Bike-sharing: Barcelona se zbláznila

Publikováno: 19. ledna. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Hynek Hanke

Bicing Barcelona,,Lyon, Paříž a Londýn, stejně jako jiná města, již kola do svého systému veřejné dopravy zařadili. Když se ale na konci března [2007] objevily v Barceloně první stanice Bicing, většina lidí byla skeptická. Bude vůbec někdo na kolech jezdit? Není to jen trik do nadcházejících voleb? Bude ve městě stanic dost? Přežijí bicykly ve městě, kde vám kolo oberou i o pedály? O dva měsíce později už o Bicing mluvil každý — a používal ho“, napsal TreeHugger loni v květnu o novém systému pouličních automatických půjčoven kol v Barceloně. Nyní, téměř po roce, se k tématu znovu vrací.

Již deset měsíců mohou obyvatelé Barcelony využívat 3000 pěkných červenobílých bicyklů rozmístěných po městě. Do systému se již přihlásilo 100 000 lidí všech věkových kategorií od žen na vysokých podpatcích až po muže v obchodních oblecích. Od svého zahájení v březnu již tato služba byla využita více jak třimilionkrát. Celý systém pouličních půjčoven kol se v Barceloně nazývá Bicing.

Snažili jsme se dozvědět více o tomto novém fenoménu, který přináší Barceloně naději stát se světově uznávaným cyklistickým městem, a tak jsme se pustili do série rozhovorů. V prvním z nich jsme mluvili s Mayrou Nieto z Oddělení dopravy na radnici v Barceloně.

Bicing Barcelona

TreeHugger: Kdy a jak se poprvé objevil nápad zavést v Barceloně systém pouličních automatických půjčoven kol?

Mayra Nieto: Za ty roky před zavedením systému Bicing se v Barceloně stal z cyklistiky jeden z každodenních způsobů dopravy. V roce 2006 jsme napočítali 35 000 jízd na kole, z čehož 88% byly jízdy po městě. Město má síť 128 kilometrů cyklistických stezek, dalších 22 kilometrů plánujeme postavit v roce 2008. Navíc, 53% ulic v Barceloně je bez automobilů. Zavedením systému Bicing chtěla radnice Barcelony učinit další krok k upřednostnění udržitelného rozvoje a podpoře veřejné dopravy v městském centru.

[…]

TH: Byl [tento systém] vytvořen speciálně pro Barcelonu?

MN: Kola mají vzhled jedinečný pro barcelonu. Vedení města na jejich designu spolupracovalo s BSM. Kola lze přizpůsobit různě velkým postavám, aby jej mohla používat mládež i dospělí, nízká váha (pouze 16,5kg) a široká ergonomická řídítka, to vše přispívá k tomu, aby bylo ježdění snadné. Všechna kola mají přehazovačku s třemi rychlostmi, stojánek, protiskluzové pedály, systém nočního osvětlení, jak přední tak i zadní brzdu. Jsou vyrobeny z oceli a hliníku, aby byly odolné, když jsou stále na ulici.

[…]

Bicing Barcelona

TH: Řekl jste, že jste očekával, že se v prvním roce do systému přihlásí 40 000 uživatelů. Toho počtu ale bylo dosaženo za pouhé dva měsíce. Jak jste se s takovým úspěchem Bicing vyrovnali?

MN: Celý systém vyvolal mezi občany velmi dobrou odezvu. Během prvních měsíců se do něj registrovalo průměrně 3000 lidí denně (v té době byla registrace nabízena za 6€/rok).

Momentálně je to asi 100 lidí denně. Po prvním půl roce jsme měli 90 000 registrovaných uživatelů. Proto jsme se rozhodli ten systém rozšířit. Do léta 2008 budeme instalovat stanice pro dalších 6000 bicyklů.

TH: Dochází k nějakým krádežím či vandalismu kol Bicing nebo jejich komponent?

MN: Až doteď to bylo pouze několik ojedinělých případů protože bicykly jsou poskytovány mechanismem snažícím se vandalismu zabránit a také jejich součástky nejsou kompatibilní s jinými koly na trhu.

[…]

TH: Vybudování prvního systému veřejných kol v Barceloně je velký krok směrem k inovacím ve městě. Jaké další inovativní věci týkající se cyklistiky a ekologicky přátelské dopravě jsou naplánovány?

MN: Některé věci již fungují, jako například autobusy hromadné dopravy spalující plyn, nebo zavedení tramvají (Trambaix), které odnedávna jezdí v některých částech Barcelony (viz také anglicky zde).

Mimo toho existuje záměr vytvořit více “zón 30“ (městských zón s maximální povolenou rychlostí 30km/h) a zavést více parkovacích zón určených speciálně pro motocikly a kola.

TH: Jak myslíte, že bude vypadat v Barceloně cyklistika za pět let?

MN: Myslím si, že počet lidí, kteří se dopravují na kole, poroste. Možná že systém Bicing už nebude moci růst v počtu kol, ale fakt, že vidíte teď ve městě tolik cyklistů, povede k tomu, že více lidí bude chtít tento systém používat nebo že si na ježdění po městě pořídí vlastní kolo.

text byl přeložen a zkrácen z magazínu TreeHugger patřící do sítě americké zpravodajské společnosti Discovery Communications, Inc., celé interview anglicky zde

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat