iDnes.cz zjednodušeně varuje před jízdou za sněhu

Zpravodajský server iDnes.cz velmi jednostranně varuje před jízdou na kole při sněhu a náledí. Video z břeclavských ulic doplňuje také komentářem:

Ze záběrů je patrné, že cyklisté jedoucí po silnici se pohybují buď na jejím kraji, kde svá kola v nahrnutém sněhu těžko ovládají, nebo se tlačí ke středu vozovky, čímž překážejí rychlejším autům.

Zdroj: iDnes.cz

Ze záběrů se nám rozhodně nezdá jasně patrné, že by cyklisté svá kola těžko ovládali, případně zbytečně překáželi. Záběry sice krátce ukazují jednu srážku cyklisty s osobním automobilem, lze z nich ale jen obtížně usuzovat na detaily celé nehody.

Zbylé případy pak spíše přibližují běžnou jízdu zasněženým městem, rozhodně se nezdá, že by cyklisté měli s jízdou větší problémy. Celé video nám tak spíše připadá jako ilustrace skutečnosti, že kolo lze (s jistými omezeními) používat jako dopravní prostředek celoročně.

Je logické, že se cyklisté drží v udržované části vozovky. Jízda neuklizeným okrajem může být nebezpečná. Pak lidé na kolech skutečně riskují pád a případné zranění nebo srážku s projíždějícími vozidly. Jedná se o jednu ze zásad bezpečné jízdy, na krajnici bývá nahrnutý led, zmrazky, případně další nepořádek a je tudy v zimě jen velmi obtížný průjezd.

Je slušné (a na Prahou na kole doporučujeme), aby lidé v případě pomalejší jízdy auta za sebou čas od času pustili, pokud delší dobu není možnost bezpečného předjetí. Rozhodně ale není možné souhlasit s rétorikou autora článku Robina Krutila, který naznačuje, že by cyklisté neměli „překážet rychlejším autům.“ Cyklisté jsou rovnoprávnými účastníky silničního provozu.

Je samozřejmé, že má člověk vždy přizpůsobit jízdu stavu vozovky. Článek iDnes.cz se to snaží správně připomenout, to je třeba ocenit. Ostatně je to zákonná povinnost, která platí pro všechny. To znamená, že existují i okolnosti, kdy je skutečně lepší na kole nevyjíždět, jet pomaleji, nebo kolo vést. Mohlo tomu tak být i na mnohých místech Břeclavi. Jízda v zimě rozhodně vyžaduje větší jezdecký um, dostatečnou opatrnost, případně lepší vybavení kola. Každý by měl situaci a své schopnosti pečlivě zvážit. Rozhodně si ale zimní jízda nezaslouží takovéto jednoznačné odsouzení, jaké prezentuje server iDnes.cz.

Článek nevědomky může naopak podporovat nebezpečnou jízdu: mluví o zdržování rychlejších aut. To je společenský postoj, který může vést k nadměrnému dopravnímu stresu u cyklistů. Je to postoj, který může cyklisty nutit ke zbytečně riskantní a rychlé jízdě, kdy se cyklista snaží i ve špatném počasí vyhovět a „nepřekážet rychlejším autům“, zbytečně pak riskuje rychlejší jízdou. Implicitní utvrzování lidí v tom, že jsou legální jízdou jiných účastníků silničního provozu zdržováni, pak může například podporovat riskantní předjíždění.

Ze záběrů je zřejmé, že je cyklistická doprava v Břeclavi populární a dobře realizovatelná i zimě. Ostatně nejen v Břeclavi, jsou mnohé země a města, kde se jezdí celoročně. Příklady můžeme najít v Amsterdamu, Kodani nebo třeba i v mrazivém Oulu na severu Finska. Doporučili bychom tak především lepší údržbu cyklostezek a cyklopruhů, případně stavbu další chráněné infrastruktury. Ta nejenže může přilákat na kolo více lidí, zároveň i nejlépe podpoří cyklodopravu v zimě, protože zcela oddělí cyklisty od automobilové dopravy. Auta pak nejsou „zdržována“ a případný pád cyklisty se stává skutečně více méně jen problémem onoho cyklisty.

Do budoucna bychom doporučili podobné články psát komplexněji a doplnit i o příklady, jak lze jízdu na kole v zimě realizovat bezpečně, jak si správně v zimě vybavit kolo (někteří cyklisté z videa by si měli například doplnit lepší osvětlení), jak se mají k cyklistům na zimních silnicích chovat ostatní účastníci silničního provozu, případně rozebrat, zda se dané město stará adekvátně o stav tamních cyklostezek.

Ostatně Česko se potýká přes zimu se smogovou situací a tak jsou alternativní způsoby přepravy jistě žádoucí. Jednou ze snah, jak zlepšit stav ovzduší, může být i podpora dopravních alternativ jako je jízdní kolo. Například v Praze největší díl znečištění připadá na automobilovou dopravu.
Pokud je někde jízda na kole v zimě nebezpečná a cyklisté daným místem i tak jezdí, pak je spíše otázkou, zda lze jejich bezpečnost v daném místě nějak zlepšit, neměli bychom se je a priori snažit přesvědčovat, ať příště nechají kolo doma a jedou raději třeba autem.

Odkazy

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře

  1. Velice dobře napsaný článek, se vším lze souhlasit.

  2. Zákon o provozu na pozemních komunikacích všem účastníkům dopravního provozu ukládá v § 11 (Směr a způsob jízdy), že:

    „(1) Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.“

    Cyklistům pak v § 57 odstavec 2 umožňuje, ale nikoliv ukládá, využití krajnice. Celé znění:

    „(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.“

    Jede-li cyklista ve sněhu v čistějším pásu, který dvoustopá vozidla vyjezdila svými pravými koly, lze předpokládat že stejně jako tato dvoustopá vozidla jede vpravo při pravém okraji vozovky – a tedy zcela v souladu se zákonem. Při předjíždění takto jedoucího cyklisty platí všechna zákonná ustanovení pro předjíždění, tedy i §17 odst. 5):

    „(5) Řidič nesmí předjíždět:…
    c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,…“

    což platí i tak, že by ohrozil předjížděného cyklistu. To je myslím zcela v pořádku a autor článku na Idnes by to měl respektovat. Pokud uvedená ustanovení (stejně jako někteří řidiči) nezná, tak neznalost zákona ho, bohužel, neomlouvá. Ba naopak. Měl by vrátit výplatu (a někteří řidiči řidičák).

  3. Díky moc za tento článek, co vyplodilo idnes je skutečně pobuřující…

  4. Mě to moc pobuřující nepřijde, prostě klasika zhruba na úrovni vyjadřování se druhé strany dopravní fronty často k vidění i zde na prahounakole, finálně pak člověk vidí celkem v klidu jedoucí auta a cyklisty relativně dobře přizpůsobené počasí okolnostem.

    Jediný co mě zaráží :

    neexistující blikání řidičů při předjíždění cyklistů ( až na jednu čestnou vyjímku) , to je děsný zlozvyk a v tomhle počasí obzvlášť …bohužel strážnící a policie sami nejdou příkladem, natož aby to kontrolovali.

    nevidím tam vůbec žádný motorky a málo chodců ( což je vzácnost a možná to o schopnosti přizpůsobení se okolním vlivům uživatelů některých skupin uživatelů veřejných komunikací , včetně jednostopých vozidel něco vypovídá :)

    vidím, že obecně valná většina kolegů cyklistů z videa je dost špatně viditelná , chabě nebo vůbec neosvětlená ( když už je třeba sem dávat sáhodlouhé paragrafy místo prostého vyjádření, že s něčím nesouhlasím tak já nesouhlasím s neviditeností a považuji za stejně ohrožující jako špatné předjíždění) a tak si také zacituji :

    Jízda na jízdním kole
    § 58

    (5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.

    2) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 100/2003 Sb.

    :)

  5. „nevidím tam vůbec žádný motorky“
    To bude tím, že je to sestříhané video s cyklisty ;). Jinak sice jsem na motorce ve sněhu nikdy nejel, ale tipnul bych si, že to bude o dost nebezpečnější než na kole, vzhledem k rychlosti, kterou to vyvine, možnosti protočení kol a smyku. Navíc na motorce je větší zima než při chůzi (člověk sedí a je ovíjen studeným vzduchem), na kole je naopak obvykle větší teplo než při chůzi v zimě.
    Cyklisté jsou normální lidi jedoucí na kole a rozhodují se většinou racionálně tak jako jakákoliv jiná skupina lidí, netřeba je démonizovat.

  6. Také nikdy nejel, ale slyšel jsem, že hodně motorek dnes už jezdí s vyhříváním kombinézy :)
    A skůtristy s čímsi jako dekou/celtou přes nohy vidím v Praze půl mojí sezony.

    Sestříhání tak, že vypadly motorky moc nevěřím, to vystříhali i chodce že ?

    Navíc pak říkáš, že elektrokolo je určitě nebezpečnější než kolo, protože víc výkonu a protáčí kola a to nemluvím o těch co mají , jako náhodou, vyřazenou regulaci :) můj soukromý odhad je, že většina lidí si to tak upraví…

  7. Tak elektrokolo s hnaným kolem je určitě nebezpečnější než normální kolo, hrozí tam protočení. Já to řeším „finským“ pláštěm a vhodným přepínám režimů, takže problém s tím nemám. E-kolo jde navíc pohánět vlastní silou a vyřadit motor kdykoliv z řidítek, když by akutně hrozilo protáčení.
    Regulace je tam vždycky, jen se dá obvykle přenastavit. Po dlouhodobém provozu ji mám na 27,5 km/h, což je v normě +-10 %, jak jsem se dozvěděl na For bikes u Agogsu ;).

  8. Vlákno: S tím osvětlením naprosto souhlas. Vyhláška o technické způsobilosti dokonce mluví i o výšce, ve které mají ta světla být umístěna – a dalších detailech. Dnes ráno jsme u Národního divadla viděl jednoho cyklistu se světlem, přivázaným na záda provazem kolem hrudníku. Komik:o) Ale to je trochu odbočka :o)

  9. popravdě článek idnes mě nechává klidným, jako obvykle.. ;-) Na videu vidím obvyklou Břeclav, tam kde není půlmetr sněhu a dá se chodit, chodí chodci, tam kde je jediný koridor ve vozovce jsou tam i cyklisti. (btw motorky nejsou v rovinné Břeclavi masovým dopravním prostředkem, zdaleka tak jako kola.)
    Spíš mě trochu pobuřuje věta mluvčího strážníků:“.. Když břeclavští strážníci na neopatrné cyklisty narazí, vyzvou je k sesednutí z kola a pokračování v cestě pěšky…“ A to jako z jakého titulu? A proč si tímto strážníci zamýšlejí snižovat autoritu a vážnost..??

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*


FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru