Bristol jmenován prvním cyklistickým městem

Publikováno: 11. srpna. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Jan Valeška

Bicycling Demonstration TownBristol se stal prvním anglickým ,,cyklistickým městem“ a v budoucnu získá část z balíku 100 milionů liber na podporu cyklistiky. Díky celé řadě inovací chce město během následujících tří let zdvojnásobit počet cyklistů v ulicích.

Dalšími britskými městy, které by se do budoucna měly stát ,,cyklo městy“ a budou také čerpat podíl výše uvedených investic, jsou York, Stoke, Blackpool, Cambridge, Chester, Colchester, Leighton Buzzard, Southend, Shrewsbury, Southport a Woking.

Mezi hlavními nástroji, které Bristol chystá realizovat, bude první rozsáhlejší systém výpůjček kol v Británii založený na Pařížském Vélibu (o němž se píše např. zde).

Bristol získá od vlády 11,4 milionů liber (téměř 400 milonů Kč) k přeměně města na prostor vhodný pro cyklistiku vytvořením oddělených cyklistických stezek, zřízením lepšího zázemí pro cyklisty a výchovou dětí. Místní úřady potom k celkovému rozpočtu přispějí dalšími zrhuba 12 miliony. Ministryně dopravy, Ruth Kellyová říká: ,,Jsem velice potěšena, že můžu jmenovat Bristol vůbec prvním britským městem pro cyklisty. Jsem si jista, že velkolepé a ambiciózní plány Bristolu podpoří již aktivní cyklisty a dodají odvahu dalším lidem nasednout na své bicykly a umožní jim zlepšit si fyzičku a pomoci řešit dopravní situaci. Bristol je v tomto ohledu jedničkou. A já doufám, že mnoho dalších bude tohoto skvělého příkladu následovat.

Vedle Bristolu bylo dalších 11 britských měst (viz výše) jmenováno ,,ukázkovými cykloměsty“, která získají financování pro zlepšení infrastruktury, parkování kol a vzdělávání v oblasti cyklistiky.

Ministr zdravotnictví a bristolský zastupitel Dawn Primarolo říká, že tento postup může pomoci řešit rostoucí úroveň obezity ve Velké Británii. ,,Pro většinu lidí je nejlepším způsobem jak se udržet v kondici, začlenit fyzickou aktivitu do každodenního života, jako je například dojíždění na kole do práce či do školy,“ uvedl Primarolo.

Bristolský plán na zlepšení cyklistiky

  • Vytvořit první britský systém pouličních půjčoven kol
  • Zavést ,,recyklační“ systém oprav kol a jejich poskytování znevýhodněným obyvatelům
  • Zbudovat vhodná zařízení pro cyklisty pravidelně dojíždějící do centra města
  • Vytvořit oddělené cyklostezky propojující předměstí s centrem
  • Vyvinout program personalizovaných dopravních plánů, který by byl zaměřen na změnu způsobů, kterými lidé vykonávají krátké cesty do práce

Přeloženo a upraveno z BBC News.

Jak si stojí Praha?

Ptáte-li se, kde je s úpravami pro dopravu u na jízdních kolech Praha, pak:

  1. Nedaří se zajistit ani základní financování
  2. Stále nefunguje ani systematické začleňování do rekonstrukcí
  3. Neexistuje politické zadání ani vůle úředníků a tak se nedaří řešit ani základní problémy typu změny přednosti v jízdě na kritickém místě cyklostezky
  4. Stojany i kola pražského systému pouličních půjčoven reznou ve skladu na Praze 4
  5. Neexistuje žádná pražská ani národní kampaň na podporu městské cyklistiky
Jan Valeška
Redaktor Prahou na kole mezi lety 2008 a 2009.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat