Listopadová cyklokomise a koncept územního plánu

Publikováno: 15. listopadu. 2009, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

upp_150 Na listopadovém jednání Komise pro cyklistickou dopravu Rady HLMP převažovalo významné téma: Koncept územního plánu. Ten se cyklodopravou také zabývá, ovšem příliš stručně, především ve své závazné části. Komise proto bude koncept připomínkovat a nepřímo v této věci žádá o podporu veřejnosti. Připomínky k územnímu plánu chystá i Auto*Mat, Pražské Matky, Oživení, Arnika a další občanská sdružení. Územní plán je závažný koncepční dokument, který se schvaluje na roky dopředu. Proto neváhejte připomínky, s nimiž se ztotožňujete, osobně podpořit.

Cyklistická doprava v územním plánu

V konceptu pražského územního plánu najdete k cyklistické dopravě jednak vyznačení cyklistických koridorů v mapě, jednak několik málo odstavců v textové části. Text je v závazné části velmi stručný (i když chodci dopadli v porovnání s cyklistikou ještě hůře). Je zde jmenovitý seznam lokalit, které jsou pro cyklisty dopravně důležité. To má specifický význam: V územním plánu výslovně vyjmenované stavby se prohlašují za veřejně prospěšné, což výrazně usnadní jejich realizaci. Bohužel, tento seznam zjevně vznikl z návrhu potřebných pěších propojení a tak řadu potřebných lokalit postrádá. Dále v textu chybí komentář požadující vhodně řešení cyklistické dopravy plošně: tedy všude, kde to územní plán nemůže řešit zákresem koridoru do mapy.

Grafická část územního plánu obsahuje systém páteřních a hlavních tras, ovšem bez rozlišení druhu (ten je rozlišen pouze v textové části). Pro síť páteřních (a pokud možno chráněných) tras je v zákresu čar příliš mnoho, pro návrh dopravních opatření v hlavním dopravním prostoru (která by ale měla být samozřejmostí) je to zase málo. Do grafické části se ale až na výjimky zasahovat nebude. Vedení konkrétních tras zřejmě nebude ani předmětem připravované připomínky.

Definitivní text připomínky bude hotový v příštím týdnu. Bude navrhovat doplnění plošného řešení cyklistické dopravy a vyjmenovávat nejdůležitější úseky do textové části. Text bude k dispozici a KCD uvítá, pokud jej zástupci veřejnosti a neziskových organizací v nějaké podobě začlení do svých požadavků.

Další zajímavosti

Komisí proběhlo několik dalších zajímavostí. V Praze opět trochu přibylo stojanů, už jich je přes 700 (jednotlivých, pro počet hnízd dělte zhruba sedmi), do konce roku prý bude 1000.

Most na budoucí A1 z Císařské Louky na smíchovský břeh Vltavy bude nízkovodní a nepovede ze severní špice, jak se plánovalo, ale asi z poloviny ostrova, směrem k nádraží. Dále A1 povede podél Strakonické. Pro stavbu se (podobně jako pro podjezd Mánesova mostu na Klárově) plánuje využití peněz z EU, ani jedna stavba ale není prioritou. Tou se stal nejdražší z trojice uvažovaných projektů, náplavka kolem Vyšehradské skály. Plánovaná cena: 700MKč.

Stodvacetimilionová stezka A26 v Hloubětíně bude nakonec na Hloubětín napojena aspoň rampou na schodišti u Poděbradské a bude otevřena jako smíšená, s provozem chodců.

Náhled na příští rok

Pro příští rok je skoro jistá stejná částka na rozvoj cyklodopravy jako letos (50MKč investičních, 25 neinvestičních). Peněz bude dost, ale v příštím roce nečekejme žádné ambiciózní stavby typu Hloubětína nebo Starého Spojení. Hodně kilometrů nových tras budou cedule s drobnými úpravami v terénu (dopravní značení, obrubníky, citybloky). Projektanti se ale zapřísahají, že výsledné trasy budou solidní, především proto, že KCD zpřísní dohled nad realizacemi, které se někdy poněkud vymykají z ruky.

Kam zmizel přejezd pro cyklisty?

Příkladem stavby, která se moc nepovedla, je úsek stezky A283 v Kobylisích. Přítomní se shodli, že hlavním důvodem výsledného špatného stavu byla nejspíš zoufalá snaha projektanta vyhovět zástupci policie přiděleného na Prahu 8. Proč na stezce nebyl vyřešený přejezd přes jedinou významnou silnici, kterou novostavba kříží, již nikdo z přítomných pochopit nedovedl. Zvlášť poté, co jsme byli informováni, že křížení bylo na seznamu problémových míst a příprava na přejezd mohla být provedena už při předchozí rekonstrukci chodníku.

Důsledkem je tedy jednak deklarace snahy pomoci projektantům, kteří ještě nemají cyklistická řešení takříkajíc ,,v paži“, a na druhou stranu zpřísnění dohledu nad projektovanými stavbami.

Již deset sčítačů v ulicích

Běží všechny nové sčítače, přičemž od čtvrtého listopadu je online už i ten na nejfrekventovanější trase na Podolském nábřeží. Některé z nich (Kapitána Jaroše, Čuprova) jsou ale nevhodně umístěné a po několikaměsíčním vyhodnocení provozu se nejspíš budou předělávat, jiné (Trojská lávka, Dubeč) ukazují tak trochu nesmysly.

Závěrem

Poslední letošní jednání Komise proběhne začátkem prosince. Do té doby bude nejdůležitějším tématem koncept územního plánu. Z řad veřejnosti může připomínkovat každý. Námitku, kterou jsou zpracovatelé ÚP povinni se zabývat, může podat každý zástupce veřejnosti, který pro svůj podnět získá nejméně 200 podpisů. Je třeba jednat rychle: Stanoviska, námitky a připomínky jsou přijímány jen do 9. prosince.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

budulinek4 16. 11. 2009, 23:52

Zdravím,
díky za článek. Počítadla jsou fajn, ale neumím zobrazit detaily a historii. Lze to vůbec ?

A taky jsem trochu zmaten na Sulické:
Směr Kamýk je směr Braník a Krč je směr Vídeňská ?

Jiří Bernášek 17. 11. 2009, 01:09

Detaily zmizely, taky jsem si všiml. Bylo by fajn aspoň hrubou historii nějak vidět, je to zajímavá informace protože momentální stav nic neříká o průměru, diferenci víkend/všední den apod.

Pokud jde o Sulickou, taky nad tím váhám, protože žádný Kamýk jsem tam okolo v mapě nenašel (nejsem ale místní), a Krč je, zdá se mi, tak nějak všude kolem. Nicméně když jsem tam v neděli asi 0:15 projel z Michelského lesa a tedy od nádraží směrem na Braník, našel jsem pak na webu průjezd směr Krč (?!) - detaily nedetaily, byl tam v té noční nepohodě započítaný jen jeden cyklista, takže by to mělo sedět.

Jiří Bernášek 17. 11. 2009, 01:19

P.S. Ten Kamýk jsem nakonec našel, jižně až za Lhotkou, tak daleko jsem předtím nehledal. Tam to fakt neznám, takže pardon. Můj průjezd byl tedy asi změřený správně (a směry jsou tedy opačně než předpokládal budulinek4), i když já bych tomu v kontextu samotné stezky "směr Krč" rozhodně neřekl, když známá Krčská nemocnice, nádraží i zámek jsou po stezce na opačnou stranu.

budulinek4 17. 11. 2009, 09:52

Pokud je sčítač umístěn pod mostem ve směru sever-jih, pak Kamýk je směrově na jih a Krč na sever.

Pak to tak asi bude jak píše J.Bernášek, že směr "Kamýk" bude směr východ (nádraží Krč) a směr "Krč" na západ (Barrandovský most).
Ale chtělo by to směrování přejmenovat, protože je to dost zmatené.

Jiří Bernášek 17. 11. 2009, 20:35

Přesně tak, sčítač je u mostu, ve směru sever-jih. Je to však pouhé nicotné esíčko na koridoru cyklostezky, která jinak vede západ-východ. Souhlasím, že by si to zasloužilo srozumitelnější popisky - třeba dle cyklostezky, s doplňkem toho příčného směru a s obdobně vzdálenými cíli: "Braník (Pankrác)" a "Chodov (Kamýk)".

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat