Náklaďáky II: Kola s krabicemi

bakfiets_994_150 V prvním z řady článků věnovaných nákladním kolům, jsem se věnoval longtailům, majícím původ v USA. Nyní přijde čas na evropská řešení: kola s trakařem, či krabicí, boxbiky — či, chcete-li, christiania a bakfiets.

Kola, vybavená korbou před jezdcem samotným , nabízejí ve městě totéž, co si v přírodě můžete dovolit s přívěsným vozíkem: Přepravu dětí a k tomu spoustu úložného prostoru.

Vozík s kolem v jednom

Jedná se o kola prakticky rodinná. V okamžiku, kdy chcete vozit děti nejen po zcela oddělených cyklostezkách, spatříte jasné výhody (především oproti vozíku): Umístění dětí plně pod vaší kontrolou před vámi, a posez dostatečně vzpřímený na to, aby děti vzdálil od výfukových plynů. Kabiny nabízejí sedačky s bezpečnostmi pásy, a střecha, chránící za jízdy před větrem a zimou, učiní z kola bezpečnější ekvivalent vozíku.

bakfiets_cargobike_miminka
Do nákladního kola uložíte bez problémů a bezpečně i dvě miminka v autosedačkách (foto www.bakfiets.nl).

Samozřejmě, za takové řešení je třeba zaplatit: Na nákladním kole je korba stále, nelze jí odpojit jako přívěs. Ačkoliv na váhu se při návrhu těchto kol v posledních letech více dbá, nejsou nijak lehká: 30-40 kilogramů mrtvé váhy zbrzdí v hutnějším stoupání i nejsilnější jezdce. Nejkratší dostupné nákladní kolo měří dva metry pět, takže na přepravu metrem či vlakem můžete zapomenout. A konečně, pořizovací náklady i nejlevnějšího zahraničního bakfietsu značně překročí součet cen levnějšího kola a vozíku.

Přesto věřím, že i v Praze už nákladní kola využijete. To základní využití je jasně pro odvoz dětí do školky, a následující cesta do práce na vzdálenost nejvýše několika málo kilometrů. Jestliže bydlíte a pracujete v téže čtvrti, můžete o nákladním kole vážně uvažovat. Pokud ale po vyložení dětí potřebujete pokračovat deset kilometrů přes hory a doly na druhý konec města, pořiďte si longtaila.

Dvě nebo tři kola?

Nákladní kola se obvykle vyrábějí ve dvou- nebo tříkolovém provedení. V současnosti nejatraktivnější dvoukolové řešení nákladního kola navrhl Holanďan Maarten van Andel v osmdesátých letech. Dvojkolka nejspíš připomíná větší ruční kolečko, naroubované na zadek jízdního kola, také se jí v USA tak někdy říká (wheelbarrow). Holandský název je Bakfiets (kolo s krabicí).

bakfiets_nl_cargobike_lang_buiten_400
Bakfiets (od firmy Bakfiets.nl) v tom nejklasičtějším provedení (foto www.workcycles.com)

Dvojkolky mají výhodu v držení jedné stopy, snesou náročnější terén (sjezdy z obrubníků, pěšiny), jsou obecně užší, na rozdíl od tříkolek se prosmýknou všude tam, kde běžné kolo. Na druhou stranu jsou poněkud delší (kolem 2,5m), méně stabilní v nízkých rychlostech (i když nevysoko sedící náklad hodně pomáhá) a vyžadují trochu cviku, než se dokonale zvládnou.

Tradiční tříkolky vycházejí z původních holandských nákladních kol. Tříkolky jsou stabilní v nízkých rychlostech, robustnější, pocitově bezpečnější — a ovšemže poněkud těžší, než řešení jen na dvou kolech.

bakfiets_christiania_light
Poslední model tříkolky Christiania (foto www.christianiabikes.com)

Obtížnější manévrovatelnost a vyšší váha tradičních tříkolek vede v posledních letech k hledání řešení s pevnou korbou a sofistikovanějším způsobem řízení. Vznikají tak tříkolky určené speciálně pro přepravu dětí, moderní, stylové — a odpovídajícím způsobem drahé. Vzhledem k tomu, kolik jich je, se jim budu věnovat ve třetím pokračování série.

Elektrifikace převážně vlastními silami

Elektrifikace nákladních kol není příliš prozkoumanou záležitostí. Je jisté, že pod sedačku bakfietsu naložíte baterií podle libosti a motor do výpletu můžete dát dopředu i dozadu. Amatérských řešení pro vlastní potřebu najdete na webu celou řadu. (třeba toto)

Průmyslově vyráběné produkty zatím ale spíš nenaleznete. Solidní řešení elektrifikovaného nákladního kola vyžaduje větší výkon motoru (přes 1 kW) a takový produkt už nemůže být z definice jízdním kolem. Povolenou půlkilowattu zase s naloženým kolem ucítíte jen slabě.

Dostupné? Vlastně ano!

Zatímco ještě loni se zájemce o nákladní kolo musel spolehnout na dovoz ze zahraničí nebo zakázkovou výrobu, v roce 2010 budou dvoukolová řešení v ČR nabízet hned dva výrobci. S tříkolkami je to poněkud horší, ale jelikož se většinou jedná o evropské produkty, je stále možný dovoz z nejbližšího Německa, případně přímo od výrobce.

Nyní si můžeme několik nákladních kol představit podrobněji. Na rozdíl od longtailů, kterých je jen několik druhů, bakfiets vyrábí především v Holandsku řada firem a výběr je tak velmi široký (pokud se k nim dostanete).

Bakfiets.nl/Workcycles long: Tradiční dvoukolka

Bakfiets.nl vyrábějí řadu modelů, na kterých další firmy (např. workcycles) staví své (mimo Holandsko dostupnější) produkty. ,,Long“ je nejklasičtější bakgiets, jaký můžete najít. Robustní dřevěná krabice, dostatek prostoru, možnost přikoupení stříšky, montáž pro dětskou sedačku Maxi-Cosi (volitelná), čtyřbodový stojan zajišťující maximální stabilitu, integrovaný zámek s čipem, robustnost a co nejlepší jízdní vlastnosti.

Nákladový prostor je ohromující. Umožňuje vézt v ,,krabici“ současně dvě děti a nákup nebo dvě mimina v autosedačkách. Případně (po dokoupení lavičky dopředu) děti hned tři. To vám (vzhledem k povinnosti používat dětské sedačky) neumožní ani lecjaké auto.

bakfiets_nl_long
Bakfiets v tom nejklasičtějším provedení (foto www.bakfiets.nl)

Workcycles nabízí tento model se dvěma variantami převodů, buď se tří- nebo osmirychlostní nábovou převodovkou. Pro Prahu by v každém případě připadal v úvahu stoupavější model, za který se připlácí dvě stě Euro.

Českému zájemci nezbývá, než dojet si pro toto kolo někam do západní Evropy, nebo se pokusit objednat si toto kolo přes vstřícného obchodníka. Cena začíná na 1450€ pro třírychlostní model.

Dostupnost: Holandsko, Německo
Cena: 1650€ (WorkCycles, 8 speed)
Délka/hmotnost/náklad: 255cm / ~45 kg / 80 kg (box) + 50 kg (nosič)
Plusy: Funkčnost
Mínusy: Dostupnost
Tip: Pro ty, kdo chtějí ,,ten pravý bakfiets“ :-)

Bakfiets.nl/Workcycles nabízí také kratší verzi, která má na délku 225 centimetrů a stojí o 50 Euro méně.

Velice podobná kola nabízí v Dánsku a Holandsku řada výrobců, dají se sehnat i neznačkové čínské napodobeniny — za nižší cenu zde ale můžete zaplatit horším osazením, méně promyšlenou konstrukcí a ,,čínskou“ výdrží.
Následující ukázky představují jiné možnosti toho, co si můžeme představit pod hlavičkou ,,bakfiets“.

De Fietsfabriek 994: Nejkratší bakfiets

Tvrzení výrobce může být pravdivé: De Fietsfabriek 994 strčí svou délkou 205 cm do kapsy jak řadu (z logiky konstrukce krátkých) tříkolek, tak většinu longtailů.

bakfiets_fietsfabrik_994_400px
Nejkratší bakfiets (foto www.fietsfabriek.nl)

Pokud bydlíte v paneláku, chcete mít kola v bytě a máte větší výtah, můžete zjistit, že tento bakfiets se už k vám do výtahu vejde bez zdvihání. V konstrukci kol této firmy je řada prvků podřízena co nejmenšímu rozvoru, například sedlová a řidítková trubka jsou výrazně různoběžné.

V zadním náboji se skrývá jen pětistupňová přehazovačka SRAM, což je v Praze poněkud omezující, ale vzhledem k plánovanému použití bakfiets pro přesuny po v rovinatějších částech města, by to nemuselo být limitující.

Dostupnost kola je dosti problematická. Na internetu se mi nepodařilo najít vývoz mimo Holandsko. Fietsfabriek 994 si patrně budete muset objednat z jeho rodné země.

Dostupnost: Fietsfabrik.nl, bucketbike.com
Cena: 1495€
Délka/hmotnost/náklad: 205 cm / ? (výrobce neuvádí) / 60 kg (koš) + 80 kg (nosič)
Plusy: Nejmenší délka
Mínusy: jen 5 rychlostí v náboji
Tip: Bakfiets do paneláku.

Kromě tohoto kraťase vyrábí firma ,,základní“ model 995 (dlouhý 235 cm), který umožní naložit před dítě i nákup. O sto euro dražší, prodloužený model 996 umožňuje dětem sedět ve dvou řadách za sebou.

Gazelle Cabby: Dlouhán v moderním balení

Gazelle Cabby je dílem největšího holandského výrobce jízdních kol. Od klasických bakfiets s dřevěnou korbičkou se na první pohled liší úmyslně moderním designem. Aby ne, Gazelle Cabby vyhrálo v roce 2008 cenu Dutch Design Awards. Pro nás je ale toto kolo zajímavé především tím, že je ke koupi i za české koruny.

bakfiets_gazelle_cabby_400
Gazelle Cabby — bakfiets v jiném stylu (foto www.holandskakola.cz)

Korba je z nepromokavé látky natažené na aluminiovou konstrukci, je vyjímatelná a také uzamykatelná. Kromě běžného použití pro děti, které není nijak omezené, tak můžete použít kolo na nákupy a před další zastávkou koš sklopit stranami k sobě a uzamknout. Jízda bez koše dále zvyšuje manévrovatelnost a průchodnost terénem. Na druhou stranu, látková korba má jistou nevýhodu v menší trvanlivosti oproti dřevu, především může být snáze vandalizována.

Celý design kola se odlišuje od ,,tradičního“ stylu většiny ostatních výrobců, a působí velmi moderně. Výbava je samozřejmě obdobná: chyty na sedačku Maxi-Cosi, pásy na sedačkách, to vše najdeme i na ostatních kolech.

Řazení zajišťuje sedmirychlostní Shimano Nexus, což je naprosto dostačující i pro pražské kopce. Na druhou stranu, oproti běžným bakfiets je to pořádný dlouhán, 255 centimetrů může být příliš mnoho a také manévrovatelnost je vlivem extrémně dlouhého rozvoru slabší. Někteří recenzenti mají ke kolu značné výhrady.

Kolo je ke koupi v České republice, u dovozce Gazelle, firmy HH Service sídlem v Horoměřicích za cenu přes 44 000 Kč. Ačkoliv některé klasické bakfiets jsou o poznání lacinější, dovozem se cena srovná.

Dostupnost: ČR, holandskakola.cz
Cena: 46 100,- Kč (v Holandsku 1550€)
Délka/hmotnost/náklad: 255 cm / 38,5 kg / 100 kg
Plusy: Okamžitá dostupnost v ČR.
Mínusy: Délka a moderní design nemusí být pro každého.
Tip: Bakfiets tady a teď.

Bullit od Larry vs. Harry: Vylehčený ,,horák“

Jestliže jste při procházení nabízených bakfiets zděšeni jejich vahou, docházíte právě k výrobku, který dokázal představu o padesáti kilech mrtvé váhy dokonale popřít. Aluminiový Bullit dánské firmy Larry vs. Harry váží dvacet čtyři kilogramů, což není o mnoho víc než leckterý měšťák. Od ostatních nákladních kol jej dále odlišuje výrazně sportovnější geometrie posedu. Ta vám sice nezajistí, že budete na kole vypadat jako kapitán na lodním můstku, zato vám ale umožní vydat při stoupání větší výkon.

Bullit není primárně zaměřený na přepravu dětí. Je to lehký cargobike s nákladním prostorem uprostřed, využitelností blízký spíš longtailům. Pokud ale chcete, můžete si krabici dokoupit a kolo pro své děti zadaptovat.

bakfiets_bullit_box
Bullit od Larry vs. Harry, + box. Výrazně obvyklejší ale provedení bez boxu. (foto www.larryvsharry.com)

Ze všech zde představených kol je Bullit do kopcovitého terénu nejvhodnější, je to zkrátka horské kolo mezi městskými. Tomu odpovídá i osazení kotoučovými brzdami. Výrobce nabízí model v řadě variant s velmi rozličným osazením (Shimano Afine, Nexus, XT drive, SRAM i-motion). Podle toho se odvíjí cena. Za nižší váhu si nickméně připlatíte. Základní modely stojí bez boxu 1800 Euro, což je už poměrně dost. Odměnou je ale váha, kterou v pražských kopcích rozhodně oceníte.

Dostupnost: Různě po Evropě
Cena: € 1800 (classic, nejlevnější) + € 268 (box)
Délka/hmotnost/náklad: 245 cm / 24 kg (bez boxu) / ?
Plusy: Nepřekonatelně nízká hmotnost
Mínusy: Cena, pro přepravu dětí náročnější adaptace
Tip: Chcete vozit náklad a nechcete longtail?

Transportní kolo ID: Český bakfiets

Pro tradiční transportní kola ale nemusíme jezdit vůbec daleko. Stačí zajet do Zlína, kde vám malé firmě M-cycles vyrobí bakfiets na zakázku. Firma se specializuje na tandemy a speciální kola na kolovou, transportní kolo ID ale nabízejí a na Bike Brno předvedli.

bakfiets_m-cycles_ID
Viděli jsme ho! Pod jinými koly naleznete transportní kolo ID. (foto VF)

Výrobce ve svém letáku uvádí, že kolo dodává s osmirychlostní převodovkou v náboji (Shimano nebo Sturmey Archer), v základní sestavě s nosičem a světly. Lze dohodnout řešení s bubnovými nebo kotoučovými brzdami a také stříšku pro případ špatného počasí.

Oproti holanským modelům je český výrobek nabízen za zhruba poloviční cenu. Jistě, je zde rozdíl oproti výše představenými modelům, za kterými stojí léta vývoje a postupného vylepšování. Z dostupných fotografií českého výrobku (zde, zde) je patrné co nejlevnější osvětlení, nepřítomnost pásů a další drobnosti, které při každodenním užívání nepotěší.

Na druhou stranu, u kola na zakázku nic nebrání objednat si dynamo do předního náboje, pásy, aluminiový rám, kratší nebo delší korbu, zkrátka cokoliv si budete přát. Lze předpokládat, že i cena takto vyladěného ID nepřekročí třicet tisíc.

Dostupnost: ČR, M-cycles
Cena: 19 250,- Kč (základ)
Délka/hmotnost/náklad: ~230 cm / ? / ?
Plusy: Dostupné v ČR, velmi nízká cena
Mínusy: V základní sestavě nekvalitní doplňky
Tip: Pokud víte, co přesně potřebujete, zde to dostanete na zakázku.

Závěrem

Dvoukolové bakfiets jsou nejpohyblivější verzí kol s krabicemi. Jestli potřebujete box na děti, hodláte překonávat střední vzdálenosti a chcete mít dítě před sebou, máte v rámci Evropy opravdu z čeho vybírat. V České republice je dostupný moderní, ale poněkud dlouhý Gazelle Cabby. Nejkratší dostupný bakfiets De Fietsfabriek 994 má naproti tomu jen 205 cm. Tradici nabízí bakefiets.nl a Workcycles. A za polovinu ceny kteréhokoliv z dovozových produktů dostanete český malosériový výrobek ID kolo od M-cycles, který vám jeho výrobce na zakázku rád dovybaví.

Ani těmito koly nebyla vyčerpána široká škála možností, které máte, pokud chcete kombinovat bezmotorovou dopravu a převoz svých nejdražších. Tříkolkám určeným primárně na přepravu dětí věnuji příští článek.

Odkazy

Náklaďáky I: Kola s dlouhým ocasem

cargocycling.org
workcycles.com
bike2work2live2bike.blogspot.com

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Jak je to s temi zlinskymi M-cycles? Uvedeny link nefunguje a ani jsem nic podobneho nedokazal vygooglovat? Ma nekdo kontakt?

Další z rubriky

Lucembursko vylepšilo pravidla silničního provozu 4

Lucembursko nedávno upravilo pravidla silničního provozu s ohledem na chodce a cyklisty. V roce 2017..více

Copenhagenize: recenze nekompromisní knihy o cyklodopravě 13

Copenhagen Cycle Chic a Copenhagenize jsou vlivné blogy Mikaela Colville-Andersena, které zhruba před deseti lety..více

Cykloobousměrky na Praze 5 – vzorová práce 8

Počátkem května byla na Praze 5 realizována legalizace několika dlouhá léta poptávaných průjezdů, převážně zřízením..více

Developer a cyklisté: Skanska :)

V sérii článků o přístupu pražských developerů k cyklistické dopravě se dnes podíváme do vnitřku..více

Cyclingworld: Nejlepší kola roku 2018 11

Zatímco v Praze probíhal veletrh ForBikes, v německém Düsseldorfu se odehrála výstava Cyclingworld, jejíž součástí..více

Starostenské kolo ztracené a znovu nalezené 1

Sociálními sítěmi proběhla zpráva o krádeži městského kola starosty Prahy 7 Jana Čižinského. Kolo zmizelo..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Nastává pro vás v Praze vaše první dopravní cyklistická sezóna?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru