bude zima, bude mráz…

kolo_a_lyze Střednědobá předpověď počasí je neúprosná, kritické období pro ty z nás, kdo chtějí jezdit celoročně, právě nastává. Teploty pod bodem mrazu přinášejí další výzvy: Námrazu, sníh, a neudržované cyklostezky. Ale i kouzelné zážitky: Není nic krásnějšího, než projíždět se večerními ulicemi, ztichlými po napadnutí prvního sněhu…

Jak se vypořádat s nízkými teplotami i slanou břečkou tak, aby jízda i v nejmrazivějších dnech roku byla více potěšením než horrorem, se pokusím naznačit v tomto článku.

Vybavte se na zimu

Už od podzimu platí, že kolo musí být kvalitně osvětlené. Neváhejte žádat po svých blízkých jako vánoční dárek jakékoliv vylepšení vašich světel. Jednak je potěší, že se tak staráte o svou bezpečnost, jednak vy sami ve větším bezpečí budete.

Musíte počítat s tím, že kolo trpí v zimě výrazně víc, než v jiných ročních obdobích. Tenhle problém můžete řešit buď poměrně obvyklou výměnou za zimní kolo, nebo pečlivější péčí. V zimě se rozhodně vyplatí parkovat kolo v teple (po jízdě na novinách nebo kartonech, aby okapalo) a pravidelně čistit spodek kola od soli.

Vlastní příprava kola na zimu pak může spočívat v několika drobných úpravách. Na zimu jsou lepší silnější pláště s hrubším vzorkem, který pomůže ve sněhu a břečce. Také je vhodné snížit trochu tlak. Pláště s hřeby mají smysl jeden, dva dny v roce, kdy namrzne a klouže všechno, co má nohy a kola — v takové dny vyjíždějí jen ti největší hardkoráři. Když je nad nulou, nasoleno, nebo ujetý sníh (tedy v 98% případů), užijete daleko více právě ten hrubší vzorek.

Extrémně nízké teploty mohou způsobit zatuhnutí brzd či jiných mechanických součástek, proto je mějte dobře namazané (vazelínou určenou pro zimu). Počítejte s tím, že když se víc nabalíte, nebo použijete kuklu, můžete mít potíže s otáčením hlavy a periferním viděním. Proto rozhodně stojí za zvážení montáž zpětného zrcátka.

Největším nepřítelem kola v zimě je pochopitelně namrzající břečka a sůl. Nejvíc trpí řetěz a převody. Ty spolehlivě chrání jen kompletní kryt, jaký mívají některá městská kola, na bicykly s klasickou přehazovačkou se ale nehodí. Potom je třeba udržovat převody co nejvíc čisté a pravidelně promazávat.

Před zacákáním kola slanou břečkou zespoda pomohou také co nejdelší blatníky, především zástěrka na tom předním (kterou si můžete koupit nebo vyrobit z vhodné PET láhve). Osvědčují se také boční kryty zadního kola, které zajistí, že po skončení projížďky nebudete vypadat jako cyklokrosový závodník — přinejmenším v horní části těla. Proti zacákání od předjíždějících aut nás pochopitelně neochrání nic.

kolo_zima_dejvice
V zimě máte jistotu výjimečnosti: mnoho dalších cyklistů zatím nepotkáte ani na místech, kde je infrastruktura připravená (Dejvice, před NTK).
 

Oblečení

I v zimě platí základní městské pravidlo, že s oblečením není třeba mnoho vymýšlet, pokud jedeme maximálně pár kilometrů. Stačí to s oblečením úmyslně nepřehnat a tepelná pohoda vznikne po pár minutách jízdy sama. Ze teplot kolem nuly a nižších si tak zvláštní péči zaslouží především končetiny a hlava.

Na nohy v zimě nosíme dvoje slabší ponožky, přes něž za horších mrazů natáhneme podkolenky. Zvláštní ochranu před prochladnutím pak vyžadují kolena. Návlek, nebo skrytý šátek rozhodně není na závadu.

Při teplotách kolem nuly máte takřka stoprocentní jistotu mokrých silnic. Tomu je potřeba přizpůsobit především boty a kalhoty, které se vyplatí mít nepromokavé, nebo třeba použít šusťákový návlek. Při delší cestě v břečkách ale časem provlhne skoro všechno, pak není ostudou brát si převlečení s sebou, i když v létě to nemáme zapotřebí.

Na ruce jsou dobré slabší textilní rukavice pod speciální zimní cyklistické rukavice, raději než tlusté lyžařské rukavice.

Zvláštní péči je třeba věnovat hlavě a krku. Pod helmu patří čelenka, tenčí čepice přes uši, nebo šátek. Velký šátek najde své místo na krku. Kryje hrudník a když je vzduch příliš studený nebo se hodně zadýcháte, můžete si ho přetáhnout přes ústa. Dýcháním přes šátek si vdechovaný vzduch výrazně zahřejete. Při rychlé jízdě v mrazech trpí nejvíce oči, které těžko zakryjete. Kromě brýlí a kukly funguje dobře také šátek uvázaný ,,na babku“. Slouží jako větrný štít, vzduch kolem očí neproudí plnou rychlostí a tepelná pohoda je výrazně lepší.

Pokud nosíte brýle, vyplatí se mít v některé svrchní kapse čistý kapesník na jejich otírání v případě, že se zamlží. To se stane snadno, stačí, abyste zastavili na světlech a po dvaceti vteřinách máte „zafoukáno“.

Autorovi článku se při jízdě už při teplotách nad nulou velmi osvědčilo oblékání kabátu namísto těsné bundy. Zajistí vám dostatečnou pohodu a navíc tepelně chrání stehna — a pokud je delší, tak i kolena.

Škola smyku

Začněme tím, že jízda v prvním, čerstvém sněhu (pokud ho není víc než řekněme deset centimetrů) je prostě úchvatným zážitkem. Všude kolem je ticho, kola lehce křupají a pokud nemáte zrovna galusky, ovladatelnost kola není takřka vůbec omezena.

Protože se v Praze hojně solí, na hlavních ulicích budete mít vesměs mokro. Pozor si dejte po odbočení do vedlejší ulice, kde najednou může být hodně klouzavo! Takzvaný ,,černý led“, na pohled takřka neodlišitelný od mokré nebo i téměř suché vozovky, nemusíte zaregistrovat, dokud se po něm neprojedete.

kolo_zima_dejvice
Proti sluníčku namrzlé kaluže uvidíte, za zamračeného počasí nebo za tmy to nemusí být tak snadné.

Při jízdě na kluzkém povrchu zůstaňte v klidu, uvolnění, pokud budete jezdit v křeči, se strachem, že můžete spadnout, jenom riziko pádu zvýšíte. Jezděte o něco pomaleji: brzdná dráha na ujetém sněhu je mnohonásobně vyšší, než na suché (nebo i mokré) vozovce. Pro zpomalování používejte raději zadní brzdu. Pokud se dostanete do smyku, pokuste se kolo pod sebou ,,násilím“ srovnat a získat znovu rovnováhu — počítejte s tím, že na tu chvíli bude kolo neovladatelné a pořítí se právě tím směrem, kterým jedete. Skok do měkké závěje tak může být nejpříjemnějším řešením problémové situace — rozhodně milejším, než letní rozedření se na asfaltu.

Obzvlášť ošidné jsou zledovatělé chodníky a vedlejší, málo udržované ulice. Stejně jako v případě deště se raději vyhýbejte kanálovým poklopům. Na sněhu držte pevně řídítka a buďte připraveni na překvapení pod sněhem. Jezděte raději na lehčí převod a hlouběji v jízdním pruhu, protože silnice je vzhledem k sněhu navršenému při krajích užší.

Asi nejnáročnějším zimním terénem jsou na ulici vyjeté koleje se zmrazky: mohou vás destabilizovat, případně navést někam, kam rozhodně nechcete. Raději se vyjetým kolejím vyhněte a jeďte v méně rozježděném sněhu uprostřed jízdního pruhu.

A samozřejmě stále platí: Když město pokryje neschůdná ledovka, nebo padají ,,hovna s háčkama“, není od věci na pár dnů kolo vynechat.

Kudy jezdit?

Cyklistická mapa Prahy se po napadnutí sněhu výrazně mění. Cyklostezky se v zimě zatím neudržují a tak je třeba počítat na nich zpočátku se slušně prostupným čerstvým sněhem, později s vyšlapanými stopami ve sněhu promrzlém, které jsou na jízdu velmi nepříjemné. Vzhledem k letošnímu chaosu v zimní údržbě chodníků lze také předpokládat, že i chodníky na tom budou s čistotou výrazně hůř. Ve vedlejších ulicích to pak většinou dopadá podobně jako na těch cyklostezkách.

Zbývají tak především hlavní ulice, které Technická správa komunikací udržuje přednostně. Na cyklopruhy na nich ale raději nespoléhejte.

Jestli ale nastanou delší mrazy bez sněhu, máte dobrou šanci projet v pohodě i po jinak blátivých pěšinách, které vymrznou a nabídnou povrch, tvrdostí odpovídající betonu.

cyklostezka_v_zime
Podmínky pražského tepelného ostrova a probíhající globální oteplování ovšem naznačují, že většinu zimy budou cyklostezky v Praze vypadat nějak takhle.
 

Na závěr

Pro ty z nás, které kolo ve městě neomrzí ani v zimě, poslední dobrá rada: Není nad to, dát si v cíli své vymrzlé cesty (zatímco z kola i z vás opadává sníh a led) horký svařák nebo jiný nápoj podle vašeho gusta.

Odkazy

Prahou na kole: V noci, za deště, v zimě
Cycling in winter conditions: Sarah B. Hood

Hlasování

Jaká stavba nebo opatření podle vašeho názoru nejvýrazněji prospělo rozvoji cyklistiky v Praze?

  • Protisměrka v Ovenecké ulici 2%
  • Stezka Černý Most -- Chvaly 1%
  • Cyklopruhy na Rohanském nábřeží 4%
  • Stezka z Chodova do Braníka 18%
  • Trasa podél Rokytky 10%
  • Cyklistická opatření na Vršovické 22%
  • Náplavky a celá severojižní trasa A2 podél Vltavy 43%

Hlasovalo: 121

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. V cem jsou spatne ty plaste s hreby? Ted myslim napriklad ty Schwalbe snow stud. Budu kupovat plaste na zimu. Big apple v techto podminkach dost klouzaji. Jaké by jste Vy doporucili? hlavni podminkou je, aby neklouzaly a mohl se na ne clovek spolehnout celou zimu.
    Dekuji.

  2. Asi nejvíc záleží, kde budete jezdit. Ve městě na asfaltu to rozhodně nechce extrémy typu Schwalbe Ice spiker ( http://www.cykloexpert.cz/plaste-horska-kola/schwalbe-ice-spiker- ), takové pláště kladou na hladkém povrchu příliš velký odpor (viz vtipný článek na http://www.bikebase.cz/article.php?ARTICLEID=221 ).

    Našel jsem dvě porovnání různých plášťů na zimu:
    http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm
    http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
    Vyplývají z toho zajímavé závěry:
    1. Pro častou jízdu po tvrdém asfaltu jsou potřeba hroty z tvrzeného kovu, aby se hned neojezdily (,,carbide“, tento materiál používá Schwalbe a Nokian).
    2. Pro jízdu po zmrzlém rovném povrchu (ulice) jsou potřeba hroty především poblíž osy vzorku (např. Nokian W106 nebo A10), nikoliv po stranách, jako to má Schwalbe Snow Stud. Ty budou mít efekt jen při zatáčení, které se na ledu stejně realizuje opatrněji a s menšími náklony.

    Jestli tedy jít to plášťů s hřeby do města, tak asi jedině do těch Nokian W106 ( http://www.icebike.org/Equipment/nokian106.htm ). Akorát nemám tušení, jak je u nás sehnat.

    Konečně si myslím, že na hlavních ulicích, kde jsou potřeba rychle jet a reagovat, bývá většinou soleno, v těch vedlejších, kde hrozí led, se člověk přizpůsobí povaze vozovky. Takže ty hřeby vlastně potřeba nejsou.

    Konkrétní tip na zimní pláště bez hřebů ale nemám, loni jsem zimu odjezdil noname pláštích dodaných ke kolu a skácel jsem se jen jednou, mimo Prahu (zmrzlý potok rozlitý přes vozovku, v délce asi 50m.). První článek radí pláště s „inverzním“ gumovým vzorkem (tedy ne s výstupky), to pláště pro městská kola v šířkách 42 – 50 mm většinou splňují. Letos mám na kole nějaké Kendy, osazené trochu náhodně (každá jiná, vpředu víc vzorek, vzadu hladší), tak vidím, jak si s tím poradí.

Další z rubriky

Jedno světlo nestačí! 24

Podzim se přiblížil a dny se začaly opět citelně zkracovat. Jako každý rok přinášíme krátký..více

Jak objet zavřenou lávku na Chodově? 6

Od 1. 7. 2019 do konce prázdnin je uzavřena lávka přes D1 na trase A22..více

Deštivým jarem na kole 9

Letošní jaro přineslo pravidelné přeháňky a bouřky. Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda..více

První kilometry snáze s příručkou městského cyklisty 5

Teploty se již definitivně přehouply přes nulu, sdílená kola opět lemují zábradlí, cyklohashtagy na sociálních..více

Takto na kole ne! 59

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 18

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru