Varování: Nebezpečná uzavírka cyklostezky A2

Publikováno: 24. května. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. dubna. 2012

zavrena_a2_chodnik_uzavren Na páteřní trase A2 je asi v délce 1 km uzavřen chodník mezi Libní a Trojou (od ústí ulice U českých Loděnic Po most Barikádníků). Není vyznačena objížďka, cyklisté jsou tak naváděni na ulici Povltavskou, kde je silný provoz! Je to velmi nepříjemné, a zvlášť pro rodiny s dětmi nebezpečné.
Pokud pojedete po A2 z Libně směrem k ZOO, sjeďte asi 300 metrů před vyústěním stezky v ulici U Českých Loděnic vlevo, na pěšinu podél řeky. V opačném směru (od Troji) můžete ya mostem Barikádníků buď využít (již takřka neznatelný) cyklopruh, nebo raději také sjet těsně k řece a vzít to po pěšině.

Aktualizováno: Poté, co si redaktor PrahouNaKole po týdnu uzavírky všiml a obvolal spoustu zodpovědných lidí, po několika písemných stížnostech a s prvními články v médiích a všeobecnou ostudou, byla situace částečně napravena. V místě jsou nyní umístěny cedule navádějící na výše popsanou objízdnou trasu.

Na chodníku (který je sám o sobě úzký a tedy dost nepříjemný) jsou rozkopané dva úseky v délce asi 30 metrů. Vzhledem k přítomnosti svodidel musel být uzavřen celý, asi kilometrový úsek. Na cyklisty se přitom vůbec nemyslelo, cyklostezka je zatarasena cedulemi ,,Chodník uzavřen“ bez jakéhokoliv náznaku toho, co má v tomto místě dělat cyklista.

Ve směru do centra je ještě možné použít cyklopruh. Pomiňme nyní to, že samotné řešení tohoto úseku páteřní trasy cyklopruhem v silnici, kde auta jezdí běžně 90 km/h, je nevhodné, jakož i fakt, že pruh je po zimě a vyfrézování části vozovky prakticky neviditelný. Prostor cyklopruhu je teď navíc zatarasen přenosnými značkami, které nutí cyklisty vybočovat do jízdní dráhy.

zavrena_a2_cyklisti_na_povltavske
Povltavská ulice: Auta zde jezdí přes 90 km/h. Cyklisté sem byli svedeni bez varování pro řidiče.

Směrem z centra je situace ještě horší. Pokud se přesunete na silnici, jedete podél opěrné zdi a auta vás budou předjíždět velkou rychlostí. Na konci celého úseku se pak nebudete vědět, kde se na cyklostezku vrátit. To, že podél Vltavy vede pěšina, která zůstala schůdná, není nikde ani v nejmenším naznačeno.

Celá uzavírka navíc vznikla o víkendu, patrně proto, že někdo předpokládal slabší provoz. Ve skutečnosti tyto rekreační cyklostezky ožívají především o víkendu, kdy po nich navíc jezdí rekreační jezdci, děti a podobně. Ten, kdo svolil k dané opravě a schválil podobu dočasného značení, považoval zjevně daný úsek za málo používaný chodník, jehož uzavření omezí maximálně několik svátečních chodců. Nezaregistroval vůbec skutečnost, že uzavírá páteřní cyklotrasu, po které o nadcházejícím slunečném víkendu projedou stovky cyklistů, které namísto pohodlného výletu po cyklostezce čeká vynucený kilometřík po ,,meziměstské“ silnici první třídy.

zavrena_a2_bezradni_chodci
,,To máme jako jít po silnici?“

Tento případ je obdobou nedávného uzavření náplavky výstavou lodí. I když příčina je jiná, důsledky jsou stejné: Uzavření frekventované cyklistické trasy bez řešení objížďky a s následkem uvedení mnoha cyklistů do nebezpečí. Dva případy v tak krátkém časovém rozmezí ukazují, že je zde nějaká chyba v systému, jakým se řeší uzavírky na cyklistických trasách; respektive, že se potenciální uzavírky neřeší vůbec. Trasa A1 pod Barrandovem je zavřená už půl roku. Zdá se, že v Praze je možné uzavřít frekventovanou cyklostezku kdykoliv a komukoliv se zamane.

Osobně se tomu nedivím: Ve městě, které kašle na chodce tak, že dopustí ,,smáznutí“ desítek přechodů namísto jejich úpravy, je nějaké řešení trablů, které vzniknou cyklistům, naprosto marginální záležitostí.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Prochaine 24. 5. 2009, 12:56

Na pěšince podél řeky si dejte také pozor - je velmi úzká (tak na jedno kolo) a přivlastnili si jí rybáři, kteří si neváhají rozložit své nářadí přes celou pěšinku a ještě se tváří nepříjemně, že jim plašíte ryby. Také si dejte pozor na velká železná uvazovací oka, přes která budete na pěšince přejíždět!

nomarski 24. 5. 2009, 14:28

Uzavírku asi provedli už ve středu kolem osmé ranní. Hned jsem si říkal, že to není úplně standardní, snad jsem byl v duchu i sprostý :-) A se skřípajícími zuby jsem se odebral do vozovky. V místě, kde je silnice dočasně zúžená se mi, ač jsem byl dle značení v právu, nikdo nesnažil dát přednost. Jsem rád, že o tom píšete - vždyť je to šlendrián.

Prochaine 24. 5. 2009, 15:57

Uzavřené to zde bylo již v neděli 17. května. Mimochodem by mě zajímalo, jaký anti-cyklistický účinek má mít nově vytvořená bílá dlažba s půlkulovými výstupky, ne nepodobná slepeckým značkám. Nevím jak ostatním, ale na kole to není moc příjemné.

Hynek 24. 5. 2009, 17:40

Prochaine: Nevím, jestli myslíte totéž, ale ta dlažba tam jsou opravdu vodící pásy pro slepce. Je to samozřejmě strašná blbost, jakoby na úzkém chodníku neměl slepec podle čeho se orientovat. Slepci, které znám, na takové hovadiny sami nadávají. Je to tam celé úplně špatně.

Prochaine 24. 5. 2009, 22:26

Hynek: Moc tomu nerozumím. V Praze jsem nenašel jediné místo, kde by to bylo, krom několika míst před přechodem pro chodce, ale zrovna tady rozkopou celý chodník od Mostu Barikádníků až do Libně jen aby mohli ukázat, že pro slepé něco udělali.

Komanche 25. 5. 2009, 09:26

Tak rpo slepce? To moc nechapu. U nas na Chodove je to v podchodu pod Turkovou ulici, a opticky to deli cast chodniku pro kola a pro chodce. Az na to ze je to asi pul metru siroke. Nevidim v tom vubec zadny smysl. Provedeni je nevim asi plast, nalepene na stavajicim chodniku.

Vratislav 25. 5. 2009, 09:34

Prostě nová norma/předpis/vyhláška/zákon... Slepě aplikována nemusí dávat smysl :-/ (viz přechody) Teď je to ve fázi ,,zkoušení, co to udělá''. Poté, co se pár věcí takhle zvzá, se norma doplní, zazáplatuje tak, aby i jí největší tupec mohl slepě aplikovat aniž by podobné hrůzy vznikly znovu. A jakmile se to zažije, stane se norma zastaralou a bude se moct začít znovu. To je český technokratický cyklus.

Vilem 25. 5. 2009, 09:45

Není tu nějaký právník? Můžeme se nějak bránit? Desítky dětí na kole jsou nasměrovány na hlavní silnici s vysokým provozem. Když se něco stane, odnesou to samozřejmě rodiče. Neměli jste tam jezdit, řeknou jim u soudu, do ZOO přece jezdí autobus...

Vilem 25. 5. 2009, 09:46

Mimochodem dnes se v rozhovoru pro noviny E15 představitelé města chlubí svým největším úspěchem, průjezdností Prahy pro cyklisty od jihu na sever!

Vratislav Filler 25. 5. 2009, 09:54

Pche. O tom, jak je Praha cyklo průjezdná z jihu na sever se každý mohl přesvědčit při čtvrteční (dost nepovedené) cyklojízdě. (btw., nebyl by na to link, nebo alespoň info, kdo konkrétně se tam chlubí? Bém? Štěpánek? Polák?)

vilem 25. 5. 2009, 11:28

V pdf formátu na adrese http://www.e15.cz/assets/e15-v-pdf/01-32_e15_58.pdf
...Radní Štěpánek tvrdí, že město dělá dost...Vyzdvihuje zejména to, že městu se v posledních dvou letech podařilo zprůjezdnit Prahu pro cyklisty od Zbraslavi až po Podhoří.

Vratislav Filler 25. 5. 2009, 11:43

No, dejme tomu. Pro průjezd se skutečně udělalo dost (A2 jako celek také považuji za nejvýznamnější cyklistický počin), ale jak se povede ,,prostřelit'' ten 1,5 kilometru mezi Mánesem a Rudolfinem, na to si teda počkám.

Vénovej 3. 6. 2009, 08:00

Tento úsek Povltavské je opravdu velmi nebezpečný. Nebylo by řešením posunout svodidla tak aby byl cyklopruh oddělen od jízdního pruhu? Nebo alespoň osadit obrubníčky, které se používají k oddělení tramvajového pásu od vozovky? Přeložení sloupů elektrického osvětlení na druhou stranu ulice (za protihlukovou bariéru) už by byl asi sen.
Horor je také vzhledem k velké rychlosti vozidel odbočování doleva nahoru do ulice Bulovka.

Hynek Hanke 3. 6. 2009, 11:12

Venovej: Jasně, to by bylo dobrý řešení. Přeposlal jsem ten požadavek na cyklokomisi, ale oni o tom vědí. Lepší by bylo, kdybys to napsal na Prahu 7, podatelna@p7.mepnet.cz (a v kopii cyklo@cityofprague.cz), nejlépe i na Policii ČR aaoppv@mvcr.cz.

Vratislav Filler 3. 6. 2009, 14:09

Pozor, Povltavská je na území Prahy 8. Podatelna posta@P8.MePNet.cz .

Martin 3. 7. 2009, 16:07

Víte někdo, do kdy tam ta uzavírka bude? Už tu jednu díru kopu nějak dlouho...

Hynek 3. 7. 2009, 16:25

Martine, nevíme, zeptej se:
posta@P8.MePNet.cz

https://mestemnakole.cz/napiste-svym-politikum/

A pak nám napiš, taky by nás to zajímalo...

MYZA 7. 7. 2009, 16:52

Nechci nabadat k nerespektovani zakazu, ale muzu vam rict, ze se da uplne bez problemu projet puvodni stezkou - od minuleho vikendu, kdy voda na par mistech zaplavila tu sutrocestu u reky a uzil jsem si bahenni brodeni, jsem tam jel uz trikrat a nikdy se tam nic nedelalo :( Cele uzavreni je podle me nesmysl - je tam akorat dira maximalne pres tretinu stezky. Ale samozrejme pozor - ze dne na den se tam muze objevit nejaka past. (Ale to nepredpokladam - projel jsem to par dnu po uzavreni a potom minuly tyden a zadny postup, jen nekdo celkem rozumne "zprujezdnil" zabrany na obou koncich...)

Martin 8. 7. 2009, 12:31

Psat jsem tam zkousel, stejne jako ohledne prodlouzeni asfaltu ze Zamku do Klecan, ale zadna odpoved.

Jinak dneska to uz vypadalo, ze dira je konecne zahrabana a zmizely i zabrany a cedule, takze je asi hotovo. Zkusim to projet, az pojedu vecer zpatky...

Hynek_ 8. 7. 2009, 13:03

Martin: To je spatne, politiky mame jake mame. Doporucuju se po odpovedi schanet, nejlepe na podatelne (napsat jim email nebo zavolat), jak je to mozne. Nekdy je musite DONUTIT pracovat, je to smutne. Ale zbytecne to neni. Kdyz bude takovych lidi vic, budou se nad tim muset zamyslet.

Take jsem na P8 psal dotaz a preposilal nektere z reakci pod timto clankem. Uvidime. Za mesic se budu po odpovedi shanet.

JiMill 29. 5. 2010, 14:37

Pratele cyklisti, touto trasou jezdim vcelku casto, ale kvuli nemoci jsem ted doma, tak se dozvidam o uzavirce (omezeni) az z netu. Vcera za mnou byla navsteva (cyklisticka), ktera projela zminovany usek, ale o nicem nemluvila. Osobne tento usek A2 beru jako velmi slaby a misty ma trasa cca 10cm pro oba smery soucasne. Mrzi me vyhazovani penez za nesmyslny delici pas, kdyby misto toho radeji orezali krovi podel stezky. Jezdim ze Strizkova na Petriny a cestou je krome precuhujicich keru hodne svinstva pri krajnicich (i v cyklotrasach na silnici). Ohrozuje to velmi provoz, ale nikoho to nezajima.

Vratislav Filler 29. 5. 2010, 23:35

JiMill: Tahle uzavírka byla vloni v létě ;-) . Provedení úseku je ovšem horší a méně bezpečné, než byl stav před úpravou na cyklostezku (i takové věci se v Praze mohou stát). Přečuhující větve doporučuji nahlásit buď na závady TSK ( http://www.tsk-praha.cz/web/hlaseni/ ), nebo ombudsmanovi pro čistou a zelenou Prahu.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat