Bakclighty z cyklojízdy

Snad každý, kdo měl kolo, tam byl. Dorazil na Palacháč, projel se po magistrále a zpátky, užil si tu legraci. Duše rýpavé možná ale baží po komentáři: nuže, zde jeden máte. Nečiním si nárok na to, že mám s jakýmkoliv závěrem pravdu. Cyklojízdu jsem letos jel jako běžný účastník, úžasně jsem si to užil a tenhle článek tak není víc, než několik miniúvah člověka, který má sem tam i nějakou tu informaci ze zákulisí, ale při své skleróze si není jistý, co slyšel a co si přimyslel.

 

Kolik jelo lidí?

Cyklojízda. Foto: horydoly.cz
Cyklojízda

Letošní odhady budou ještě přibližnější než loňské. Ono spočítat několikatisíchlavý dav, ke kterému navíc neustále někdo přibývá, nebo se od něj odděluje, lze snad jedině pomocí leteckého snímku. Loňská čísla byla z několika zdrojů a pohybovala se mezi 1700 a 3000 účastníky. Na čem se shodnou všichni, že letos jelo podstatně víc lidí než vloni. Zdá se tedy, že takové pěkné, kulaťoučké číslo (které by se médiím hodilo líp než třeba nějakých 3729) je řekněme 5000, slovy pět tisíc.

Pochopitelně, pokud se někde dostane přesnější číslo, rád ho zde uvedu.

Na budapešťských padesát tisíc či statisíce cyklistů během berlínské Sternfahrt to pochopitelně nemá. Ale třeba i rozdíl v tom, jak pojala organizaci akce policie, naznačuje, že kritická hranice byla překročena. Cyklojízda se stává jednou z největších spontánních pražských akcí.

Auto*Mat znovu vyzývá magistrát

Cyklojízda. Foto: horydoly.cz
Protest

Pořadatel cyklojízdy a ,,hlídací pes“ udržitelnosti pražské dopravy a kvality života ve městě, občanské sdružení Auto*Mat, vyhlásilo před cyklojízdou nových Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Loňskou výzvu podpořilo v podobě petice na 3200 občanů. Magistrát slíbil udělat, co je v jeho silách, ale moc se nepředvedl. Vysvědčení, které Auto*Mat vystavil radnímu pro dopravu Steinerovi, se skvěje velkou čtyřkou.

V nových bodech se proto objevuje připomínka těch loňských. Auto*Mat vrací na světlo staré sliby a odvážně po politicích žádá, aby je skutečně plnili. Kromě toho vyzývá magistrát k následujícímu:

  • Upravit rozestavěnou severozápadní část Městského okruhu tak, aby zohlednila pěší a cyklisty.
  • Vytvořit na magistrátu pracovní místo obhájce práv chodců
  • Zřídit 5 nových cyklistických pruhů na hlavních tepnách městského centra
  • Zajistit instalaci cyklistických stojanů ve veřejném prostoru a u veřejných budov

Plné znění výzvy najdete na webu Auto*Matu.
Jako vloni, i letos můžete tuto výzvu podpořit formou petice. Její elektronickou verzi najdete hned u výzvy.

Potlačené neziskovky

Cyklojízda. Foto: horydoly.cz
Na Palachově náměstí

Dopravou a životním prostředím obecně se vážně zabývá řada neziskových organizací. Na letošní Smetanovo nábřeží se ale drtivá většina hlavních neziskovek vůbec nedostala. Kdo by hledal prezentaci Greenpeace, Dětí Země, Hnutí Duha, Oživení, Carbusters nebo Pražských Matek, měl by prostě smůlu. Trochu prostoru dostal Zelený Kruh a Auto*Mat — ten ovšem jenom proto, cyklojízdu v podstatě připravil, takže by bylo asi příliš hloupé ho úplně vymístit.

Magistrát zkrátka dává najevo, že ON ví sám nejlíp, co je to podpora udržitelné dopravy, a na ,,svojí“ akci nepodpoří prezentaci nějakých rozvracečů s jiným názorem. Vtipně se zbavil všech potenciálních kritiků tím, že je na promenádu prostě nepustil.

Veřejnosti skrytou šaškárnou pak byla licitace kolem programu na pódiu v době, kdy se cyklisté na cyklojízdu sjíždějí. Jedná se prakticky o jedinou příležitost, kdy se dají pražští cyklisté efektivně veřejně oslovit — a někomu to asi už došlo, protože pár dnů před nedělí to vypadalo, že na pódiu se místo vysvětlení toho, co je to výzva ,,Pět bodů pro Prahu“, bude moct každý příchozí zahrát na elektrickou kytaru. Nakonec to dopadlo v zásadě dobře: moc jsem neposlouchal, ale nové body Auto*Matu jsem zaregistrovat stačil. To, co se řeklo kromě toho, nepovažuji za důležité.

Nástup ,,ciťáků“

Cyklojízda. Foto: horydoly.cz
Na ,,obyčejném“ kole

Určitě jste postřehli, že uniformita horských a trekových kol je dávno pryč. Včera byly k vidění tandemy, lehokola, elektrokola, cruisery, choppery, koloběžky, dětské vozíky, přivěšená kola, dokonce i „conference bike“ pro sedm osob.

Kromě těchto takřka exotických kousků mě ale nejvíc potěšily ze sklepa vytažené Esky i funkční bicykly takřka historické, doplněné novými ,,ciťáky“ alias citybiky, jak se moderním městským kolům říká. U nás, protože v zemích s opravdu rozvinutou městskou cyklistikou je nijak nezařazují — říkají jim prostě kolo.

Cyklojízda už je mainstream

Má žena Markéta se už na cyklojízdách otrkala tak, že se při té srpnové (videoklip najdete zde ) málem navezla do policisty, prohlásila, že tato jízda byla velmi poklidná a příjemná. A to i přesto, že se později na nábřeží po uklouznutí na tramvajové koleji rozplácla jak široká tak dlouhá k nohám jiných dvou přihlížejících policistů.

Musím souhlasit s tím, že akce byla poklidná — všechno běželo jak na drátkách, špuntařům sekundovali policisté. Přišlo mi až, že to policejní zajištění bylo kvalitní skoro přespříliš. Nebyl žádný prostor pro tu živelnost, která bývá na cyklojízdách zvykem, když se blokují ulice, diskutuje s řidiči i s policií. Zkrátka, chyběla všechna ta spontánnost, kterou si užíváme na pravidelných čtvrtečních cyklojízdách menších.

Ale co. Asi to znamená, že se z velké cyklojízdy stává mainstream. A to bychom vlastně měli všichni chtít, ne?

Fotografie, fotogalerie, komentáře a ohlasy v médiích naleznete na Cyklojizdy.cz

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. „A to bysme vlastně měli všichni chtít, ne?“

    Určitě ;) 5, 10, 20, 50, 100 tisíc!!! Snad tímhel způsobem najde i víc lidí svou cestu na „malé“ cyklojízdy :) podle mě je to jednoznačně návyková záležitost…

  2. pane kolego. trochu tomu magistrátu křivdíte. Oživení na Smetanáku stánek mělo, Partnerství jakbysmet. Tuším že se tam také vyskytl Zelený kruh…

Další z rubriky

Adam Scheinherr: Pokud cyklodopravě prostor nezačneme dávat, tak na kole jezdit nikdy nebudeme 70

Po celé jaro jsme vám přinášeli ankety o plánech jednotlivých městských částí v oblasti cyklistické..více

Co chystají městské části: Praha 19 (Kbely) 12

22. 07. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru