Bezpečně Prahou na kole

Jan Valeška

Red and Yellow in Copenhagen — byt videt a neztratit eleganciCesty na kole po městě bývají často považovány za velmi nebezpečné, městští cyklisté bývají v provozu ohrožování řidiči aut, tramvají a dalších vozidel, přesto se stále více lidí vydává do města na kole, aby ,,zažili město jinak“. Co dělat pro to, aby cesta byla příjemná a pohodlná?

 

  • Snažte se být co nejlépe vidět. Upřednostněte světlé, nejlépe barevně svítivé oblečení, zvažte reflexní vestu nebo různé reflexní pásky (na rukávech vám pomohou, když ukazujete změnu směru). Jak ukázala nedávná módní přehlídka v Troji (zde), reflexní prvky nemusí znamenat, že budete vypadat jak popelář. Důležitá jsou světla či blikačky, neboť bez nich je cyklista v noci i v pouličním osvětlení takřka neviditelný. Pro fajnšmekry je určeno dynamo v náboji SON.
  • Noste helmu alespoň tehdy, když se pohybujete mimo vyhrazených stezek. Při kolizi s automobilem a pádu to může snadno být rozdíl mezi cyklistou, který se otřepe a pojede dál, a mrtvým cyklistou. Nikdo neříká, že musíte mít poslední model sportovní helmy Giro, pořiďte si helmu, která se hodí k vám a k městu.
  • Při jízdě volte cesty s co nejmenším provozem (byť se zatím frekventovanějším cestám někdy nevyhnete). Nejvhodnější, prozkoušené stezky naleznete v naší mapě. Takové cesty jsou celkově příjemnější, hezčí a často i rychlejší. Také využívejte oficiálně neznačené tzv. ,,myší díry“, které většinou stojí za to prozkoumat přímo v terénu.
  • Při jízdě po silnici jezděte dostatečně vzdáleni od krajnice, třeba až v jedné třetině vozovky, aby vás přijíždějící řidiči automobilů snadno viděli a nesnažili se vás předjíždět v situacích, kdy na to není dostatek místa. Jezdit ,,mezi auty“ je paradoxně mnohem bezpečnější než snažit se jim všemožně vyhýbat na krajnici. Paradoxně, nemusíte se vůbec bát, že by vám za to někdo nadával nebo na vás troubil. Většina řidičů takové vaše asertivní a předvídatelné chování uvítá daleko lépe, než když vás spatří až v posledním okamžiku, jak se na krajnici motáte ze strany na stranu snažíce se vyhnout dírám.
  • Stojící či pomalu jedoucí auta můžete objíždět zleva a pokud to je vhodné, v souladu se zákonem i zprava, když je tam ,,dostatek místa“, což je pro kolo ostatně téměř vždy. Tohoto práva můžete využít především na semaforech, kde kolonu předjedete a postavíte se před prvním vozem tak aby vás jeho řidič snadno viděl. Vyhnete se tak nepříjemnému stání mezi vozidly, které může být nebezpečné, a když potom vjedete na křižovatku jako první, všichni vás lépe uvidí. Pouze pamatujte na to, že při předjíždění kolony o vás řidič předjížděného vozidla nejspíš neví, a vyvarujte se předjíždění dlouhých vozidel (náklaďáky, autobusy), pokud hrozí, že by se mohla začít rozjíždět dřív, než svůj úmysl dokončíte.
  • Používejte také tunely pro pěší, které bývají často značenými cyklotrasami (např. tunel Žižkov–Karlín pod Vítkovem), které vám výrazně zkrátí cestu, pouze dbejte zvýšené opatrnosti. Vždyť na chodník někdy vjíždí i koordinátor pracovní skupiny pro cyklodopravu, Pavel Polák, viz zde. Používejte mosty a lávky — třeba na Nuselském mostě vede cyklotrasa a je to cyklisticky obrovsky důležitá spojka, která umožní přejet přes Nuselské údolí po rovině a přesto zůstat vysoko a nemuset sjet dolů k řece.
  • Změnu směru jízdy vždy naznačte dostatečně dlouho dopředu a výrazně (klidně rukou mávejte). Nikdy však nespoléhejte na to, že za vámi není hlupák, který kašele na pravidla, a před vybočením se ještě jednou ohlédněte. Buď se ohlížejte, nebo ukazujte změnu směru, nebo odbočujte — ne všechno na jednou, nebo si natlučete na první díře v silnici!
  • Pokud to lze, tak před kruhovým objezdem, zůženími a dalšími složitějšími místy, ohlédněte se, ukažte změnu směru a najeďte doprostřed silnice (pozor na vozidla za námi), aby vás při průjezdu těmito místy řidiči nemohli předjíždět zleva ani podjíždět zprava. Řidiči vaši asertivitu a předvídatelnost ocení.
  • Pořiďte si zvonek a pokud vám na vaší stezce zavazí chodci, lehce na ně zacinkejte. Není to neslušné, je to daleko slušnější a pro chodce příjemnější, než když je vylekáte tím, že kolem nich profrčíte nějakou skulinkou s minimálním odstupem.
  • Rozdíl mezi kolem ukradeným za pět minut, když jdete naproti do samoobsluhy, a kolem, které se nebojít přivázat na několik odin večer potmě na ulici, zatímco si jdete do kavárny poklábosit s přáteli, spočívá hlavně v zámku. Tzv. lankové zámky jsou jako hlavní zámky téměř k ničemu. Vždy používejte pevný (tyčový) zámek tvaru U (někdo také říká D). Ideální je ještě kombinace s lankovým zámkem, kterým pojistíte kolo a navíc zamknete i helmu a třeba i přední kolo. Pro otevření obou typů zámků jsou potřeba odlišné nástroje a postupy a proto jejich kombinace je ještě bezpečnější.
  • V sekci Jak na to budou dále vycházet články, jak jezdit na kole ve městě — jak jezdit v silničním provozu, jak se silnicím nejlépe vyhýbat, jak kolo ve městě parkovat, co vám jízdu usnadní a jak jezdit snadno a bezpečně tak, abyste se přitom nemuseli vzdát elegance a stylu. Připravuje se také překlad ilustrované příručky na toto téma, kterou zde zveřejníme hned jak bude hotova.

    Líbil se Vám článek?

    Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
    nebo
    Podpořit

    Další z rubriky

    Deštivým jarem na kole 7

    Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

    První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

    Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

    Takto na kole ne! 59

    Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

    I vy můžete být poslem světla! 17

    Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

    Jak objet zákazy na pěších zónách 7

    Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

    Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

    Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

    Podpořte nás

    Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
    nebo
    Daruj
    FacebookInstagramTwitterYouTube

    Anketa

    Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

    Výsledky →

    Nahrávání ... Nahrávání ...
    Archív anket →

    Poslední komentáře

    webdesign by 2046
    ↑ nahoru