Přes Anděla po pěti letech legálně


foto Praha cyklistická / TP

Neuvěřitelné se stalo skutečností: Po takřka pěti letech existence nesmyslné místní úpravy byl zlegalizován průjezd celoměstské trasy A1 přes křižovatku Anděl. Zmizelo tak memento ignorance cyklistické dopravy na Praze 5 a s ním, jak doufáme, se mírně mění i přístup této městské části k cyklistice.

Podrobnosti o novém řešení křižovatky najdete na webu cyklo.praha-mesto.cz.

Všechno začalo koncem roku 2003, kdy Praha 5 rekonstruovala křižovatku Anděl a vytvořila zde ,,pěší zónu“. Uvozovky jsou zcela na místě, protože tím vznikla patrně jediná pěší zóna, kde byl povolen průjezd aut společně s příkazem, aby cyklista sestoupil z kola.

Na bláznivou situaci zakrátko zareagovala cyklistická veřejnost. Upozorňovaly na to Děti Země, jejih tiskovou zprávu citoval třeba Econnect, Mountainbike.cz nebo Nakole.cz.

Přes tento počáteční tlak se ale neměnilo nic. Situace byla o to absurdnější, že povolení jízdy cyklistů zde nebránilo žádné reálně nebezpečí, ani technický nebo legislativní problém. Jediné, co chybělo, byla vůle.

Navenek se nedělo nic celých pět let, během kterých se křižovatka na Andělu stala odstrašujícím příkladem vztahu městské části Prahy 5 k cyklistům. Příkladem, který odolával tlaku cyklistické veřejnosti, opozičních zastupitelů i úředníků magistrátu, změnu neúnosné situace prosazujících.

O dlouhotrvajícím problému této pěší zóny bylo v průběhu času možné dočítat se i v mainstreamových médiích (Aktuálně.cz, Pražský deník nebo Respekt – archivní článek zde). Mezi magistrátem, městskou částí a dopravním inspektorátem zatím probíhala vleklá jednání. Anděl byl citován v požadavcích na zlepšení infrastruktury cyklistů jako snadno odstranitelná absurdita.

Po pěti letech snahy cyklistické veřejnosti i magistrátu se podařilo dohodnout řešení, které legalizuje průjezd cyklistů touto pěší zónou. Je to částečný kompromis. Cyklisté jsou povinni jet v koridorech MHD a není možný příjezd z ulice Lidické. Buďme ale rádi aspoň za to, že ten ostudný nesmysl, jakým předchozí řešení bezesporu bylo, konečně zmizel.

V tuto chvíli bohužel není jasné, zda máme zodpovědným zastupitelům Prahy 5 za svolení s kompromisním řešením poděkovat (vždyť udělali správnou věc), a nebo se ptát: proč to u všech čertů celých těch pět let byl problém?

Realizace se v závěru povedla především díky vytrvalé snaze několika lidí, především z Komise Rady HlMP pro cyklistickou dopravu, a neustálé kritice občanských sdružení jako jsou Auto*Mat, Oživení či Děti Země. Je to ukázka toho, že k rozumnému řešení lze nakonec přesvědčit i ty městské části, které jinak městská cyklistika příliš nezajímá — pokud je přesvědčujete dostatečně dlouho.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Další z rubriky

Londýňané si přejí snižování počtu aut v sousedstvích, ukázal průzkum :)

Londýňané chtějí opatření, která zvyšují bezpečnost dopravy a omezují počet aut ve městě. To ukázal..více

Cyklotrasa A202 protažena z Kunratic do Vestce :)

Na sklonku minulého roku došlo k proznačení místní cyklotrasy A202. Ta spojuje okrajovou městskou část..více

Modernizace stanice Opatov :)

08. 01. - Pavel Mašek - Zprávy
Dlouho trvající modernizace zastávky Opatov je téměř u konce, podívejme se, jak se změnila. Nové..více

Nový cyklopřejezd Blanická / Francouzská – Uruguayská 19

V rámci obnovy světelné signalizace na křižovatce ulic Blanická, Francouzská a Uruguayská na Praze 2..více

Úprava pražských náplavek 4

TSK Praha na podzim 2020 začala dokončovat předláždění pražských náplavek v chybějících úsecích. Konkrétně se..více

Prodloužená cyklostezka podél ulice Červeňanského 7

Letos došlo k prodloužení cyklostezky podél ulice Červeňanského, nacházející se na sídlišti Velká Ohrada poblíž..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jezdíte v době pandemie po Praze na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Pavel Masek: Co si myslíte o našem webu?

    @antonio - PNK se prezentuje jako nezavisle a jakmile si ziska dotace od kohokoliv, vznika tim nejaky zavazek, vetsinou to…

  • Antonio: Co si myslíte o našem webu?

    Ano, líbí se mi co píšete na FB - centrum a komunita. PNK by se mohlo stát značkou, která bude…

  • Jan Fiala: Co si myslíte o našem webu?

    V posledních letech se výrazně zlepšily mapy.cz, turistická vrstva. Dobře se tu plánuje trasa, včetně manipulace s průjezdními body. Je…

webdesign by 2046
↑ nahoru