Bristol se stal prvním anglickým ,,cyklistickým městem“ a v budoucnu získá část z balíku 100 milionů liber na podporu cyklistiky. Díky celé řadě inovací chce město během následujících tří let zdvojnásobit počet cyklistů v ulicích.
Dalšími britskými městy, které by se do budoucna měly stát ,,cyklo městy“ a budou také čerpat podíl výše uvedených investic, jsou York, Stoke, Blackpool, Cambridge, Chester, Colchester, Leighton Buzzard, Southend, Shrewsbury, Southport a Woking.
Mezi hlavními nástroji, které Bristol chystá realizovat, bude první rozsáhlejší systém výpůjček kol v Británii založený na Pařížském Vélibu (o němž se píše např. zde).
Bristol získá od vlády 11,4 milionů liber (téměř 400 milonů Kč) k přeměně města na prostor vhodný pro cyklistiku vytvořením oddělených cyklistických stezek, zřízením lepšího zázemí pro cyklisty a výchovou dětí. Místní úřady potom k celkovému rozpočtu přispějí dalšími zrhuba 12 miliony. Ministryně dopravy, Ruth Kellyová říká: ,,Jsem velice potěšena, že můžu jmenovat Bristol vůbec prvním britským městem pro cyklisty. Jsem si jista, že velkolepé a ambiciózní plány Bristolu podpoří již aktivní cyklisty a dodají odvahu dalším lidem nasednout na své bicykly a umožní jim zlepšit si fyzičku a pomoci řešit dopravní situaci. Bristol je v tomto ohledu jedničkou. A já doufám, že mnoho dalších bude tohoto skvělého příkladu následovat.“
Vedle Bristolu bylo dalších 11 britských měst (viz výše) jmenováno ,,ukázkovými cykloměsty“, která získají financování pro zlepšení infrastruktury, parkování kol a vzdělávání v oblasti cyklistiky.
Ministr zdravotnictví a bristolský zastupitel Dawn Primarolo říká, že tento postup může pomoci řešit rostoucí úroveň obezity ve Velké Británii. ,,Pro většinu lidí je nejlepším způsobem jak se udržet v kondici, začlenit fyzickou aktivitu do každodenního života, jako je například dojíždění na kole do práce či do školy,“ uvedl Primarolo.
Bristolský plán na zlepšení cyklistiky
- Vytvořit první britský systém pouličních půjčoven kol
- Zavést ,,recyklační“ systém oprav kol a jejich poskytování znevýhodněným obyvatelům
- Zbudovat vhodná zařízení pro cyklisty pravidelně dojíždějící do centra města
- Vytvořit oddělené cyklostezky propojující předměstí s centrem
- Vyvinout program personalizovaných dopravních plánů, který by byl zaměřen na změnu způsobů, kterými lidé vykonávají krátké cesty do práce
Přeloženo a upraveno z BBC News.
Jak si stojí Praha?
Ptáte-li se, kde je s úpravami pro dopravu u na jízdních kolech Praha, pak:
- Nedaří se zajistit ani základní financování
- Stále nefunguje ani systematické začleňování do rekonstrukcí
- Neexistuje politické zadání ani vůle úředníků a tak se nedaří řešit ani základní problémy typu změny přednosti v jízdě na kritickém místě cyklostezky
- Stojany i kola pražského systému pouličních půjčoven reznou ve skladu na Praze 4
- Neexistuje žádná pražská ani národní kampaň na podporu městské cyklistiky