Že by se to lámalo?

dsc_00081V reakcích na nedávné články, kde jsem se takřka rozplynul nad cyklistickými krásami Vídně, se objevilo několik povzdechů nad tím, jek to vypadá v našem městě. Nuže, neděle minulého týdne, kdy se v Praze běžel mezinárodní maraton, předvedla, že i Praha může ukázat přívětivou tvář. Několikahodinové uzavírky řady hlavních tříd společně s mediální masáží způsobily, že se celé širší pražské centrum doslova ,,vyautilo“ — A pražané vyrazili do města pěšky a na jízdních kolech v míře naprosto nečekané!

Během pětihodinové projížďky širším centrem města (která měla zcela jiný účel, než meditovat nad množstvím cyklistů v ulicích) jsem si toho prostě nemohl nevšimnout. I v těch ulicích v centru Prahy, které nebyly uzavřené kvůli pořádání maratonského běhu, se namísto posouvajících se kolon objevila jen sem tam nějaká tramvaj, taxík a spousta chodců. Praha, jako by tuto sváteční neděli byla zcela jiným městem. Měl jsem vůči PMM předem jisté výhrady a věřím, že na Starém Městě byl určitě pěkný chaos. Ale časově předem neodhadnutelné uzavírání rozličných městských ulic zapůsobilo naprosto neuvěřitelně na celé širší centrum.

Nezbývá mi, než se ptát: Proč nemůže takhle vypadat každá neděle? Proč se centrum Prahy pro auta uzavírá jen při maratonu a se skřípějícími zuby ještě na Den bez aut?

Cyklisté všude

V diskusi ohledně cyklojízdy na nakole.cz mnozí hledají, jak ukázat, že cyklistika do města patří, jinak, než prostřednictvím tisíchlavé polodemonstrace. Jedním z (dost obtížně realizovatelných) nápadů bylo, ,,rozptýlit“ tisíc cyklistů do menších skupinek a jezdit po centru tak, aby se na nějakou dobu zaplnilo skutečně dopravně se chovajícími cyklisty. Nuže, tuhle neděli to v Praze vypadalo přesně tak. Cyklisté byli opravdu hodně vidět všude, kde jsme projížděli: Ve Vršovicích, v Hostivaři podél Botiče, v ulicích Spořilova. Ale především v centru, na Smíchově, na Kampě, v okolí náplavky. A vůbec ne jen na značených cyklotrasách. Jezdili po všech ulicích.

Jistěže v tom veselém mumraji byl jistý nepatřičný tón. Měl jsem příležitost sledovat asi deset minut provoz na křižovatce u zastávky Otakarova. Za tu chvilku viděl tak desítku jezdců, jak se různě snaží překonat nedořešený úsek dál do centra, jak někteří tápou v místech, kde je solidní cyklopruh vrhne do křižovatky (která byla naštěstí skutečně velmi klidná). Ještě více jsem si posteskl při protisměrném průjezdu Šeříkovou. Pokaždé, když tamtudy jedu, hluboce se stydím. Ne za sebe, ale za městskou část, která tím, že dlouhodobě nedovolí průjezd touhle ulicí, nás cyklisty učí, že pokud chceme po městě jezdit příjemně a necpat se do problémových míst, máme se na předpisy zvysoka vykašlat.

Ale pocit smutku vystřídalo uspokojení, když jsem vzápětí viděl do téže protisměrky zahučet chlápka, jehož ležérní styl dával jasně najevo, že tamtudy rozhodně nejede poprvé. A následující událost na světlech u Divadla mě definitivně ujistila, že letošní pražské jaro je cyklistické: Při čekání na červenou se za mě zařadil další cyklista. Tedy ne, že bych ho viděl projíždět, jako v zimě, kdy jsem byl rád, když jsem jiného cyklistu během své desetikilometrové cesty o městě vůbec spatřil. A ne, že by se to stalo na přejezdu přes Vídeňskou, kde se cyklisti štosují do chumlů vyčkávajících na milostivých pět vteřin fáze volna. Tohle bylo na mostě Legií a on čekal za mnou, jako bychom byli ve Vídni na té Mariahilfestrasse, kterou jsem právě takto viděl přesně před třemi týdny.

Prostě to jde

Zkrátka a dobře, minulá neděle ukázala dvě věci: Ano, můžeme ( :-) ) dopravu v centru o víkendech omezit natolik, že se z Prahy opět na okamžik stane město, kde je dokonce i příjemné se projet na kole nebo projít pěšky. A že když zmizí auta, vyrojí se na ulicích tolik cyklistů, že se ani ostřílený advokát městské cyklistiky nestačí divit.

A nezbývá tedy než si přát: Praho, dopřej nám, svým obyvatelům, víc takových nedělí!

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Tak to mě vůbec nenapadlo, že todle bude tak překrásný vedlejší efekt! O takových nedělích kdy je centrum pro auta zcela zavřené, bych se vynořil z metra a pojezdil i po ulicích a to snad i včetně rodiny …

    Mimochodem, kde dá sehnat ta vkusná samolepka „o jedno auto míň!“?
    Sice sem taková černá ovce co si srabácky skládačku skládá do tramvají a metra, ale od metra do našeho satelitu jedu přes vesnice a pole 10km na kole, tak alespoň netáhám auto na P+R …

  2. Jo, mě to taky překvapilo, počítal jsem s tím, že město bude v neděli nepoužitelné a stal se pravý opak.
    Tyhle nálepky dělali (dělají?) Carbusters, byly v prodeji (za 5,-) na týdnu mobility. K mému černému mešťákovi ladí, jako by byla jeho součástí. Mám jich ještě pár doma, ale v jiných jazykových mutacích než v češtině. Kdybys chtěl německou nebo maďarskou… ;-)

  3. Nálepky asi budou nejblíž v prodeji ,,venku“ na stánku Auto*Matu na festivalu United Islands 20.6. Jinak u Carbusters po domluvě.

  4. Nebo si můžeš nálepky – a ještě spoustu dalších materiálů – maj tam mimochodem i zajímavou knihovnu – koupit přímo u nich v kanceláři – Krátká 26, Praha 10 – maj kanclik ve sklepě.

  5. Vláďo a Hynku (a další) – Carbusters je časopis, ta organizace se už před lety přejmenovala a jmenuje se World Carfree Network – více na http://www.worldcarfree.net/

    Ty samolepky se dají u nich objednat.

    PS: Proč u těch článků není datum? Přemýšlel jsem kterou neděli minulého týdne máš vlastně na mysli ;o)

  6. Mě fascinovalo, kolik lidí vyrazilo do okolí Evropské ulice před tou velikou přehlídkou loni. Evropská byla napůl zavřená, ale bylo hnusně a celkem zima, přesto i 2 hodiny před začátkem všude chodily spousty lidí, děti, cyklisté…

Další z rubriky

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 3

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Co chystají městské části: Praha 7 3

17. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Přichází růžová sdílená elektrokola 7

13. 06. - Martin - Zprávy
Česká společnost pro sdílení jízdných kol Rekola představila 12. června 2019 dlouho očekávaná elektrokola. Ke klasickým..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Co chystají městské části: Praha 4 43

06. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Co chystají městské části: Praha 2 12

03. 06. - redakce - Zprávy
Počátkem března jsme rozeslali městským částem Praha 1 – Praha 22 sadu otázek ohledně rozvoje..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru