Budapešťská cyklojízda mění tvář

Jan Valeška

Pražská cyklojízda se alespoň dle počtu jezdců a jejich komentářů vydařila. Nicméně podle některých se z ní vytratila původní spontaneita a nevázanost. Jízda několika tisíců cyklistů po, pro ten okamžik, automobilovému provozu zapovězených komunikacích za mohutné asistence policie ani v nejmenším nepřipomíná reálnou situaci běžného dopravního cyklisty, který je každodenně nucen tvrdě bojovat o své místo na silnici. A právě to se zdálo i organizátorům proslulé, největší světové cyklojízdy v Budapešti, které se letos na jaře zúčastnilo na 80 tisíc jezdců.

Proto se při cyklojízdě na Světový den bez aut (jízda se skutečně konala v pondělí 22.9. odpoledne) rozhodli pro změnu. Cyklojízda byla pojata nikoliv jako demonstrace, ale jako skutečná jízda – cesta z bodu A do bodu B, při dodržování dopravních předpisů a bez povolení trasy ze strany policie. Účastníci si tak mohli volit svou vlastní trasu a stát se skutečně součástí dopravy, tak jako v každodenním životě.

Hlavním důvodem bylo, že organizátoři jízdu již nechtěli, aby byla jízda prezentována jako mediální akce a už vůbec ne jako pouhá zábava. Akce měla vyvolat ještě větší tlak na politiky, aby začali zlepšovat podmínky pro cyklistiku nejen v Budapešti, ale v celé zemi. Cílem letošní budapešťské cyklojízdy nebylo demonstrovat, ale ukázat všem kolik cyklistů může v průběhu jednoho dne používat ulice při běžném provozu. Organizátoři se zároveň nebudou vyhýbat dopravním zácpám, které považují za jednu z příčin problému, na nějž vlastně nabízejí řešení.

Hlavním rozdílem tedy bylo, že účastníkům nebyla předepsána přesná trasa a žádná z ulic nebyla uzavřena automobilovému provozu. Cyklojízda měla určen startovní (začínala v pondělí 22.9. v 18.30!! na jednom z hlavních budapešťských náměstí) a konečný bod (kde ve 20 hodin končila). Zbytek jízdy byl plně v režii účastníků, kteří si mohli zvolit libovonou trasu, kterou se mezi těmito dvěma body vydají.

I přes tento nový model se letošní jízda obešla bez větších problémů, a přestože několik tisíc cyklistů vyjelo do běžného provozu, dostali se v několika skupinách přes město bez zjevnějších obtíží. Velký podíl na tom samozřejmě měly stovky dobrovolníků, kteří pomáhaly uklidňovat situaci na několika hlavních křižovatkách. Nicméně tato změna měla výrazný vliv na účast jezdců, v porovnání s rekordní účastí 80 tisíc osob letos na jaře se na jízdě ke Dni bez aut objevilo přibližně 10 000 jezdců, z nichž podle některých zdrojů dorazila do cíle k závěrečnému tradičnímu zvedání kol na Moskevském náměstí pouhá polovina.

Zdroj: http://index.hu/cikkepek
Foto: Index.hu

Jedním z hlavních důvodů pro změnu organizace jízdy bylo nedávné zrušení pozice ombudsmana pro záležitosti cyklistů v květnu 2008. Jinými slovy, i přes každoroční světové rekordy v počtech účastníků se nedaří učinit skutečný pokrok směrem k zrovnoprávnění cyklistů jako účastníků silničního provozu, a právě to chtěli organizátoři tímto nezvyklým krokem komunikovat k veřejnosti a zejména politikům.

Hlavním cílem je tedy přivést veřejnost k pochopení, že kolo je skutečný dopravní prostředek, jehož uživatelé mají na silnici stejná práva jako motorová vozidla. Heslo „my jsme také doprava“ mělo zdůraznit, že nejde o nějakou víkendovou demonstraci pro efekt, jak tomu bylo několikrát v minulých letech. Letošní rok také ukázal, že rekordy v počtu účastníků předcházejících několika let byly způsobeny částečně také tím, že se jízdy pořádaly o víkendech a za pěkného počastí. Letos jela jízda uprostřed dopravní špičky (kdy běžně všichni, tedy i cyklisté jezdí domů z práce), a zároveň za chladného a vlhkého počasí, což způsobilo nižší počet jezdců, ale poselství jízdy, která je součástí skutečného dopravního ruchu, je možná ještě silnější.

Zdroj: http://index.hu/cikkepek
Foto: MattKepek

Důležité na letošní jízdě také bylo to, že její cíle byly jasné a konkrétní: oproti loňským 20 obecným bodům, které zahrnovaly nejenom dopravní cyklistiku, ale také rekreační cyklistiku mimo město, atd. byly letošní cíle jízdy stručné: více prostoru pro cyklisty v ulicích (se specifikací několika míst)!

Z tohoto vývoje bychom si mohli vzít ponaučení i v Praze, kde se cyklojízdy každým rokem účastní stále víc lidí, ale reálný dopad je minimální. Stále je cyklojízda většinou odpovědných osob, ale i veřejností považována za řekněme zábavnou demonstraci, kdy si několik nadšenců přijede užít legraci. Je však třeba směrem ke všem komunikovat jiné poselství: cyklistika je samozřejmě zábavná, ale aby takovou byla pro všechny je třeba, aby byla chápána a příjmána jako skutečný způsob přepravy osob ve městě, a jako takové jí byla přisuzována adekvátní podpora města. Jedině tak se může skutečně rozvinout a mohou se naplno projevit její hlavní výhody a přínosy pro celé město.

Děkuji Gaboru Bihárimu, jednomu z dobrovolných organizátorů budapešťské Critical Mass za poskytnutí informací.

Zdroje v angličtině:
Gabor Bihári: Critical pressure
Greg Spencer: No bloodbath afterall
Criticalmass.hu

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Státní vlajka na kole 4

U příležitosti blížícího se státního svátku přinášíme doplnění k naší standardní cyklistické etiketě na základě..více

Cykloobousměrkový zázrak v Petrovicích 11

07. 10. - Martin - Inspirace
Na přelomu let 2016 a 2017 došlo v malé čtvrti na jihovýchodě Prahy k něčemu,..více

Deset let s Šeříkovou ulicí 4

Od vzniku stránek Prahou na kole v roce 2008 jsme Šeříkovou ulici komentovali snad třicetkrát...více

Evropský týden mobility v Praze 26

Jako každý rok i letos čeká Prahu v druhé polovině září Evropský týden mobility (ETM)...více

Lucemburk podruhé – Praha budoucnosti? 3

V minulém článku o cyklistické infrastruktuře v Lucemburku jsem představil dvě nejchytlavější infrastrukturní stavby: lávku..více

Co nového v Lucemburku? 10

Lucemburk je město spojené s Prahou nejen historickými kořeny (slepý král Jan Lucemburský bývá také..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • vlákno: Ochranné cyklopruhy na Mariánských hradbách

    V rámci pouhé opravy povrchu se podle fotek dosáhlo slušného výsledku. Ideální řešení je ale opravdu obousměrná cyklostezka, místa je…

  • újezďák: Skončeme závodění s auty

    Nevím jestli jsem rozuměl, ale rozhodně si nemyslím, že lidé " závodící na cyklostezkách" mají nastartované ze silnice od aut…

  • VencaM: Skončeme závodění s auty

    Zdravím vás z jiného světa. Popadl jsem svoji skládačku a vyrazil na advent do Vídně. S auty v provozu jsem…

webdesign by 2046
↑ nahoru