Náklaďáky I: Kola s dlouhým ocasem

xtracycle_home_family_150 Vozit na kole všechno, co potřebujete? Takové nápady v našich zeměpisných šířkách většinou vyvolají představu vozíku za kolo, ať už dětského, nebo nákladního. Pro jízdu po městě ale takový vozík není úplně nejvhodnější. Přitom existuje možnost, kterou nám zatím v ČR mnoho prodejců nenabízí: Užitkové, neboli nákladní kolo.

Dnešním článkem zahajuji minisérii věnující se různým typům nákladních kol. Zde bude pozornost soustředěna na ta nákladní kola, která jsou našim běžným bicyklům nejpodobnější: longtaily.

Kolo pro život bez auta

Je nabíledni, že o nákladních kolech budou uvažovat především ti z městských cyklistů, kteří z rozličných důvodů chtějí co nejvíc omezit používání osobního auta. Právě přeprava nákladů, na které byste si jinak to auto museli vzít, bývá pro nákladní kolo tím základním využitím. Na takovém kole převezete skoro všechno od týdenního nákupu, přes dvě děti, až po menší nábytek. Možnosti jsou takřka neomezené.

A nemusí to být hned klasická christiania, kterou teď v Praze poněkud omezeně využívá dánský velvyslanec. Existuje spousta jiných možností, ze kterých si můžeme vybrat přesně podle vlastních potřeb — ať už budou jakkoliv těžké.

Protože je Praha městem kopcovitým, je třeba najít prostředek, který bude našim potřebám vyhovovat co nejpřesněji. Abychom nepoužívali stokilovou tříkolku tam, kde postačí prodloužit o pár decimetrů zadek svého kola, a naopak nezjistili, že se subtilní longtail poněkud nebezpečně prohýbá pod vahou kláves s kombem pendlujícími denně mezi bytem a zkušebnou. V hodnocení kol se proto také budu soustředím i na převodové poměry a možnosti elektrifikace.

Co je longtail?

Sport-utility bicycle, longtail, Xtracycle, náklaďák, jezevčík. Pod těmito názvy se ukrývají jízdní kola s prodlouženou zadní stavbou umožňující přepravovat někdy až neuvěřitelné náklady za zády jezdce. Obvyklé řešení zahrnuje nosič zdéli necelého metru, prodlužující kolo asi o čtyřicet centimetrů. Na ten ze stran hravě pověsíte čtyři kabely s nákupem a navrch posadíte dvě děcka.

xtracycle
XtraCycle je v USA takřka synonymem pro longtail (Foto www.xtracycle.com)

Jasnou výhodou longtailů je jejich blízkost klasickým kolům: Manévrovatelnost a váha umožní používat longtail jako klasické kolo, které vás příliš nezatíží jízdou naprázdno. Až na rám a nosič většinou standardní díly zajišťují přijatelnou cenu. S longtailem, dlouhým obvykle zhruba dva metry, se vejdete do řady domovních výtahů. A ani největší hnidopich nemůže prohlásit, že tohle nesmí do vlaku, do metra, etc., což se ve zdejších podmínkách velmi hodí. Longtaily lze také (ve srovnání s jinými nákladními koly) poměrně snadno elektrifikovat.

Společnou nevýhodou longtailů je rozdělení nákladového prostoru uložením zadního kola a jeho umístění mimo dohled jezdce. Především pro jízdu s dětmi to není vhodné uspořádání. Objemné náklady lze často pokládat jen na platformy po stranách zadního kola.

Není ovšem longtail jako longtail. Na trhu je řada modelů a každý z nich má trochu jiné vlastnosti — a tedy i jiné použití.

XtraCycle, aneb natáhni své kolo

XtraCycle není vlastně kolo, ale spíš celý systém, z něhož nejdůležitější je konverzní sada Free Radical. Za cenu pod patnáct tisíc korun dostanete rám, který pasuje na většinu krosových nebo horských kol a odsazením zadního kola asi o 40 cm z nich udělá solidního longa se všemi možnostmi, které nabízí. XtraCycle tahle kola v USA podstatě definuje. Kolo je pořád lehké, skoro stejně ovladatelné a když se neohlížíte, nevíte, že máte za sebou náklaďák.

free_radical_xtracycle
Rám Free radical instalovaný do rámu kola (Foto www.xtracycle.com)

Velkým plusem XtraCycle je rozšiřitelnost. Přinejmenším v USA na něj dostanete prakticky cokoliv, od speciálních brašen po adaptéry umožňující vozit surfová prkna či objemné krabice. Naopak limitem použitelnosti je zatížení. Rám je vlastně ze dvou kusů a uváděná zatížitelnost 90 kg je spíš teoretická. Příliš se nedoporučuje zatěžovat prodloužené kolo nad nějakých padesát kilo nákladu.

Dostupnost: U nás zde (na objednávku), v Německu zde.
Cena: €450 + vlastní kolo.
Délka/hmotnost/náklad: + 50 cm / + ~5 kg. / 90 kg.
Plusy: Udělá long z kola, na které jste zvyklí, spousta doplňků.
Mínusy: Omezená nosnost, s novým kolem vyšší cena.
Tip: Zvedne hodnotu vašeho staršího kola na zimu a do města.

Elektrifikace Xtracycle je poměrně snadná. Kromě obvyklých motorů zapletených do předního kola se v USA používá 500W pomocný motorek Stokemonkey, umístěný do prostoru za sedlovou trubkou. Počítejte sice dalších 1300$ (plus baterie), za to ale získáte eketrifikovaný cyklistický náklaďák: co víc si přát.

Kona Ute: Lehký long s omezeními

Kona Ute je hliníkový long, s obdobnou nosností jako XtraCycle, ale s tužším rámem. Vzpřímený posez pak naznačuje, že tohle je prostě prodloužený měšťák. Nechcete-li se vrhat do přestavby a netoužíte-li po něčem extra, může být dobrou volbou. Jistou výhodou je přímá možnost koupit kolo v ČR a vcelku odpovídající cena těsně pod dvacet tisíc.

kona_ute
Kona Ute (Foto www.kona.cz)

Řazení, nabízí osm převodů na kazetě (11-32) a vcelku pomalý dvojpřevodník (36/26), což odpovídá účelu kola vyžadujícího především lehčí převody. Bohužel, Ute postrádá možnost instalovat tzv. platformy, tedy boční vodorovné plochy na úrovni dna brašen. Právě ty ovšem dělají z longa skutečný náklaďák, umožňující přepravu objemných beden a dlouhých předmětů. Oproti XtraCycle, který tuto možnost nabízí (byť za příplatek), je to značná nevýhoda.

Ute je zkrátka užitkové kolo pro ty, kdo potřebují ,,o málo víc“ než jim nabídne běžný bicykl.

Dostupnost: Kona cycles ČR
Cena: 19 990,- Kč
Délka/hmotnost/náklad: 215 cm / 17kg / ~100 kg
Plusy: Cena, přímá dostupnost v ČR, nízká váha.
Mínusy: Bez platforem omezené použití pro objemné náklady.
Tip: Pro lehčí využití, velké nákupy, nebo dvě děcka na sedačkách.

Globe Haul: Stylový pidižvík

Svou délkou pouhých 185 cm vlastně mezi longy nepatří. Kolo definuje mohutnější zadní nosič s padesátikilogramovou nosností. Za zmínku stojí především pro přímou dostupnost v ČR, Globe je totiž odnoží velké značky Specialized. Pokud by na vás bylo i UTE příliš dlouhé, můžete honit vodu s tímto designově velmi vyvedeným kouskem.

globe_haul2
Globe Haul 2 (Foto www.globebikes.com)

Dostupnost: Globe, ČR
Cena: 23990,- Kč
Délka/hmotnost/náklad: 185 cm / ? (odhad 18-20 kg) / 50 kg
Plusy: Přímá dostupnost v ČR
Mínusy: Není longtail, jen kolo se zvýšenou nosností.
Tip: Věřím, že na tomto nosiči můžete svou přítelkyni vozit bez obav.

Yuba Mundo: Náklaďák, jak se patří

Na rozdíl od předchozích možností, Yuba Mundo je kolo pro lidi, kteří potřebují vozit ,,o hodně víc“. Ocelový rám integrující dlouhý nosič i platformy v jeden až neskutečně pevný celek, nepřemrštěná výbava, cena velmi příznivá a avizovaná nosnost nákladu 200 kilogramů naznačují, že tohle je dělník, který odvede dobrou práci.

mundo-21-speed-rv
Yuba Mundo, 21 speed. (Foto yubaride.com)

Zesílené jsou i další díly (např. kola mají 48 paprsků, speciální jsou i čepy a ráfky) a tak se není čemu divit, že za výjimečný nákladní výkon zaplatíte celkovou hmotností kola dost přes dvacet kilogramů.

Mundo se dodává v několika variantách odlišujících se především zpřevodováním. Do Prahy připadají v úvahu verze s 18 nebo 21 rychlostmi. Snaha dosáhnout dostupné ceny se pak projevuje v poněkud horší kvalitě některých komponent a jisté neeleganci celého bicyklu. Tohle zkrátka není (pokud bychom měli použít přirovnání k automobilům) žádné Volvo, ale spíš Lada Niva ze staré školy, která hodně uveze i vydrží, ale musíte se s ní poněkud sžít.

Problémem kola bude špatná dostupnost amerického výrobku v ČR. Šestirychlostní Mundo se dá pořídit u řady dovozců v Německu nebo Rakousku, na nový, 21rychlostní model se asi bude třeba doptat.

Mundo má pro vás smysl, pokud často převážíte těžší věci (nábytek, knihy, elektroniku) a bakfiets (které probereme ve druhém článku) nechcete z prostorových nebo finančních důvodů. Jinak to bude trošku ,,overkill“.

Dostupnost: Rozliční prodejci v západní Evropě.
Cena: 889€ (s brašnou, 6rychlostní), 1099$ (21rychlostní, v USA)
Délka/hmotnost/náklad: 210 cm / 21 kg / 200 kg
Plusy: Vysoká nosnost, trvanlivost, lze očekávat spolehlivost.
Mínusy: Váha, obtížněji dostupné. Pro někoho může být příliš.
Tip: Firma elfKW ve Vídni nabízí elektrifikované Mundo.

Madsen kg271: Ideální pro děti

Ze stejné rodiny jako Mundo je i tento náklaďák od Madsena. Madsen kg271 přichází na trh ve dvou variantách. Základní řešení s nosičem zřejmě nabízí menší nosnost než Mundo (výrobce neuvádí žádné údaje) a společně s nepřítomností platforem nebudí velký zájem. Co činí tento výrobek v oblasti longtailů výjimečným, je ale varianta s ,,krabicí“.

madsen_bucket_400
Madsen kg271/bucket, cream. (Foto www.madsencycles.com)

Kg271 má vtipně zmenšené zadní kolo, což vlastně umožňuje krabici umístit. Osm převodů s běžnou přehazovačkou bohužel nestačí na požadavky hornatějších měst. Kolo se nabízí ve třech barevných variantách.

Plastová krabice připomíná spíš vanu, kompletně obepíná zadní kolo a se svým objemem přes 150 litrů nabízí prostor přímo neuvěřitelný. Na lavičku nad kolem se vedle sebe vejdou dvě předškolní děti, je možné přidat další naproti — a máte z kola dětský autobus. Kolo se tak využitelností blíží spíše bakfiets, které představí příští článek série.

Je jen škoda, že tento výrobek nedováží nikdo jak do ČR, tak patrně ani jinam do Evropy.

Dostupnost: Pouze USA (e-shop).
Cena: $1099 (s nosičem), 1299$ (s ,,krabicí“)
Délka/hmotnost/náklad: (výrobce neuvádí) ~220 cm / >20 kg / ~150 kg
Plusy: Zadní krabice na věci i děti
Mínusy: Váha, dostupnost, malý rozsah převodů.
Tip: Zvažte v Praze místo bakfiets.

Surly Big Dummy: XtraCycle bez kompromisu

Surly Big Dummy je pevný rám kompatibilní se specifikací XtraCycle (a také přes tuto firmu nabízený). Po osazení dostanete kompletní long s pevným rámem z jednoho kusu a možností instalace přehršle doplňků na XtraCycle. Nosnost nákladu je výrazně vyšší, než u doplňkové sady (ačkoliv se uvádí stejných 90 kg). Stejně vysoko se ovšem vyšplhá i cena, která na E-shopu aktuálně dosahuje téměř 2500 dolarů.

surly_bigdummy_pic
Surly Big Dummy, plně osazené kolo. (Foto www.surlybikes.com)

Dostupnost: USA / E-shop
Cena: 2450$
Délka/hmotnost/náklad: 225 cm / pod 20 kg / 90 kg
Plusy: Nekompromisní long, rám z jednoho kusu, kompatibilita s XtraCycle doplňky
Mínusy: Dostupnost (USA), exkluzivní cena
Tip: Když už víte, že byste si vybrali jedině toto, pak pro vás cena patrně nehraje takovou roli.

Raddish: Laciný hotový Xtracycle

Kdo by toužil po ,,opravdovém“ Xtracycle, nemíní kupovat extra kolo pro montáž Free Radicalu, a nechce se vydat ze všech peněz za Surly, může jít cestou tohoto kompromisního produktu: Ocelového kola spojeného ze dvou kusů, z nichž ten zadní sadu Free Radical silně připomíná. Rám má být pevnější, než nastavování nějakého stávajícího kola, současně ale bude méně solidní, než výše zmíněný Surly.

raddish_xtracycle
Raddish Xtracycle bez nosičů. (Foto XtraCycle)

Výsledek včetně základního nosiče pořídíte za polovinu ceny plně osazeného Surlyho. Zpřevodování s jedním tácem (34 na 11-34) naznačuje, že v Praze byste měli dost problémy.

Ze srovnání s koly, kterým může konkurovat, nevychází Raddish zrovna nejlépe. Kona Ute, které odpovídá nosností, je o osm (!) kilo lehčí, pokud chcete platformy, tak se za stejné peníze (a váhu) vyplatí spíš lépe zpřevodované a dvakrát tak nosné Mundo. Výraznou výhodou pro budoucnost se ale může stát kompatibilita s doplňky XtraCycle, zvlášť pokud se na českém trhu tento systém výrazněji rozšíří.

Dostupnost: USA / E-shop
Cena: 1130$ (základ + nosič s brašnami Long Tail kit)
Délka/hmotnost/náklad: 225 cm / 25 kg / 90 kg
Plusy: Kompatibilita s XtraCycle
Mínusy: Dostupnost (USA), převody na Prahu nestačí
Tip: Stojí za to jen, když opravdu chcete nové kolo XtraCycle kompatibilní.

Závěrem

Nabídka longů je tedy již dost značná. Bohužel, dovoz do ČR zatím nabízí jen zlomek z existujících produktů. Naše země, která jinak z USA bere první poslední, tak v přejímání progresivních trendů v cyklistice stále poněkud zaostává. Samozřejmě, pokud se prostě stalo, že jsem dovozce do ČR nenašel, komentáře jsou nejvhodnější místo, kde je uvést.

Jak jsem na začátku předeslal, longtail nemusí být to pravé ořechové pro všechny, kdo hledají řešení pro své denní přepravní potřeby s vyloučením IAD. Především rodiny s dětmi dopravující se na kratší vzdálenosti může zajímat již poněkud poodhalená existence českého výrobce bakfietsů, jakož i další ,,kola s krabicemi“, která se vrhají na náš trh. O nich ale až v dalším pokračování seriálu, které se na těchto stránkách objeví přesně za čtrnáct dnů.

Odkazy

Prahou na kole: Převážíme cargo
Prahou na kole: Na kole s dětmi
http://en.wikipedia.org/wiki/Xtracycle
Portland: FAQ about cargo bikes
Longtail bicycles: Entering the mainstream

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. ahoj,
    xtracycle umim ukazat pujcit a objednat a prodat (sam ho denne pouzivam a nekolik mi jich uz rukama proslo), yuba zatim jen objednat a prodat, uvidime v sezone uvazuju o nem i jako predvadecim a pujcovacim. Zatim na obchode mam jen hromadu detailnich letaku o jednotlivych typech. Yuba je o dost tezsi nez xtracycle, i kdyz nova verze prosla odtucnovaci kurou. Ale stroj je tuhy a uveze diky celkove robustnosti i dva dospele vzadu (tedy kdyz to uslapnete). Posez je opet dost vzprimeny. Jezdil jsem na ni opakovane na vystavach.
    Xtracycle je takovy, jake je kolo ktere pro prestavbu pouzijete, tj. stejny jako vas eoblibene kolo.
    Jak xtra tak yuba jsou celkem nakladne.
    Prichazi v uvahu jeste kvazi amaterska stavba varianty worldbike tj. jednoduchy tezky jaklovy nastavec viz.
    http://www.flickr.com/photos/xtracycle/sets/72157622876225963/with/4185730414/
    To by mohlo vyjit kolem 3000,- ode mne. Samozrejme ze postavit sam to vyjde jeste daleko levneji.
    Dokoncuju stavbu ocelove trikolky ala christiania, ram je hotov, je treba ho osadit. I ta bude k vyzkouseni a koupi u me. budeme na ni jezdit do skoly a skolky s obema mensimi kluky zaroven (10mesicu a 3,5 roku).
    Cela hotova by mohla stat cca 15000,- pokud dodate vlastni ocelove kolo k prestavbe.
    Zajemci o vyzkouseni xtracycle a rady ohledne nakladnich kol zvu na caj ke me do obchodu http://www.velorama.cz
    Ladia Blaha
    774585232

  2. Jeste usim zminit sveho oblibence z rad bakfietu tj kol s bednou vepredu.
    Vsechny bakfiety jsou tezke holandske mrchy s neefktivnim vzprimenym posezem (at si priznivci city biku rikaji co chteji – u nakladaku zvlast ocenite primerene ohnuty tj efektivni horsky posed) az na Bullit od Larry vs Harry.
    http://www.larryvsharry.com/english/
    I ten umim dodat, ale opet zatim jen na objednavku. Jeden ted po Praze jezdi v barvach kuryrni psolecnosti Messenger. FInancne je to ovsem uplne jinde tj. podle typu v ekvivalentu cca 1800 eur a vic.
    http://www.velorama.cz
    Ladia
    774585232

  3. Parádní článek dík za něj! O některých variantách sem ani nevěděl …

    Mi teď doma pečlivě vybíráme kterou variantu pro deti (5 a 2) do školky … ale později i do školy. Zatím se kloníme k Xtracyclu, tak snad nám děti a případný nákup uveze :-)

  4. Na veletrhu Bike Brno 2009 jsem si projel bakfiet od spoleconosti Gazelle, ktera se tusim poprve predstavila se svymi koly v CR. Mimo jejich elektrokol, ktera me fakt dostala, ale to je na jiny clanek, me nejvic zaujal prave bakfiet. Konstrukce robustni, zpracovani na prvni pohled take vypadalo velmi dobre, a tak jsem si ho projel. Nalozil jsem do nej cca 90 kg kamarada a nad ocekavani dobre se to ridilo. Ale je pravda, ze do kopce by to s takovym nakladem asi bylo horsi, i kdyz je kolo vybaveno nabovou prevodovkou. Kolo ma sedacku pro tri male deti, ktere jsou dle meho nazoru daleko vice pod kontrolou, nez kdyz sedi vzadu. Navic je sedacka vybavena bezpecnostnimi pasy pro deti. Vice informaci o kole najdete zde: http://www.gazelle-bikes.cz/products/cabby-unisex-/.

    Pro me je to po porovnani moznosti na trhu jasny favorit, i kdyz si vyrobce za kvalitu necha zaplatit a cenove je to kolo uplne jinde. Chystam se, ze na jaro do nej asi pujdu prave kvuli dvema malym detem, ktere chci vozit.

  5. Ja si ho projel taky a me do Prahy nepresvedcil … horsi manevrovatelnost, zataceni, hur se oprit v kopci do pedalu a hlavne maly kola pro nas prespolnaky neni idealni reseni …

    Hodlam Xtracycle dovybavit korbickou kolem deti, at uz kvuli neprizni pocasi, psum apod.

  6. 2mech1: Vím, jsem na stránkách prahounakole.cz, ale ja nejsem z Prahy. V Praze bych měl asi strach na jakemkoliv kole :o), ale možná je to o zvyku. Navíc je jasné, že každý očekává od „náklaďáku“ něco jiného. Pro mě do Pardubic je Gazela OK. A co jsem právě ocenil nejvíc, je stabilita a manévrovatelnost takového kola, protože jsem si myslel, když jsem to kolo poprve viděl, že je to jen kolo na efekt a jezdit se s ním nedá. Pro mě je důležité mít děti pod dohledem před sebou. Malá kola jsou daní konstrukci kola, která mi vyhovuje více v porovnaní s klasickými náklaďáky typu extracycle. Navíc má kolo asi nejstabilnější stojan, který jsem na kole zatím viděl. V klidu mohu do „sajdky“ naložit obě děti nebo jiný náklad a kolo nemusím nikde držet ani mít opřené.
    Ke kolu mám jinou výtku. Kdybych chtěl odvézt babičku, která se hůř pohybuje, tak ji mám problém do sajdky naložit, protože musí hodně vysoko zvednout nohu, aby tam vlezla. A přitom by to bylo ideální právě pro lidi, kteří chtějí jet na výlet třeba se staršími rodiči se sníženou pohyblivostí i jinak, než jen na procházku s vozíkem do parku. Stačilo by na boku sajdky udělat otvíratelná dvířka. Protože konstrukce samotné sajdky nemá na pevnost rámu kola vliv, divím se, že to v Gazelle nikoho nenapadlo.
    Apropo, korbičkou lze vybavit také Cabbyho a navíc prodejce uvádí, že je sajdka uzpůsobena také k připevnění dětské autosedačky pomocí ISO úchytu. Ale jak říkám, každému vyhovuje něco jiného a něco jiného od kola očekává.
    ADR

  7. Ahoj, četl jsem tvůj článek. Na veletrhu jsem Gazell také oskoušel a je super. poslední bomba je , že jsem též z Pardubic. Je možné se sejít. Ahoj LK

Další z rubriky

Libeňský most uzavřen: mezi Libní a Holešovicemi na kole 11

Libeňský most je až do odvolání kvůli svému havarijnímu stavu uzavřen. Průjezdný zůstává jen pro..více

10 cyklistických proměn Prahy na Google StreetView 10

Google na jaře a v létě roku 2017 opět projel se svým mapovacím vozem velkou..více

Čistou stopou Prahou: magistrátní (nejen) cykloweb :)

Možná si pamatujete městskou stránku Praha cyklistická, na kterých kolem roku 2010 vycházely pravidelně články..více

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap 2

V minulém článku jsem (doufám) některé z vás navnadil na vyzkoušení si OpenStreetMap (OSM), ať pro..více

Pustíte se do OpenStreetMap? 1

Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i..více

Hans-Erich Dechant: Bezstanicový bikesharing je návrat o 15 let zpět 15

Bezstanicové systémy sdílení kol jsou stále populárnější a v posledních letech se masivně šíří světem,..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využijete pro dopravu přes Libeňský most Rekola?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Jiří Kadlec: Zápisky z únorové cyklokomise

    Zaujaly mě 2 trasy: A14 a A16. A14 podél Plzeňské: velmi potřebná trasa, ale kudy přesně v údolí povede?…

  • Nightrider: Zákon zachování setrvačnosti

    Hezký článek, taky nemám zbytečné brždění rád. Nejvíc nadávám na obzvláště vtipné semafory, které jednomu směru hodí červenou jenom proto,…

  • újezďák: Zápisky z únorové cyklokomise

    Vlákno díky tak vida, to jsem s s těmi 30,000 celkem nebyl mimo :) Vsadím se ale ,…

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru