Cyklistické mýty

na_chodniku_150Žijeme v době ,,urban legends“. Dříve to byl Pérák, černá sanitka (popř. Černá ruka), dnes jsou to pověsti o dětech unesených v supermarketu nebo nedostavěných bazénech, které prý měly být původně stanicí metra. U cyklistů jsou to pak mýty o žlutých cedulkách dovolujících jízdu po chodníku nebo oblečcích tvarujících lépe hýžďové svalstvo.

Zahrajeme si tedy tak trochu na sběratele a bořitele zároveň. Vězte, že žádné tyto mýty jsme si nevymysleli. Odposlechli jsme je u cyklistů městských i rekreačních, přinesl je tedy život sám.

Cyklistické mýty všeobecné

Tvrzení: Těsné cyklooblečky pomáhají správně formovat svaly
( Posouzení věrohodnosti ponechám na vás :-) )

Městské cyklistické mýty a omyly

Týkají se především konkrétních míst (metra, lanovky) a dopravního značení. Někdy ukazují, jak daleko od reality je současná legislativa a místní úpravy.

Tvrzení: Do lanovky na Petřín můžete vzít kolo
Realita: je zakázáno. (edit: Od roku 2011 je to nicméně povoleno)

Tvrzení: Za kolo v pražském metru se platí
Realita: je zdarma, platí se jen ve vlaku (edit: od roku 2011 je ve vlaku na území Prahy kolo také zdarma, jedete-li na jízdenku PID).

Tvrzení: Kolo smí v metru do výtahu
Realita: je paušálně (ačkoliv často bezdůvodně) zakázáno.

Tvrzení: Cyklisté smějí jezdit jednosměrkou v prostisměru

Realita: Nesmějí. I když na řadě míst je to bezpečné nebo nutné a v některých městských částech by stálo za to takovou věc plošně dovolit.

Tvrzení: Když skončí cyklopruh, musí cyklista sesednout a pokračovat po chodníku
Vznik tohoto mýtu patrně výrazně podpořil Jakub Turek ;-)
Realita: cyklista se od počátku pohyboval v provozu, takže může pokračovat po silnici.

Tvrzení: Cyklista má na přechodu pro chodce stejnou přednost jako chodec
Realita: Cyklista má kolo přes přechod převádět. Pokud z kola sleze, stane se chodcem a tuto přednost má.

Tvrzení: Cyklista má na přejezdu pro cyklisty stejnou přednost jako má chodec na přechodu pro chodce
Realita: Při jízdě po přejezdu pro cyklisty nesmí cyklista projíždějící řidiče ohrozit ani omezit.

Tvrzení: Zákaz vjezdu všech vozidel neplatí pro cyklisty
Realita: Průjezd cyklistů za značku ,,zákaz vjezdu všech vozidel“ (to je ten plný bílý kroužek s červenou obrubou) je zakázán.
Tomuto klamu bohužel podléhají i někteří dopravní úředníci při stanovování dopravního značení. Umisťováním tohoto zákazu na místo značky zákaz vjezdu všech motorových vozidel daný mýtus dále podporují.

Tvrzení: Žlutá cedulka s číslem cyklotrasy umístená na sloupku na chodníku dovoluje jízdu po chodníku.
K vytvoření tohoto mýtu přispělo především dávné vyznačení cyklotras nevhodnými ulicemi, jako je například Masarykovo nábřeží; Rekreační cyklisté si nedovedli představit, že je značení na takovém místě posílá do provozu.

Mýty o svícení

Tvrzení: Kolo bez světel nesmí v noci na silnici, ale tím pádem smí na chodník
Realita: jízda po chodníku je zakázána. Jestliže po chodníku v některém místě přesto pojedete, je vždy lepší svítit.

Mýty všech ostatních

Aneb, co si necyklisté často o cyklistech myslí.

Tvrzení: Přilba na kolo je povinná i v dospělosti
Realita: Přilba je povinná na kole do 18 let. Myslet si o tom můžeme, co chceme.

Pruhy na náplavce jsou koleje pro auta

To vyplývá z běžného způsobu využití motoristy.

Tvrzení: Každý městský cyklista nenávidí auta
Realita: I když je pravda, že cyklistům často vadí silný provoz, většina z nich jsou realisté a vědí, že nějaká auta po městě jezdit musí.

Tvrzení: Pro těhotné jezdící na kole jsou otřesy způsobené jízdou větším nebezpečím, než riziko pádu.
Realita: Jízda na kole je v době těhotenství jedním z doporučených způsobů relaxace.

Sbíráme legendy!

Pokud jste od svých známých, cyklistů či necyklistů zaslechli zajímavý či zábavný mýtus, legendu či omyl týkající se městské cyklistiky, cyklistů ve městě i obecně, pište do komentářů pod článkem.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Tvrzení: Využití kola omezuje špatné počasí.
    Realita: Existuje jen špatné oblečení, ne počasí. (guvernér národní banky).

    Tvrzení: V pražských cyklopruzích nikdo nejezdí.
    Realita: Chce to nekoukat po billboardech a vnímat realitu.

  2. Velmi rozšířený mýtus je obasžen v rčení „Uvolníme jim …/Neuvolníme jim…“ Mnoho vět (myšlenek) většinové populace vychází z názoru, že automobilová doprava je ta „přirozená“ a cyklisté si své místo na slunci musí získat, tzn. „omezit“ onu „přirozenou“ automobilovou. Je to mýtus, který se asi těžko popíše v jedné zkratce. Chci tím naznačit, že myšlení a nahlížení na cyklisty je již v principu nesprávné. Není to tak, že automobilisté cyklistům něco dovolí/nedovolí. Dokud se nepodaří zlomit tento mýtus, nebude situace nikdy pohodová.

  3. Já myslím, že mýtus je už vůbec to o automobilistech a cyklistech. Takoví lidé téměř neexistují a to ani v Holandsku. Lidé obyčejně používají v různých situacích různé způsoby dopravy a jde jen o to, v jaké míře který.

    To se pak říká, že Praha buduje ,,opatření pro cyklisty“, s tím se nikdo neztotožní. Ve skutečnosti je to spíš tak, že Praha buduje opatření pro to, aby lidé mohli jezdit na kole, ne?

  4. Pro: Hynek Hanke. TAK! Použil jsem jiná slova, ale v podstatě jsem chtěl říci to samé.

  5. Mýtus:
    V metru lze přepravovat jízdní kolo výhradně na poslední plošině každého vozu vlaku metra ve směru jízdy. ve voze mohou být přepravována nejvýše 2 jízdní kola http://www.dpp.cz/smluvni-prepravni-podminky/7-podminky-prepravy-zavazadel-a-zivych-zvirat/
    Realita:
    Kolo vezu metrem jednou ročně a to o víkendu ráno, kdy je poloprázdné. Mé zkušenosti jsou tedy sporé. Nedovedu si však představit, že vlezu do jiného, než posledního vozu. Jinde jsou na obě strany sedačky a není reálná možnost umístit kolo tak, abych někoho nezablokoval. Volím vždy variantu posledního vozu s až 6 koly na hromadě. Naštěstí jako cyklista metro opravdu běžně nepotřebuji, jen by mě zajímalo, zda to někdo umí vyřešit v soouladu s přepravním řádem.

  6. Totální mýtus to neni, ale:

    Když nechám kolo zamčené na ulici, tak mi ho někdo ukradne.

    troufnu si řící, že 95% kol v Praze se krade ze sklepů, bytů a garáží. jen těch 5 % se ukradne z ulice. Důvodů je víc. Na ulici pořád někdo chodí. Často bývá místo osvíceno. Při použití kvalitního zámku si to zloděj raději rozmysli, protože ví, že za rohem je dražší kolo rekreačního cyklisty zamčené obyčejným lankem. Ve sklepě má zloděj na kradež více času a téměř na 100% ví, že tam najde dražší, tuctovější kola, která jednoduše prodá někde v bazaru.
    To procento 95 je relativní. Když jsem se o tom před rokem bavil s Michalem Křívohlávkem, říkal údaj 99%, s tím, že policisté prakticky s krádeží kola na ulici nesetkali. Takže žádný oficiální číslo to není ale je téměř reálné. :)

  7. Ivoš: Já zase už do posledního vagonu s kolem prakticky nelezu právě proto, že mě irituje, když se tam sejde na hromadě pět až šest kol a kočárek k tomu. To je pak naprostá hrůza vyplétat se ven. Většinou jdu do posledních dveří vagonu, o kterém vím, že bývá na dané trase nejprázdnější.

  8. Sakra – ten prvni mytus mel znit:
    Mytus: na kole se přepravuje, kdo nemá rád auta nebo na auto nema
    Realita: na kole jezdí všechny sociální skupiny

Další z rubriky

Výběr ze záříjové cyklokomise 7

Komise pro cyklistickou dopravu se sešla po prázdninové pauze už třetího září. Sestavu mírně obměnila..více

O cyklopruzích podruhé: k čemu jsou? 8

O potřebnosti cyklopruhů pochybují mnozí. Na potřebnost cyklopruhů na hlavních ulicích se náměstka pro dopravu..více

Výběr z květnové a červnové cyklokomise 28

Čím jsou jednání cyklokomise (poradní orgán Rady hl. m. Prahy, pozn. red.) svižnější, tím víc vám..více

Patočkova: cyklopruh na radiále s odstupem času 6

Na podzim 2017 se mediálním prostorem prohnala kauza vyznačování ochranného cyklopruhu během rekonstrukce povrchu Patočkovy..více

Bikesharing: parkování bez stanic 14

Sdílená kola Freebike již přes měsíc brázdí ulice Prahy a s nimi začalo opět probublávat..více

Snižují pruhy pro kola bezpečnost cyklistů? 4

Rádio Wave zveřejnilo článek prezentující výsledky australské studie, podle které na komunikacích s cyklopruhy předjíždějí..více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Využíváte v Praze sdílení kol (bikesharing)?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru