Jak do města XI: Převážíme cargo

Publikováno: 09. října. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 17. ledna. 2021

Užitečnost kola jako prostředku pro přepravu nákladů je vysoká. Na celém světě se jízdní kolo používá nejen jako sportovní náčiní, ale zejména jako dopravní prostředek pro lidi i náklady. Pro prevážení břemen po městě je základem nosič — ale nebylo by rozumné ani pohodlné, zatěžovat ho expedičními brašnami. Existuje mnoho příjemnějších způsobů, jak nosič využít. A komu nosič nestačí, tomu nabídneme několik tipů z domova i zahraničí.

Na běžné kolo běžný nosič

Základem každého kola do města, nebo lépe kola užitkového je samozřejmě dobrý, bytelný nosič, bez něj vlastně nic moc nepřevezete. Jedinou alternativou je batoh na zádech, jeho nevýhody jsou ale zřejmé – zpocená záda, jejich bolest, obtížnější pohyb (s těžkým batohem) atp. Batoh se tedy na kolo většinou nedoporučuje (snad jen pro případ, kdy máte všechny ostatní prostory, kterých je na kole dostatek obsazeny). Pokud vozíte peněženku a dvě knihy, lehká taška křížem přes rameno problém řeší — ale dánské slečny si své tašky stejně zaklapávají pružinou na nosiči.

Taštičky, kabelky, brašny.

Do pružiny na nosiči můžete zaklapnout jakoukoliv menší tašku. Pokud chcete víc, potřebujete brašny. Třeba máte ty turistické: znáte pak jejich obtížné sundavání, špatný přístup do postranních kapes, a konečně ani objem nebývá nijak zázračný. Pro město se hodí něco jiného.

Pokud máte nosič, není nad brašnu, kterou pověsíte ze strany. Taška má dva háčky, suchý zip, aby nevypadla — a to je všechno. Vyrábějí se všelijaké: Od kabelek, se kterými můžete jít klidně i do divadla, přes úřednické brašny na lejstra a notebook, batůžky, které pak hodíte přes rameno, až po nákupní tašky s objemem skoro třicet litrů, do kterých naložíte nákup na týden. Co ale mají společné, je triviální manipulace: přijdete ke kolu, pověsíte, zajistíte a během pár vteřin jedete. Před obchodem vezmete tašku přes rameno a nikdo vám jí na kole nevybere. Když vám nestačí jedna, můžete si pověsit dvě — každou z jedné strany.

Praktická zkušenost praví, že všechny tašky (a zvlášť ty objemnější) se nehodí ke každému nosiči. Nosič by měl mít ze stran zábrany, aby se tašky nemotaly do kol. Od věci nejsou ani kryty zadního kola, i když to už je trochu luxus.

nakup nakup - vyloženo
Postranní brašny mohou být různé a vejde se do nich opravdu hodně: na obrázku vpravo je nákup, který jsme tuto sobotu přivezli domů v brašnách na obrázku vlevo. (OK, přiznávám, že rohlíky byly v předním košíku).

vaclav-kriz-brasny

Nosič jako základ pro nadstavby.

S dvojicí tašek už toho odvezete docela dost — podívejte se na fotografii z našeho sobotního nákupu. Jestli vám ale tašky nevyhovují, můžete zvolit jiný přístup: Využít prostor na nosiči samotném. Nejméně prostoru poskytne koš na zadní nosič, který dnes koupíte i v hypermarketu. Do něj pak v pohodě vložíte takové zavazadlo, jaké se tam vejde.

Jestli je vám košík malý, přidělejte si na nosič přepravku. Na plochu 40 x 50 cm už naložíte ledacos. Pokud vozíte třeba počítač, může vašim potřebám odpovídat uzamykatelný box — i ten se dá na zadní nosič umístit.

Přední košík: věci pohodlně při ruce


Prostě… košík
(www.copenhagencyclechic.com)

Řešení praktičtější, než věšet tašky na řidítka. Přední košík mívá sice menší nosnost než nosič (obvykle 5-10 kg), ale uložení věcí do něj má tu základní výhodu, že je máte stále při ruce. Hodíte tam kabelku, na ní malý nákup — a můžete uždibovat přímo za jízdy. Podle vašeho vkusu si můžete pořídit obyčejný košík drátěný, elegantní vypletený, nebo praktický odnímatelný, se kterým můžete až do obchodu.


Košík pro psa (www.baron.cz)

Přední košík nepřetěžujte. Víc než pět kilo na řidítkách pocítíte při zatáčení. A některé košíky to také nemají rády, stejně jako razantní jízdu s vyskakováním na obrubníky. Plný košík dost výrazně omezuje potenciální agresivitu jízdy. A kromě toho: jak by to vypadalo, kdyby se dáma s nákupem v předním košíku proplétala křižovatkou s messengerskou dravostí?

Při výběru košíku také uvažujte jak budete řešit přední světlo. Jeho ponechání na řidítkách nebývá praktické. Koš ho v lepším případě stíní, v horším je společná montáž koše a světel nemožná. Městská kola mívají světlomet těsně nad blatníkem, takže košíku nepřekáží. Můžete zvážit přesun svého světla tam, na přední vidlici, nebo ho přidělat zespoda na košík samotný. Konečně, existují i košíky se zabudovaným předním světlem.

Extrémní využití nosiče

Jednou za čas se nám přihodí, že potřebujeme odvést něco objemnějšího: Velký kufr, právě zakoupenou polici, pět prázdných papírových krabic, počítač. Můžeme vás ujistit, že tohle všechno se dá převézt na obyčejném kole se zadním nosičem: chce to jen trochu invence a experimentování: jakmile získáte trochu zkušeností, budete moci překvapenému publiku na Silvestra vykládat, jak jste na kole stěhovali, řekněme piáno (pochopitelně elektrické ;-) ).

Pro upevnění objemného nákladu na nosič je potřeba především zajistit, aby po nosiči neklouzal, nekýval se, případně se nerozletěl po ulici. Pro upevnění dobře poslouží obyčejný motouz, případně pár gumicuků. K dispozici máte řadu úchytných bodů: Kromě horní plochy nosiče, ke které musíte náklad co nejlépe připevnit, použijte úchyty nosiče u středu zadního kola — ty se hodí hlavně u širokých beden. A jako spolehlivý úchyt použijte sedlovou trubku. Je to nejvyšší bod, za který můžete náklad uchytit. Raději použijte víc provazů než míň; čím pevněji bude náklad přivázaný, tím jistěji se vám s ním pojede.

Schéma naložení bedny
Základní uvázání objemnější bedny. Provaz 1 by měl být napevno a neměl by po bedně klouzat (lze zajistit přilepením nebo přivázáním v horní části. Provazy 2 by měly vést za sedlem, stáhnou se k sobě provazem 3.)

Stačí upevnit.
(www.copenhagencyclechic.com)

Široké i vysoké náklady musíte před upevněním rozumně vyvážit. Stejně ale počítejte s tím, že budete vratcí a že na stojánek nebude v žádném případě spolehnutí.

Mezi bednu a nosič můžete vložit pevnou desku (prkno, nebo jen větší kuchyňské prkénko, zkrátka, co je po ruce). Deska zajistí, že po utažení nákladu k nosiči se dno bedny nepromáčkne dovnitř. Dbejte také na to, aby těžiště bedny nebylo až za koncem nosiče. Pokud převážíte křehké věci, můžete desku vypodložit něčím měkkým, třeba nastříhanou karimatkou: zajistíte si tak o něco lepší odpružení. Stejně ale musíte přizpůsobit styl jízdy.

Obecně platí, že takhle můžete převést cokoliv, co se na nosič vejde. Ploché bedny můžete zasunout pod sedlo a zajistit je tak proti odpadnutí. Lehký náklad (třeba prázdné krabice) můžete vyrovnat do libovolné výšky — omezeni jste jen tím, co si troufnete pevně ke kolu přivázat.

U krabic širších než 80 cm byste měli náklad po stranách označit — zvlášť, pokud jedete v noci, olepte bednu odrazkami, nebo na její kraje přímo dejte blikačky: auta potřebují vidět celou vaší šířku (viz obrátek).

tma jezdec
Autor článku s objemnou bednou (čerstvě zakoupené houpací křeslo :-) ). Na levém okraji krabice je přilepená reflexní páska na ruku, uprostřed a vpravo jasně oranžové samolepky. Levý obrázek ukazuje, co vidí řidič na neosvětlené ulici. Na odfiltrovaném obrázku vpravo vidíte jezdce i s krabicí.

 

Když nosič nestačí

V případě přepravy objemnějších nákladů se vyplatí pořídit (či půjčit) si nákladní vozík za kolo. Jeho nespornou výhodou je, že jej lze připojit skoro za každý bicykl (např. Croozery bývají připojovány pomocí nástavce, který se přichytí na rychloupínák zadního kola. Nákladní vozíky jsou v ČR v prodeji a jsou i cenově dostupné (cena v řádu několika tisíc). Obvykle jsou skládací, poměrně lehké a ve složené podobě nezaberou mnoho místa. Jejich nosnost je ale omezená na nějakých 30-50 kg.


Nákladní vozík Azub

Croozer Cargo

Zahraniční inspirace

Pro cyklisty s náročnějšími požadavky existuje řada řešení, běžných v Holandsku nebo Dánsku. Nákladní kola a tříkolky u nás nejsou běžně k mání; inspiraci, kterou mohou být, proto představí jiný článek. Pro nedočkavce jsem přidal pár odkazů:

The Bakfiets Cargobike blog
Nakole: Kdy jste naposledy jeli na nosiči?
Xtracycle.com
Is That a Wheelbarrow? (osobní zkušenosti majitele ,,bakfietu“ z Portlandu)
Workcycles.nl

Jízda se zátěží

Dá rozum, že pokud přepravujete náklad, bude se kolo chovat trochu jinak, než když si to pálíte nalehko. Obecně platí, že musíte jet pomaleji a opatrněji. Zapomeňte na vyskakování obrubníků, retardéry začnete proklínat. Prostě víc myslete na to, co máte za sebou (před sebou) naložené.

Jste dlouzí

S přivěšeným vozíkem jste delší. Vozík vás také patřičně zbrzdí. Budete pomalejší, nemůžete spoléhat na to, že se všude protáhnete — hlavně v zatáčkách. Kola přivěšeného vozíku také nejedou ve stejné stopě jako vaše: zapomeňte na úzké stopy výjezdů, pocítíte také kanály, které byste jinak minuli.

Jste širocí

V zásadě můžete být tak širocí, jak chcete. Ale musíte si dát pozor: Držte si ještě větší odstup od kraje silnice. S širokou krabicí je obzvlášť nepřijemný průjezd mezi sloupky bránícímu vjezdu osobních aut. A zvlášť pozor si dejte na chodníku: zvyk míjet těsně dopravní značky nebo chodce se vám může šeredně nevyplatit.

Jste těžcí

Jakmile si na kolo naložíte padesát kilo „carga“, začnou se dít věci. Bycikl je najednou hůř ovladatelný. Má výrazně delší brzdnou dráhu. A k vyjetí známého kopce potřebujete o hodně lehčí převody. Nervěte to silou. Zvolte si klidnější tempo. Kolo převážející náklad není žádné Ferrari – daleko spíš připomíná Avii, která se do kopců také zrovna nežene.

Vše se pochopitelně stupňuje s přidanou hmotností. Třicet kilo nákladu ještě uvezete v pohodě. Nákladní kolo se třemi dětmi a nákupem (bratru 70 kg převážně živé váhy) vám už může dát pořádně zabrat.

Jste velcí

Pokud si naložíte velký náklad, dejte si pozor na vítr. Stačí slabý závan z boku, kolo se za chová jako plachetnice a začne křižovat napříč jízdním pruhem. Buďte připraveni. Čím větší a lehčí náklad máte, tím spíš vás může vítr nepříjemně překvapit.

Na závěr

Na závěr článku tedy nezbývá, než popřát: Nebojte se vozit věci. Jízdní kolo umí převézt právě tolik nákladu, kolik mu naložíte. Je mnoho zemí, kde už to dávno vědí! :-)


Prostě cargo. (Foto Kamil Okač)

Odkazy:

http://www.cicle.org/bike_now/carry_stuff.php
Back rack culture na Copenhagen Cycle Chic.

Příště:

Vozit po městě náklad je vcelku zvládnutelná věc. V příštím díle seriálu se budeme věnovat tomu, jak vozit po městě děti.

Starší díly seriálu:
Jak do města I: Proč na kole
Jak do města II: Na ulici
Jak do města III: Jak se vyhnout nejčastějším nehodám
Jak do města IV: Zamknout kolo a jít
Jak do města V: S kolem veřejnou dopravou
Jak do města VI: Zlepšujeme techniku a efektivitu
Jak do města VII – v noci, za deště v zimě
Jak do města VIII: Jezdit efektivně nebo defensivně?
Jak do města IX: Po tramvajových kolejích
Jak do města X: Šaty dělaj člověka

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Badial 9. 10. 2008, 11:41

http://www.nakole.cz/clanky/430-tema-kdy-jste-naposledy-jeli-na-nosici.html

panpivik 10. 10. 2008, 09:09

Doplnil bych, že jako nákladní vozík báječně slouží i dětský vozík. Několikrát jsem použil Croozer tak, že jsem jej nerozložil a nechal jsem jej placatý. Vzikne slušné ložná plocha a pak už to chce jen gumicuky.

Dcela by mne zajímaly tipy jak vozit notebook (nebo jinou na otřesy citlivější věc). Osobně jej vozím v měkém pouzdře v batohu. Tak nějak mi přijde, že na zádech je přes mé tělo lépe odpružen než na nosiči.

Jo a ty slečny budou spíše z Dánska než z Holandska. Aspoň podle názvu serveru ;-)

Vratislav Filler 10. 10. 2008, 09:38

Notebook: Když jsem jezdil na treku s turistickými brašnami, míval jsem horní brašnu vypodloženou třemi vrstvami karimatky (vsunuté do ploché "kapsy" mezi bočními brašnami a odepínatelnou brašnou horní), Notebook jsem dával do horní brašny ještě v tašce přes rameno, "dolní" stěnu jsem měl ještě vyztuženou plastovým kuchyňským prkýnkem (přesně tam pasovalo). Nevýhoda byla, že se pak do brašny už kromě notebooku skoro nic nevešlo a i přes vypodložení prkýnkem jsem měl pocit, že položením napříč přes nosič ten noťas hodně lámu.
Ale to jsem ještě jezdil do práce kus zkratkou přes les, zvlášť z práce takovým hezkým singletrackovým sjezdem, to jsem se vždycky bál, někdy jsem notebook dával do brašny až, když jsem dojel na silnici. Za tu dobu, co jsem ho takhle vozil (asi 2 roky), mi odešel harddisk, což mohlo (ale nemuselo) být způsobené těmi offroadovými otřesy (notebook jsem kupoval jako zánovní, čert ví, co s ním dělal předchozí majitel).

Posledního půl roku mám objemnou brašnu na nosič ze strany (skoro dvacetilitrovou), na dva háčky a sucháč (viz fotky v článku, ta černá). Věci v brašně vrstvím následovně (směrem od strany, kde je zavěšená): Desky s papíry, notebook, oblečení a ostatní. Brašna není přivázaná k nosiči "natvrdo", ale trošku na svých závěsech houpe, což tlumí, úderům notebooku o bok nosiče bráním vloženými lejstry. Umístěním notebooku "nastojato" ho asi namáhám nejmíň, jak to jde. Retardéry a obrubníky neskáču, Citybiku to nedělá dobře :-)

U kol s odpruženou přední vidlí by možná fungovalo vozit křehké věci vpředu - buď v košíku (ale je potřeba zajistit, aby věci nevyskočily ven), nebo namontovat přední nosič.

Holandské slečny jsem opravil, uh,uh, dávám si poznámku za nepozornost! ;-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
8 kroků, jak na školní cyklojízdu
Návody,

8 kroků, jak na školní cyklojízdu

13. dubna. 2024, 5min. čtení