Nebezpečná dveřní zóna

Jan Valeška

Dveřní zónaDveřní zónou rozumíme prostor asi 1,5 metru od automobilů zaparkovaných v řadě (a méně často automobilů stojících na červenou). Na tom by nebylo nic špatného, pro městského cyklistu se však jedná o jeden z velmi nebezpečných jevů a o příčinu řady vážných a často smrtelných nehod.

Jízda v „dveřní zóně“ (tedy těsně v blízkosti zaparkovaných vozidel) představuje riziko s ohledem na náhlé otevření dveří řidičem či spolujezdcem právě ve chvíli, kdy kolem projíždí nic netušící cyklista. V takovém případě cyklista do dveří nevyhnutelně narazí, nebo musí strhnout řízení do vedlejšího pruhu, kde hrozí sražení projíždějícím vozidlem. Méně často mohou otevírané dveře přímo srazit cyklistu pod kola projíždějících vozidel. Tyto situace nezřídka vedou k závažným zraněním a v horším případě k úmrtí. Dokonce se stává, že i některé cyklopruhy vedou „dveřní zónou“ a vystavují tak cyklisty zbytečnému riziku.

Video o jízdě v ,,dveřní zóně“ (zvuk v angličtině)

Proč cyklisté jezdí v dveřní zóně

Mnoho jezdců se obává jízdy ,,hlouběji“ v jízdním pruhu. Patrně se domnívají, že jsou-li součásti dopravního proudu nejsou tak bezpečni, ale dveřní zóna je možná ještě nebezpečnější. Někdy míváme pocit, že je-li ulice příliš úzká a my jedeme dále od pravého okraje (zaparkovaných vozů) zabíráme vlastně celý jízdní pruh a cítíme tak nepříjemný pocit, že působíme řidičům za námi obtíže, že je zdržujeme. To ale přeci není pravda. Přeci nechceme umřít kvůli několika ušetřeným vteřinám. Netvrdím, že bychom měli někomu překážet jen tak bezdůvodně, ale bezpečnost je vždy na prvním místě.

Dalším důvodem proč cyklisté jezdí dveřní zónou je, že vlastně netuší, že v ní jsou. Je obtížné určit jak daleko od automobilů jezdit, abychom odstranili riziko hrozící z náhle otevřených dveří. Některé dveře – zejména např. dodávek – mohou být až 1,3 metrů dlouhé, takže bezpečná vzdálenost začíná až zhruba od 1,5 metru od nejbližších vozidel, a to měřeno od nejbližšího bodu, tedy nejčastěji od řídítek, nikoliv od rámu kola.

Jak bojovat s dveřní zónou

Odborníci a zkušení cyklisté radí: nejezděte v nebezpečné dveřní zóně vůbec, to tedy znamená jezdit nejméně 1,5 metru vzdáleni od zaparkovaných či stojících vozidel. Někteří dokonce doporučují v takovém případě zabrat celý jízdní pruh, aby cyklista nebyl ohrožován vozidly, které by se snažily vmáčknout do stejného jízdního pruhu, a jeli by tak k jezdci příliš blízko.

Cyklisté mají sklon ustupovat motorovým vozidlům a držet se co nejblíže chodníku, či zaparkovaným vozidlům, aby měla ostatní vozidla co nejvíce prostoru, to je ale špatný přístup. Zkušenosti ukazují, že pojedete-li dále od pravého okraje vozovky či zaparkovaných automobilů, tedy více v silnici paradoxně vám motoristé budou poskytovat spíše více prostoru než méně, budou vás předjíždět s větším odstupem a teprve tam, kde to bude bezpečné, spíše než aby předjížděli těsně kolem vás v minimální vzdálenosti.

Někteří řidiči samozřejmě budou projevovat svou nelibost z toho, že je „zdržujete“, ale je důležité si uvědomit, že tímto způsobem jízdy se nesnažíte nikoho zdržovat, ale pouze se snažíte zajistit si svou vlastní bezpečnost. Zdržení je většinou pouze zdánlivé a často velmi krátké. Řidič se vlastně ani nezdrží, ale jen prostě přijede k další červené na semaforu o několik vteřin později. Tam bude stejně čekat v řadě dalších vozidel. Samozřejmě, že někdy i zkušení jezdci mívají v hustším provozu tendenci ,,skrývat se“ v dveřní zóně a nevystavovat se tak proudu kolem jedoucích automobilů, ale vždy je dobré mít na paměti nebezpečí jízdy v tomto prostoru být v takovém případě připraveni reagovat a především si připomínat, že jízdou dále od zaparkovaných vozidel, tedy více v silnici nikomu záměrně nepřekážíme, ani nikoho nezdržujeme, ale pouze se snažíme neohrozit vlastní zdraví a zajistit si stejná práva na bezpečnou jízdu, kterou mají motoroví účastníci provozu již z podstaty věci zajištěnu.


Video z nebezpečné jízdy v dveřní zóně v Praze: V Olšinách. Ukázka jak nejezdit! (jezdec a kameraman: Vratislav Filler)

Pokud však musíte v dveřní zóně jet (např. na Koněvově/Husitské ulici, kde jedete mezi zaparkovanými vozidly a vozidly stojícími v zácpě, které můžete předjíždět zprava), jezděte co nejpomaleji a buďte velmi opatrní a připravení na brzdách jakmile by se před vámi otevřely dveře jednoho z vozů. Snažte se také sledovat pohyb uvnitř automobilů, zda se někdo nechystá neopatrně (vůči cyklistovi) vystoupit. Zejména na zmiňované Husitské ulici je patrně vhodnější předjíždět automobily stojící v zácpě zleva, neboť předjíždíte-li je zprava jste vlastně ve dvojité dveřní zóně (viz další obrázek).

Dveřní zóna na Husitské ulici

Závěrem

Dveřní zóna je jedním z velkých rizik pro městské cyklisty, na něž si musíme dávat pozor. Nezapomeňte, že nebezpečná nejsou jen zaparkovaná auta, ale také vozidla stojící na červené, když se snažíte zprava se před ně protáhnout na první místo na semaforu (riziko výstupu spolujezdců).

Je dobré zdůraznit, že je to řidič vozidla, jehož odpovědností je zajistit, že otevřením dveří neohrozí ostatní účastníky provozu. Slovem § 26 zákona 361/2000 Sb.: „Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.“ Přesto je třeba být stále na pozoru.

Ještě několik užitečných tipů:

  • Snažte se nikdy nejezdit dveřní zónou. Publikace Cyclecraft říká: „Nikdy nejezděte blíže než 1,5 metrů od zaparkovaných vozidel“. Tedy na vzdálenost plně otevřených dveří automobilu, měřeno od nejbližšího bodu bicyklu, nejčastěji řidítek k automobilu. Pozor: třídveřové automobily mívají velmi dlouhé dveře.
  • Blížíte-li se k dveřní zóně podívejte se zda něco nejede za vámi, abyste mohli naznačit, svůj záměr jet dále od stojících vozidel a tento záměr bezpečně provést.
  • Vede-li cyklopruh nebezpečnou dveřní zónou, raději z něj vyjeďte a jeďte po silnici dále od vozidel.
  • Známky možných otevřených dveří či vyjetí automobilu:
    • ve voze sedí pasažéři či řidič,
    • motor běží,
    • světla jsou rozsvícena,
    • přední kola vozu jsou natočena do vozovky.

Zdroje:
www.londonskaters.com [odkaz na text]
www.wikipedia.org [odkaz na text]
www.riinstrants.info [odkaz na text]

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Diky za clanek, mozna sem na videu ja (muzu ho videt az vecer). Na Vrsovicky stoji po pravy strane auta (v obou smerech), a tim, jak zabraly pravej pruh, vznik tak novej uzkej pruh, ve kterym se mi docela dobre jezdi. Samozrejme dvere si hlidam. Ale nevim, jesi budu jezdit hloubejc, zkusim a uvidim. Myslim, ze nejde jezdit „takle hodne bezpecne“ po Praze.

  2. Abych pravdu řekl, než jsem se jal komponovat tenhle článek jezdil jsem hodně, podle anglických textů „nebezpečně“, blízko dveří, abych náhodou někoho nebrzdil, nezacláněl. Články, které jsem kvůli tomuhle přečetl mi ale dodaly odvahy, abych se trochu osmělil, a kupodivu na mě zatím nikdo netroubil, nebo – a to je s podivem – nebezpečně nepředjížděl. Spíš se skutečně paradoxně cítím bezpečněji, někdy za mnou dokonce auta jedou pomaleji a čekají na bezpečné místo, nebo až jim předjetí sám umožním, ale zatím je tahle zkušenost příliš krátká, než abych z ní vyvozoval závěry. Asi to bude vždycky kompromis mezi „neviditelným“ (co nejmíň překážet) a „efektivním“ (jako auto) ježděním, a vždy záleží na konkrétní situaci. Třeba dneska mě nová strategie před jedněmi dveřmi zachránila!

  3. fijalka: Video je z mého vlastního pohledu – ten pruh je opravdu docela široký (dokonce „vyznačený“ starou čarou mezi pruhy a novou čarou oddělující parkovací pruh), řekl bych, že šířkově je to na hranici nebezpečnosti. Sám tedy jezdím spíš nebezpečně, ale kontroluju si rozsvícená světla a hlídám si prostor za sebou, abych měl kam uhnout.

  4. Pri jizde ve dverni zone cyklista riskuje:
    V LEPSIM pripade naraz do necekane otevrenych dveri porani se odre se a budes otresen.
    V HORSIM pripade ranu dvermi z boku ktera jej shodi na zem pod kola projizdejicich aut, autobusu a tramvaji, ktere jej na miste ZABIJI.
    Viz napr http://www.nypost.com/…/car_door__crash_kills_bicyclist_regionalnews_john_doyle_and_lorena_mongelli.htm

  5. 2Badial: tak tak. Odkaz bohužel nefunguje, našel jsem tam ale na toto téma např. článek: http://tinyurl.com/killedcyclist A jak se píše v článku dokonce v UK a USA evidují cyklisty, kteří takhle bídně zahynuli… Takže to evidentně je problém…

Další z rubriky

Deštivým jarem na kole 7

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru