Strava Heatmap 2014 vs. 2015

Publikováno: 18. ledna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 10. října. 2016
Publikováno: 18. ledna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 10. října. 2016

V minulosti jsme Vám již aplikaci Strava a její veřejné mapy představili ve dvou článcích (1 a 2). Strava je mobilní sportovní aplikace, ve které si mohou uživatelé zaznamenávat trasy svých průjezdů a porovnávat výkony s ostatními uživateli. Není to rozhodně jediná podobná aplikace, firma Strava ale na základě sebraných anonymizovaných dat vytváří celosvětovou veřejnou mapu zaznamenaných aktivit. Nyní firma doplnila novou funkci, která umí porovnat data z let 2014 a 2015.

Praha

Pokud se podíváme na obě pražské mapy, zaznamenáme především mezi lety 2014 a 2015 přírůstek nových uživatelů. Většina linií posílila, přibyly průjezdy v bočních ulicích.  Situace v místech, kde aktivita dříve zcela zjevně pocházela od jediného uživatele, je v roce 2015 o něco vyváženější, i když výjimky se najdou. Jen málokde bychom ale mohli konstatovat, že došlo k nějakým zásadním změnám ve směru či průběhu tras.

Jedním z důvodů je i fakt, že v posledních letech se mnoho nové infrastruktury neobjevilo. Výraznou změnu průjezdů by snad mohla způsobit nová cykloobousměrka v Hybernské, ta ale přišla až ke konci loňského roku, a do dat se tak nemohla podstatně promítnout.

Několik změn přesto najdeme, musíme je ovšem brát s rezervou – nevíme, kolik uživatelů a k jakým účelům aplikaci v Praze používá, a lze usuzovat, že Stravu budou používat spíše výkonnostně zaměření jedinci. Závěry však můžeme korigovat po srovnání s mapou vzniklou na základě jízd ze soutěže Do práce na kole 2015, která bude lépe odpovídat běžným dopravním cestám.

Výrazné změny mezi roky 2014 a 2015

Jednou z nejzásadnějších změn je otevření Trojského mostu, který začal být v roce 2015 naplno využíván. S tím souvisí i změna proznačení A2 mezi mostem Barikádníků a zmíněným Trojským mostem. Lze rozeznat jednoznačnou tendenci k odklonu části průjezdů od vody na výše položenou cestu, kde dochází k menšímu počtu konfliktů s chodci. Ti se dle naší zkušenosti drží spíše u Vltavy, cyklisté si naopak zjevně oblíbili horní cestu.

troja_strava_2014

troja_strava_2015

Další drobnou změnu lze objevit na Vypichu. Tam byl v roce 2014 otevřen nový bezpečný přejezd pro cyklisty. Porovnání obou map ukazuje, že přejezd začal být hojně využíván a zároveň změnil průjezdní trasy směrem ke Hvězdě.

vypich_strava_2014

vypich_strava_2015

To nás v zásadě nepřekvapí, avšak reakce města a městské části je bohužel nulová. Předpokládali bychom, že s výstavbou přejezdu budou upraveny i návazné stezky ke Hvězdě, kde lze očekávat nový nárůst pohybu kol. Průjezd po nich je ale i nadále proti předpisům.

Další novinkou je nové vedení cyklotrasy A41 na Hájích. Od léta je vedena po nové samostatné stezce podél ulic U Modré školy a Prašné. Stezka je docela pěkná, nevýhodou je pouze prudší stoupání než na sousední silnici. Půl roku provozu je poměrně krátká doba, ale podle Stravy si již pár svých uživatelů našla, i když to není žádná výrazná změna.

haje_2014_strava

haje_2015_strava

V oblasti Prahy 6 lze velmi dobře sledovat rostoucí počet zaznamenaných jízd i bez vlivu nějaké nové výstavby. Patrně tady aplikaci roste počet uživatelů. Za zmínku stojí nově zaznamenané využívání severojižního podchodu na Prašném mostě a také na návazné spojce směrem k Hradu. Oblasti stabilně dominuje provoz v Jelení a na Mariánských hradbách.

prasnymost_strava_2014

prasnymost_strava_2015

Užitečné je sledovat okolí Hloubětína, kde bývaly průjezdy značně rozptýlené mezi několik tras. Lze vytušit, že roste popularita A26 na tubusu metra z Rajské Zahrady na Černý Most. Opět nemůžeme přesně říci, zda jsou hlavním důvodem noví uživatelé aplikace, zároveň ale mohli lidé nově proznačená trase a cyklopřejezdům na Rajské Zahradě již skutečně přivyknout.

hloubetin_strava_2014

hloubetin_strava_2015

Metodologickou komplikovanost posuzování veřejně dostupných dat ze Stravy si můžeme ukázat na příkladu Střešovic. V roce 2014 zcela dominovaly ulice Na Petřinách a Střešovická, zatímco v roce 2015 významně narostla doprava vedlejší trasou přes Sibeliovu a Talichovu. Nejsme si vědomi žádné výrazné změny, která by tento přesun mohla mít na svědomí. Je sice pravda, že přes rok 2015 byla ulice Na Petřinách rozkopána kvůli výkopu plynu a následně kvůli opravě tramvajové trati, podle mapy ani městských sčítačů tam ale žádný výrazný pokles nenastal.

stresovice_strava_2014

stresovice_strava_2015

Data bychom samozřejmě měli analyzovat mnohem lépe a bez podobných spekulací. Strava dokonce nabízí možnost nákupu velmi přesných dat vhodných pro podrobný rozbor, zatím ale nevíme o nikom, kdo by jí v Praze využil.

Zajímavá data jistě vzejdou i z nového ročníku soutěže Do práce na kole, další pak hodlají v nové sezóně sbírat Rekola, která se již domluvila na spolupráci s IPRem. Na konci roku 2016 se tak můžeme těšit na příležitost ke srovnání alespoň tří rozdílných zdrojů, čímž získáme lepší obrázek o pohybu kol po Praze.

Co zaujalo na heatmapě Stravy 2014 a 2015 vás? Vidíte nějaké zajímavé změny, kterých jsme si nevšimli? Nebo byste někde změnu očekávali a ona nenastala?

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Radek 18. 1. 2016, 18:27

Celá Praha 19 výrazný nárůst. Super!

PaT 20. 1. 2016, 09:56

K nové cyklostezce na Hájích - já bych spíš řekl, že si již pár svých uživatelů našla i navzdory tomu, že značení cyklotrasy A41 zůstalo v původní stopě přes ulici Michnova :). Škoda, že se to nedotáhlo do konce...

Marek Turnovec 23. 1. 2016, 17:54

Ale jo, některé nově otevřené cesty nebo změny se tam objevují docela pěkně a názorně.

Díval jsem se třeba na Nuselský most, kde je vidět, že ta pravá strana (při pohledu od Pankráce) už se opravuje přeci jen nějak příliš dlouho.

Přes Slatiny se zdá se dost lidí jezdilo už dříve, ale nová spojka od Hameráku s mostíkem se asi také líbí nejen mně.

Někde ten nárůst ale opravdu bude spíš než o vzrůstajícím počtu cyklistů v Praze bude spíš o tom, že víc lidí má vybavení na to, aby tuhle službu krmilo nějakými daty (smartphony s GPS).

Jinak třeba já mám GPS logger (přišlo mi, že telefon se zapnutou GPS žere nějak moc - ale zvláštní je, že ten logger zvládne na jedno nabití snad dva dny v kuse) a snažím se ho mít sebou pokaždé, když jedu na kole. A záznamy pak po mírných úpravách (hlavně ořez začátku a konce, kde když to třeba zapomenu vypnout, bývá pak pěkný chaos) mimo jiného nahrávám i na Stravu. Tak pak mám aspoň trochu podrobnější informace o tom, jak moc jsem toho v daném roce najezdil, než kdybych jen odečetl kilometry z tachometru.

Vzhledem k tomu, že od jara do podzima jsem poslední dva roky jezdil na kole i do práce a z práce, tak těch jízd bylo docela dost. Ráno většinou spěchám, ale cesty z práce mám často trochu variabilnější - někdy nějaké nákupy, zkoušení nových tras...

Jiří Motýl 25. 1. 2016, 23:49

MT: Děkuji za postřehy s Nuselákem a mostíkem od Hameráku. Pěkné změny.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat