříkám WD-40. Odpuzuje vodu a brání korozi. Přes sedlo dávám igelitový sáček.

Při častém mytí kola nebo častém stání (jízdě) v dešti je otázka, zda nenatáhnout gumu přes spojnici sedlovky a rámu. Voda stéká dovnitř a končí zpravidla v prostoru středu, kde vymývá mazivo. Toto řešení (například pomocí kusu staré duše) není vhodné pro skládací kola, kde se musí sedlovka neustále vytahovat a zatahovat.

Milan 2. 5. 2015, 16:51

Pozor na namoklé nářadí. Pokud taška pustí vodu, je třeba nářadí rozložit a vysušit. V opačném případě koroduje. Prevencí je dát nářadí nejprve do igelitového pytlíku a pak teprve do brašny.

Při stání venku je dobré mít s sebou menší suchý hadřík nebo aspoň papírový kapesník na utření řidítek a sedla. Bohužel dnešní igelitové pytlíky nejsou pevné a tak i sedlo zakryté igelitem může být po dešti mokré.

Vratislav Filler 2. 5. 2015, 19:35

Pro městské kolo s nábojovou přehazovačkou s krytem řetězu stačí kryt na sedlo (nouzově pytlík nebo igelitka) a není-li kryt úplný, pravidelně mazat řetěz.

hh 2. 5. 2015, 23:13

Tyjo, díky za tipy, páni!

Jan Fiala (Kalimero) 4. 5. 2015, 15:13

Jako návlek na sedlo při parkování v dešti je dobrý igelitový návlek na boty (používá se např v nemocnicích), má i gumičku.

hh 4. 5. 2015, 22:57

Děkuji za rady Oživil jsem starou silničku, co jsem zdědil a chci ji na dojížďky do práce a vůbec po Praze. Když jsem poprvé vyjel, tak zrovna do deště :) Nakonec jsem vzal kolo do kanclu, ale nebylo to ideální...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Na kole ve městě (10): Dopravní nehody
Pokročilí,

Na kole ve městě (10): Dopravní nehody

04. prosince. 2022, 12min. čtení5