Z výšky

náplavka big

Koupil jsem ho.
Chodil jsem kolem nich jak mlsný pes už víc než rok. Nejdřív jsem je jen tak nezávazně okukoval na webu, pak jsem je krátce vyzkoušel při jedné předváděčce. Pár jsem jich letmo viděl v Amsterodamu, Bruselu a Lucemburku. Potom jsem jedno pořídil manželce, která předtím žádné kolo neměla – ona je spokojená, ale protože jsem o moc větší, nevěděl jsem dál nic. Konečně padlo rozhodnutí. Znovu weby, tentokrát už hledání toho pravého kousku. Návštěva obchodu, zkušební projížďka. A od sobotního poledne ho mám.
Městské kolo.

Ač kompletně vybavené, ještě jsem ho doplnil o přední košík a tašku na nosič. Vyhoupl jsem se na něj a vyrazil po trase, kterou mám projetou snad tisíckrát.

To všechno, co bylo najednou jiné, mě nejdřív dráždilo. Nezvyklý vzpřímený postoj, chybějící klipsny, vratká řidítka, podivný způsob řazení, výška, ze které člověk sestupuje jak ze schodů. Ovšem po pár kilometrech jsem si na to všechno tak nějak zvykl, rozhlédl se kolem sebe…

… a zjistil, že se dívám na svět shora. Chodcům jsem mohl číst v očích lehké překvapení a na řidiče osobních aut jsem shlížel pěkně svrchu. Najednou jsem si nepřišel jako anarchistický element, který se snaží projet městem rychle a nenápadně, navyklý krást čas a prostor, do kterého tak nějak nezapadá. Ne: teď jsem se konečně cítil pánem svého času i vládcem městského prostoru.
Pravda, musel jsem se občas shýbat pod větvemi stromů vyjetých do výšky „běžných“ cyklistů. Ale vůbec mi to nevadilo. Nevadila mi ani menší cestovní rychlost. Městské kolo nemá tachometr a spěchat na něm je nejen nepatřičné – je to i prakticky nemožné. Protože i když jsem šlapal o sto šest, pořád jsem měl pocit, že se vlastně nikam neženu – tak proč tedy nakonec nezvolnit?

Ten den jsem se projel po městských ulicích i zarostlé greenwayi. Zamkl jsem kolo před krámem a nakoupil si. Pak jsem se sešel se svou láskou a dál jsme pokračovali ve dvou. Projeli jsme místa, která znám jen z mapy. Na široké cyklostezce jsme se zařadili vedle sebe a nechali se předjíždět těmi, kdo ten den chtěli dojet někam daleko. My to v úmyslu neměli. Zastavili jsme se na limonádu a pak v centru na čaj. Tam jsme se opět pohybovali mezi auty, ale nevím proč jsem měl pocit, že je to daleko snazší než dřív. Markéta mi říkala, že je to tím, že na nás každý civí a nestihne nás tedy ohrozit. Rozloučili jsme se nad schodištěm do krtčí díry, nad zónou, kde jsou jízdní kola jen tiše trpěna.

Domů jsem jel sám a vyzkoušel si jízdu po výpadovce. Šlo to – jako vždycky, když jsem si před sebe v mysli načrtnul neexistující cyklopruh. Jenže s tímhle kolem byla ta fiktivní čára skoro hmatatelná. Jako by městské kolo dokázalo vytvořit ve své blízkosti vše, na co cyklisté v Praze marně čekají.

Ten den jsem měl vůbec vtíravý pocit, že pro jezdce na horských kolech a v přiléhavých dresech už Praha víc dělat nehodlá. Další stupeň infrastruktury si budou muset vynutit ti, kdo se na svých kolech hodlají projíždět v saku.
Mrzelo mě, že ho na sobě nemám.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. take jedno takove mam na jezdeni po meste. Sice kazde presednuti z bika trochu desi, ale jinak souhlasim. do mesta jedine na mestskem kole ;-).

  2. Jojo, taky jsem si na to nemh zvyknout, ale ted uz bych zpet nemenil. Skoda, ze se v Praze neda parkovat v noci venku jako v Holandsku nebo Nemecku, kde si nekde kolo lide pres noc ani nezamykaji :). Tip pro zajemce: pro jizdu po Praze doporucuji terenejsi veri cruiseru s odpruzenou vidlici a prehazovackou – kopce, dlazba, sterk, tomu se v Praze nevehnem.

  3. Ahoj Vráťo, hezky poeticky jsi to popsal. Zažívám na našem firemním Columbusu to samé.

    Jen bych chtěl diskuzním kolegům připomenout: zamykat zamykat zamykat! I Ve Vídni. Já tam o stroj před pár dny přišel. V Amstru, když nezamknete, tak to kolo taky už nenajdete, ale ne že by ho někdo kradl, prostě se mu nechtělo jít, tak si pujcil kolo a pak ho zase odložil…takže se pak člověk buď naběhá, nebo zaplave, páč ho najdete třeba v jednom z vodních kanálů. To se zřejmě někdo vracel po koláčcích z coffeeshopu :-)
    Pokud parkujete v noci, je nutné kolo třeba barevně znehodnoť a zamykat na frekventovaných místech. Nejlépe k zábradlí ze strany vozovky (vtipné rady z http://www.ruzovekolo.cz)
    Slávek

  4. No pro mě je to láska na první pohled! Pokud je platné to, že „design“ je optimální sloučení krásy a užitku, tak tahle kola jsou TO! Budu si ještě pár dní prohlížet obrázky a pak už tuším průvan na kartě…

  5. naprosto souhlasím s článkem, mé pocity byly uplně stejné jen s tím rozdílem, že já v tom saku (šatech, sukni, lodičkách) jezdím a neuvěřitelně si to užívám. všem kteří dosud váhají, vřele doporučuji :)

  6. „Ja vas tady tak posloucham/ctu/ a nestacim se divit.“ :)
    Ze se muze objevit nekdo, komu jizda na necem pomalem, tezkem a drahem pripada prijemna bych asi jeste pochopil, ale ze je vas tolik, to uz mi moje seda kura nepobira.
    Krom MTB a silnicky mam napr.auto z r.1968. Taky si v nem umim vychutnat nedelni pomalou jizdu krajinou, ale abych vytrval u zmineneho prirovnani, nevazi 3tuny, nestoji 800tisic a 40 let stare chromy maji neco do sebe :)
    Podle meho vic, nez nove kolo sic bez patiny, ale technologicky z doby zelezne, ze ktereho marketing mj. pomoci podobnych PR clanku udela modu aby je mohl zmasirovane verejnosti prodavat za cenovku karbonoveho XC specialu :)

  7. Wondráši, různá kola jsou praktická pro různé účely. S cenou to přímo nesouvisí, neboť ta městská mají zase věci jako přehazovačku a dynamo v náboji, balónové pláště a podobně. Design je jiný, kriteria výběru jsou jiná, všechno je jiné. Takové kolo, o kterém se tady píše, používá většina lidí v západoevropských zemích, kde se jezdí na kole mnohem víc než tady. Jim zase připadá jako úlet to tvoje MTB… Svět je pestrý.

  8. Po městském kole toužím asi rok…zkoušela jsem na jedmon i jezdit a bylo to úžasné…jenže nejsou finance…musím si ještě počkat…snad příští jaro :)

  9. Nemam sice velke mestske kolo, ale skladacku. Koupil jsem ji proto, abzch kousky cest mezi MHD jezdil na ni …
    Malou chvili trvalo nez jsem zacal jezdit celych 19km do prace a 19km zpet.

    Ze zacatku me prekvapil vysoky vzprimeny posez a mrtnost … ale zvyk sem si silene rychle a kdy ted sednu na horske kolo, uz to neni ono … boli me zada, zadek, krk, je velke, neohrabane …

  10. Ahoj, také mám zálusk na jednoho Holanďana, ale mám menší problém, teda dva. Mám dvě malé děti apotřebuju je každý den vozit do školky. Kam s nimi? Stránky s holandskými udělátky jsem našla, ale…to je asi vše. Má někdo z vás nápad, radu? Díky, Dášahttp://www.xtracycle.com/cargo-utility-bicycles/kits.html nebo http://workcycles.com/workbike/bicycles/transport-cargo-bicycles.html

  11. Dagmar: Pár Xtracyclů po Praze jezdí, objednat ho uměl tuším Ladislav Bláha z Azubu (kontakt posílám mailem). Bakefiet jsem tu ještě neviděl, byla bys první :-)

  12. Mno to ste mi dali tim Xtracyclem!
    Jen chvili sem to studoval a hned mi doslo na co pouzit me stare horske kolo, ktere totalne vysachoval Dahon a soucasne jak vozit dite/deti do skoly/skolky.

    Az na tu cenu a to ze to tu nikdo poradne neprodava …

  13. Mno ja paradoxne nemam problem s ustajenim, ale s chodnickarenim … svoje deti po silnicich teda vozit nebudu!

    A kde ho budes objednavat? Nebo uz ho mas? Premyslim odkad ho pritahnout co nejlacineji, protoze ofiko zastoupeni neni, takze reklamace tez ne, tak proc platit dalsiho prekupnika v CR …

  14. Nemám, chystám ho pořídit tak za tři roky ;-) Ale když zrovna rekonstruujeme jádro, tak si tam vhodně hnu zdí, abych pak měl ten longtail kam ustájit :-)

    Variantou je koupě na adresu v USA a dovoz, v nejhorším přes překupníka jiného druhu ( třeba http://www.dovozusa.cz ).

Další z rubriky

Cykloboxy na Praze 10 skončily 18

Příběh cykloboxů pro individuální uschování kol v desáté městské části se po dvou letech provozu..více

Patočkova: ochranné cyklopruhy u střešovické vozovny 10

Na rozhraní ulic Patočkova a Milady Horákové u zastávek tramvají Vozovna Střešovice vznikly na konci..více

Cyklomagistrála na Hlávkově mostě? Zatím jen apel na řidiče 31

Zhruba třicet lidí se ve čtvrtek 26. září účastnilo happeningu „Otevíračka cyklomagistrály“ pořádaného kolektivem Bike..více

Cyklostojany ve vozovce 2

Cyklostojany umisťované ve vozovce. V jiných městech a zemích běžná praxe, v Praze po dlouhou..více

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru