Termín: atraktivita

Tramvajové koleje: pozor na široké žlábky! 13

Někteří z vás si toho všimli: v Praze se začaly vyskytovat tramvajové koleje se širším žlábkem než bývalo obvyklé. Zaregistrovat to lze třeba v nedávno rekonstruované zastávce Invalidovna, kde by do koleje nezapadl snad jedině pořádný fatbike. Překonávání kolejnic je vždy problém, za mokra několikanásobný. Hrozí zde smyk, případně zapadnutí kola do žlábku, a následně téměř nevyhnutelný pád. Proto ..více

Co udělat, aby se na kole nejezdilo na červenou? 129

Jízda na červenou

Nebral jsem to na lehkou váhu. Byl to jediný přestupek, ke kterému jsem v rámci cyklistické etikety prosadil jednoznačně odmítavý postoj. Ne, že by se to dělat nedalo, ale až na velmi vzácné výjimky se bez toho obejdeme, a dost lidí to navíc provozuje fakticky riskantním způsobem. A navíc to štve opravdu každého, protože v ..více

Přeprava nákladu ve městech 18

Přeprava nákladu ve městech má různé formy. Typicky ji můžeme zjednodušeně rozdělit na přepravu soukromou a profesionální. Zatímco způsob soukromého zásobování ovlivníte poměrně snadno svým vlastním rozhodnutím, profesionální logistické řetězce jsou přeci jen o něco složitějším systémem. Typickým dobře známým příkladem zapojení kola do širšího profesionálního logistického řetězce je česká společnost Messenger. V Praze to ale není jediná firma ..více

Potřebujeme cyklotrasy v hlavních ulicích? 5

Ve své praxi se poměrně často setkávám s pochybnostmi ohledně zřizování bezpečných průjezdů na kole hlavními městskými ulicemi. Obvyklé argumenty říkají, že se cyklisté na hlavní tahy již nevejdou. Ale zaznívá také, že lidé nejsou ochotni jezdit na kole v hlučném a znečištěném prostředí a že není důvod, nevzít to o ulici vedle (je-li k ..více

Lesk a bída bike-sharingu 2

Sdílení je módní – stalo se trendem, který je stále na vzestupu. V Berlíně můžete sdílet auto, v Plzni dokonce i lednici, kolo pak téměř v každém větším evropském městě. Proto není divu, že i v Praze se už nějakou dobu diskutuje o zavedení celoměstského systému sdílení kol (tzv. bike-sharingu). O peripetiích spojených s jeho přípravou vás ..více

Chráněná infrastruktura versus vehikulární cyklisté 11

Evropský a americký přístup k řešení cyklistické infrastruktury se historicky značně liší, zejména co do pojetí bezpečnosti cyklistů. V Evropě je za základ bezpečnosti provozu považováno oddělení cyklistů od rychlých a těžkých motorových vozidel, alternativou je alespoň dopravní zklidňování. V USA naopak dlouho dominovali takzvaní vehikulární cyklisté, sdílející vozovku s rychlejšími automobily a odmítající vlastní ..více

Chráněné křižovatky v USA: 40 let stará novinka 11

Dnes přinášíme zkrácený překlad článku Marca Caswella z blogu Streetblog.org o chráněných stezkách a vlivných amerických cyklo-lobbistech. Dozvíte se o historii chráněných stezek v USA, které se realizují až nyní, především kvůli tamnímu vlivnému hnutí zastánců tzv. Vehicular Cycling –  ideje, že by cyklisté měli sdílet dopravní koridor s auty. Autorkou překladu je Iva Nevečeřalová. Salt Lake ..více

Shared Space: dobrý sluha nebo zlý pán? 3

Myšlenka Shared Space (tedy sdíleného prostoru jakožto řešení veřejného prostoru a dopravy v něm) se uplatňuje v mnoha ulicích Evropy i jinde ve světě. Obzvláště diskutována je především ve Velké Británii a Nizozemsku. Jednotlivé definice shared space se ve svých detailech liší, v zásadě se ale jedná o prostor s minimálním rozlišením funkcí. V maximalistickém řešení této koncepce byste v ulici nenalezli ..více

Design cykloopatření 3

Mikael Colville z Copenhagenize často hovoří o designu cykloopatření a takzvané Bicycle Culture by Design. Tím ale primárně nejsou myšleny pouze tak obdivované kodaňské odpadkové koše přizpůsobené lidem na kolech nebo opěrky na nohy před semafory – to jsou jen ty pomyslné třešničky na dortu. Tou pravou podstatou je navrhování cyklistické infrastruktury, která bude skutečně funkční, ..více

Audit páteřní trasy 9

Používáme je nejčastěji a v největším počtu, ujedeme na nich největší vzdálenosti. Většina cyklistických cest do zaměstnání se realizuje po nich. Páteřní cyklotrasy. Jaká je ale jejich kvalita? Kolik je na nich problémových míst? Jsou na nich chráněni chodci? A je vůbec možné používat je na jakémkoliv kole, za mokra nebo snad dokonce v zimě? ..více

Poslední komentáře

↑ nahoru