Auto*mat: Jaro je nejlepší na kole

Hynek Hanke

Andel na koleDesítky prvních jarních cyklistů očekávají iniciativa Auto*Mat a Oživení na čtvrteční cyklojízdě. Tradiční happening na podporu šetrných druhů dopravy se koná ve velikonočním čase. Koordinátoři si od akce slibují probuzení pravidelných i příležitostných cyklistů po zimním odpočinku a chtějí tak symbolicky odstartovat letošní cyklistickou sezónu. Kola účastníků budou vyzdobena novými plakáty a samolepkami propagujícími Velkou jarní cyklojízdu, která projede Prahou v dubnu. Cyklojízdy startují každý třetí čtvrtek v měsíci v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad.

„Přestože řada městských cyklistů neuklízí kolo ani v zimě, pro většinu lidí začíná cyklistická sezóna právě teď,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. „Doufáme, že na kolech letos uvidíme opět o něco víc cyklistů než v minulých letech. Snad se nám podaří přesvědčit i některé řidiče, aby alespoň na krátké vzdálenosti po centru Prahy vyzkoušeli jízdní kolo, které je zdravější, rychlejší, nezabírá prostor v ulicích a neznečišťuje ovzduší,“ dodal Křivohlávek.

Velikonoční cyklojízda se vydá z náměstí Jiřího z Poděbrad směrem do Sekaninovy ulice v Nuslích, kde bude slavnostně otevřena prodejna městských kol Citybikes.cz (2). Prvních sto cyklistů dostane jako dárek reflexní pásku, připraveno bude i malé občerstvení. „Moderní kola do města se liší od těch sportovních konstrukcí i výbavou. Umožňují pohodlnou vzpřímenou jízdu a díky krytému řetězu, účinným blatníků a nábové převodovce může člověk na takovém kole vyrazit klidně v obleku do kanceláře,“ vysvětluje Jakub Široký ze Citybikes.cz. Zatímco v metropolích západní Evropy se na městských kolech běžně jezdí už roky, v Praze jde o novinku.

Kola velikonočních cyklistů budou vyzdobena novým plakáty a samolepkami, propagujícími Velkou jarní cyklojízdu, která projede Prahou 17. dubna. Na té očekávají Auto*Mat a Oživení několik tisíc lidí. „Věříme, že veselé plakáty pomohou do sedel i ostatním Pražanům. Kolo není jen sportovním náčiním, ale skvělým dopravím prostředkem pro moderního obyvatele města.“

Z měření Ústavu dopravního inženýrství vyplývá, že za poslední dva roky narostl počet cyklistů v ulicích Prahy o 36% (3). „Zatímco pro obyvatele Berlína, Paříže i Ženevy je kolo běžnou součástí života, Praha je zatím na začátku cesty. Počet cyklistů nicméně i u nás každým rokem stoupá,“ komentuje optimistické číslo Michal Křivohlávek.

Velikonoční cyklojízda Prahou se koná ve čtvrtek 20. března 2007. Start z náměstí Jiřího z Poděbrad je v 18 hodin. Cyklojízda projede centrem města. Rychlost jízdy je mírná, trasa není příliš dlouhá a akce je bezpečná – vhodná i pro děti a nesportovce.
Jak se dostat na start?

Mapa doporučených příjezdových tras z různých částí Prahy:

prahounakole.cz
Vše o pražských cyklojízdách: http://www.cyklojizdy.cz

Poznámky:

(1) Proč jezdit po Praze na kole?

  • Většina zdravotních obtíží, které začínají ve středním věku, patří mezi civilizační choroby způsobené nedostatečným pohybem.
  • Jízda na bicyklu je optimální prevencí nadváhy, kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky typu B a dalších „radostí“, které si vysedíš v kanceláři.
  • Nikomu by nemělo být lhostejné prostředí, ve kterém žijeme. Pokud zvolíš bicykl nebo jdeš pěšky, nemůžeš být k okolí ohleduplnější.
  • Kolo nepotřebuje benzín. S jízdou na kole jsou spojeny jen poměrně nízké náklady na údržbu.
  • Doprava na kole je rychlým způsobem přemisťování po městě, zejména na krátké vzdálenosti. Na velké přesuny je možné naložit kolo do metra nebo do vlaku.
  • Kolo zabírá oproti autu minimální prostor v ulicích. Nemusíš složitě hledat parkovací místo ani za něj platit.

(2) Městské kolo – univerzální dopravní prostředek 21. století

Citybikes jsou městská kola, která se podstatně liší od těch sportovních. Jsou maximálně uzpůsobena pro pohodlnou, bezpečnou a stylovou dopravu v městských ulicích. Zatímco na silničních, horských či trekových kolech se používá sportovní oděv a obuv a jejich design se podřizuje maximálnímu výkonu (předklon, úzké sedlo, klipsny apod.), kola městská vycházejí ze zcela jiného konceptu. Jde o pohodlí, snadné vystupování a nastupování, zachování čistoty oděvu a především styl!

Více informací: www.citybikes.cz

(3) Srovnání výsledků sčítání cyklistů

Srovnání výsledků sčítání cyklistů na celoměstských profilech v Praze je možné stáhnout zde (tabulka Excel). Zdroj: Ústav dopravního inženýrství.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Co chystají městské části: Praha 1 5

22. 03. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Do celoměstského systému přibyly nadřazené cyklotrasy 8

Rada hlavního města Prahy schválila v úterý 26. 2. usnesením č. 261/2019 rozsáhlou aktualizaci celoměstského..více

Co přinese pražský bikesharing v roce 2019 14

21. 01. - Martin - Zprávy
Sdílení jízdních kol, neboli bikesharing, čeká v Praze na jaře 2019 další expanze. V roce..více

IPR: Nové vize pražských veřejných prostranství 4

18. 12. - Martin - Zprávy
Během uplynulého podzimu představil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) výsledky několika architektonických..více

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru