Cyklistická hláška

svrsek_marias Hrajete mariáš? Pokud ne, pak asi víte, že je to karetní hra s pravidly, která jsou na první pohled dost složitá. Pokud ano, tak pravidla znáte, víte, co se při hře stává a dost často se pro vás stane stereotypem. K partiím s přáteli se pak scházíte proto, abyste potěšení ze hry spojili s pokecem, posezením při pivu a tak podobně. Hra se stává zábavnou rutinou, kterou pro plný požitek spojujete s dalšími zážitky.

S jízdou na kole v městském provozu je to podobné. Všichni vědí, že k bezpečnému zvládnutí této činnosti na území Prahy je třeba dost vysoká úroveň znalostí a dovedností. Potřebujete znát pravidla silničního provozu, svou nelogičností často těm mariášnickým podobná. A musíte mít dostatek zkušeností, abyste věděli, kterou protisměrku můžete projet durch a kde si raději zahrajete chodníčkářského betla. Na své obvyklé cestě často potkáte několik hezkých partií, někdy vysoko vyhrajete předjetím kolony a někdy vás stíhá několik desetníkových proher za zebou, když vám špatně padají ta světla. Občas si pomůžete hláškou, když ve hře plné červených vyhodíte zeleného panáčka. Jenom si musíte dát pozor, abyste ty fleky nehnali moc vysoko — za partii, ve které vás položí řada ,,kolových“ trumfů, byste mohli platit ještě hodně dlouho.

Hodně lidí mariáš hraje. A dost ho nehraje, protože ta pravidla jsou na ně příliš složitá a taková hra je nebaví. Raději by si zahráli třeba downlihlové vočko, to je takové rychlejší, jak říká klasik — a o duše se zde přichází snáze. A jiní zase dají přednost ,,prší“ na cyklostezce, protože při mariáši, ať to člověk má zažité sebevíc, se prostě musí pořád hlídat.

Taková je městská cyklistika — mariáš mezi cyklistickými styly.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Krásnej příměr, byť mariáši vůbec nerozumím, nehraju ho, nikdy jsem ho ani nezkusil… Naštěstí s kolem si tykám od malička, mám ho jako mateřskej jazyk, takže jsem se pak ani návyky jízdy v (hustym) silničnim provozu nemusel moc učit za pomoci gramatiky, mám to od mala zažitý, odposlouchaný, odcítěný! Chudák ten, kdo se to musí učit až v dospělosti, to už se totiž většinou bez notné dávky znalosti gramatiky neobejde…

  2. Taky si s kolem tykam od malicka, netreba se nicemu ucit … ale do provozu ne a ne a ne :-)

Další z rubriky

Výběr z březnové cyklokomise 2

Březnové jednání cyklokomise mělo na pořadu dne jen několik témat, která stojí za zmínku. Už..více

Proč zavést povinný boční odstup v Česku 35

V předchozím článku jsem ukázal důležitost bezpečného bočního odstupu při předjíždění a kampaně za bezpečnější..více

Zprávy z únorové (nové) cyklokomise 19

Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu (cyklokomise) je po povolební přestávce zpět. Pod..více

Vysočanská stezka po 10 letech 32

Letos tomu bude deset let od výstavby vysočanské cyklodálnice po tělese bývalé železniční vlečky na..více

Husitské nic 23

Byl jsem požádán o napsání komentáře k cyklistickým opatřením v nově zrekonstruované dolní části ulice..více

Slasti zimního cyklisty 30

Zimní sezóna se v Praze vlivem kombinace tepelného ostrova a postupující klimatické změny mění dlouhodobě..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jaký je nejčastější typ dlažby na vašich cestách po Praze?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru