Náklaďáky III: Tříkolky nejen pro děti

bakfiets_nihola_150 Ve třetím díle seriálu o nákladních kolech ( po longtailech a dvoukolových bakfiets) se budu věnovat kolům, která u nás prakticky neznáme: tříkolkám určeným především pro přepravu dětí. Ty urazily dlouhý kus cesty od klasické, jednoduché Christianie.

Tříkolky jsou řešení, která zaujmou jen úzký segment movitějších zájemců o ekologickou mobilitu. V dnešním článku se totiž dostáváme do kategorie, kde cena 1500€ znamená velmi levné kolo.

Tříkolky univerzální, dětské a kočárkovité

Jak už bylo řečeno dříve, tříkolky pro přepravu dětí jsou oproti dvoukolovým bakfiets stabilnější. Ty klasické mají pevnou přední nápravu, na které se otáčí celá korba. Řízení se děje ručkováním po vodorovném držadle korby.

Modernější modely mají korbu pevně spojenou se zadní stavbou a samostatně zatáčející kola. To znamená lepší geometrii a snazší řízení s klasickými řidítky, ovšem za cenu složitější konstrukce, většího odstupu kol od korby a tedy větší šířky tříkolky. Prostor pro konstruktéry je zde nicméně značný a tak některé tříkolky připomínají ruční vozík a jiné zase poněkud narostlý dětský kočárek.

Ty nejzvláštnější tříkolky se pak snaží nabídnout ještě větší univerzalitu propojením funkce jízdního kola a kočárku: Stejnou korbu tak můžete vézt i strkat, často po kratičké úpravě. Někdy se konstruktéři lapí do pasti překombinovanosti, někdy je výsledkem velmi zajímavý produkt.

Jako byla u dvoukolových bakfiets důležitá délka, pro tříkolky je často limitujícím faktorem šířka. I tříkolky jednodušší konstrukce přesahují často 80 centimetrů, se kterými se u nás pro kola počítá. Naštěstí není šířka jízdního kola omezena předpisem, počítejte ale s tím, že různé dveře, průchody a průjezdy pro kočárky bývají navržené na 80 centimetrů a ani o kousek více, a kolo s metrovou šířkou pak může mít najednou potíže i na normované cyklostezce.

Christiania H/Box: Tradice a kvalita bez kompromisu

Je vzorovým příkladem té tradičnější tříkolky. Za cenu zcela srovnatelnou s dvoukolovými bakfiets dostanete větší stabilitu a stejně univerzální použitelnost. Tady si nikdo nehraje na složitá řešení. Jistotou Christianie je naopak spolehlivost, není to spotřební produkt. Při pořizování Christianie si jsme jisti, že pořizujeme kolo na více než desítku let.

bakfiets_christiania_nyhbox06_400
Christiania H/Box (foto www.christianiabikes.com)

Kolo má otočnou korbu, řízení tedy vyžaduje trochu více síly. Tříkolka nepotřebuje stojánek, k zajištění kola slouží parkovací brzda.

Předností je tedy především jednoduchost. Dynamo, světla a více převodů zde patří do nadstandardního vybavení. I když jsou Christianie ve srovnání s dávnými nákladními koly velmi lehké, stále si buďte jistí, že potlačíte hodně přes čtyřicet kilo. Korba má pro tato kola běžné rozměry: délku 88 a šířku 62 centimetrů.

Dostupnost: Christiania UK, Fahrradladen Mehringhof – Berlin
Cena: €1488 (základ)
Délka/šířka/hmotnost/náklad: 210 cm / 87 cm / ~50 kg / 100 kg
Plusy: Trvanlivost za rozumnou cenu
Mínusy: Váha, fyzicky náročnější řízení

Christianii podobných kol najdete celou řadu — v Holandsku je vyrábí všechny vedoucí firmy (Bakfiets.nl, Fietsfabriek, ‚t Mannetje, De Redding a další — viz např. tento srovnávací test).

De Fietsfabriek FF16: Nezávislé zavěšení

Model FF16 stále připomíná klasický bakfiet, od kterého se ovšem liší klasicky zavěšenými koly. Jinak je všechno tak jako u modelu 994 představeném v předchozím článku: Pevná korba standardních rozměrů, robustní design, zadní nosič a pětirychlostní SRam.

bakefiets_ff16_01_400
De Fietsfabriek FF16 (foto www.fietsfabriek.nl/)

Dostupnost: Fietsfabrik.nl, bucketbike.com
Cena: €1995
Délka/šířka/hmotnost/náklad: 210 cm / 94 cm / ~ 50 kg / 120 kg
Plusy: Tradiční design
Mínusy:
Tip: Přídavný elektromotor za 1700€ nabízí sám výrobce.

I De Fietsfabriek vyrábí klasickou ,,christianii“. Za zmínku u modelu BF 18 stojí především šířka 78 cm, cena (1995€) je ale poněkud přemrštěná.

Feetz Dynamisch: Naklápěcí a skládací

Feetz nabízí sice tradičně vypadající, ale velmi zajímavou skládací tříkolku: vozík lze složit do podoby ručního vozíku, který v případě potřeby můžete udat jako kočárek.

bakfiets_feetz_trike
bakfiets_feetz_skladani
Feetz dynamish (foto www.feetz.nl)

Oproti všem zde předvedeným tříkolkám, skrývá Feetz jedno překvapení: Přední náprava je uložena tak, že se na tříkolce můžete naklánět stejně, jako na klasickém kole (viz video na této stránce). Společně s dvacetipalcovými koly vám toto řešení zajistí solidní průchodnost.

Jinak tříkolka vypadá jako ze stran sdrcnutá Christiania. Koš je vysoko umístěný a relativně malý. Sedačky jsou neobvykle umístěné po stranách, umožňují usadit dvě děti a jsou osazené pásy. Tříkolka je velmi úzká (jen 68 cm) a krátká skoro stejně jako Taga. V zadním náboji se o přehazování stará pětirychlostní Sturmey Archer.

Rozměry jsou tedy velmi malé. Přitom robustní konstrukce naznačuje, že nosnost bude více než dostačující.

Dostupnost:feetz.nl
Cena: 1696€ (základ + dřevěná korba)
Délka/šířka/hmotnost/nosnost: > 170 cm / 73 cm / 28 kg / ?
Plusy: malé rozměry, cena
Mínusy: malá korba bez stříšky

Nihola Cigar Family: Dobře vymyšlený elegán

Nihola Cigar vtipně využívá oválné korby k tomu, aby vznikl prostor pro zatáčení předních kol. Jinak je to tříkolka vzhledu spíš tradičního, o to větší ale její korba vzbuzuje důvěru.

bakfiets_nihola_400
Nihola Cigar nabízí dostatek prostoru i přes nezávislé uložení kol a šířku pod 90 cm (foto nihola.info)

Tříkolka je dost úzká (89 cm), vnitřní šířka korby 58 cm je ale slušná a stále umožňuje vozit dvě menší děti vedle sebe.

Kolo je standardně vybavené sedmirychlostní přehazovačkou SRAM. V základní ceně je i stříška na kabinu, řadu dalších komponent (například pásy) si ale musíte dokoupit. Cena bez většího přestřelování se tak snadno vyšplhá ke 2400 Euro.

Dostupnost: Německo
Cena: €2400 (v konfigurátoru)
Délka/šířka/hmotnost/náklad: 209 cm / 89 cm / 33 kg / 100 kg
Plusy: malá šířka tříkolky, dobrá ovladatelnost, široce volitelná výbava
Mínusy: vyšší cena

Tříkolkou Nihola jsme se zvolna přesunuli z kategorie tradičních a léty ověřených řešení k módním hitům posledních let. Zatímco klasické výrobky jsou navržené na to, aby léta sloužily a díky své nekomplikovanosti šly víceméně snadno spravit, následující ,,kolokočárky“ jsou všechno jen ne jednoduché — množství součástek, které se na nich může porouchat je řádově vyšší, stejně jako potíže, které vám nutnost servisu toho jediného exempláře ve městě nebo dokonce v republice může způsobit.

Kangaroo: Široká kabina a kočárkový styl

Tříkolka Kangaroo od dánské firmy Winther se blíží k designu moderních kočárků. Kombinace plastů a nepromokavých látkových potahů snižuje hmotnost kola, která ale i tak (včetně sedaček) přesahuje 40 kg. To také dává jistou představu o tom, kolik váží robustnější tříkolky, jejichž výrobci hmotnost neuvádějí.

bakfiets_kangaroo
Winther Kangaroo (foto www.kangaroobike.com)

Děti sedí v kabince poněkud více vpředu, než u christianií, přímo nad přední nápravou. Zezadu přístupný prostor na zavazadla je umístěn za sedačkami a v místech, kde je kabina užší kvůli podběhům. V kabině je pro cestující přímo obrovský prostor, šířka 70 cm je o decimetr víc, než je běžné, ve výšce loktů je kabinka široká dokonce 77 cm. Kabina je také různými způsoby přestavitelná a otevíratelná.

Kolo má tříbodově uchycené řízení, jeden z uživatelů si stěžuje na nestabilitu v rychlostech nad 25 km, na takové rychlosti ale počítám není stavěné. Výrobce nabízí pět nebo sedm rychlostí v zadním náboji.

Cena těsně pod 2000€ je u takového produktu vcelku snesitelná, uvážíme-li, že oproti stejně drahé klasice nabízí Kangaroo o něco lepší funkčnost.

Dostupnost: Fahrradladen Mehringhof – Berlin
Cena: ~ €1950
Délka/šířka/hmotnost/náklad: 218 cm / 90 cm / 38 kg / 100 kg
Plusy: široká kabina, přijatelná váha.
Mínusy: děti víc vpředu, ve větších rychlostech údajně nespolehlivé řízení.

 

TrioBike: Hybrid pro úzké spektrum

Dovézt děti na tříkolce do školy, tam odložit těžkou korbu a pokračovat na lehkém kole? Stejně, jako kdybyste dovezli děti ve vozíčku? Tuto zdánlivou nemožnost nabízí TrioBike — tříkolka rozložitelná do nezávisle fungujícího jízdního kola a kočárku. Pro někoho, kdo to má do školy blízko, ale do práce daleko, to může být velmi lákavá představa.

bakfiets_triobike_400
TrioBike v2 (foto www.triobike.com)

Trio je navržené v Dánsku, kde v roce 2007 získalo národní cenu za design. Na pohled splňuje všechny požadavky. Někteří recenzenti ale tak spokojení nejsou. Potíže s tuhým řízením a příliš sportovním posezem prý činí jízdu nepohodlnou. Je ale více možné, že ve verzi 2 jsou tyto dětské nemoci již odstraněny, protože Copenhagenize hodnotí TrioBike kladně.

Kolo má sedmirychlostní Nexus, sedlo s diodovou blikačkou a ve verzi 2 již najdeme blatníky a další nezbytné doplňky pro celoroční rodinné kolo. Co potěší, jsou vnitřní rozměry kabinky: Šířka 74 cm a délka 83 cm zajišťují pohodlí a umožňují vozit děti až do nějakých devíti let.

Cena konceptu je vysoká i na tříkolky. V konfigurátoru nastavená nejlevnější sestava se sedadly a kabinkou vyšla na nějakých 3400€. Pokud byste o Triu uvažovali, je velmi doporučeno nejprve si dvakrát ověřit, zda vám bude vyhovovat a zda pravidelné rozkládání a skládání skutečně využijete. V opačném případě vám může bohatě stačit obdobně stylové, ale o celých tisíc Euro lacinější nerozkládací TrioBike Mono.

Dostupnost: TrioBike — Dánsko
Cena: €3.400
Délka/šířka/hmotnost/náklad: 240 cm / 92 cm / 42 kg / 85 kg
Plusy: multifunkčnost, velikost prostoru
Mínusy: velmi vysoká cena
Tip: Po přikoupení dalšího kola odveze ráno děti táta, odpoledne doveze máma.

Zigo: Americký multifunkční koncept

Zigo nabízí podobnou multifunkčnost, ovšem v americkém střihu. Výrobek je lehčí, menší, více ,,hadrový“, výrazně méně nosný — ale také podstatně lacinější. Je hned pět možností, jak Zigo provozovat: jako nákladní tříkolku, kočárek na chození, samostatné kolo, kočárek na jogging nebo inliny a kolo s přívěsným vozíkem (poslední dva na obrázku nejsou):

zigo_carrier_bicycle_400
Zigo Leader (foto www.myzigo.com)

Těžko ale říct, jak složité jsou změny jednotlivých podob, což může být pro multifunkční využití kola klíčové. Když to nepůjde snadno a bez nářadí, zůstane kolo nejspíš ve své nejobvyklejší podobě tříkolky.

Kabinka je poměrně malá, pojme dvě děti do 3-5 let nebo jedno nejvýše sedmileté. Kolo se dodává s tří- a sedmirychlostní převodovkou v náboji. Rozměry jsou standardní, fotografie trochu ,,klamou tělem“, díky dvacetipalcovým kolům se celá tříkolka zdá být menší, než je. Zajímavá je šířka pouhých 80 centimetrů. Kabina je poměrně malá a nenabízí zjevně velký prostor pro náklad. Ani nosnost není nijak závratná, výrobce uvádí 34 kilogramů. Je to pochopitelné, tohle má být fungovat výhradně pro přepravu dětí, a televizory nebo pytle s cementem nejsou u proměnlivých konceptů vítaným nákladem.

Vcelku pozitivní recenzi najdete zde. Vlivný znalec a prodejce nákladních kol Henry ve svém blogu Bakfiets en meer ovšem poukazuje na to, že jde o kolo spíš pro zábavu, než pro opravdu denní jízdu po městě. Navíc je zde jisté riziko toho, že se kolo převalí dopředu. Z diskuze k článku vyplývá, že vyvážit takovéto multifunkční koncepty tak, aby dobře fungovaly ve všech svých podobách, není snadné a někdy je to na hraně.

Při pořizování ale mějme na paměti, že toto není kolo na každý den a do každého počasí, ale opravdu spíš na ty rodinné projížďky po městských parcích. Na tmu, déšť a zimu bude třeba jej dovybavit. Zato na nedělní cyklostezce s tímto kolem vzbudíte patřičný rozruch. Zjevnou výhodou je příznivá cena, srovnatelná s Christianií i dvoukolovými bakfiets.

Pro rok 2010 přichází Zigo s druhou generací výrobku, se shodnými vnějšími parametry, ale zřejmě s o něco vylepšenou geometrií.

Dostupnost: MyZigo — USA, Německo
Cena: €1.465,00 (7 rychlostí)
Délka/šířka/hmotnost/náklad: 224 cm / 80 cm / 34 kg / 36 kg
Plusy: mezi tříkolkami cenová bomba
Mínusy: určeno spíš pro rekreační využití, děti sedí velmi vpředu.

Taga: Kočárek s pomocným šlapáním

O něco mladším produktem je Taga. Tento koncept je tím nejmenším a nejlehčím, co můžete ve světě tříkolek nalézt. Ani se nechce věřit, že má na délku jen 165 centimetrů.

bakfiets_taga_500
Multifunkční koncept Taga (foto www.taga.nl)

Minimálních rozměrů je docíleno jednak díky vtipnému posazení dítěte přímo mezi řidítka, jednak použitím jen šestnáctipalcových kol. I váha je velmi slušná. Díky tomu všemu je tento koncept tak blízko kočárku, jak je to jen možné.

Cenou za minimální rozměry a váhu jsou drastická omezení prostoru a nosnosti. Zjevně se předpokládá, že s tímto kolem nebude jezdit tatínek. Taga nenabízí korbičku, spíš jen dětskou sedačku, ve které musí být dítě pevně upoutané. Dvě děti můžete přepravovat jen za sebou — jak tomu bývá u některých současných kočárků. Děti pak mohou dohromady vážit nejvýš dvacet pět kilogramů. Dalších patnáct kilo můžete dát do koše mezi předními koly.

Kolo je vybavené třírychlostní přehazovačkou, která bude jeho použití výrazně limitovat. Výrobce uvádí, že změna podoby z tříkolky na kočárek trvá jen dvacet sekund. V Praze bych proto jeho použití viděl spíš jako kočárek s větším dostupem, na rozdíl od všech ostatních tříkolek s velkou výhodou použitelný v MHD.

Dostupnost: údajně v ČR Forbaby.cz, jinak různě v EU
Cena: 1800€ (s pláštěnkou)
Délka/šířka/hmotnost/náklad: > 165 cm / 73 cm / 29 kg / 25 kg (dítě) 15 kg (náklad v koši)
Plusy: Malé rozměry, konfigurovatelnost
Mínusy: omezená kapacita, vyšší cena.
Tip: Na kole k tramvaji a převlíct za kočár.

Závěrem

Jak jste viděli, mezi tříkolkami jsou rozdíly přímo závratné. Je velká škoda, že do ČR přímo dováží jen málokterý model. Pokud se ale obáváte nestability dvoukolého bakfietsu a můžete si dovolit zaplatit zhruba dva tisíce Euro, mohou být tříkolky zajímavou alternativou.

Kola určená především na přepravu dětí jsem tímto z velké části vyčerpal. V dalším pokračování série vás znalec skládaček a nákladních kol Láďa Bláha seznámí se svojí cestou k rodinnému kolu.

Odkazy

Náklaďáky I: Kola s dlouhým ocasem
Náklaďáky II: kola s krabicemi

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Rozhovor s Františkem Brašnou ze SONS o bezbariérových úpravách a cyklistické dopravě 75

Ing. František Brašna je vedoucím Metodického centra odstraňování bariér Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých ČR,..více

„Extrémní“ cargobiking 16

Říká se, že jízdní kolo je – na rozdíl od auta – obtížně použitelné, dojde-li..více

Moje láska: Kickstand Comics 8

Přečtěte si Kickstand Comics, dokud je volně dostupný na webu. Komiks byl formován městskou cyklistikou v USA..více

Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (2) 5

11. 08. - Václav Kříž - Inspirace
V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na..více

Vychytávky na cyklostezkách v Nizozemsku (1) 28

04. 08. - Václav Kříž - Inspirace
V Nizozemsku se tolik jezdí na kole především díky tomu, že je na pohyb na..více

Free Circle: oblečení pro (ne)cyklisty 13

06. 07. - Jan Krčmář - Inspirace
Hned na úvod musím něco přiznat, nemám totiž nijak blízký vztah ke svému kolu. Mám..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru