Nákladní kola IV: Láďova cesta k XtraCycle

Drakouš s předním nosičemVe zkratce řečeno naše nákladní kolo je xtracycle. Ale cesta k němu trvala několik let.

První moje kolo, které si vybavím v souvislosti se souslovím nákladní kolo, je celkem běžný městský stroj značky tuším Hercules. Řídítka vlaštovky a sedmistupňová nába. Nákladní kolo mi evokuje, protože když se první syn začal učit jezdit na kole, jezdili jsme spolu na tomhle kole a tažné tyči. Ta se ale nesnášela se zadním nosičem. Namontoval jsem tedy přední nosič a díky jisté podobnosti s americkými koly s tzv. porteur rack, neboli velkými nosiči vepředu, jsem od té doby začal kolo považovat za nákladní. Uvezl jsem na něm spoustu věcí a na ten přední nosič šlo dát například i plný 30litrový batoh napříč.

Ani další kolo nebylo a není žádný opravdový náklaďák. Je to skládačka Brompton . Mám na ní dva super doplňky a sice přední nacvakávací tašku a dětskou sedačku Itchair. Tohle kolo stálo na začátku opravdové změny mého přístupu k vození věcí na kole. Taška přišla téměř okamžitě a sedačka ve chvíli kdy nejstarší syn začal chodit do školky. Sedačku jsem začal používat i pro vození nejrůznějšího nákladu. Dodává druhý pevný bod pro přivázání delších věcí. Brompton mě naučil vozit na kole věci, které by mně předtím vůbec nenapadly zkusit na kolo dostat.

03brompton-autosedacka0202brompton-autosedacka01

Brompton s dětskou autosedačkou na nacvakávací tašce

04brompton-lyze.jpg
Bromík vezoucí dětské lyže z půjčovny
 

Ohlížel jsem se po skutečném náklaďáku. Na německé výstavě speciálních kol SPEZI mi padl do oka první bakfiet od www.cargobike.nl. Vypadal super, ale když jsem si ho zkoušel ukázalo se, že je pekelně těžký a má neefektivní příliš vzpřímený posez (milovníci citybikes prominou).

Další kandidát byla tříkolka Christiania a tříkolka Nihola. Bohužel opět pro mé nároky nepoužitelné. Bydleli jsme tehdy v 7mém patře s miniaturním výtahem a nebylo kde stroj nechávat dole. Jejich fotky už bohužel nemám.

Asi rok poté jsem našel na webu Xtracycle. Uchvátil mne jednoduchostí a univerzálností. Nebyl sice tak drahý jako bakfiet nebo tříkolky, ale i tak to bylo dost peněz. Dva roky jsem si jen hrál s myšlenkou postavit ho, až Matěj vyrostl ze sedačky bromptonu a já jsem před cca třemi lety na další SPEZI adaptér koupil. A jsem fakt rád. V tom vymakaném svařenci pár trubek je uloženo spoustu zkušeností. Je dotažený do detailu.

05xtracycle-kluci01.jpg
Kluci na Xtracycle
 
06xtracycle-kluci02.jpg
Kluci na Xtracycle
 
07xtracycle-kajak.jpg
Kajak na Xtracycle při návratu z eskymování, cestou tam seděl nahoře ještě Matěj
 
07xtracycle-kajak.jpg
Bílý balík je stánek 4×4 metry, krabice je tříkolka Greenspeed.
 
09xtracycle-tydenní-nakup-01.jpg
6 litrů mléka, 10 kg mouky, 20 jogurtů…
 
10xtracycle-tydenní-nakup-02.jpg
6 litrů mléka, 10 kg mouky, 20 jogurtů…
 

Na xtracycle dnes jezdím denně s osmiletým Matějem do školy a pak sám do práce. O víkendu příležitostně vozím kluky oba a jízdu v roli pasažéra již absolvovali také někteří kamarádi a samozřejmě i moje žena. Drakouš je teď kvůli příchodu třetího syna recyklován na tříkolku ala Christiania. Rám je hotový, ale tříkolka čeká na dokončení. Mezitím Ondra přestává být miminkem a už sedí a já jsem ulovil super sedačku. Na předek xtracycle tedy teď přibyla ještě sedačka HAMAX Explorer 101 pro opravdu malé.

Autor Ladislav Bláha je majitelem pražské prodejny a půjčovny Velorama specializující se na skládací kola.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Díky za super článek. Úplně mě dostal ten kajak. Pro mě je to prakticky už poslední důvod držet auto, ale že by šel vozit na kole mě nenapadlo. Jaká je s takovým nákladem stabilita, zvlášť když zafouká vítr?

  2. No a jeste bych dodal horsi je krabice nez lod protoze lod je hodne kulata a vitr ji daleko lepe obteka. Kajak vzduchem pluje, krabice dava daleko lepsi plochu na opreni se.

  3. jezunkote, to je jak z těch asijsko africkejch webů ve smyslu příště naložím půl stohu, kravku a dvě náhradní kola pro traktór…
    Hluboké smeknutí byť některé snímky evokují spíš vahadlo katamaránů nebo opěrná kolečka t dětství. S tím by se snad ani upadnout nedalo ? Mximálně se opřít o ten stánek 4×4 metry a být lehce nakloněn ?

    Ps a taky jsem asi 20 vteřin přemýšlel jak to dítě sedí na tý autosedačce :-D

  4. No jasne ze casto jde o sport a vitezstvi ducha nad hmotou :-).
    Ten stanek je asi jeden z limitu nikoliv kvuli velikosti ale kvuli vaze do boku. Ma cca 40kilo a diky sve delce musi byt dost v boku a silne tim krouti konstrukci. Ta krabice s trikolkou je brnkacka, je lehka (cca 18kg) a je blizko stredu. Ve vysledku se s tim ale jelo celkem v pohode, trasa byla nusle – holesovice a zpet.
    Na maximum jsem sel pri cyklojizde, kam jsem za ten stanek jeste pridal vozik s dalsimi skladackami v krabicich.
    Nejextremnejsi veci nemam na fotce. Zkusil jsem vodou nacucanych pet euro palet, dve a dve do boku a patou nahoru, uvazuje se to na zemi na boku a teprve pak se kolo se vsim uvadi do svisle polohy – uvezl jsem najednou jen dve a skoro slo o zivot, byly pekelne vysoke, tezke a dlouhe, bylo to asi na vzdalenost kilometru po rovine. Ta vyska a delka poslala teziste nakladu vysoko do zadu a kolo stalo obema koly na zemi, az kdyz jsem nasedl a palety s kolem nechutne cvicily.
    Stavebni kolecko na fotce mam o to jde dobre, ale je hodne rozmerne a blbe se uvazuje.
    Dobre se vozi naklad, ktery dokaze mit teziste mezi osami kol a jeste lepe zaroven pod nimi. Pak je naklad stabilni, spolupracuje a veze se v pohode. Zrovna tak 80kg clovek je v pohode protoze sedi v ose.
    Kajak je uplne v klidu (je celkem lehky a blizko osy) a jde s nim ujet prakticky libovolnou vzdalenost, trasa byla holesovice suchdol a zpet.
    Nejmilejsi mi prisla kombinace tri kyblu jablek a svestek spolu se staflemi a obema kluky :-).
    Vetsina prace ale je ve stylu poslednich dvou fotek.

  5. Cestu s kajakem jsem viděl u Ládi na vlastní oči, kdo neuviděl neuvěří. Přeji hodně úspěšných kilometrů nejen s nákladním kolem….

Další z rubriky

Co by měl splňovat bezstanicový bikesharing? 10

Svět pohltila vlna rozvoje bezstanicových systémů sdílení kol. Zájem vzbudily především početné flotily čínských společností..více

Výluka na cyklostezce v Amsterdamu 8

21. 07. - Václav Kříž - Inspirace
Několik záběrů z běžných výluk na stezkách v Amsterdamu.

Neoficiální mistrovství světa v bike polu se bude konat v červenci v Praze :)

12. 07. - redakce - Inspirace
Přišlo léto a s ním další ročník mezinárodního turnaje v bike polu, o kterém jsme..více

Cyklistická historie 2 – doba rozvoje 1

Pro tento článek děkuji všem, kdo přispěli komentáři pod článkem předchozím, zejména Filipánovi. Mohu tak..více

Mapujeme bílá místa pražské cyklistické historie 16

29. 05. - redakce - Inspirace
Prahou na kole se cyklistickou dopravou v Praze zabývá nějakých deset let. Historie cyklistické dopravy..více

Vychytávky na cyklostezkách v Amsterdamu 3

26. 05. - Václav Kříž - Inspirace
Několik náhodných obrázků z amsterodamských cyklostezek. Podobné příklady lze nalézt i v Česku a jinde ve..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouhá bývá vaše obvyklá trasa na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru