Mezi Kbely a Letňany došlo k přerušení cyklotrasy A44

Hynek Hanke

Píše nám čtenář Jakub Kara: ,,Mezi Kbely a Letňany došlo k přerušení cyklotrasy A44. Cestou ze Kbel je stezka pro cyklisty podél Toužimské, asi 2 roky stará, podél betonového plotu Leteckých opraven [mapa]. Na konci plotu končí a cyklostezka pokračuje za roh křovím doleva. Tam se asi před 14 dny objevily sloupky a pak plot. Dalo se ještě jezdit po staré přístupové cestě na golfové hřiště, která odbočovala z Toužimské asi o 50 metru dál. Tam ale kdosi zrušil odbočení – obnovil příkop podél Toužimské a včera se objevily sloupky i tam. Dnes čekám pletivo. Vznikne souvislý plot od plotu Leteckych opraven, k Toužimské a podél ní směrem na Letňany až k pásu křoví, které Toužimskou lemuje, s dostatečným přesahem. Dokonalá stavba, od severu na letňanské letiště neproklouzne ani myš. Značení cyklostezky zatím zůstává na místě, vede přímo do plotu.“ Zkoušel jsem zjistit, co se děje…

Plot buduje firma, která staví propojení Mladoboleslavská – Toužimská – Veselská, ale na popud majitele letiště, plot by neměl být součástí této stavby.
Obě městské části (18 i 19) se snaží situaci nějak řešit.

Majitel letiště ho chce oplotit s tím, že na něm žádnou cyklostezku nechce, že to ohrožuje provoz a že cizí lidé nemají na letišti co dělat, jsou neukáznění a ohrožují sebe i provoz, což je občas pravda. Na letiště chodí pejskaři i jiní, psi občas běhají po ploše, která je od stezky oddělená jen červenobílými tabulemi, někdy se tam objeví i člověk. Samozřejmě, že většina pejskařů je ukázněná. Cyklistu jsem na ploše neviděl.

Pokud plot zůstane, zmizí jediné klidné napojení Kbel na Prahu.

Další možnosti jsou:

  • Toužimská – 70km/h, úzká, silný provoz, autobusy
  • Mladoboleslavská + propojka kolem Palu k Leteckým opravnám a dál přes Letňanské Letiště – propojka je rozkopaná kvůli stavbě již zmíněného propojeni Mladoboleslavská – Toužimská – Veselská
  • Mladoboleslavska + Hůlkova 1,25 km v provozu po Mladoboleslavské, nebo po chodníku kolem kasáren – vstupy, vyjezdy, křoví

Jak si může někdo bez upozornění postavit plot a přetnout tím městskou cyklotrasu? Pan Kara spolu s PrahouNaKole situaci nadále sleduje.

[nggallery id=21]

Oprava:Původně jsme uvedli, že plot vzniká bez stavebního povolení. Skutečnost je taková, že plot samotný žádné stavební povolení nepotřebuje.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Asi tak před měsícem jsem tudy jel z For Bikes, a už tehdy mne překvapilo, že cyklotrasa vede kolem letišťní plochy. Všechny cesty byly označeny cedulí „Letiště – vstup zakázán“. Jel jsme tam jen jednou, takže nevím, jak moc je „většina pejskařů“ ukázněná, ale ti, které jsem viděl s nějakým bílým hafanem velikosti telete (v rasách se nevyznám) si s nějakým ohraničením letiště hlavu nedělali. Možná jsem měl prostě smůlu na špatný příklad, ale potřebu oplocení letiště chápu. Že je oplocené protější Kbelské letiště nikoho nepřekvapí (natož pak třeba Ruzyň, ale to je jiná káva).

    Pokud vlastník letiště na něm cyklotrasu nechce, a nemá povinnost umožnit průchod po cestě jako věcné břemeno na pozemku, tak mu stěží bude někdo cyklotrasu nutit.

    Plot podle všeho vzniká bez stavebního povolení
    Plot vzniká samozřejmě bez stavebního povolení, protože ke stavbě plotu stavební povolení není potřeba. Nemusí se ani ohlašovat. Pro plot (po novele 191/2008 Sb.) stačí územní souhlas nebo územní rozhodnutí, a to může být i mnoho let staré – nepropadá tak snadno, jako stavební povolení.

  2. Cyklostezka je tam vyznacena a kazdemu je jasne, kde maji jezdit cykliste a kde letat letadla.
    Pokud jde o Kbelske letiste, tam taky neni plot tak dlouho a ani ted ostatne neni kolem dokola. Tim nechci rict, ze se tam ma nekdo promenovat po plose.
    Mezi Kbelskym letistem a travnatym letnanskym je trochu rozdil. Pokud by tohle propojeni melo skoncit, tak je to velka skoda.

  3. Nic moc teda. Naposledy jsem tam viděl ty sloupky. Nevadí mi jet jinudy, ale kdybych měl dojet někam k plotu tak bych asi radost neměl.

    p.s.: ty cedule zákaz vstupu/vjezdu byly jen ze strany od metra. Ze Kbel ne-e.

  4. JK @ [2]
    Cyklostezka je tam vyznacena

    Není. Kdyby tam byla cyklostezka, tak by podle toho musela vypadat, rozhodoval by o ní mimo jiných i silniční úřad a plot by tam rozhodně nebyl.
    To, co tam je, je cyklotrasa – čára pastelkou v mapě, která se v realitě projevuje jen žlutým plechem a předvolebními sliby. Sama o sobě není žádným „procyklistickým opatřením“, je to jen vyznačení směru cesty – stejně jako například turistické značky po lese.

    Kbelské letiště má plot minimálně tři roky a to kolem dokola (ověřeno od té doby mnohokrát při prohlídkách stavby „Vysočanské radiály“). Kus pod letištěm trávím celkem dost času, tak mám přehled o pohybech na obou (Kbely i Letňany) směrem nad město. Do Kbel sice létají větší stroje než do Letňan, ale do Letňan je jich několikanásobně víc. Zvlášť, když je o víkendu hezky. nechtěl bych být na místě pilota větroně při přistávání (který kvůli chybějícímu motoru nemůže přerušit přistávání, udělat průlet, otočku a přistát znova), jak vidí, že se mu po ploše špacírují lidé nebo psi. Letadlo ve vzduchu bohužel nemá brzdu…

    Kompromisním řešením by mohlo být tu cestu od soukromníka vykoupit a oplotit (třeba jen symbolickým metrovým plůtkem, jen aby bylo vidět, kde končí).

    Jenže ta cesta ani není cesta, ale ostatní manipulační plocha, a patří soukromníkovi (SIT Prague, a.s.; dříve Letňany Site, a.s.; ještě dříve Rozvojová Území Letňany, a.s.; a předtím ČKD Refin, a.s.) s jediným akcionářem ve Velké Británii. Je jen na městu, aby se s ním dohodlo (pokud bude chtít), ale napíchat někomu na jeho pozemek cedulky a pak se divit plotu prostě nejde.

  5. Štěpáne, panu Karovi je přeci úplně jedno, jak magistrát tu cestu vyznačil, co má dělat pilot větroně nebo komu patří nějaké pozemky. Jeho zajímá hulvátství někoho, kdo mu prostě dal závoru přes cestu, takže on teď nemá kudy jezdit. Češi jsou velmi dobří v obhajování hulvátství (,,co se divíte!“, ,,to je přeci jasné, z jaké jste planety člověče?“), však on se nějaký technokratický důvod najde. Nikdo se nikoho nikdy nezastane. To je hrozné…

    Když se lidi motají na letištní ploše, je to problém. V civilizovaném světě se ale takové věci řeší jinak…

  6. Zeptal jsem se na plot na stezce A44 prostřednictvím Otázek a odpovědí na http://www.letnany.cz/default.aspx?ido=454&path=questions&l=1 Otázka: Plot na cyklostezce A44 (Václav Čadek 2.4.2010 7:31) Dobrý den. Včera ráno jsem jel na kole po cyklostezce A44 z Kbel do Letňan. Po odbočení z chodníku, který vede kolem plotu Leteckých opraven doleva jsem narazil na čerstvě zbudovaný plot. Na stezku se nedalo dostat ani po původní pískové cestě, která odbočovala od Toužimské ke golfovému hřišti. Cesta je přerušena příkopem, i tam jsou připraveny sloupky pro plot. Prosím co to znamená? Kdo tento plot staví a za jakým účelem? Děkuji. Odpověď: (Gerhard 2.4.2010 10:38) Situaci na základě upozornění řešíme. Jedná se staveništní oplocení pro výstavbu Nové Toužimské – část Kbely od ul. Mladoboslevské ke staré Toužimské. Investorem je Hl.m.Praha, zastoupené odborem městského investora v zast. společností ZAVOS s.r.o. Měla by být stanovena objízdná cyklotrasa.
    Pokud je toto pravda, nejedná se tedy o oplocení letiště.

  7. Doplněná odpověď MČ Praha-Letňany na mou otázku z 2.4.:
    Odpověď: (Gerhard 7.4.2010 6:20)
    Na kontrolním dnu stavby komunikace Nová Toužimská byl oznámen požadavek zprůjezdnění cyklostezky A44. Stezka byla zneprůjezdněna plotem který vystavila firma provádějící stavbu komunikace na žádost majitele letiště. Toto oplocení (oprávněnost) bude řešeno v místním šetření. Nicméně stavba nesouhlasí s vedením cyklostezky přes staveniště. Zástupci MČ Praha18 a 19 se dohodli na náhradní trase. Cyklostezka přes letiště bude dočasně (po dobu stavby uzavřena) a náhradní trasa povede kolem letiště směrem na komunikaci Hůlkovu a dále bude vyznačena na komunikacích MČ Praha Kbely. Další řešení cyklotrasy bude probíhat za účasti Letňany a Kbel.

  8. V Letňanech a Kbelích nejsou ŽÁDNÉ cyklostezky (mimo toho pitomého kousku podél Toužimské), jen se občas někde vyvěsily žluté cedule.
    Pokud někdo svůj pozemek potřebuje oplotit měli by na to reagovat především amatérští označovatelé cyklotras z úřadů MČ.

  9. Zdravím všechny, řeknu vám ten plot je pěkná zrada. Dneska jsme tama jeli nic netušíc, v dobrém rozmaru a najednou plot. Nepřála bych vám slyšet slova přítele. Naštěstí jsme našli díru v plotě, kterou jsme prolezli i s kolama. Myslím si, že pokud někdo nechce na svém pozemku cyklotrasu dobře, tak by to mohl hned na začátku pozemku dát jasně najevo (např. nepovolaným vstup zakázán) a nemuseli by se cyklisti promenovat po letišti sem a tam…Možná jsem slepá, ale žádnou cedulu jsem tam neviděla, natož nějakou závoru…Až plot na konci letiště. A musím říct, že jsme nebyli jediní, kdo se velmi divil…Nebylo by špatné s tím něco udělat…Např. nějakou rozumnou objížku…

  10. Otázka na MHMP a odpověď:
    Otázka: Stavba č. 40032 Komunikace Toužimská, etapa 001 Kbelská, (27.4.2010 9:32)
    Dobrý den, dne 7.4. jsem vkládal dotaz na stavbu komunikace „Nová Toužimská“. Protože jsem doposud nedostal odpověď a nejsem si jist, že jsem původní dotaz vložil správně, uvádím jej znovu. Děkuji za odpověď. V. Čadek
    „Dobrý den, na přelomu března a dubna došlo výstavbou plotu k přerušení cyklistické trasy A44 mezi Kbely a Letňany – podrobnosti viz https://prahounakole.cz/2010/03/30/mezi-bely-a-letnany-doslo-k-preruseni-cyklotrasy-a44/ . Z úřadu MČ Prahy 18 mi bylo na můj dotaz o co se jedná, odpovězeno: “Situaci na základě upozornění řešíme. Jedná se o staveništní oplocení pro výstavbu Nové Toužimské – část Kbely od ul. Mladoboslevské ke staré Toužimské. Investorem je Hl.m.Praha, zastoupené odborem městského investora v zast. společností ZAVOS s.r.o. Měla by být stanovena objízdná cyklotrasa.“ Je smutné, že u tak dlouho připravované stavby se nejdříve vyrobí problém a pak se teprve hledá řešení, nicméně věřím, že vyhovující řešení se brzo najde. Prosím, zajímaly by mne parametry budované „Nové Toužimské“ (počet jízdních pruhů), a zda je v projektu počítáno s jízdními pruhy pro cyklisty (viz Usnesení Rady HMP ze dne 29.4.2003 č. 0544, které ukládá Odboru městského investora MHMP a TSK „zajišťovat př přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu“).“
    Odpověď: (odd. Styku s veřejností OPR MHMP 28.4.2010 12:20):
    K přerušení cyklistické trasy Kbely – Letňany došlo výstavbou propojovací komunikace mezi ulicemi Mladoboleslavská a Toužimská. Stavba probíhá v souladu s vydaným stavebním povolením a dle schváleného časového harmonogramu. Ze strany investora stavby byla snaha vybudovat dočasnou objízdnou trasu. Tento záměr však nemohl být uskutečněn, protože využitelné pozemky patří Letišti Letňany, nebo jsou v ochranném pásmu tohoto letiště. Charakter stavby rovněž neumožňuje vedení trasy přes staveniště komunikace.
    V rámci definitivního řešení nové komunikace je podél celé trasy navržen chodník společný s cyklostezkou o šířce 3,00 m, na kterou bude možno stávající cyklotrasu napojit. Projekt stavby rovněž řeší příčné křížení cyklistické dopravy s přechody pro chodce. Předpokládaný termín dokončení výstavby nové komunikace včetně citovaných objektů je v říjnu 2010.

  11. Z Otázek a odpovědí MČ Praha 18 – Letňany
    Otázka: Golf (Pollal 3.5.2010 13:57) Zajímalo by mě jak je to s přístupem na golf – driving range v Letňanech, zda funguje příjezdová cesta a jak je to s fungováním klubu dál.
    Odpověď: (Gerhard 3.5.2010 14:50) Nájemce drivingu se dostal do sporu s majitelem letiště, který následně uzavřel přístupovou cestu. Stávající přístup komplikuje rovněž stavba nové komunikace, z bezpečnostních důvodů stavebník neumožňuje průchod/průjezd (našla se tam mj. bomba z 2. světové války). Městská část jedná s majitelem pozemku o výstavbě nové stezky pro pěší a cyklisty podél plotu Letova.

  12. Nevím, jestli jsem to už psal, pro uzavřenou trasu existuje doporučená objížďka, od Kbel od konce cyklostezky podél Tupolevovy kus po silnici, pak po nové stezce vlevo ve vznikajícím lesoparku, na místě bývalého přejezdu návrat přes Tupolevovu a pokračování areálem bývalého Letova, kde je průjezd cyklistů tolerován. Výjezd na komunikaci podél letiště zadní vrátnicí směrem k letišti kus za výstavištěm.
    Vím, že je to zajížďka a neznám režim vrátnic, takže v noci to možná bude nemožné, pro některé cesty to ale řešení být může.
    Trasu najdete zde: https://prahounakole.cz/mapa_klobouk/index.php?prehledka=0&size=2&x=14.0&y=1.0&zoom=2&layout=2

  13. to Vratislav: díky za upozornění na možnost průjezdu areálem bývalého Letova. To jsem neznal, odzkouším. Ulice v popisu objízdné trasy ale není Tupolevova, nýbrž Toužimská.

  14. to Vratislav: Odbočka z Toužimské do lesoparku je momentálně přerušeno stavbou náhradní objízdné komunikace, která vzniká kvůli výstavbě křižovatky Toužimská x Toužimská – etapa 0001 Kbelská. V této souvislosti je zřejmě zrušena i trasa A44 po chodníku podél Toužimské do Kbel (zalepené značení). Jediná sjízdná trasa je přes lesopark z Kbel od ulice Sychrovská. Na redakci zasílám zákres cest v lesoparku a aktuální fota.
    Areálem Letova jsem již 2x projel bez problémů (zatím jen ve dne).

Další z rubriky

Praha spustila první veřejný sčítací totem 25

Praha v pondělí 17. září slavnostně spustila první veřejný sčítací totem. Totem je umístěn na..více

Hájek – Netluky: Byla potřebná stezka předražená? 8

V poli mezi Hájkem a Netluky v městské části Praha 22 vzniklo 400 metrů bezmotorové..více

Klíčov: ochranné cyklopruhy k předělání 12

V ulici Ke Klíčovu na hlavní cyklotrase A267 byly mezi ulicemi Vysočanská a Nad Klíčovem..více

Fotografie: Omezení jízdy na kole v centru Prahy 12

Přinášíme fotogalerii dokumentující aktuální stav dopravního značení omezujících jízdu na kole v pěších zónách v..více

Nové značení trasy A2 na Praze 2 22

Od roku 2016 se připravuje souvislé proznačení páteřní cyklotrasy A2 v celé své délce, tedy..více

Ochranné cyklopruhy v Broumarské ulici 4

Praha 14 se dlouhodobě snaží o kvalitní řešení cyklistické dopravy v podmínkách limitovaných zejména rozpočtově...více

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého online magazínu o cyklistické dopravě. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Daruj
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Kde zpravidla v širším centru Prahy parkujete kolo?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru