Přes Anděla po pěti letech legálně


foto Praha cyklistická / TP

Neuvěřitelné se stalo skutečností: Po takřka pěti letech existence nesmyslné místní úpravy byl zlegalizován průjezd celoměstské trasy A1 přes křižovatku Anděl. Zmizelo tak memento ignorance cyklistické dopravy na Praze 5 a s ním, jak doufáme, se mírně mění i přístup této městské části k cyklistice.

Podrobnosti o novém řešení křižovatky najdete na webu cyklo.praha-mesto.cz.

Všechno začalo koncem roku 2003, kdy Praha 5 rekonstruovala křižovatku Anděl a vytvořila zde ,,pěší zónu“. Uvozovky jsou zcela na místě, protože tím vznikla patrně jediná pěší zóna, kde byl povolen průjezd aut společně s příkazem, aby cyklista sestoupil z kola.

Na bláznivou situaci zakrátko zareagovala cyklistická veřejnost. Upozorňovaly na to Děti Země, jejih tiskovou zprávu citoval třeba Econnect, Mountainbike.cz nebo Nakole.cz.

Přes tento počáteční tlak se ale neměnilo nic. Situace byla o to absurdnější, že povolení jízdy cyklistů zde nebránilo žádné reálně nebezpečí, ani technický nebo legislativní problém. Jediné, co chybělo, byla vůle.

Navenek se nedělo nic celých pět let, během kterých se křižovatka na Andělu stala odstrašujícím příkladem vztahu městské části Prahy 5 k cyklistům. Příkladem, který odolával tlaku cyklistické veřejnosti, opozičních zastupitelů i úředníků magistrátu, změnu neúnosné situace prosazujících.

O dlouhotrvajícím problému této pěší zóny bylo v průběhu času možné dočítat se i v mainstreamových médiích (Aktuálně.cz, Pražský deník nebo Respekt – archivní článek zde). Mezi magistrátem, městskou částí a dopravním inspektorátem zatím probíhala vleklá jednání. Anděl byl citován v požadavcích na zlepšení infrastruktury cyklistů jako snadno odstranitelná absurdita.

Po pěti letech snahy cyklistické veřejnosti i magistrátu se podařilo dohodnout řešení, které legalizuje průjezd cyklistů touto pěší zónou. Je to částečný kompromis. Cyklisté jsou povinni jet v koridorech MHD a není možný příjezd z ulice Lidické. Buďme ale rádi aspoň za to, že ten ostudný nesmysl, jakým předchozí řešení bezesporu bylo, konečně zmizel.

V tuto chvíli bohužel není jasné, zda máme zodpovědným zastupitelům Prahy 5 za svolení s kompromisním řešením poděkovat (vždyť udělali správnou věc), a nebo se ptát: proč to u všech čertů celých těch pět let byl problém?

Realizace se v závěru povedla především díky vytrvalé snaze několika lidí, především z Komise Rady HlMP pro cyklistickou dopravu, a neustálé kritice občanských sdružení jako jsou Auto*Mat, Oživení či Děti Země. Je to ukázka toho, že k rozumnému řešení lze nakonec přesvědčit i ty městské části, které jinak městská cyklistika příliš nezajímá — pokud je přesvědčujete dostatečně dlouho.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Další z rubriky

Loňské nehody cyklistů v Praze: nejméně těžkých zranění, ale i úmrtí po sedmi letech 23

Pražská policie zveřejnila přehled nehod za rok 2017. Jak se v posledních letech vyvíjela nehodovost..více

Muzeum: koncepční studie 7

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil koncepční studii okolí Národního muzea. Koncepční..více

Návrh omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón zveřejněn 32

Odbor dopravy Prahy 1 zveřejnil 28. prosince 2017 návrh na opatření obecné povahy (OOP) stanovující..více

Rekonstrukce Zenklovy začala 2

Od 3. ledna 2018 vypuká dlouho očekávaná rekonstrukce Zenklovy ulice v Praze 8. Opravován bude..více

Kauza pěších zón jde do finále 28

Omezení vjezdu cyklistů do centrálních pěších zón, o kterém jsme vás prvně informovali na jaře,..více

Soutěž na lávku přes Štvanici zná svého vítěze 7

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vyhlásil vítěze architektonické soutěže na stavbu pěší..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využijete pro dopravu přes Libeňský most Rekola?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru