Přes Anděla po pěti letech legálně


foto Praha cyklistická / TP

Neuvěřitelné se stalo skutečností: Po takřka pěti letech existence nesmyslné místní úpravy byl zlegalizován průjezd celoměstské trasy A1 přes křižovatku Anděl. Zmizelo tak memento ignorance cyklistické dopravy na Praze 5 a s ním, jak doufáme, se mírně mění i přístup této městské části k cyklistice.

Podrobnosti o novém řešení křižovatky najdete na webu cyklo.praha-mesto.cz.

Všechno začalo koncem roku 2003, kdy Praha 5 rekonstruovala křižovatku Anděl a vytvořila zde ,,pěší zónu“. Uvozovky jsou zcela na místě, protože tím vznikla patrně jediná pěší zóna, kde byl povolen průjezd aut společně s příkazem, aby cyklista sestoupil z kola.

Na bláznivou situaci zakrátko zareagovala cyklistická veřejnost. Upozorňovaly na to Děti Země, jejih tiskovou zprávu citoval třeba Econnect, Mountainbike.cz nebo Nakole.cz.

Přes tento počáteční tlak se ale neměnilo nic. Situace byla o to absurdnější, že povolení jízdy cyklistů zde nebránilo žádné reálně nebezpečí, ani technický nebo legislativní problém. Jediné, co chybělo, byla vůle.

Navenek se nedělo nic celých pět let, během kterých se křižovatka na Andělu stala odstrašujícím příkladem vztahu městské části Prahy 5 k cyklistům. Příkladem, který odolával tlaku cyklistické veřejnosti, opozičních zastupitelů i úředníků magistrátu, změnu neúnosné situace prosazujících.

O dlouhotrvajícím problému této pěší zóny bylo v průběhu času možné dočítat se i v mainstreamových médiích (Aktuálně.cz, Pražský deník nebo Respekt – archivní článek zde). Mezi magistrátem, městskou částí a dopravním inspektorátem zatím probíhala vleklá jednání. Anděl byl citován v požadavcích na zlepšení infrastruktury cyklistů jako snadno odstranitelná absurdita.

Po pěti letech snahy cyklistické veřejnosti i magistrátu se podařilo dohodnout řešení, které legalizuje průjezd cyklistů touto pěší zónou. Je to částečný kompromis. Cyklisté jsou povinni jet v koridorech MHD a není možný příjezd z ulice Lidické. Buďme ale rádi aspoň za to, že ten ostudný nesmysl, jakým předchozí řešení bezesporu bylo, konečně zmizel.

V tuto chvíli bohužel není jasné, zda máme zodpovědným zastupitelům Prahy 5 za svolení s kompromisním řešením poděkovat (vždyť udělali správnou věc), a nebo se ptát: proč to u všech čertů celých těch pět let byl problém?

Realizace se v závěru povedla především díky vytrvalé snaze několika lidí, především z Komise Rady HlMP pro cyklistickou dopravu, a neustálé kritice občanských sdružení jako jsou Auto*Mat, Oživení či Děti Země. Je to ukázka toho, že k rozumnému řešení lze nakonec přesvědčit i ty městské části, které jinak městská cyklistika příliš nezajímá — pokud je přesvědčujete dostatečně dlouho.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Další z rubriky

Oprava cyklostezky na Rohanském ostrově bude dokončena v květnu 2019 7

V srpnu jsme informovali o začínající rekonstrukci cyklostezky na páteřní cyklotrase A2 na Rohanském ostrově...více

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Standa: Cyklostezka mezi Újezdem nad lesy a Kolodějemi byla otevřena

    https://www.youtube.com/watch?v=eamMQtcTxW8 Dnes i TSK vydalo video z cyklostezky, moc nechápu průběh a konečné dílo v porovnání…

  • Hary: Na kole vedle sebe

    Proč je zakázaná jízda dvou cyklistů vedle sebe, to před časem vysvětloval pan "všechno vím, všechno znám" Machovec z Global…

  • Pavel: Muzejní oáza

    Legislativní neukotvenost tohoto prostoru je jeho největším problémem. Stezka pro cyklisty má podle mého někde začínat, někudy vést a někde…

webdesign by 2046
↑ nahoru