Co přinesl sníh

Cesta k jaruObrázky z Prahy posledních dnů jsou výmluvné: řada chodníků sotva schůdných, cyklostezky změněné v běžecké trati, auta se leckde brodí v jinak neprostupné břečce. Silnici teď sdílí cyklisté, kterým zmizel cyklopruh, i chodci, kterým zmizel chodník. K tomu, aby magistrát doporučil svým občanům používat méně svá osobní auta, bylo nejprve zapotřebí, aby během tří dnů napadlo třicet centimetrů sněhu. Praktické rady, dopisy čtenářů i malé zamyšlení.

  • Pokud nejsou uklizeny cyklostezky či jiné vaše obvyklé cesty, jeďte po silnici — soustavně a plynule ve stopě bez sněhu (či s nejmenší vrstvou), nenechte se vytlačit do závějí u krajnice.
  • Při jízdě na ledu není místo pro stres, nespěchejte! Pokud teploty klesnou pod nulu, je třeba na cestu počítat více času. Pomalejší jízda je nutností.
  • Pokud v zimě ještě prší, je mlha či teploty kolem nuly, hrozí na mnoha místech náledí. V tom případě by se měl člověk cestám z domova vyhýbat, ledaže předtím investoval do kvalitních pneumatik s hřeby, které i na ledu drží lépe.
  • Vyhýbejte se zmrzlým kalužím. Pokud se nedají objet, platí: nechat kola v pohybu, nebrzdit zprudka, nezatáčet a nohy sundat z pedálů. Musíte-li brzdit, použijte zadní brzdu.
  • Sedlo by mělo být pro jízdu na sněhu nastavené o centimetr až dva níže.
  • Méně vzduchu v duších znamená větší třecí plochu.
  • Osvětlení musí být funkční! Používejte ho i během dne, přestože je ještě světlo.

(z aktuálního letáku rakouské cyklistické asociace)

Nadílka v ulicích

Ti z nás, kdo vyjeli i za sněhové kalamity, si všimli, co všechno je jinak. Nejsjízdnější jsou hlavní ulice, které byly udržovány a které brzy vyjezdila auta a solení. Následují dobře udržované chodníky — po vyplužení zůstává pevná vrstva ušlapaného sněhu. Chodec nebo cyklista však nemá šanci ve vedlejších ulicích, kde se sníh s přídavkem soli z ulic hlavních změnil v tuhou kaši. A na solených cyklostezkách, kde se stalo totéž.

Jízda po vozovce není v tomto čase úplně tak náročná, jak by se mohlo zdát. Na řadě kolizních míst se provoz naopak zklidnil a prostor sdílejí všichni, kdo mohou.

Cyklopruhy a piktokoridory zpravidla dočasně zanikají, sníh se často odhrnuje právě do nich. Do redakce doráží dopisy čtenářů, kteří si na to oprávněně stěžují. Sněhu však napadlo opravdu neobvykle mnoho, problémy nemají zdaleka jen cyklisté. Technická správa komunikací (TSK) podle našich informací dělá, co může. Podobná situace je aktuálně i ve městech, kde se jezdí na kole daleko více, konkrétně třeba v Berlíně.

Zimní údržba

Až kalamita skončí, bude to vhodná doba se zamyslet, jak vlastně s údržbou cyklistické infrastruktury dál. Zimní údržba běží na vybraných úsecích. Podle TSK mají prioritu opatření v hlavním dopravním prostoru a vybrané klíčové stezky. Dává to smysl, cyklisté jezdící v zimě jsou trošku otrlejší a rozhodně to uvítají více než protažení rekreačního cyklochodníku v lese mezi Horními a Dolními Počernicemi.

Posolte si … chodník?

Existuje rozepře, zda udržovat cyklostezky a chodníky solením. Chodcům se ve slané břečce špatně chodí, cyklistům špatně jezdí, všichni si ničíme boty a své si o tom myslí i naši čtyřnozí přátelé.

Bicykl se do sajrajtu zařízne a pokud se kolo zastaví, jste vyřízení. Tragické případy takovéto praxe byly k nalezení na Podolské cyklostezce a také na úseku A22 od metra Opatov směrem na Háje. Tamní úsek stezky slouží především jako chodník pro polovinu lidí jdoucích od metra na sídliště. Ti všichni museli šlapat sto metrů v nasoleném marastu, zatímco přilehlá obslužná silnice je vyplužená bez soli, ujetá auty a daleko schůdnější.

Přitom vyhláška č.14/2009 Sb. hl. m. Prahy dokonce solení chodníků zakazuje. Aby ne, když je solení chodníků v podstatě neefektivní a mimoto ještě ničí přilehlé trávníky, stromy a keře. Stačí, že se solí silnice. Jenže cyklostezka už není chodník, stejně jako nástupní ostrůvek tramvaje či pasáž v metru.

Pro budoucnost optimální řešení údržby cyklostezek je jasné: Stroj umí stáhnout sníh radlicí ke straně a zbytek odmést rotujícím kartáčem. Ujetý sníh po čase znamená zmrazky a náledí. A to vše bez soli, prosím!

(Téma zimní údržby otevřeme na pondělním jednání Komise pro cyklistickou dopravu Rady Hlavního města Prahy.)

A mezitím v Pražském Deníku…


Styl v zimních ulicích Prahy

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. …to je ale kvalitní novinařina!
    Dle titulku v novinách jede slečna evidentně Tour de France! Fialový trikot je spurtérský?

  2. Zase to Slávku ber tak, že v tý sví zmatenosti šli vyfotit sportovce na kole a vyfotili tohle. To není pro město zas tak špatná vizitka :)

  3. Tak to rozhodně… ale ta zmatenost je už tedy na pováženou. Náš knedlíkový národ je stále v informační izolaci. Dokud budou hrát na Radiožurnálu „Riky a Povery“ a jiné hrůzy 80. let, tak zůstaneme národ tupanů a křupanů. Sice smrádek, ale teplíčko.

Další z rubriky

Takto na kole ne! 53

Zlepšování vztahů v dopravním provozu se na Prahou na kole věnujeme dlouhodobě. Připravili jsme a..více

I vy můžete být poslem světla! 17

Ne, titulek článku není reklamou podezřelé náboženské sekty. Jedná se jen o upozornění na krátící..více

Jak objet zákazy na pěších zónách 7

Praha 1 se i přes více než roční odpor části veřejnosti, spolků i magistrátu rozhodla..více

Ukázka z knihy Městem na kole: přímé a nepřímé levé odbočení :)

Pokud jste to již nepostřehli, v těchto dnech vychází tištěné vydání našich návodů, které vydává..více

Kniha Městem na kole právě vychází 6

Kniha Městem na kole se právě nyní dostává na pulty knihkupců. Městem na kole nabízí..více

Chodník není pro cyklisty. Co s tím můžeme dělat? 48

Mnoho cyklistů jezdí v Praze alespoň někde po chodnících. Asi téměř každý z nás si..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru