V tiché a poklidné atmosféře promrzlého čtvrtečního večera proběhla tradiční lednová jízda s podtitulkem ,,za oběti chodce a cyklisty.“ U táboráku ve Sněmovní jsme vzpomínali na Jana ,,Pupa“ Bouchala, jednoho ze zakladatelů Auto*Matu. Pak jsme se rozjeli k jeho provizornímu pomníku, bílému kolu na Nábřeží kapitána Jaroše, a na oblohu vypustili lampiony. Podívejte se na fotky a reportáž.
Kolem šesté jsme vyráželi z náměstí Jiřího z Poděbrad, tradičního startovního bodu cyklojízd.
Na dvorku bývalé kanceláře Oživení ve Sněmovní ulici nás čekal plápolající oheň, horký čaj a výborné sušenky. Právě zde Jan Bouchal pracoval, zde začínal i Auto*Mat. V kruhu kolem ohně tak Ota Strunecký a Martin Bursík pronesli krátkou vzpomínku na svého bývalého kolegu a zde jsme drželi i minutu ticha za něj i za všechny další oběti pražských ulic — chodce a cyklisty.
Z kanceláře Oživení jsme se vydali k pomníku Jana Bouchala, a symbolicky i všech dalších obětí, na křižovatku nábřeží Kapitána Jaroše x Dukelských hrdinů. Tam jsme položili svíčky
…a vypustili lampiony
Tuto jízdu provázela zajímavá věc. Stalo se totiž, že se o cyklojízdě dozvěděla jistá militantní skupinka lidí, kteří prosazují neomezené využívání automobilů ve městech, a po vzoru kampaně Napište svým politikům našeho serveru prahounakole.cz zformulovali dopis (bohužel v tomto případě udavačský) adresovaný Policii ČR, že se ve městě chystá neohlášená akce, při které budou cyklisté organizovaně porušovat předpisy a blokovat dopravu. V širším okruhu svých příznivců pak tento dopis hromadně posílali na uvedené kontaktní adresy.
Byla pravda, že akci nikdo nikam nehlásil, protože skupinka 20 cyklistů jedoucích odněkud někam nemá co kam hlásit, a nikdo nechce policii přidělávat práci zbytečnou oficiální žádostí o doprovod, když to v tomto případě není vůbec potřeba. Měli jsme však obavu, že policie se oficiálně podaným oznámením chtě nechtě bude muset zabývat a z nedorozumění by mohly by nastat různé nepříjemné situace.
Příslušné úřady se se záležitostí vypořádaly mimořádným způsobem. Udavačům odepsaly, že jejich obavy jsou neopodstatněné a že vzhledem k tomu, kolik lidí se akce účastní, nebyli by byť jen schopni nějaké významnější potíže v pražské dopravě způsobit. A cyklojízdě samotné — té zajistily luxusní a velmi vstřícný doprovod na celé trase. Kdo jinému jámu kopá…
Snad ještě k těm lampionům:
Foto Luboš Kotek
Hynek Hanke 4. 2. 2010, 22:49
Pod článkem o Lednové ,,Pupově“ cyklojízdě se strhla vášnivá diskuze o podstatě cyklojízd, činnosti sdružení Auto*Mat a Oživení, právu lidí používat ve městech neomezeně automobily i mnoha dalších tématech. Jelikož se diskuze výrazně odchýlila od původního tématu článku a zvrhla v nekonstruktivní překřikování, přesunuli jsme ji na samostatnou stránku zde.
Tuto diskuzi zde ponecháváme výhradně pro postřehy účastníků jízdy k jejímu průběhu a vzpomínce na Jana Bouchala.