Část z Vás jistě v létě vyráží na dovolené a chalupy užít si zaslouženého klidu. Proto jsem pro Vás připravil několik tipů na cestování vlakem, které může začátečníkům způsobovat obtíže. Zkušení cestovatelé zde najdou tipy, jak snadněji vyhledat spojení.
Odkud – kam?
- Z okolí Prahy se lze poměrně snadno dostat vlakem na Hlavní nádraží. Vlakové linky S jezdí ze všech možných směrů, i když některé končí na Masarykově nádraží.
- Na Hlavním nádraží lze přestoupit na dálkové vlaky směřující do mnoha míst v Česku i v blízkém zahraničí.
- Na některé vlaky směřující do Pardubic, Olomouce a na Slovensko můžete přestoupit na nádraží Praha-Libeň. Do Hradce Králové ve Vysočanech a do Plzně na Smíchově.
Na nádraží a ve vlaku
- Složená skládací kola, složené skládací koloběžky a odrážedla můžete přepravovat zdarma v každém vlaku.
- Dospělácká kola a koloběžky lze přepravovat ve vlacích označených v IDOSu obrázkem jízdního kola. Takových vlaků je většina. Za kolo se platí podle ujeté vzdálenosti. Více informací: cd.cz/kolo.
- Může se stát, že Vám České dráhy povolí převoz kola i u vlaků, které bicykly oficiálně nepřepravují. Zkuste se proto zeptat průvodčího přímo u vlaku. Ten má přehled o aktuální situaci a může se stát, že to bude možné. Spoléhat na to ale samozřejmě nejde.
- Při cestování dbejte na ohleduplnost. Vždy se vciťte do ostatních cestujících a vnímejte jejich potřeby.
- Přijďte na nástupiště o 10 minut dřív.
- Pokud nemáte dost času, můžete si koupit lístek u průvodčího ve vlaku. Řekněte mu, že jedete z (železniční) zastávky XYZ a na Hlavním nádraží jste si lístek nestihli koupit. Měl by Vám ho prodat bez přirážky.
- Pokud přestupujete, zeptejte se v prvním vlaku průvodčího, z jakého nástupiště Vám odjíždí přípoj. Ušetříte tím sobě i ostatním cestujícím perné chvilky. I když na českých nádražích přibylo výtahů, nelze na ně spoléhat všude a sprint s kolem po schodech a podchodem není nic příjemného.
- Ohleduplné chování zvyšuje ochotu ostatních pomoci Vám při nastupování a vystupování.
- Pokud budete potřebovat dobít mobil nebo čtečku, můžete využít zásuvek, kterých přibylo zejména v dálkových vlacích do Plzně, Berlína, Vídně, na Moravu a na Slovensko.
Užitečné odkazy
- mapy.idos.cz/vlaky Vám ukáží spojení i v mapě.
- mapy.idos.cz/pid Vám ukáží spojení v mapě po Praze
- Cenu jízdenek ČD si můžete spočítat na jizdenka.idos.cz nebo na cd.cz/eshop
- transit.google.com Vám vyhledá spojení vlaky, autobusy a MHD ve většině měst a zemí světa (ČR spíše chybí)
Text vznikl původně jako článek pro časopis MČ Praha 14: Čtrnáctka. Autor je zaměstnancem MČ Praha 14.
Batat 17. 6. 2017, 15:52
Nástup v Praha-Libeň ve špičce (pátek odpoledne) nedoporučuji. Staví to krátce a uličky jsou plné.
Marek Turnovec 18. 6. 2017, 20:57
Zvlášť když už vezu kolo, tak raději nastupuji v dřívějších stanicích - například vlaky směrem na Ústí sice zastavují i v Holešovicích, jenže i mezi cyklisty je o ně takový zájem, že se Vám může klidně stát, že už se vejít nebudete. A podobné je to třeba i s tou Libní. A mimochodem, rychlíky směrem na Turnov a Tanvald vyjíždí už z Vršovic...
A ještě přidám jednu zkušenost - to jsem takhle jednou měl pro sebe i pro kolo místenku - jenže na nádraží pak zrada - místo vozu s 12 místy pro kola zařadily ČD nějaký jiný, který měl pro kola jen asi 6 míst...
újezďák 19. 6. 2017, 11:39
Podle mě je bez přirážky jen jízdenka pro kolo , pro cestujícího jen pokud jedete ze stanice, kde se nedá jízdenka vůbec koupit a nebo kde nejde zaplatit elektronickou peněženkou drah ( In karta)
Tyhle scény vidím tak 1-2x týdně v příměstských vlacích, kde přirážka 40 kaček "bolí" a ještě jsem neviděl, že by se průvodčí nechali ukecat.
Jen když nešel v Klánovicích proud, tak to prodával za normální cenu..
Rostislav Adam 25. 6. 2017, 20:47
Možnost přepravy kol se snad začíná dostávat do pravidel ostatních železničních dopravců. Prokazatelně ovšem přepravuje kola z Prahy pouze Arriva, ale bohužel velmi omezeně. Takže pokud z nějakého důvodu nemusíte ČD, tak je přeprava kol dost obtížná.
Nightrider 26. 6. 2017, 14:50
Dva tipy pro letní sezónu:
O víkendech jsou vlaky plné kol a silnice relativně volné - jednodušší je šlapat po vlastní ose.
Ve všední dny nebývá ve vlacích ani kolečko a silnice jsou plné kamionů - jednodušší je svézt se.
(jasně, nic nového pod sluncem)