Rada hlavního města schválila podporu kampaně „Na kole jen s přilbou“

Publikováno: 03. září. 2016

Důvodová zpráva k usnesení:

Důvodová zpráva

Radě hlavního města Prahy je ke schválení předkládán návrh na poskytnutí finančních prostředků formou daru ve výši 100.000,- Kč společnosti Bezpečně na silnicích o.p.s. na podporu akce „Na kole jen s přilbou“. Písemná žádost o finanční podporu 6. ročníku tohoto projektu, jehož celkové náklady byly vyčísleny na 2 492 tis. Kč, je přílohou č. 1 této důvodové zprávy.

Jedná se o dopravně – bezpečnostní kampaň, jejímž cílem je různými způsoby působit na uživatele jízdních kol a motivovat je k využití ochranné přilby i v dospělém věku. Nejen lékaři se v tomto ohledu shodují, že zranění hlavy mívají fatální následky a v mnoha případech lze konstatovat, že zcela zbytečně. Statistiky dopravní nehodovosti udávají, že průměrně každou jedenáctou obětí dopravní nehody je právě cyklista. V roce 2015 pak 82 % usmrcených cyklistů nemělo ochrannou přilbu. Výše uvedená společnost při akcích v rámci kampaně spolupracuje s Horskou službou ČR, Městskou policií a dalšími partnery.

Cílem projektu je snížit počet úrazů cyklistů nejen v běžném provozu, ale i mimo pozemní komunikace a zvýšit tak účinnost prevence dopravní nehodovosti. Kromě klasických forem komunikační kampaně se na vybraných místech uskutečňují i hlídky, kde jsou oborníci připraveni vysvětlit veškerá rizika spojená s jízdou bez přilby, ale i předat doporučení na výběr správné přilby apod. Finanční prostředky budou čerpány z rozpočtu MHMP – RFD a nenaruší běžné výdaje na provoz tohoto odboru. Projekt je dále podpořen z Fondu zábrany škod pod správou České kanceláře pojistitelů.

Prahou na kole k tomu konstatuje, že BESIP plánuje povinné zavedení nošení přileb i pro dospělé do roku 2020.

Usnesení je možné vyhledat zde (podle čísla 2111/2016, přímý link bohužel neexistuje).

Komentáře k článku

vlákno 3. 9. 2016, 22:08

2,5 míče a přitom taková blbost.
http://www.nakolejensprilbou.cz/page/243/o-projektu.html

Vratislav Filler 5. 9. 2016, 11:07

Nepřímá message je jasná: V Praze neumíme/nechceme/nebudeme dělat ulice bezpečné pro jízdu na kole, tak si vemte přilbu. :-(

újezďák 9. 9. 2016, 15:03

Přímá message je dokonale a naprosto jasná, z kola se dá spadnout i na úplně bezpečné ulici dokonce i na takovém místě, kde není jediné auto nebo jediná křižovatka.
Ostatně naprostá většina cyklistických havárii se koná bez účasti motorového vozidla...

újezďák 9. 9. 2016, 15:06

no myslím, že ti co je krmí hadičkou nebo co se znovu učí mluvit by těch 2,5 míče uvítali již dřív a třeba by taky rádi napsali takovou blbost jako vláknou, ale učí se zrovna číst a psát a tak nemůžou....

Vratislav Filler 9. 9. 2016, 15:26

újezďák: Jo, v Praze je ta "většina" asi tak třetina, a když se započtou srážky s jinými účastníky provozu, tak 20%. To je opravdu přesvědčivé.

Jenda 9. 9. 2016, 16:46

Já souhlasím s újezďákem. Co jsem měl úraz hlavy při chůzi, nosím helmu nepřetržitě (koupací mám zvláštní bez výstelek, aby rychleji uschla). Sice se na mě od té doby všichni dívají jako na magora, ale to bude asi tím úrazem.

újezďák 9. 9. 2016, 22:16

velmi vtipné , ještěže se nedělají reklamy Besip na horská kola, to by mělo s " neděláním bezpečných silnic" asi 10x víc společného.
Praha je asi tedy divná, že ? Ono se to hodí do argumentace, protože po každé cyklojízdě hned druhý den měřiče nezaznamenají žádný růst cyklistů o ty tisíce, tak se musí hledat výmluvy...

Zajímavé je, že v Holandsku i při započítání srážek s jinými účastníky pořád nehody cyklistů bez účasti motorových vozidel tvoří víc než 50 procent a to i v Holandsku mají tu drzost tvrdit, že zhruba 2/3 nehod cyklistů nejsou evidované jako nehoda cyklisty, protože cyklisté se samozřejmě evidenci vyhnou snáze, než motoristé...

Jenda je to fajn, doufám jen že se vám ta ironie nevrátí jako bumerang.

Shrnu to, každá kampaň za bezpečnost je z pohledu cykloativistů vlastně kampaní o nebezpečnosti a yabasta" plaší nám to ty cyklodavy, které by tu byly, kdyby maminky, manželky, tety a babičky neviděly ty strašlivácké až děsivě odrazující přilbokamapaně a neodrazovaly pak cyklisty od cyklistična" :)
Kdyby to nebyla 100x obehraná písnička tak by to ani nebylo trapné...

David 9. 9. 2016, 22:36

Vráťa: Ano, to jsou přesná čísla, ale jen ta evidovaná policíí. Já spadnu z kola cca. 2x za rok. Tradičně vždycky alespoň jednou na "prvním ranním ledu" a občas mi tam někdo vběhne, spadne, nepozornost, vlhko... a tak. Vždycky jsem odešel po svejch. Auto do mě ťuklo 2x. U doktora jsem následně byl 2x,ale u těch nehod s autem to nebylo. Nikdy to ale nebylo evidováno policií! Vždycky jsem měl na šišce helmu. Nikdy se jí nic nestalo (helmě)...ani škrábanec :o) Přesto ji nosím téměř vždy. Dobrovolně - a tak si myslím, že to má být.

Jenda 9. 9. 2016, 23:38

Není mi jasné, co je na tom ironického. Já se bouchnul do hlavy jednou opravdu strašlivě když se na mě zavřela ocelová závora u vjezdu do DBK na Budějovické, mnohokrát jsem se skalpoval o vršek futer (mám 198 cm) a jednou se ťuknul na konci bazénu při plavání znaku (velmi lehce). Statisticky při jízdě autem taky docela dost lidí má zranění hlavy. Proto mi přijde tvůj argument naprosto racionální a aby mě nekrmili trubičkou a nemusel jsem se znova učit číst, psát a derivovat, je potřeba nosit helmu.

Vratislav Filler 10. 9. 2016, 09:12

David: A u těch PČR neevidovaných nehod se závažného stalo? Já tuhle spadl z kola a odřel jsem si dost brutálně loket. Ale dokonce ani to vážně nepovažuju za důvod, abych od druhého dne nosil chrániče...

Újezďák: Kdybych to shrnoval stejným stylem jako ty, tak dojdu k závěru, že bys tu nejdraději od zítřka zavedl povinnost ty přilby nosit. Ale tak to myslím není, že? Tak zvaž, zda se nebudeš trochu mírnit.

Přece víš, že mnohé kampaně za bezpečnost jsou OK. Jsou kampaně za to, aby řidiči předjížděni cyklistu s dostatečným bočním odstupem. Minule jsem tu celkem pochválil právě práci BESIPu, která by byla skvělá, kdyby do toho ty přilby pořád tak šíleně nemontovali. Na Prahou na kole zrovna dneska vyšel nový letáček s aktualizovanými zásadami bezpečné jízdy po městě. Děláme cyklistickou etiketu, která k bezpečnosti jízdy na kole taky přispívá (jestli si to pamatuju, dobře, tak jsi to taky sám připomínkoval).

A samozřejmě, Holandsko je na analýzu efektivity přileb super, tam mají u cyklistů nejmenší nehodovost a přilby tam nosí jen < 1% cyklistů, asi to budou ti, co na kole jezdí závodně.

Vratislav Filler 10. 9. 2016, 09:19

Újezďák, ke komentáři vedle u letáku. V tomto článku byla pouze citována důvodová zpráva a doplněn komentář, že podle strategie BESIP je v plánu zavést do roku 2020 u přileb povinnost i pro dospělé. Takže jestli se tu někdo zbytečně vzteká, tak seš to ty.

újezdák 10. 9. 2016, 15:33

Nevztekám, jen přímo reaguji na dost neférovou nepřímou message.....

Vratislav Filler 10. 9. 2016, 21:41

Na tu message jsem se zeptal lidí zodpovědných za kampaň přímo, tak uvidíme, jsou teď trochu byzy, tak někdy v říjnu.

David 10. 9. 2016, 22:24

Vráťa: Jo, tvůj loket nevypadal nejlépe.

Z nehod nešetřených PČR - jednou jsem měl rameno asi 3 týdny v úvazu. To rodinka v Prokopáku šla po špatné straně a začala přecházet bez rozhlédnutí. A pak ještě jednou dlaha - pejsek na stezce v Podolí šel u nohy někoho jiného, než kdo byl jeho pán...

Závažnost následků na stejný počet evidovaných nehod je u cyklistů a motoristů poněkud odlišná. Proč? Jedna vlastní "fyzikální" rozdíl ve střetu plechovky a kusu masa. A pak "byrokratické drobnosti". U aut se často stává, že když jde o služební vozidlo, trvá zaměstnavatel nebo leasingovka na policejním protokolu u všech nehod a tak PČR šetří i banality bez zranění a hluboko pod 100 tisíc. U předchozích 3 ze 4 zaměstnavatelů jsem to tak měl, u aktuálního jsem se ještě neinformoval. Proto v těch statistikách nehod motoristů často figurují nehody, které by tam být nemusely. U cyklistů se tam řada vážnějších nehod na zdraví než byly tyhle ťukance motoristů naopak nedostane. Ale kolik to bude, je těžké odhadnout. Vycházím jen se subjektivní zkušenosti.

Vratislav Filler 11. 9. 2016, 11:29

David: Samozřejmě, se služebním autem musíš řešit nehodu, i když je hmotná škoda pod 50 tisíc, protože je to škoda způsobená třetí osobě.

Vratislav Filler 11. 9. 2016, 11:48

A kolik je nehod, že se někdo rozseká tak, že ho odveze záchranka, ale policie to vůbec neřeší?

Zacyklení 11. 9. 2016, 22:41

Vráťa (off topic): To s voláním policie při nehodě firemního vozidla už neplatí (jestli to tedy vůbec kdy platilo): § 47 odst. 5 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb

Vratislav Filler 12. 9. 2016, 07:04

Zacyklení (OT): Aha, tak nás na to před pár lety školili, ale asi to nebude na základě tohohle paragrafu, ale nejspíš na základě jiných nebo interních předpisů...

josuk 12. 9. 2016, 10:16

pozn. obecně ke vstupům do statistik - majetek třetí osoby je každá značka, strom, zeď, svodidlo nebo odpadkový koš, takže to je k hlášení vždy. A na druhou stranu lidi např. v podmínce atp. zatlučou i větší škodu nebo dokonce zranění. ;-)

komentář

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat