Oslo otevřelo první mikroterminál pro překládku na nákladní kola

Publikováno: 09. června. 2017

Hlavní město Norska Oslo již dříve zaujalo média svými plány na odstranění veškerých uličních parkovacích míst v centru města do konce roku 2017 a ještě ambicióznějšími plány na vytvoření centra bez automobilové dopravy do roku 2019. Podobně jako Vídeň začalo dotovat svým občanům nákup nákladních kol a nyní spustilo jeden z projektů, který by měl těmto vizím dále napomoci. Norské hlavní město 8. června otevřelo první „mikroterminál“, který by měl sloužit k překládce zboží na nákladní kola a jeho následné cyklo-distribuci po městském centru.

Nový mikroterminál bude zatím využívat především přepravní společnost DHL. Ta pozměnila svůj logistický řetězec a hodlá novým mikroterminálem nahradit původní depo, které bylo lokalizováno severně od Osla. Z původního depa rozváželi zboží po centru tři nákladní automobily. Ty budou nyní nahrazeny pouze jedním, který bude zavážet nový mikroterminál, kde bude možné zboží efektivně třídit, krátkodobě skladovat a dále distribuovat po centru pouze na nákladních kolech.

Kromě úspory za provoz dvou nákladních automobilů DHL dále plánuje zefektivnit doručování, jelikož bude možné se s kolem dostat blíže k zákazníkovi a snadněji parkovat. Doručování na nákladních kolech je plánováno na kratších trasách s více obrátkami a nakládkami v novém terminálu, kde bude zboží během dne skladováno a tříděno, aby mohli cyklo-doručovatelé volit co nejpříhodnější trasy rozvozu.

Celý projekt bude pod drobnohledem výzkumníků z Institutu dopravní ekonomie (Transportøkonomisk institutt), kteří projekt následně vyhodnotí, zda skutečně přinesl slibované zefektivnění doručování zboží a zda bude skutečně přínosem pro životní prostředí. Náklady na pronájem mikroterminálu hodlá až do konce roku 2018 hradit město Oslo.

Komentáře k článku

újezďák 15. 6. 2017, 14:26

soudě dle shlédnutí videa a následného přečtení zdroje se nejedná obyčejná cargo kola ale o elektrocargokola :)
Tedy něco co v poměrně rychlé době vytlačí elektroauta...

Vratislav Filler 17. 6. 2017, 11:39

újezďák: elektrická cargokola mají oproti autům výhody tam, kde se auta nevejdou, zvlášť s nárůstem požadavků na individuálně objednávanou dodávku zboží. Města potřebují prostorově "úspornější" nákladní a individuální mobilitu. Dlouhodobě nedává smysl, aby většinu městské logistiky (a provozu ve městech vůbec) zajišťovala vozidla dimenzovaná na jízdu po dálnici.

újezďák 20. 6. 2017, 13:40

Vratislav : to by mě zajímalo, jaké lokace máš na mysli " kam se auta nevejdou" .

Navíc si myslím, že je lepší zatočit s nárůstem požadavků na individuálně dodávané zboží než nám přeroste přes hlavy a neřešit to dopravou cyklisty...
Představuji si pro kolik lidí v naší republice může být vysněným povoláním " celoroční obsluha elektrického cargokola" a kolik můžou stabilně dopravně pokrýt z poptávky... půl procenta , nebo dokonce procento z koncové přepravy zboží, které přeletělo, přeplulo a na kamionu či vlaku přejelo 3/4 zeměkoule tam a zpět ?

Navíc když je řešení jíž za rohem a to v ceně několika vyráběných cubicyclů a cargocol :)

DHL už rozjel pásovou výrobu elektrovozů a myslím si, že pro obsluhu budou celou sezonu přátelštější než všemu otevřená pojízdná plošina

vlákno 20. 6. 2017, 16:20

újezďák: auta (a dodávky zejména) se nevejdou např. do centra Prahy.

Brahma 21. 6. 2017, 08:41

Ti balíčkoví špeditéři se zbožím z EShopů mají neustálý problém s tím, kde zaparkovat ten tranzit v ulici plné aut. Řeší to tím, že zůstanou stát uprostřed ulice a zablokují dopravu, nebo to strčí předkem do nějaké díry mezi auty, aby se to dalo alespoň nějak objet. Kdyby měli menší vehikl, tak by se na chvilku vešli třeba na chodník a ještě by kolem nich prošel i chodec. Takže zrovna pro tohle použití by cargo kolo mohlo mít smysl. Problém bude kapacita. Tranzit si nabere ráno zboží a do večera rozváží. Cargo kol by muselo být více a museli by se vracet pro další zboží. Ale to je spíš logistický problém.

újezďák 21. 6. 2017, 10:20

Vratislavův mluvčí Vlákno :)

Výborné zamlžení, informační hodnot nula ale musí se to říci, mulisi mulisy, simsalabim a z klobouku je vytaženo :

" centrum Prahy ! "

:)

Takže centrum města není zásobováno, pošta a balíky tam nechodí, nákup tam Rohlík a tomu podobné firmy třeba s obědy nic nedovezou a vyřeší to jen cargokola

přál bych Vláknu vidět tu slečnu co jezdila po Brumlovce s kargo-prodejním kolem na čerstvý džus ( smútný nebo jak se to jmenuje)... jak se nemohla s tou christianií ani dostat na prodejní p místa budovy , otočit se s tím monstrem a jak jí to evidentně bavilo .... taky ta celá akce vydržela týden :)

Vratislav Filler 21. 6. 2017, 11:27

újezďák: Takže když Brahma napíše, že zásobování v centru Prahy vesměs parkuje na prasáka, což by s cargokoly bylo méně obtěžující, ty vytáhneš slečnu s pojízdným stánkem. Když už chceš vést mimoběžnou debatu, netahej do ní moje jméno.

újezďák 21. 6. 2017, 11:44

Brahma, chtěl bych vidět jak se cargokolo z článku parkuje na chodník :)
Jak říkám viděl jsem něco jako christianii jak zápasí s přejezedem " sníženého nájezdu na chodník" a jak zatáčí poloměrem na hraně nekonečna na širokánském chodníku" jen aby slečna co na tom utahaně šlapala ze všech sil prodala pár džusíků.
Je mi jasné, že sportovní cyklista by to dal líp, ale není mi jasné kdo to bude chtít sedět na kolu z obrázku u článku včera, dnes a zítra v drakonickém vedru bez jakékohokoliv stínu a nebo v zimě, za deště a ostřikovaný ostatní dopravou....

Technicky je možné všechno, třeba i lanová dráha " do nepřístupných míst", ale skutečnost je taková, že elektroauta, i menší budou pro lidi co to obsluhují přívětivější...

A nechci slyšet takový to, šak je to flotila ten dopravce né, za sluníčka na kole, za deštíčka autem co normálně stojí na dvořé :)

Klidně zopakuji, doby drožek a rikš poháněných místním indem za misku rejže a pár rupií v jakékomkoliv počasu jsou pryč, přišel tuc tuc, a na cestě je elektro tuc tuc....

Ale mediálně je to vděčný téma, mít 250 letadel, 92,000 motorových vozidel a 4 desítky cargo kol :)

újezďák 21. 6. 2017, 11:52

Vratislav : nemůžu za to, že Vlákno odpovídá na otázku k tvému příspěvku...

Moje poznámka byla čistě k věci shrnu " jsou to elektrokola a budou vytlačena elektroauty bez šlapek"

Co jste na to reagovali je vaše věc jen je škoda, že někteří nejsou schopno pobrat, že doba " příšlapu" přišla pozdě a pomalu končí, protože normální zaměstnanec za volantem elektroauta ( kurnik nazvěme to elektroautokolo bez šlapek ) bude mít lepší pracovní podmínky než člověk grilovaný, zmrazovaný, máčený a ofukovaný na sedačce elektrokola....

No a esli je to jako mimotématické , tak už nevím...

MM 21. 6. 2017, 12:44

Mně by zcela přízemně zajímalo, jak by to vycházelo ... za jeden "tranďák" kolik cargo-kol, kolik maníků na nich místo jednoho šoféra, kolik by se mu tak platilo, aby do toho šel, jak řešit to, že když je hnusně a zima, tak do toho nikdo nepůjde, takže to nějak personálně uřídit by byl asi docela gordický uzel ... a kolik by nakonec to doručení čehokoli stálo:-).

A samozřejmě si jsem vědom, že na současném pracovním trhu jsou zástupy těch, pro které se jedná o vysněnou kariéru:-). Kašlu na to jezdit s tramvají nebo busem, na cargokolu ke světlým zítřkům:-).

Jedna věc je "mesoš"(co jezdit umí, ale současně prasí až běda) na kole a druhá regulérní zásobování a rozvoz zásilek.

Ale třeba s tím Automat začne a .... Amazon taky nějak začínal a taky se jmenuje na A. :-)))

Jirka K. 21. 6. 2017, 14:12

Myslím, že pořád uvažujete moc přízemně - cargo-elektro-kola, elektro-auta. Vize a možná už i velmi blízká budoucnost směruje spíš k autonomním přepravním prostředkům, které se budou kombinovat. Např. dodávka přijede na nějakou křižovatku a z ní vyjedou/vyletí jednotliví roboti pro konkrétní zákazníky a vyřeší problém poslední míle. Tj. problém dneška, kdy auto je moc velké, ale má velký dosah, kolo je sice malé (vejde se), ale má malý dosah. Toto už některé české eshopy zkoušely, zatím asi spíše jen pro demonstrační účely. Ale spousta firem do tohoto směru dost investuje, tak možná se za pár let dočkáme.

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat