Anna Bromová: nechtěla jsem řídit Rekola jako firmu

Spoluzakladatelka spolku Rekola Brno Anna Bromová přibližuje na stránkách magazínu A2larm.cz svůj pohled na transformaci bikesharingu Rekola ze spolku na klasickou firmu a kriticky poukazuje na skutečnost, že někteří původní dobrovolníci tuto novou loď opustili.

(…) Všechna nově zavedená opatření dávají z podnikatelského hlediska smysl a není náhoda, že magazín Forbes umístil zakladatele a manažera Rekol do svého výběru 30 pod 30 pro rok 2017. Vítek Ježek dost možná viděl Rekola od začátku jako líbivý start-up. Svůj úspěch však vybudoval na snech, volném čase a tvrdé práci mnoha dobrovolníků, kteří své neziskovky zakládali s úplně jinou vizí. Asi jde o běžnou praxi a nikomu to nepřipadá zvláštní. Podobná kapitalizace neziskové organizace však za sebou nechává lidi, kteří dlouhodobě zažívají pocit zklamání, vyčerpání a vykořistění. (…)

Anna Bromová, A2larm.cz

Více z tohoto komentáře na stránkách A2larm.cz

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Zajímavý článek i komentáře pod ním. A pro mne jasný závěr, ať si každý páchá dobro jak chce, ale z veřejných prostředků bych na to nedal ani korunu.

  2. Tohle je zajímavá story. Možná si to pamatuju špatně, ale z jedné prvotní diskuse o Rekolech (ještě před jejich pražským, v době, kdy běžel Suchdol) jsem měl dojem, že Vítek Ježek chce dělat víceméně to samé, co autorka, tj. lowcostový, ale funkční bikesharing. Akorát se pak přišlo na to, že bez profesionalizace ten růst nepůjde. Některým záměrům podmínky vlastně nedovolují stagnovat a prostě se musí vnitřně proměnit – ať směrem k profesionalizaci, nebo nakonec zaniknou (imho, kdyby se Rekola včas v Brně neprofesionalizovala, tak je Velonet teď zmarginalizuje totálně, zatímco nyní jsou si spíš konkurenty, což může prospět kvalitě služeb).

    Energie z nadšení, s někým sdílených cílů a toho, že děláte něco nového, skvělého a unikátního, je zásadní motor neziskového dění. A je samozřejmě zneužitelná k odvedení záměru na jinou cestu, než o jaké uvažovali ti, kdo s tím začínali. I proto považují uvnitř NGO za podstatný nástroj hledání maximálního konsensu, i za cenu komplikovanějších rozhodovacích procesů a více času na nalezení optimálního postupu. Ani neziskovku nelze řídit jako firmu, protože když to tak nastavíte,

    …stane se z ní firma.

  3. Ono to platí i v městské cyklistice, pro někoho je kolo zásadním a jediným řešením problému města či planety , pro jiného je to jen a jen momentálně nejvýhodnější doprava z bodu A do bodu B až sežene něco lepšího , tak se na čisté kolo vykašle a bude jezdit na něčem něčím poháněným :) a pro dalšího je to třeba skvělá zábava + fit-využití času, který by jinak ztratil “ plácáním se v autě nebo v MHD“.

    No a jak se stává, že z neziskovek se stávají ziskovky tak se i stávají z některých cyklistů lidé, kteří se bojem za lepší realitu z té reality tak nějak pomalu vyloučí :) nebo lidé kteří přesednou na motorky s elektrikou nebo na clony segwajů nebo lidé, kteří se na kolech v době kdy všichní výše uvedění nejezdí přátelsky zdraví a kynou :)

  4. > Při jedné z nich se kolektivu zeptal, zda by nám vadilo, kdyby do Rekol investovala jedna konkrétní společnost, která však stojí hodnotově i svou činností proti dosavadním myšlenkám celého projektu. Zcela zřejmě by si na Rekolech pouze čistila své jméno. […] Nakonec mi Vítek řekl, že onu společnost už stejně o podporu požádal.

    Tak co, myslíte, že budou Volkswagen Rekola, Audi Rekola, Volvo Rekola, nebo snad dokonce DPP Rekola? :-D

  5. újezďák: Ty víš o někom, pro koho je kolo „zásadním a jediným řešením problému města či planety“? Já znám dost lidí, pro které je kolo neopominutelnou součástí řady nezbytných kroků směřujících k lépe fungujícímu městu (a planetě, dejme tomu trošičku taky). Což je něco dost jiného. To že se někdo zaměřuje na něco, co funguje blbě, neznamená, že to považuje za samospásné a jediné. Lidé se na dílčí témata zaměřují proto, že v dnešní společnosti není v silách jednotlivce či malé skupiny obsáhnout celý, zpravidla dost komplexní problém.

  6. článek je velmi hezký, moc se mi líbil, myslím přesahuje z rekol daleko do života a do filozofie… ona ta kapitalizace nadšení a myšlenek se děje všude možně, což někdy (mě skoro vždycky) překvapí..
    a přízemně: ta v komentářích nakousnutá kategorizace lidí a jejich vývoj podle kupř. dopravního prostředku mi stále uniká. S motory jsem jezdil, jak to šlo, od 15 (a dříve ;-)), od doby co mám městské kolo (2011) mám zkonsolidovaný krevní obraz, jaterní testy i tlak, neproležím dva týdny v roce s dutinami, a to je stav ze kterého bych se jen nerad posouval.. např. k motorové dopravě víc je nutné. ;-)

  7. Pár takových jedinců znám nebo jsem měl tu čest potkat/diskutovat s :)
    Specializaci či dělbu práce mi nemusíš vysvětlovat, měl jsem na mysli úplně něco jiného :D

  8. “ Já znám dost lidí, pro které je kolo neopominutelnou součástí řady nezbytných kroků směřujících k lépe fungujícímu městu “ … a jako jo, pár jich je. Akorát těch, kteří k té představě lépe fungujícího města kolo potřebují tak max. o víkendu na cyklostezce podél Vltavy(a do Únětic k pivovaru:-) je o trochu více … o trochu dost:-).

    Jinak Rekola, a podobně, mi nevadí ani jako nějaký nadšený dobrovolnický spolek, ani jako fungující firma. Osobně si myslím, že oba ty koncepty jsou fajn, a dokonce si myslím, že oba mohou existovat vedle sebe. Je přece zcela ok, když se nějaká skupina lidí domluví na sdílení kol(a nebo čehokoli jiného) na nějakém spolkovém/družstevním základu. Stejně tak je zcela ok, když se někdo rozhodne provozovat ryze komerční půjčovnu … opět čehokoli. Oboje samozřejmě za předpokladu, že se obejdou bez dotací z veřejných prostředků.

  9. MM: No a ti všichni by se – podle toho, kde bydlí, určitě rádi dostali do Únětic i z Braníka a na Karlštejn z Libně.

  10. Tak z Bráníka to do těch Roztok není na kole o víkendu nějaký hardcore … a jo, párkrát jsem to jel. Z Libně na Karlštejn … no, tam je to horší, ovšem problém se jmenuje 171 a namalováním kola na pražce se asi nevyřeší:-).

    Jinak většina lidí co znám podél Vltavy jezdí ráda … ať už „nahoru“ nebo „dolu“, ale na ten „prostředek“ kašle, protože to tam je ucpaný turisty a/nebo hnusný. Takže se kus posune i s tím kolem, buď autem, nebo MHD.

  11. Pro mne jsou kola (mimo jiné) indikátorem kvality života ve městě. Ale s trochu jiným kauzálním vysvětlením: Tam, kde všichni primárně myslí na to, aby se ve městě dobře žilo, tak funguje dobře cyklistika; a zeleň; a dětská hřiště; a veřejná prostranství; atd.atd.atd. A naopak tam, kde se na to primárně nemyslí, protože jsou priority jiné, tak tam prostě cyklistika nefunguje a nejspíš tam nefungují ani ostatní věci.

    Prostě pro mne městská cyklistika není cílem, ale viditelným projevem dobře fungujícího města (resp. města, které sdílí můj hodnotový rámec), ve kterém rád žiji.

  12. Já s ohledem na to, že bydlím celý život na P5 a P6, a má doprava se uskutečňuje v drtivé většinou v tangenciálních směrech, tedy ani smykem. Dívat se na Jirku Škodu jak to se Suchoručenkovem švihají od Klamovky na Strahov byl zážitek, který si pamatuji dodnes a dokonce jsem si to tehdy pak cvičně vyšlápl:-), ale že bych hodlal na „šestku“ jezdit na kole(varianta Kukulova je ještě větší hnus), to ani omylem.
    A nebo z takové Bubenče na Žižkov … to zrovna. A že jsem tam jezdil let. Už se vidím, jak každé ráno šlapu od Vltavy na Olšanku. Nejlíp v listopadu:-).
    Ne že bych pár podobných hardcore jezdců nepotkával. A vůbec mi nevadí. Ale je fakt iluzí, si myslet, že by povstaly zástupy nových bojovníků.
    Nicméně i když se to dopravními cyklisty na té P5+6 zrovna nehemží:-),tak se tam většinou zas tak hrozně nežije, a že by spoluobčané houfně volali po nějakém dramatickém rozvoji cyklo-infrastruktury, protože jen to jim brání denně šlápnout do pedálů, toho jsem si nějak nevšiml:-).

  13. MM: Ještě zareaguju na to, že průjezd centrem o víkendu není hardcore. Zkuste si tam představit osmileté dítě s doprovodem, nebo desetileté dítě bez doprovodu (co už nesmí po chodníku). Pořád brnkačka? Tady se pořád myslí jen na ty, co ten provoz v provedení ČR zvládnou, vůbec ne na ty slabé.

  14. To VF … Vaše poznámka/námitka je na jednu stranu oprávněná, na druhou stranu nejde ale o nijak mimořádnou situaci, který by byla typická jen pro město, natož Prahu, resp. její centrum, posledních let. Teď mám na mysli to desetileté dítě bez doprovodu. Míst, kam bych to dítě nepustil samotné na kole je celá řada. Já jsem o pár … několik párů:-) … let starší než Vy a vyrůstal jsem v jedné velmi poklidné části Dejvic. Na kole jsme byli od těch cca 8 do 15(pak už jsme měli jiné „starosti“:-) prakticky denně, ale i tak byla řada komunikací, po kterých jsme prostě nejezdili.
    Podobně to bylo na chalupě … po vesnici jsme jezdili sami, někam mimo a dál s námi prostě vždy jel někdo starší, nebo jsme měli smůlu.
    S tím menším dítětem bych to z hlediska rizika klidně dal. Jen netuším, co by mne mělo motivovat k tomu, se prodírat centrem Prahy na kole, i kdyby sám … pro mne je to jednoduše otrava a z hlediska rekreační jízdy, o které je tu teď řeč, mi nedává smysl do toho centra jet. Do MHD s kolem smím, do vlaku také.

  15. MM: Takže se máme smířit s tím, že slabí cyklisté mají mít navždy smůlu? Kdo se nemůže přizpůsobit jízdě s auty, nemá mít možnost jezdit po městě na kole? Raději má používat těžce veřejně dotovanou MHD nebo ekologicky i provozně náročné auto jen proto, že tady máme zažitý systém, který slabší cyklisty z veřejného prostoru historicky vylučuje?

    Před čtvrt stoletím začala cesta, která vyvedla invalidy z Jedličkárny, dneska se všechno dělá standardně bezbariérové. Tak kdy bude samozřejmé, že máme nastoupit podobnou cestu také pro lidi, kteří chtějí používat ve městě k prostředí nejšetrnější dopravní prostředek na několikakilometrové vzdálenosti, ale nemohou přitom nést břímě hraní si na auta bez motoru?

  16. MM:
    > Už se vidím, jak každé ráno šlapu od Vltavy na Olšanku. Nejlíp v listopadu:-).

    To jako mělo znamenat, že 50 výškových metrů je nepřekonatelný problém? Nebo že v listopadu se na kole jezdit nedá?

    > Jen netuším, co by mne mělo motivovat k tomu, se prodírat centrem Prahy na kole, i kdyby sám

    Za sebe: auto moc řídit neumím, v centru není kde zaparkovat, je to drahé a přijde mi to bezohledné k okolí. MHD v Praze nejezdí (DPP fakt není akceptovatelná alternativa). Takže to kolo tak nějak logicky vyplyne. Ještě bych uvažoval o elektrokole nebo skútru.

  17. To VF … já furt nevím co řešíte, je to stejné jako s autem, nebo MHD. Prostě pokud se někdo necítí za volantem v Praze komfortně, což plně chápu, tak ať jede MHD. Pokud někdo jede na kole Kukulovou stylem, že si neumí podřadit a nemá na to nohy a díky tomu křižuje 2/3 pruhu … což všechno lze plně pochopit … tak ať tu Kukulovu buď objede(okolo vede nějaká ta cyklotrasa), nebo ať to dole v Motole hodí do metra a popojede si. Mně není fakt dvacet a ani nejsem druhý Štyby nebo Kulhavý, ale co někteří lidé provádí někdy na kolech, to je opravdu hrůza, která na silnici nepatří. Je jiných spousta komunikací, kde se lze naučit jezdit. Já když učil dceru jezdit na kole, tak jsem to taky nedělal na Plzeňské nebo v Ankarské.

    Úplně to samé platí třeba na vodě nebo na horách a ve skalách …

    Pokud chcete mít Prahu takovou, aby jízda na kole byla všude zcela bezpečná úplně pro každého, kdo se na to kolo zvládne posadit, tak by to asi chtělo zbourat, vysídlit a začít znova.

  18. To Jenda … jak umím řídit auto těžko posoudím, rozhodně Loeb a Sainz jsou lepší:-). Ale jsem pohodlný a líný:-) a mám jen jedny nervy, navíc si raději čtu než čučím před sebe, kdy a kdo pojede a nepojede. Takže do centra jezdím, denně, a samozřejmě MHD. A Praha má jednu z nej MHD co vůbec je, i když lepší může být vždy všechno, a její cenová dostupnost je unikátní. Tvrdit tedy, že MHD nejezdí je s prominutím úplná … nesmysl:-).

    Nepřekonatelný problém není ani Tourmalet:-). Což nic nemění na tom, že jsem z té Bubenče na ten Žižkov jezdil samozřejmě MHD … a že bych se v tom metru nebo tramvaji cítil nějak osamoceně … :-).

  19. MM: píšete příliš svázán minulostí! Co bylo bylo. Ještě nedávno, před 20 lety ;-), jezdil denně autem k nám do práce šéf, jeho zástupce… a já. A dneska? Skoro každý. Je to vývoj, který ovšem pro auto prostě nemá pokračování. Nemá. Nevíte ho ani Vy.
    Přitom na kole se v Praze dá. Všude v Praze jsou pěkná, zajímavá a bez kola někdy jen těžko postřehnutelná místa. Akorát se to tak nějak všeobecně neví, jste toho důkazem. ;-) Měli by to však co nejdříve vědět ti, kteří o Praze rozhodují..

  20. To josuk … to s tím svázání s minulostí jsem nějak nepochopil. Jako že bych do centra měl přestat jezdit MHD a po něm přestat chodit pěšky?

    A co do toho s prominutím motáte auta?

    A na pár tipů na ta úžasná místa, bez kola jen těžko postřehnutelná, V CENTRU … o něm byla řeč … jsem docela zvědav:-).

  21. MM: DPP možná jezdí, ale problém je v tom, že je to mafie. Bohužel mi to sem nedovolí pastnout odkazy na zdroje, tak viz hxxps://jenda.hrach.eu/f/dpp.html

  22. MM. Z toho, že řidičák získá každý trouba (nemá-li zdravotní problémy) a veřejnou dopravou jezdí samostatně lidé mezi 9 a 99 lety, což se na kole děje i v Nizozemsku, Dánsku, případně v různých městech, kde je na to infrastruktura, vyvozuji, že problém nebude v tom, že někdo nedá stoupání v Kukulově (a je to tudíž jeho problém), ale v tom že podél ní není ta cyklostezka. Ony se taky ty cyklostezky někde nevyskytují „náhodou“. „Náhodou“ je taky někdo musí zadat, vyprojektovat (ne zadarmo), prosadit (když se považují za zbytečné) a zrealizovat (taky ne zadarmo). Kolo se v téhle zemi považuje buď za neplnohodnotný dopravní prostředek, nebo se argumentuje ten nechutný alibismus, že na kole nemá co jezdit 90% populace, která nemá na to držet krok s auty na silnicích, které jsou navržené a postavené podle norem pro auta, tak, aby se na nich dobře jezdilo auty. Na to, jak vypadá komunikační systém, který je navržené tak, aby se dal používat stejně plnohodnotně v autě i na kole, se můžeme podívat všichni víme kam. U nás je to marginalizace cyklodopravy z pozice síly.

  23. To MM: Jsem také starší ročník a tvrdím, že na kole jsme s klukama v 70. letech minulého století běžně ve věku 13let jezdili po celé Praze a nikdo se tomu nepodíval. Strážník na křižovatce, když viděl skupinu cyklistů, nám prodloužil běžně „zelenou“, aby nás nedělil.

  24. Ne nepodíval nýbrž nedivil. Zatracené automatické opravy.

  25. To VF … přemýšlím, kam třeba v té Kukulově tu cyklostezku chcete nacpat. Pokud tedy pominu variantu, kterou diskutujete na Cyklisté sobě. Ale zcela upřímně si myslím, že i kdyby byla, tak vám ten krpál nebude na kole šlapat skoro nikdo.

    A na auto sice získá řidičák každý trouba, ale je to aspoň něco. Na kolo potřeba není, takže se paní/slečna těsně nezastaví o mé dveře, protože na kole se asi na přednost zprava nehraje, a hrooozně se diví:-/. Že vyjela z jednosměrky … ne, na té Ořechovce to fakt nebyla obousměrka … už je detail. Já na dodržování předpisů na kole nějak moc netrvám, pokud se jede s rozumem, ale kam se řidiči na cyklisty hrabou.

    Jak jsem psal, myslím, že každý by měl zvážit na co prostě má a pokud neznám dopravní předpisy a na tom kole neumím alespoň trochu jezdit, tak bych se to měl prostě naučit mimo provoz na běžných komunikacích.

    U nás je to marginalizace z pohledu vůle drtivé většiny:-))).

  26. To Brahma … tak jasně že se nikdo nedivil. Ale přece jen třeba na Leninku jsme se necpali ani tenkrát. Hlavně když se to dalo v pohodě do Šárky vzít přes sídliště po chodníku:-). Jinak si osobně nemyslím, že by přímo v Praze se situace tak zásadně zhoršila, horší je to okolo ní, kde se ze zapadlých vesnic stala satelitní příměstská oblast a ten nárůst provozu na řadě okresek je opravdu velmi značný.

    Jinak když jsme v té diskuzi jak je kolo nej NEJ, tak … http://www.cistoustopou.cz/kolo/clanek/rozvoj-cyklodopravy-se-vyplati-452 … už dlouho jsem se tak nepobavil. Srovnávat Calgary s Kodaní …. :-).

  27. MM: „U nás je to marginalizace z pohledu vůle drtivé většiny“ – také si toho všímám. Jednak teda že nikdo nejezdí a jezdit nechce (což řekněme chápu), ale ještě zajímavější mi přijde, že mi skoro nikdo nevěří, že jezdím – jako že mě mají před očima jak jezdím na kole, ale nějak si ten fakt nedokážou připustit, a opakovaně se tomu pořád diví („ty vole Jendo, ty jsi přijel na kole“ jako kdybych přiletěl v létajícím talíři). Typicky to funguje tak, že mě vidí jezdit na místo A (třeba do práce) a vypadá to, že si na to zvykli, a když pak přijedu na místo B, tak jsou z toho zase strašně WTF že „jezdím na kole“.

    Napadá tě nějaké vysvětlení, proč v některých městech je používání kola pro dopravu tak nějak normální (nebo alespoň představitelné) a v Praze je to pro většinu lidí totálně mimozemská myšlenka?

  28. To Jenda … čistě můj názor:
    1. profily cest. Já jsem „levobřežní“:-) a jakékoli tangenciální směry jsou „nahoru-dolu“, na což drtivá většina lidí kašle, zejména v případě každodenní dopravy. Já tedy jo:-). Podél řeky je to třeba něco jiného, vyz údaje ze sčítačů, ale ne každý má cestu do práce/školy podél řeky.
    2. počasí. Když je jako dnes, člověk dojede zpocený jak čuně, když prší … když je kosa …
    3. velmi dobře fungující MHD hlavně v širším centru. Prostě bolševik správně pochopil, že lidi do háku(a škol) jen tak na kole jezdit nebudou a auta pětiletky moc nestíhaly. Takže to vyřešil takto, a MHD se cestuje poměrně slušně, rychle, skoro všude a velmi levně. A když už někdo tu tramvajenku má, tak už prostě jede, když to má placené:-).
    4. místo na kola. Venku slušné kolo nenechá nikdo, a v bytě … jedno jde, ale 3-4? Tak aby se denně někam tahala?

    Ten první bod dělá hodně, ale ty další i často víc, protože jinak moc nechápu, že se mnohem víc nejezdí na něčem, co má sice furt dvě kola, ale motor k tomu. U nás je nejen málo cyklistů, ale i motocyklistů a hlavně skůtristů, kdy skůtr stojí jak trochu slušnější kolo(na Prahu Burgman fakt není potřeba), žere málo(o těch elektro ani nemluvě) a s variátorem je to jízda i pro úplné neumětely. Rozhodně jednodušší než na kole. A přesto moc nejsou.

    Češi jsou prostě národ cyklistů, ale sportovně rekreačních cyklistů. Byl jsem teď 5 dní v J Čechách a málem se nám ta kola před hospody nevešla:-). Ale po Praze se bez nějakých katastrof typu zaplaveného metra nikdy moc dopravně jezdit nebude.

    BTW … kdysi jsem četl nějakou analýzu právě o té Kodani(kterou ale teď nemohu zaboha najít), a otevření metra jim s modal share zamávalo víc než slušně, kolo dolů, MHD nahoru.

  29. MM: píšete sice hezky, ale se skutečností to mnoho společného nemá, skoro každá věta by se dala rozporovat. Nic není černobílé, tak proč stále ode zdi ke zdi?
    Dá se jezdit i nezpocený, je oblečení, jsou případně elektropohony. Dotace MHD a tramvajenek mohou být zčásti kupování voličů, zčásti zoufalství z pražské IAD, bolševika bych raději nechal spát, na věčné časy.
    MHD velmi dobře funguje pro někoho, ale jistě ne pro všechny, co však mají dělat, když jinak se dopravit nemohou. „Kočárkárny“ pro kola se ruší, nové nestaví, bezpečné přejezdy a trasy chybí, i když prostor pro ně v Praze vždycky byl a je.
    Skútrů přibývá, ovšem levná čína, která stojí jako to kolo, se určitě nedá doporučit běžnému uživateli. Jízda na skútru je jiná než na kole, ale že by byla „rozhodně jednodušší“, tak to určitě ne, má plusy i mínusy, je jiná.
    Co je špatného, když v Kodani využijí metro místo kola? Vůbec nic. A jaký je to argument, že v Praze se na kole jezdit nebude…?? Není to argument!
    Takže opravdu hezky napsané, ale obsažená pravda vlastně žádná.. ;-)

  30. MM: zkuste do svých úvah připustit myšlenku, že se nejezdí proto, že není kudy – že chybí základní síť zjevných bezpečných rychlých pohodlných tras (+ plošná prostupnost rezidenčními ulicemi – tam by prakticky neměla existovat jednosměrka bez obousměrnosti pro kola).

  31. To josuk … kupování voličů přes dotace do MHD je super argument. Jen by mne zajímalo, na co se nedá použít … podporou cyklistiky počínaje:-). Zoufalství z IAD je možno směle, a dle mého podstatně správněji, interpretovat jako skutečnost, že jedinou plnohodnotnou alternativou IAD pro drtivou většinu lidí je právě po všech stránkách kvalitní MHD. Která přes všechny své nedostatky vcelku dobře funguje už hodně let pro opravdu VELKOU část přepravovaných osob.

    V Kodani je to prostě tak, že díky daním jak kráva … bez prominutí … a zdaleka ne tak dostupné a kvalitní MHD je pro hodně lidí to kolo vskutku jediná volba. S naší MHD za naše ceny by tam ta čísla rázem vypadala jinak:-).

    S těmi kočárkárnami to budu brát jen jako o pokus o ne příliš povedený vtip, protože jinak by se ukázalo, že jste si ukázkově naběhl na vidle:-).

    Tuhle jsem šel Jungmankou a průchodem v bývalém Domu sportu, jak je tam nějaká ta PRE, a schválně si vzal ze stojanu ceník elektrokol. Noooo, slušná čísla:-). A to jsem z bike-fora zvyklý na hlášky typu, že kolo za míň jak 15-20 t. nemá smysl kupovat:-). Takže slušné elektrokolo a slušný skůtr fakt nejsou cenově tak odlišné. A hlavně jsem ten skůtr uváděl jako příklad …. že ani ty se v Praze nijak moc nechytají, což mne překvapuje o dost víc než u těch kol.

    A na konec … kritérium teorie je praxe, jak kdysi napsal jistý klasik:-), a ta je taková, že lidí po Praze jezdí tolik kolik jezdí, a je opravdu minimum těch, pro které je nedostatečná cykloinfrastruktura nějakou prioritou a její vybudování by je přimělo radostně se vyhoupnout do sedla. Ostatně, jak Brahma správně psal, za totáče byl provoz na silnicích výrazně nižší a jezdit na kole nebylo nijak o ústa. A přesto nepamatuji nikoho, kdo by na gympl jezdil na kole. A z Jarova na VŠE studentstvo houfně nešlapalo, ale s legitkou za 35 Kč/měsíc prostě jelo tramvají.

  32. To DJ … jen tak na okraj. Znám velmi dobře a velmi dlouho Ořechovku, Hanspaulku, Babu, Bubeneč, Petřiny nebo Motol a Košíře. Schválně uvádím tyto čtvrti, protože se jedná stále o velmi klidné oblasti s opravdu nikterak intenzivním automobilovým provozem(až na pár „hlavních“), kde cyklistovi ze strany automobilů žádné velké nebezpečí nehrozí a nějaká speciální infrastruktura zde opravdu není potřeba. Ta, jak píšete, plošná prostupnost, je tam opravdu velmi vysoká. Na jednosměrky tam na kole odjakživa každý kašlal, stejně jako třeba na jízdu po chodníku:-). A s výjimkou těch Košíř, a možná lehce té Ořechovky, to není ani nijak kopcovité. A často jde o zástavbu rod. domky a podobně, takže i to kolo netřeba tahat výtahem do x-tého patra a cpát do předsíně a tam přes něj zakopávat.
    A ti lidé na těch kolech stejně nejezdí …. a i když jsem byl dítě školou povinné:-), tak to nebylo jiné. My, děti, jsme jezdili jako o život, ale dospělí ani smykem. Autem se tenkrát moc nejezdilo, tak si došli pěšky nebo počkali na bus. Prostě tak.
    Zkuste mi vysvětlit proč tomu tak je a bylo.

  33. MM: tak ještě jinak: připouštíte existenci dopravní indukce? Pokud ne, nemá moc smysl bavit se dál…

  34. To DJ … napsal jste … “ … zkuste do svých úvah připustit myšlenku, že se nejezdí proto, že není kudy … + plošná prostupnost rezidenčními ulicemi … „. Já ji připustil a následně vám uvedl zcela konkrétní příklady částí Prahy, ve kterých vaše námitka jednoznačně neplatí a nikdy neplatila, a přesto v nich dopravní, nikoli sportovně-rekreační, cyklistika měla a má zcela zanedbatelný rozsah.

    A následně jsem se ptal, proč tomu podle vašeho názoru tak je. Indukční úkrok stranou:-) fakt neberu.

  35. MM: s Vámi je legrace.. ;-) Byl byste tak hodný a napsal, jak by to v Praze mělo být dopravně zařízeno, když dopravní cyklistika podle Vás ne, chápu-li Vás správně? (podle mě je dopravní cyklistika v Praze možná a hledám způsoby, a proto se ptám)

  36. MM: V rezidenčních čtvrtích, které uvádíte, se podle mě nejezdí na kole tolik proto, že si pro rohlíky za roh prostě člověk zajde pěšky. Kolo je optimální na trochu větší vzdálenosti, tak 2 až 10 km. Značná část cest, které by byly pro kolo vhodné, tedy vede mimo tyto malebné čtvrti, a tam už ta prostupnost pro kolo moc příznivá nebývá. První překážku tvořívá hned nejbližší hlavní ulice.

    A opět lze najít protipříklad: po Suchdole se na kole docela běžně jezdí, o čemž svědčí obvykle dost využité stojany u zastávek autobusu.

  37. To josuk … nějak jste to popletl. Nebo jste si popletl mne:-). Já si myslím, že dopravní cyklistika v Praze samozřejmě je možná, a že se po Praze v rámci zdejších možností jezdí tak akorát. Což znamená, že zlepšení cyklistické infrastruktury sice zpříjemní cestování těm, kteří již dnes jezdí, ale k nějakému velkému celoročnímu nárůstu dopravní cyklistiky nepovede. To neznamená, že by zlepšení v této oblasti neměla být vůbec realizována, ale rozhodně ne na úkor ostatních druhů dopravy, které zajišťují … a vždy budou zajišťovat … řádově vyšší přepravní výkon.

    To VŘ … no, rohlíky za rohem v těch oblastech moc nejsou. A i letmý pohled na mapu jasně ukáže, že Suchdol je velikostně srovnatelný s tou Hanspaulkou+Babou nebo Petřinami. Jinak je fajn, že se po Suchodole běžně na kole jezdí … a to myslím zcela vážně … ale jak to vypadá zejména ve špičkách v 107+147 asi také víte, a údaje ze sčítače TSK na Podbabské jsou také celkem výmluvné. Žádná hitparáda.

    Na druhou stranu to celkem chápu. Když jsem v mapy.cz zadal trasu pro kolo, tak mi to na Kulaťák hodilo necelých 6 km, což pohoda, ale současně 25 min. Což už moc pohoda není. Na Strahov ke kolejím je to pak okolo 9,5/49. DPP mi přitom dává 11 min. na Dejvickou, resp. cca 30 min. na Strahov. Na to se „dopravně“ samozřejmě skoro každý vykašle. A to taktně pomíjím masochistický bonus v podobě šlapání Suchdoláku:-).

  38. Jestli zlepšení cykloinfrastruktury povede, nebo nepovede k nárůstu počtu cyklistů, je otázka, která se takhle od stolu blbě zodpovídá. Já myslím, že povede, svědčí o tom některé dílčí úpravy; MM myslí, že ne.

    Praha potřebuje nějakou kvalitní a dostatečně dlouhou cyklotrasu (aspoň 10 km), která povede přes centrum i rezidenční oblasti, aby měla pro dostatek lidí dopravní význam. Klidně ať je rozumně a přirozeně kopcovitá. Hlavně ale musí být celá vedena po separovaných stezkách, případně i po integračních opatřeních, jako jsou cyklopruhy, ale skutečně celá a souvisle a jednotlivé prvky ať na sebe navazují. Pak se teprve ukáže, jak ji budou využívat i ti, kteří na kole po Praze dosud nejezdí.

  39. Stavění diskuse o cyklodopravě na čistě „ekonomické“ základy typu „kolik lidí by to využilo“ a „nemohli by to ti lidé dělat jinak“ je podle mě součást problému; je to součást technokratického myšlení „všechno na světě převedeme na ekonomickou hodnotu a tu pak porovnáváme“.

    Bezbariérové vstupy do metra, bezbariérové vstupy na vysoké školy, bezbariérové přechody přes silnici, nízkopodlažní autobusy atd. taky přeci neposuzujeme výhradně podle toho, jestli mají ekonomický význam, kolik lidí je využije a jestli by to ti lidé nemohli zařídit jinak. („Schválně, kolik jste letos viděli v metru vozíčkářů?“ „To by se svět zbořil, kdyby ti dva vozíčkáři nemohli na fildě studovat?“ „Integrace postižených do základních škol zdržuje zdravé děti a stojí peníze.“ Určitě jste tohle už někde slyšeli.)

  40. Petr:
    Opravdu chcete srovnávat kolo s postižením?
    Jízda na kole je vaše volba. Postižení či invalidní volbu nemají…

  41. a-b-c: Polovina lidí není fyzicky a mentálně disponována na bezpečnou jízdu v silném provozu, který je cyklistům předhazován jako podmínky, na které si mají zvyknout. Je to jejich volba?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

  • Ne 48%
  • Ano, nenašlo se (48%)
  • Ano, ale našlo se 4%

Hlasovalo: 180

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru