Přes Anděla po pěti letech legálně


foto Praha cyklistická / TP

Neuvěřitelné se stalo skutečností: Po takřka pěti letech existence nesmyslné místní úpravy byl zlegalizován průjezd celoměstské trasy A1 přes křižovatku Anděl. Zmizelo tak memento ignorance cyklistické dopravy na Praze 5 a s ním, jak doufáme, se mírně mění i přístup této městské části k cyklistice.

Podrobnosti o novém řešení křižovatky najdete na webu cyklo.praha-mesto.cz.

Všechno začalo koncem roku 2003, kdy Praha 5 rekonstruovala křižovatku Anděl a vytvořila zde ,,pěší zónu“. Uvozovky jsou zcela na místě, protože tím vznikla patrně jediná pěší zóna, kde byl povolen průjezd aut společně s příkazem, aby cyklista sestoupil z kola.

Na bláznivou situaci zakrátko zareagovala cyklistická veřejnost. Upozorňovaly na to Děti Země, jejih tiskovou zprávu citoval třeba Econnect, Mountainbike.cz nebo Nakole.cz.

Přes tento počáteční tlak se ale neměnilo nic. Situace byla o to absurdnější, že povolení jízdy cyklistů zde nebránilo žádné reálně nebezpečí, ani technický nebo legislativní problém. Jediné, co chybělo, byla vůle.

Navenek se nedělo nic celých pět let, během kterých se křižovatka na Andělu stala odstrašujícím příkladem vztahu městské části Prahy 5 k cyklistům. Příkladem, který odolával tlaku cyklistické veřejnosti, opozičních zastupitelů i úředníků magistrátu, změnu neúnosné situace prosazujících.

O dlouhotrvajícím problému této pěší zóny bylo v průběhu času možné dočítat se i v mainstreamových médiích (Aktuálně.cz, Pražský deník nebo Respekt – archivní článek zde). Mezi magistrátem, městskou částí a dopravním inspektorátem zatím probíhala vleklá jednání. Anděl byl citován v požadavcích na zlepšení infrastruktury cyklistů jako snadno odstranitelná absurdita.

Po pěti letech snahy cyklistické veřejnosti i magistrátu se podařilo dohodnout řešení, které legalizuje průjezd cyklistů touto pěší zónou. Je to částečný kompromis. Cyklisté jsou povinni jet v koridorech MHD a není možný příjezd z ulice Lidické. Buďme ale rádi aspoň za to, že ten ostudný nesmysl, jakým předchozí řešení bezesporu bylo, konečně zmizel.

V tuto chvíli bohužel není jasné, zda máme zodpovědným zastupitelům Prahy 5 za svolení s kompromisním řešením poděkovat (vždyť udělali správnou věc), a nebo se ptát: proč to u všech čertů celých těch pět let byl problém?

Realizace se v závěru povedla především díky vytrvalé snaze několika lidí, především z Komise Rady HlMP pro cyklistickou dopravu, a neustálé kritice občanských sdružení jako jsou Auto*Mat, Oživení či Děti Země. Je to ukázka toho, že k rozumnému řešení lze nakonec přesvědčit i ty městské části, které jinak městská cyklistika příliš nezajímá — pokud je přesvědčujete dostatečně dlouho.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Další z rubriky

Omezení průjezdu po pěších zónách na Praze 1 začne za několik dnů 13

Po roce od zveřejnění záměru se v nejbližších dnech na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a..více

Cyklostezka podél Košíkovského potoka je před dokončením 8

Jedna z významných cykloakcí tohoto roku a téměř jediná ve vnitřním městě, cyklostezka podél Košíkovského..více

Prahou projela velká jarní cyklojízda 1

20. 05. - redakce - Zprávy
(s využitím tiskové zprávy Auto*Mat). V sobotu 12. května projela Prahou pravidelná velká jarní cyklojízda...více

Rok s kauzou pěších zón, rok beze změn 3

Kauza pěších zón na Praze 1 (více zde) nabrala v posledních týdnech překotné tempo, přičemz..více

Nový ochranný cyklopruh na nábřeží Kapitána Jaroše 36

Na nábřeží kapitána Jaroše vznikl v dubnu 2018 nový ochranný cyklopruh, který výrazně zpříjemňuje cestu..více

Bouře nad Náplavkou 12

Pražská cyklodílna Bajkazyl sídlící na novoměstské náplavce pod Palackého mostem vyvolala rozruch svým otevřeným dopisem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak budete jezdit přes pěší zóny po omezení průjezdu?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru