Zprávy z dubnové cyklokomise

Publikováno: 21. dubna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 21. dubna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

vk_magistrat

Po pozitivně laděném minulém měsíci byla dubnová cyklokomise návratem do reality, což prokázal zejména úvodní bod „plnění úkolů,“ jenž se dá shrnout následovně: komise a RFD něco udělali a nyní čekají, zda se na ně všichni ostatní skutečně vykašlali nebo zda z někoho něco náhodou vypadne. U tří úkolů zástupců TSK jsme tak posunuli termíny o měsíc. TSK například není schopno poskytovat informace o možnostech čerpání pro malé neinvestiční akce, protože „nemá rozdělené kompetence“. Jo a taky čekáme, zda se Praha 1 vyjádří k poníženému návrhu zřídit v ní nějaké nové cykloobousměrky.

Lépe jsme dopadli s IPR, neboť došlo ke schůzce ke generelu cyklotras. Definitivní generel bude vstupem do metropolitního plánu a bude vytvořen na základě stávající podoby generelu a generelů městských částí. Optimisticky tak do konce roku. Těžko říct, zda se přitom povede vyřešit jisté morální zastarávání stávajícího, deset let starého generelu, ostatně, nikdo z komise tento výkres asi neviděl, protože cokoliv se týká územního plánu, je zakleté mocnými slovy „Kreatora ouzemní celistvosti krásného“. Do té doby bude koordinace celoměstských tras viset na Komisi.

Posouvá se také práce na definici standardů cyklotras. Po čtvrt roce jsme se konečně shodli na tom, že nemá smysl dělat meziinstitucionální pingpong, ale dojde k setkání zástupců všech zainteresovaných stran (tedy IPR, RFD, KCD a možná i někdo z TSK).

Opakovaně jsme řešili kauzu Císařského ostrova, přes který budou jezdit pět let náklaďáky na staveniště čističky. Problém se přesunul ze sféry „vydlábli se na páteřní trasu podél Vltavy“, do sféry „vydlábli se i na jedinou pěší cestu ze Stromovky do ZOO“. Fakt nechápu, jak mohl kdokoliv schválit, že přes úzký mostek ze Stromovky na ostrov, kde v sezóně denně chodí tisíce pěších, rodin s dětmi, jezdí cyklisti a koně, bude jezdit sto náklaďáků denně. Zejména když má ctěná čistička přístaviště a určitě 95 % materiálu se do ní určitě dalo navozit a odvozit loděmi. Jó, asi by to bylo složitější, tak raději na pět let zničíme rekreaci v Trojské kotlině. Tahle dopravácká arogance spojená s demencí některých ouřadů mě už docela štve.

No, výsledek je ten, že jsme potvrdili nějaké řešení posílající chodce z rampy mostku do háje a nějak částečně chránící cyklisty alespoň od narvání na zábradlí v pravém oblouku. Stejně to celkově stojí za houby.

K Husitské jsem referoval o poněkud bezvýsledném jednání na Praze 3, které jsme za Auto*Mat realizovali tentýž den dříve. Výsledek je, že budeme konstatovat zmršenost a problémovost celého řešení i postupu, jakým se k němu došlo.

S dosti vypečenou nabídkou přišel časopis Cykloservis. Navrhli, že budou do svých čísel dávat tipy na výlety připravené městem. Ovšemže za to nebudou platit, naopak obsah od města přijmou jen, pokud za to město zaplatí jako za reklamu. Tak jsme schválili usnesení ve smyslu, ať si tisknou, co chtějí, od města za to ale neuvidí ani korunu.

TSK informovala o přípravě dalších akcí. Na nejasnosti, které jsme měli, odpoví mailem. Na akci Klárov-Mánesův most najednou přišlo negativní stanovisko od životního prostředí – přitom na studii štempl dali. Postup přípravy vytvořených zadávacích karet se bude řešit na pracovní skupině příští týden. No, uvidíme. Kdyby se naplnil nejčernější scénář, tak to dopadne tak, že se i příští rok pojedou jen akce městských částí. Naštěstí v zásobníku ještě jsou, třeba další etapa Košíkovského potoka, apod.

Kladně jsme ohodnotili prezentaci RFD na veletrhu For Bikes. Sylva Švihelová odvedla dobrou práci, Praha má také nové cyklomapy v měřítku 1:25 000. (Protože jsem byl v jejich přípravě namočený, zrecenzuje je někdo jiný.) Město také odstartovalo kampaň Čistou stopou Prahou, o které určitě ještě uslyšíme.

Na komisi jsem dal návrh na úpravy pražské infrastruktury po lednové změně legislativy. Máme tabulku zhruba stovky přechodů mezi cyklostezkami, které lze upravit na sdružené přechody a přejezdy. Z toho cca 50 prakticky okamžitě, jen na stanovení. Druhá polovina bude složitější: jedná se buďto o světelné křižovatky nebo delší problémové úseky. Realizace budou spíše v okrajových částech Prahy a na sídlištích. Legrační je, že třeba na území Prahy 3 jsem takový přechod nevytipoval ani jeden. Proč? Protože tam nejsou žádné cyklostezky, které by vůbec vedly podél nějakých ulic. Seznam mi byl schválen. Pro příští jednání připravím tabulky také na legalizace chodníků a náhradu piktokoridorů ochrannými cyklopruhy.

Zeptal jsem se také na postup při naplňování usnesení 55/2016. IPR, TSK, DPP byly informovány o jeho existenci. Co konkrétně s tím budou dělat, záleží asi na nich.

Navštívil nás místostarosta Zbraslavi s konceptem cyklostezky Lahovičky (Lahovický most) – Zbraslav – Strnady (hranice města, přívoz Vraný) po stávající navigaci. Vzhledem k možným finančním nárokům (kus navigace byl stržen povodněmi v roce 2002 a bude nutné jej znovu postavit) jsme doporučili, ať to připraví jako studii a podají na SFDI. Praha přihodí nezbytných 15 %, což bude únosné. Mimoto jsme se dozvěděli, že při opravě povrchu na mostě Závodu Míru bude zřízen cyklopruh směrem ze Zbraslavi na Závist. V opačném směru ne.

Zástupce IPR nám odprezenzoval projekt obnovy Dvořákova nábřeží. Je milé, že s námi lidi z IPR takto konzultují, ale mohli by to dělat o něco dříve, než když už mají hotovou studii a uzavřené participace. Takhle jsme byli opět v situaci známé u záměrů od TSK, tedy „do profilu a ideového konceptu nám laskavě vůbec nesahejte“. A nedalo už se udělat nic víc, než navrhnout místo piktokoridorů ochranné cyklopruhy a legalizaci severního chodníku východně od limnigrafu. Jsem si jistý, že pak se bude tvrdit, jak nemáme být nespokojeni, když jsme se k tomu mohli vyjádřit a navíc jsme k tomu na komisi nijak zvlášť neremcali. No, co jsme také měli za daných okolností dělat.

Hůř je na tom Lihovar, kde si nikdo neví moc rady, kam cyklisty poslat. Nádražní bude po rekonstrukci brutální kapacitní busline, kde se případní zbytkoví cyklisté stanou syny smrti, do Strakonické zase nikdo nechce sáhnout. Komise tedy usnesením požádala o zajištění bezpečného provedení cyklistů křižovatkou a RFD se bude o něco snažit.

Druhým „mým“ bodem bylo využití zrušeného parkoviště na Alšově nábřeží. Rušit se bude z půlky, je to ale příležitost protáhnout klidovou nábřežní trasu aspoň do Veleslavínovy, kde jsme laskavě všeobecně požádali o zřízení cykloobousměrky. Třeba ji nějaký Ježíšek nadělí.

V různém jsme podpořili připravovanou in-line jízdu. A budeme jednat na Praze 8 o úpravě křižovatky U Bulovky – Povltavská.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Brahma 21. 4. 2016, 10:32

Nevím jak bude Nádražní vypadat, ale v současnosti se po ní od Lihovaru k nádraží jezdí na kole docela v pohodě. Autobusy jsou sice veliké, ale autobusáci se chovají k cyklistům velice slušně. Opačný směr je horší, poněvadž se jede ve dveřní zóně parkujících aut, protože zleva je to omezené tramvajovým pásem. Ke všemu je ten pás v té dveřní zóně tak úzký, že vás ani ta tramvaj nemůže pořádně předjet. Ale je tam značka parkoviště.
Zbytek Nádražní ulice od Smíchovského nádraží k Andělu se musí kvůli hrozné dlažbě přímo po tramvajovém pásu, což je trochu adrenalínové, ale zase se zbavíte aut, kterých tam už je více, než v úseku mezi nádražím a Lihovarem.
V současné době, když si mám vybrat mezi Strakonickou a Nádražní, tak volím tu Nádražní s autobusy a tramvajemi. Strakonická po chodníku za květináči je při svém zatížení pro mne jetelná pouze s plynovou maskou.

Neo Moucha 21. 4. 2016, 16:24

Brahma má naprostou pravdu, na Strakonickou zavítají v současné době podle mne jen sebevrazi nebo sváteční cyklisté, co tam prostě zabloudí kvůli nepřehlednosti značení... Květináče na jinak téměř nepoužívaném chodníku vedle vzrostlých stromů za plotem tomu před lety nasadily korunu... Jinak pokud někdo neví, kam s takovými cyklisty, měl by se podívat do Podbabské, což je podle mne kopie Strakonické a tam nám funguje jízda po chodníku už pěkných pár let: https://goo.gl/maps/nqieJqAjie92

vlákno 21. 4. 2016, 21:35

IPR, RFD, KCD, TSK... a není to na Prahu málo? :)

Smíchov bude ještě zajímavý. Už teď tam mají takovou indukci, že chtějí rozšířovat Radlickou od Dobříšské k Ostrovského, po zástavbě brownfieldu to ještě zhoustne. Ten okruh prostě krásně zafungoval a jakmile připojí na Zlíchově D5, bude vymalováno :). Takový hezký pomníček českého dopravního inženýrství za 100 Mld Kč. Cyklisty předpokládám odkloní přes Císařskou louku a budou mít jakože splněno.

Marek Bělor 29. 4. 2016, 16:39

Vlákno: Samozřejmě. za 100 Giga dosáhneme horšího a hůře regulovatelného stavu, než kdybychom se na to vše vyprdli a stavěli třeba metro E. Všechyn dálniční komunikace uvnitř Pražského okruhu pro auta jsou pro město neštěstí, pokud to neodvedlo dopravu odjinud bez navýšení kapacity. Ale je pozdě, bohužel a asi bude i hůř, protože když už chceme to dálniční město mít, tak přece v nejlepším nepřestaneme. Nicméně respektuji demokracii, volič to chtěl a opakovaně tak volil (samozřejmě za předpokladu, že to tak ve volbách domýšlí), případně dost neprotestoval, takže smolík.

Vratislav Filler 29. 4. 2016, 20:41

Marek Bělor: Volič volil, protože nerozumí mechanismům působícím v dopravě a spoléhal se na to, že jim budou rozumět aspoň ti, kdo jim 40 let říkají, jak bude ZÁKOS (a později jeho aktuální derivát) super.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12